En kyllä yhtään ihmettele, miksi ihmiset eivät jaksa hakea kaikkia tukia!
Autoin lähipiiriini kuuluvaa sairaseläkeläistä täyttämään toimeentulotukihakemuksen. Voi hemmetti millaista kapulakieltä ja byrokratiaa. Hänellä on fyysisten rajoitteiden vuoksi myös ADHD ja ehti hermostua kolme kertaa, kun jouduin etsimään apua ja miettimään. Tuli kyllä mieleen, että joka noita jaksaa itse täyttää, ei kyllä voi olla työkyvytön. Ei mun insinöörin töissäni noin monimutkaisia kaavakkeita ikinä tule vastaan.
Kommentit (9)
Toimeentulotukea saadakseen pitää myydä jopa kalsarit. Tt tuki tekee ihmisestä pysyvästi köyhän. Miksi ei leikata toimeentulotukea ja samalla koroteta ensisijaisia etuuksia esim. Työmarkkinatukea, asumistukea ja kotihoidontukea?
En minäkään ihmettele. Olen tänä syksynä joutunut hakemaan ensimmäistä kertaa Kelan tukia lapsen sairastuttua pitkäaikaisesti. Ihan hirveän raskasta, kun voimat on muutenkin loppu!
Vierailija kirjoitti:
Toimeentulotukea saadakseen pitää myydä jopa kalsarit. Tt tuki tekee ihmisestä pysyvästi köyhän. Miksi ei leikata toimeentulotukea ja samalla koroteta ensisijaisia etuuksia esim. Työmarkkinatukea, asumistukea ja kotihoidontukea?
höpönlöpön
mitään lastenhoitotukia ei tarvitse enää korottaa, lapsiperheita paapotaan muutenkin ihan liikaa ja asumistuki on johtanut ainoastaan järjettömään vuokra-asumisen kustannusten nousuun, sekin joutaisi lopettaa, asumistuen vois lopettaa jo senkin vuoksi että on typerää myöntää sitä ihmisille joilla on pienet ansiotulot mutta satojatuhansia tilillä ja osakkeissa mutta eivät vaan halua käyttää rahojaan asumiseen, sitten yhteiskunta eli me KAIKKI maksamme tämän porukan asumisen vaikka heillä itsellään olisi siihen hyvin varaa, asumistukea ei pitäisi myöntää yhdellekään jolla on omia säästöjä
toimeentulotuesta osa onnistuu jopa säästämään eikä sitä myönnetä turhuuksiin
Minä olen kielten maisteri, yhdistelmässäni on myös suomen kieli. Kun työt loppuivat, ennen pitkää loppuivat rahat ja muutaman vuoden kuluessa myös voimat. Tappeleminen TE-toimiston, Kelan ja muiden viranomaisten kanssa oli niin hankalaa, että kymmenien anomusten, hakemusten, selvitysten, oikaisuvaatimusten ja kerjuukirjeiden jälkeen lopetin toimeentulotukihakemusten jättämisen kokonaan. Aina, kun pyysin apua lomakkeiden täyttämiseen, sain vastaukseksi pelkkiä linkkejä samanlaiseen sekasotkuun kuin alkuperäinen ongelmakin oli. Nyt olen kituuttanut yli kaksi vuotta pelkällä työmarkkinatuella, koska sen hakeminen on yksinkertaista, eikä kukaan harkitse sen myöntämistä juu/ei-vaihtoehtoja enempää. Katastrofihan tuosta on seurannut, mutta pakkohan täältä on jossain vaiheessa poistua; samapa tuo, jos vähän aiottua aikaisemmin.
Olen uupunut ja lyöty, en siis täysissä voimissani, mutta pitäisihän minun koulutukseni avulla saada hakulomakkeista edes kohtuullisen hyvin selvää. Ihmeelliset ovat Kelan tiet.
Vierailija kirjoitti:
Entäs he joilta työkkäri katkaisee etuuden milloi mistäkin syystä.
Mikä siinä tuntuu kaikkein hankalimmalta? Se toki hankaloittaa, jos on esim osuus kuolinpesään jota ei ole jaettu ja vaikka kuolinpesän pellot/metsä vuokralla, niin siinä voi olla työ että saa tarvittavat dokumentit hakemukseen. Mutta jos tällaista ei ole, niin ei se toimeentulotukihakemus ole vaikea täyttää. Liitteet toki täytyy löytyä mutta jos säilyttää paperinsa asianmukaisesti, niin laskut, verotodistus ja vuokrasoppari pitäisi löytyä ihan kohtuu helposti. Jos asuu omistusasunnossa, niin oletettavaa on, että myös siihen liittyvät paperit on tallessa. Jos silti on vaikeaa, niin sitten kannattaa varata aika Kelaan/palvelupisteeseen/sossuun ja pyytää apua hakemuksen tekemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä tuntuu kaikkein hankalimmalta? Se toki hankaloittaa, jos on esim osuus kuolinpesään jota ei ole jaettu ja vaikka kuolinpesän pellot/metsä vuokralla, niin siinä voi olla työ että saa tarvittavat dokumentit hakemukseen. Mutta jos tällaista ei ole, niin ei se toimeentulotukihakemus ole vaikea täyttää. Liitteet toki täytyy löytyä mutta jos säilyttää paperinsa asianmukaisesti, niin laskut, verotodistus ja vuokrasoppari pitäisi löytyä ihan kohtuu helposti. Jos asuu omistusasunnossa, niin oletettavaa on, että myös siihen liittyvät paperit on tallessa. Jos silti on vaikeaa, niin sitten kannattaa varata aika Kelaan/palvelupisteeseen/sossuun ja pyytää apua hakemuksen tekemiseen.
No sepä se, kun on juuri tuo laho kesämökki ja purkukuntoinen talo jakamattomassa kuolinpesässä, eikä ole järkeä jakaa ennen kuin saa myytyä, eikä noita kukaan osta. Sen lisäksi kuten sanoin, ADHD; eli paperit on siellä täällä ja tuolla "ai niin minä taisin unohtaa sen auton" Ai pitääkö olla palkkatodistus kun tein 2 viikkoa töitä kesällä, jaa no se pitää sitten pyytää, keneltä minä sen pyydän jne. T. ap.
Eläkeläisten asumis- ja hoitotuki. Ihan mahdottomaksi tehty.
No insinööri nyt ei ainakaan osaa noita hakemuksia täyttää.