Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Menkat pari päivää myöhässä mutta testi näyttää negaa pitääkö syödä raskausruokavalion mukaisesti........?

Vierailija
30.12.2020 |

Täältäkin löytyy pitkä ketju että joskus testi alkaa näyttää plussaa vasta vähän myöhäisemmillä raskausviikoilla... Mä kyllä kestän sen jos en oo raskaana, mutta mietin vaan että pitääkö jo kaiken varalta välttää sikiölle mahdollisesti negatiivisia elintarvikkeita yms vaikka testi näyttää selvää negaa... 🤔 raskausoireita silti paljon onko mahdollista että minun raskauteni alkaa vain näkyvät testeissä hiukan myöhemmin? .... Äh tosi turhauttava tilanne...

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varmuuden vuoksi olla kokonaan syömättä ennen kuin testi näyttää plussaa. Ettei vaan tule mitään haittaa sikiölle. Tai alkiolle, joka nippa nappa on ehtinyt hedelmöittyä. 

Niin no... Pahimmat vauriothan nyt vaan tulevat siinä ihan alkuvaiheessa. Että sitä mietin. No, ehkä tässä nyt ei tarvi mitään ihmeitä tiukistella, absolutisti kun oon muutenkin. Nykyään ei vaan saisi edes sulatejuustoa syödä raskauden aikana ja mitäs näitä kaikkia on... Niin ja sitten kaikki ihon kautta imeytyvä kosmetiikka kuten esim. hiusvärit...

Mitenköhän pärjäävät muualla maailmassa, kun ei ole sulatejuusto kiellettyä ja hiuksiakin värjätään? Tai miten Suomessa pärjättiin ennen näitä hysterioita? Tuliko erityisen paljon vammautuneita lapsia? No, yllätys, yllätys, ei tullut. 

No niin tää.. oltiin lomamatkalla Portugalissa, meikä ihan näkyvästi paksuna, kun ravintolassa illallisen päätteeksi ravintoloitsija toi meille digestiivin: snapsilasi jotain helkkarin vahvaa kirkasta viinaa. Kiittäen kieltäydyin lasista ja viittasin siis mahaani päin, että kun ei voi juoda kun on tämä raskaus. Siitähän sekä tämä ravintoloitsija että hänen puolisonsa (nainen) oikein pillastuivat, että NIMENOMAAN vauvan takia pitää ottaa, että ei raskas illallinen sitten hankaloita mun ja vauvan nukkumista yöllä. No otin lasin kiittäen ja sitten mies kiskaisi omansa ja heti perään mun lasin. Että muualla maailmassa on sitten vissiin vaan pelkkiä fas-ihmisiä? Jos siis Suomen neuvolaa on uskominen. 

No olipa taas olkinukke. Ei kukaan väitä, että kaikkien vähän alkoholia raskausaikana maistavien lapset ovat Fas-lapsia. Edes kaikkien rapajuoppoäitien lapset eivät ole. Mutta tietyt asiat lisää tilastollisesti riskiä tiettyihin ongelmiin, ja jotkut äidit haluavat minimoida nämä riskit. Turha siitäkään on pillastua.

Vierailija
42/63 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just. Mulla ei ole ollut menkkoja vissiin pariin kuukauteen ja ihan normaalisti syön. Testiä en vielä ole edes tehnyt. 10 vuotta sitten kun sain esikoiseni, en edes lukenut sitä kiellettyjen aineiden listaa, sehän muuttuu jatkuvasti. Kyllä aivot omaava ihminen tajuaa olla vetämättä viinaa ja pilveä ja sehän piisaa. Täysin terveen lapsen sain. Ja sinä panikoit parista päivästä? Jessus...

En panikoi parista päivästä, vaan haluan kuulla ajatuksia jos tilanne jatkuu tällaisena pidempäänkin. Mitähän pahaa sinullekin tein... hohhoi... Kyllä tässä maassa on niin ystävällisiä ihmisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskausvitamiinit kannattaa aloittaa jo ennen raskautumista. Joten jos et ole tätä tehnyt ja raskaus on toive, niin kannattaa ne aloittaa"varmuuden vuoksi". Foolihappo on tärkeä ensimmäisinä viikkoina.

