Menkat pari päivää myöhässä mutta testi näyttää negaa pitääkö syödä raskausruokavalion mukaisesti........?
Täältäkin löytyy pitkä ketju että joskus testi alkaa näyttää plussaa vasta vähän myöhäisemmillä raskausviikoilla... Mä kyllä kestän sen jos en oo raskaana, mutta mietin vaan että pitääkö jo kaiken varalta välttää sikiölle mahdollisesti negatiivisia elintarvikkeita yms vaikka testi näyttää selvää negaa... 🤔 raskausoireita silti paljon onko mahdollista että minun raskauteni alkaa vain näkyvät testeissä hiukan myöhemmin? .... Äh tosi turhauttava tilanne...
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Kunhan et nyt perskännejä vedä, etkä muitakaan päihteitä käytä.
Poikkeaako se nykyaikainen raskausruokavalio niin paljon normaalista ruokavaliostasi, että sen noudattaminen muutaman päivän ajan varmuuden vuoksi olisi jotenkin ylivoimaisen vaikeaa? (Omasta viimeisestä raskaudestani on jo 8 vuotta aikaa, joten ohjeistukset voivat olla siinä ajassa muuttuneet paljonkin.)
En tiedä, mitä suosituksia 8 vuotta sitten oli, mutta nykyään ei saisi juoda yli kahta kuppia kofeiinipitoisia juomia päivässä (siis tee, kahvi, kokis yms.), ei liikaa suklaata (kofeiini), pehmeissä juustoissa oli rajoituksia, eikä kovaakaan juustoa saisi syödä jos sen parasta ennen päiväys on käsillä. Siemeniä ei saisi syödä ollenkaan. Mitähän muuta niitä olikaan? En edes muista enää itsekään.
Just. Mulla ei ole ollut menkkoja vissiin pariin kuukauteen ja ihan normaalisti syön. Testiä en vielä ole edes tehnyt. 10 vuotta sitten kun sain esikoiseni, en edes lukenut sitä kiellettyjen aineiden listaa, sehän muuttuu jatkuvasti. Kyllä aivot omaava ihminen tajuaa olla vetämättä viinaa ja pilveä ja sehän piisaa. Täysin terveen lapsen sain. Ja sinä panikoit parista päivästä? Jessus...
Itse join perskännit ollessani raskaana (en tiennyt sitä vielä). Ihan terve poika syntyi ja kasvoi normaalisti aikuiseksi. Jos olisin siihen aikaan sanonut, etten voi syödä juustoa, koska olen raskaana, olisi jopa neuvolassa naurettu päin naamaa tai passitettu mielentilatutkimukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmuuden vuoksi olla kokonaan syömättä ennen kuin testi näyttää plussaa. Ettei vaan tule mitään haittaa sikiölle. Tai alkiolle, joka nippa nappa on ehtinyt hedelmöittyä.
Niin no... Pahimmat vauriothan nyt vaan tulevat siinä ihan alkuvaiheessa. Että sitä mietin. No, ehkä tässä nyt ei tarvi mitään ihmeitä tiukistella, absolutisti kun oon muutenkin. Nykyään ei vaan saisi edes sulatejuustoa syödä raskauden aikana ja mitäs näitä kaikkia on... Niin ja sitten kaikki ihon kautta imeytyvä kosmetiikka kuten esim. hiusvärit...
Miksi sulatejuusto on kiellettyä? Onko kaikki sulatejuutot kiellettyjä? Vai ainoastaan tietyn tyyppiset/merkkiset?
Itse en välttänyt mitään sellaista, minkä välttämiselle en saanut järkeviä perusteluja.
Listeriariskin takia on kielletty. Kaikki pehmeä juustot on kiellettyjä, paitsi tietyt isot valmistajat. Esim. Valion sivuilla kerrotaan, että heidän suolatejuustot pakataan kuumina eikä kantaminaatioriskiä pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
Käytätkö ehkäisyä vai yritätkö raskautta? Jos on ehkäisy käytössä ja testi nega, niin todennäköisyys alkaa olla aika pieni. Jos ei ole ehkäisyä ja yhdyntöjä ollut suunnilleen sopivaan aikaan pari viikkoa sitten, niin testaisin uudestaan n. viikon päästä ellei menkat sitä ennen ala. Siihen asti varmaan välttäisin alkoholia ja räikeimpiä riskielintarvikkeita.
Ei ole ehkäisyä ja tjottaillaan (=tulee jos on tullakseen)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa varmuuden vuoksi olla kokonaan syömättä ennen kuin testi näyttää plussaa. Ettei vaan tule mitään haittaa sikiölle. Tai alkiolle, joka nippa nappa on ehtinyt hedelmöittyä.
Niin no... Pahimmat vauriothan nyt vaan tulevat siinä ihan alkuvaiheessa. Että sitä mietin. No, ehkä tässä nyt ei tarvi mitään ihmeitä tiukistella, absolutisti kun oon muutenkin. Nykyään ei vaan saisi edes sulatejuustoa syödä raskauden aikana ja mitäs näitä kaikkia on... Niin ja sitten kaikki ihon kautta imeytyvä kosmetiikka kuten esim. hiusvärit...
Miksi sulatejuusto on kiellettyä? Onko kaikki sulatejuutot kiellettyjä? Vai ainoastaan tietyn tyyppiset/merkkiset?
Itse en välttänyt mitään sellaista, minkä välttämiselle en saanut järkeviä perusteluja.
Listeriariskin takia on kielletty. Kaikki pehmeä juustot on kiellettyjä, paitsi tietyt isot valmistajat. Esim. Valion sivuilla kerrotaan, että heidän suolatejuustot pakataan kuumina eikä kantaminaatioriskiä pitäisi olla.
Eikös se suositus koske vain pastöroimattomia juustoja? Suomessa sellaisia on hyvin vähän markkinoilla.
Yritän kyllä aina ovulaation aikaan saada meidät puuhailemaan, mutta en tee ovistestejä joten niistä en voi varma olla muuten kuin himotuksen määrän perusteella arvioida.
Onneksi sain lapseni ennen hysterian aikakautta. Ei tarvinut ottaa turhaa stressiä syömisistään. Neljä tervettä lasta sain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytätkö ehkäisyä vai yritätkö raskautta? Jos on ehkäisy käytössä ja testi nega, niin todennäköisyys alkaa olla aika pieni. Jos ei ole ehkäisyä ja yhdyntöjä ollut suunnilleen sopivaan aikaan pari viikkoa sitten, niin testaisin uudestaan n. viikon päästä ellei menkat sitä ennen ala. Siihen asti varmaan välttäisin alkoholia ja räikeimpiä riskielintarvikkeita.
Ei ole ehkäisyä ja tjottaillaan (=tulee jos on tullakseen)
No siinä tapauksessa itse välttäisin niitä joissa isoin listeriariski, en haluaisi miettiä johtuuko mahdollinen keskenmeno siitä homejuustosta ja graavikalasta vaikka se hirmu epätodennäköistä olisikin. Toki moni muu elää varmasti rennommin.
Vaan on se sitten kummaa. 3 lastani on syntynyt 70-luvulla ,ja söin , niinkuin muutkin , normiruokaa. Kaista noita lapsistani on kasvanut terveitä ja älykkäitä kansalaisia. Enpä ole kuullut että hekään odotusaikan ovat vouhottaneet ruokavalioista.
quote=Vierailija]
Vierailija kirjoitti:
Poikkeaako se nykyaikainen raskausruokavalio niin paljon normaalista ruokavaliostasi, että sen noudattaminen muutaman päivän ajan varmuuden vuoksi olisi jotenkin ylivoimaisen vaikeaa? (Omasta viimeisestä raskaudestani on jo 8 vuotta aikaa, joten ohjeistukset voivat olla siinä ajassa muuttuneet paljonkin.)
En tiedä, mitä suosituksia 8 vuotta sitten oli, mutta nykyään ei saisi juoda yli kahta kuppia kofeiinipitoisia juomia päivässä (siis tee, kahvi, kokis yms.), ei liikaa suklaata (kofeiini), pehmeissä juustoissa oli rajoituksia, eikä kovaakaan juustoa saisi syödä jos sen parasta ennen päiväys on käsillä. Siemeniä ei saisi syödä ollenkaan. Mitähän muuta niitä olikaan? En edes muista enää itsekään.
Mulle vaikeinta ehkä on juuri tuo kofeiinin rajoittaminen, varsinkin kun on nyt niin kova väsymys.. noh...
Vierailija kirjoitti:
Vaan on se sitten kummaa. 3 lastani on syntynyt 70-luvulla ,ja söin , niinkuin muutkin , normiruokaa. Kaista noita lapsistani on kasvanut terveitä ja älykkäitä kansalaisia. Enpä ole kuullut että hekään odotusaikan ovat vouhottaneet ruokavalioista.
Mitä ihmeen ammattivihaaja täällä taas on? Kyllä tällaista nyt saa omalta kohdaltaan kysyä kuullakseen muiden ajatuksia, kun en ole muita tuomitsemassa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös se suositus koske vain pastöroimattomia juustoja? Suomessa sellaisia on hyvin vähän markkinoilla.
Pastöroimattomia kovia ja kaikkia pehmeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän pärjäävät muualla maailmassa, kun ei ole sulatejuusto kiellettyä ja hiuksiakin värjätään? Tai miten Suomessa pärjättiin ennen näitä hysterioita? Tuliko erityisen paljon vammautuneita lapsia? No, yllätys, yllätys, ei tullut.
No niin tää.. oltiin lomamatkalla Portugalissa, meikä ihan näkyvästi paksuna, kun ravintolassa illallisen päätteeksi ravintoloitsija toi meille digestiivin: snapsilasi jotain helkkarin vahvaa kirkasta viinaa. Kiittäen kieltäydyin lasista ja viittasin siis mahaani päin, että kun ei voi juoda kun on tämä raskaus. Siitähän sekä tämä ravintoloitsija että hänen puolisonsa (nainen) oikein pillastuivat, että NIMENOMAAN vauvan takia pitää ottaa, että ei raskas illallinen sitten hankaloita mun ja vauvan nukkumista yöllä. No otin lasin kiittäen ja sitten mies kiskaisi omansa ja heti perään mun lasin. Että muualla maailmassa on sitten vissiin vaan pelkkiä fas-ihmisiä? Jos siis Suomen neuvolaa on uskominen.
No ei tartte.
Jos olisit raskaana niin noin aikaisilla viikoilla ei tapahdu mitään peruuttamatonta vaikka söisit elefantin.
Vierailija kirjoitti:
Eikä ollut turvaistuimia tai pyöräilykypäriä, joten nekin on ihan turhia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa. Ihmiset on saaneet terveitä lapsia sota-aikaan eläessään suunnilleen mädillä perunoilla ja nyt panikoidaan jostain juustosta?! Sairasta, todella sairasta.
Siis ootko sä nyt tosissas?! Ei hemmetti... 😁
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pastöroimattomia kovia ja kaikkia pehmeitä.
Joko ne taas on kasvattaneet listaa? 2030-luvulla saa varmaan nauttia vain vuoripuron vettä ja kuivaa riisiä....