Muuten voit kyllä syödä ihan normaalisti, olettaen et normaali ei ole viinitonkka illassa kera ison salmiakkipussin.

Vierailija
44/63 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan et nyt perskännejä vedä, etkä muitakaan päihteitä käytä.

Poikkeaako se nykyaikainen raskausruokavalio niin paljon normaalista ruokavaliostasi, että sen noudattaminen muutaman päivän ajan varmuuden vuoksi olisi jotenkin ylivoimaisen vaikeaa? (Omasta viimeisestä raskaudestani on jo 8 vuotta aikaa, joten ohjeistukset voivat olla siinä ajassa muuttuneet paljonkin.)

En tiedä, mitä suosituksia 8 vuotta sitten oli, mutta nykyään ei saisi juoda yli kahta kuppia kofeiinipitoisia juomia päivässä (siis tee, kahvi, kokis yms.), ei liikaa suklaata (kofeiini), pehmeissä juustoissa oli rajoituksia, eikä kovaakaan juustoa saisi syödä jos sen parasta ennen päiväys on käsillä. Siemeniä ei saisi syödä ollenkaan. Mitähän muuta niitä olikaan? En edes muista enää itsekään.

En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Ihmiset on saaneet terveitä lapsia sota-aikaan eläessään suunnilleen mädillä perunoilla ja nyt panikoidaan jostain juustosta?! Sairasta, todella sairasta.

No ennen vanhaa oli keripukkia ja riisitautia.. Ihmiset olivat muutenkin pieniä. Ruokavalion parantumisen myötä nämö taudit ovat hävinneet ja ihmiset kasvaneet kokoa.

Vierailija
45/63 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sininen Pingviini kirjoitti:

No ei tartte.

Jos olisit raskaana niin noin aikaisilla viikoilla ei tapahdu mitään peruuttamatonta vaikka söisit elefantin.

Kyllä ja ei. Varhaisilla viikoilla pätee usein kaikki tai ei mitään -periaate, eli jos alkio vaurioituu menee koko raskaus kesken. Tästä jotkut ajattelee, ettei ekojen viikkojen syömisillä tai juomisilla olisi väliä. Tuppaa unohtumaan, että jotkut ihmiset haluavat ihan pitää sen mahdollisesti alkaneen raskauden.

Vierailija
46/63 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se testi jo näyttäisi mahdollisen raskauden jos on yhtään säännöllinen kierto.

Menkkaoireet muistuttaa joskus raskausoireita.

Mutta juu, kannattaa nyt varmuuden vuoksi olla syömättä graavikalaa ja tuorejuustoja niin voihan olla että ensi kuussa tärppää paremmin.

Vierailija
47/63 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaveri sai lapsen niin, että salasi raskauden kaikilta ja eli täysin normaalia elämää. Sai terveen tytön. Taidan tehdä ens kerralla saman, ärsyttää se neuvolan kyttäys niin lujaa. Ja syntyyhän noita yllätyslapsia, järjestäen aina terveinä.

Vierailija
48/63 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunhan et nyt perskännejä vedä, etkä muitakaan päihteitä käytä.

Poikkeaako se nykyaikainen raskausruokavalio niin paljon normaalista ruokavaliostasi, että sen noudattaminen muutaman päivän ajan varmuuden vuoksi olisi jotenkin ylivoimaisen vaikeaa? (Omasta viimeisestä raskaudestani on jo 8 vuotta aikaa, joten ohjeistukset voivat olla siinä ajassa muuttuneet paljonkin.)

En tiedä, mitä suosituksia 8 vuotta sitten oli, mutta nykyään ei saisi juoda yli kahta kuppia kofeiinipitoisia juomia päivässä (siis tee, kahvi, kokis yms.), ei liikaa suklaata (kofeiini), pehmeissä juustoissa oli rajoituksia, eikä kovaakaan juustoa saisi syödä jos sen parasta ennen päiväys on käsillä. Siemeniä ei saisi syödä ollenkaan. Mitähän muuta niitä olikaan? En edes muista enää itsekään.

En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Ihmiset on saaneet terveitä lapsia sota-aikaan eläessään suunnilleen mädillä perunoilla ja nyt panikoidaan jostain juustosta?! Sairasta, todella sairasta.

No ennen vanhaa oli keripukkia ja riisitautia.. Ihmiset olivat muutenkin pieniä. Ruokavalion parantumisen myötä nämö taudit ovat hävinneet ja ihmiset kasvaneet kokoa.

Myöskin keskenmenot, kohtu- ja lapsikuolleisuus olivat yleisiä. Omassa suvussanikin on 1900-luvulla useita kuolleita vauvoja ja pikkulapsia. Täytyy olla kiiitollinen, että saa elää tätä yltäkylläisyyden aikaa.

Vierailija
49/63 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko noin tyhmiä ihmisiä olla olemassa? 

Vierailija
50/63 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa varmuuden vuoksi olla kokonaan syömättä ennen kuin testi näyttää plussaa. Ettei vaan tule mitään haittaa sikiölle. Tai alkiolle, joka nippa nappa on ehtinyt hedelmöittyä. 

Niin no... Pahimmat vauriothan nyt vaan tulevat siinä ihan alkuvaiheessa. Että sitä mietin. No, ehkä tässä nyt ei tarvi mitään ihmeitä tiukistella, absolutisti kun oon muutenkin. Nykyään ei vaan saisi edes sulatejuustoa syödä raskauden aikana ja mitäs näitä kaikkia on... Niin ja sitten kaikki ihon kautta imeytyvä kosmetiikka kuten esim. hiusvärit...

Mitenköhän pärjäävät muualla maailmassa, kun ei ole sulatejuusto kiellettyä ja hiuksiakin värjätään? Tai miten Suomessa pärjättiin ennen näitä hysterioita? Tuliko erityisen paljon vammautuneita lapsia? No, yllätys, yllätys, ei tullut. 

No niin tää.. oltiin lomamatkalla Portugalissa, meikä ihan näkyvästi paksuna, kun ravintolassa illallisen päätteeksi ravintoloitsija toi meille digestiivin: snapsilasi jotain helkkarin vahvaa kirkasta viinaa. Kiittäen kieltäydyin lasista ja viittasin siis mahaani päin, että kun ei voi juoda kun on tämä raskaus. Siitähän sekä tämä ravintoloitsija että hänen puolisonsa (nainen) oikein pillastuivat, että NIMENOMAAN vauvan takia pitää ottaa, että ei raskas illallinen sitten hankaloita mun ja vauvan nukkumista yöllä. No otin lasin kiittäen ja sitten mies kiskaisi omansa ja heti perään mun lasin. Että muualla maailmassa on sitten vissiin vaan pelkkiä fas-ihmisiä? Jos siis Suomen neuvolaa on uskominen. 

No olipa taas olkinukke. Ei kukaan väitä, että kaikkien vähän alkoholia raskausaikana maistavien lapset ovat Fas-lapsia. Edes kaikkien rapajuoppoäitien lapset eivät ole. Mutta tietyt asiat lisää tilastollisesti riskiä tiettyihin ongelmiin, ja jotkut äidit haluavat minimoida nämä riskit. Turha siitäkään on pillastua.

Et vissiin ole ollut Suomen neuvolan asiakas koskaan? Oma mies oli 15 vuotiaana kokeilut kaksi kertaa kannabista, tyhmänä laitettiin se niihin lomakkeisin esikoisen kohdalla. Asiaan palattiin neuvolan toimesta  vielä 6v myöhemmin kuopuksen neuvolassa, mies oli tuolloin 37v. Ja voin sanoa, että ei ole mistään surffarihipistä kyse. Tuossa vaiheessa hänellä oli takana 10v uraa investointipankkiirina. Että kyllä väittää. 

Vierailija
51/63 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse välttelisin raskauden aikana vain viinaa, tupakkaa, huumeita ja hiusvärejä. Se riittää. (Joo en siis käytä normaalistikaan noista kun hiusvärejä) 😂

Vierailija
52/63 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et vissiin ole ollut Suomen neuvolan asiakas koskaan? Oma mies oli 15 vuotiaana kokeilut kaksi kertaa kannabista, tyhmänä laitettiin se niihin lomakkeisin esikoisen kohdalla. Asiaan palattiin neuvolan toimesta  vielä 6v myöhemmin kuopuksen neuvolassa, mies oli tuolloin 37v. Ja voin sanoa, että ei ole mistään surffarihipistä kyse. Tuossa vaiheessa hänellä oli takana 10v uraa investointipankkiirina. Että kyllä väittää. 

Siis neuvola on väittänyt, että lapsellasi on Fas koska miehesi on polttanut kahdesti pilveä? Jotenkin en nyt ihan usko.

Vierailija
53/63 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se nyt kumma, että toisia ärsyttää se, että joku haluaa noudattaa suosituksia. Ihme vastaan vänkäämistä ihan vain sen takia, että saa syyn vastustaa jotain. Erityisesti ihmetyttää se, että joku jaksaa pyöritellä silmiään, kun joku toinen noudattaa niitä suosituksia. Kannattaa ottaa selvää, miksi maksaa ja korvasieniä ei kannata syödä ja miksi listeria tai toksoplasmoosi ei ole raskausaikana hyvä juttu. Toki näiden mahdollisuus on pieni, mutta itse halusin ainakin minimoida kaikki riskit, joihin voin itse vaikuttaa.

Mulla on kaksi alle 5-vuotiasta lasta, enkä kokenut, että ne raskausajan rajoitukset olisivat hirveästi vaikeuttaneet elämää. Mulle yritettiin raskausaikana tuputtaa esimerkiksi graavikalaa, ja sitten loukkaannuttiin, kun en halunnut syödä. Ei voi ymmärtää.

Vierailija
54/63 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet juovat alkoholia ennen kuin tietävät olevansa raskaana ja uskopois, synnyttävät vielä ihan terveitä lapsia. Kyllä luonto on hoitanut asiat niin, että mitään dramaattista vauriota et kyllä saa aikaiseksi normaalilla elämisellä niiden ihan ensimmäisten viikojen aikana :)

Vierailija
55/63 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sininen Pingviini kirjoitti:

No ei tartte.

Jos olisit raskaana niin noin aikaisilla viikoilla ei tapahdu mitään peruuttamatonta vaikka söisit elefantin.

Kyllä voi tapahtua vaurioita. Mahdollista, että raskaus keskeytyy, mutta voi olla että ei ja tulevalla lapsella on ongelmia. Ei ruuista ehkä kuitenkaan, mutta vaikkapa alkoholi on myrkkyä ja taatusti voi vaurioittaa.

Vierailija
56/63 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullua yrittää lasta koronan aikana.

Vierailija
57/63 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet juovat alkoholia ennen kuin tietävät olevansa raskaana ja uskopois, synnyttävät vielä ihan terveitä lapsia. Kyllä luonto on hoitanut asiat niin, että mitään dramaattista vauriota et kyllä saa aikaiseksi normaalilla elämisellä niiden ihan ensimmäisten viikojen aikana :)

Valitettavasti noin ei ole. Alkuraskaus on riskiaikaa juuri siksi kun nainen ei välttämättä vielä tiedä olevansa raskaana eikä osaa varoa

Vierailija
58/63 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo.

Vierailija
59/63 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti noin ei ole. Alkuraskaus on riskiaikaa juuri siksi kun nainen ei välttämättä vielä tiedä olevansa raskaana eikä osaa varoa

Kyllä se on juuri niin kuin lainaamasi kirjoitti. Useat, useat tuntemani naiset (mukaan lukien minä itse) ovat juoneet alkoholia alkuraskaudessa kun siitä ei ole ollut mitään tietoa ja jokainen on saanut terveen lapsen. Tokihan jotain _voi_ mennä pieleen, mutta epätodennäköistä se on.

-eri

Vierailija
60/63 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on juuri niin kuin lainaamasi kirjoitti. Useat, useat tuntemani naiset (mukaan lukien minä itse) ovat juoneet alkoholia alkuraskaudessa kun siitä ei ole ollut mitään tietoa ja jokainen on saanut terveen lapsen. Tokihan jotain _voi_ mennä pieleen, mutta epätodennäköistä se on.

-eri

No kun vaan ei ole. Alkoholi voi aiheuttaa vaurioita jo ihan raskauden alussa, se on varma asia. Ruuista en tiedä.