Ystävä kuoli. Lähetänkö kukkia hänen vanhemmilleen?!
....vanhemmille, joita en ole koskaan tavannut. En ole varma, tietävätkö hänen vanhempansa edes, että olimme tosi läheisiä tai kuka olen. Hautajaisiin olen kyllä menossa ja kukkalaitteen vien arkulle.
Kommentit (17)
Mihin se kuoli? Ikä? Olet siis saanut kutsun hautajaisiin?
Voit lähettää, voit myös lähettää vain kortin tai adressin. Vanhemmat arvostavat kaikkia eleitä ja tosiaankin ilahtuvat siitä, että lapsella on ollut ystäviä.
Kuten kakkonen totesi, esitä surunvalittelut hautajaisissa henkilökohtaisesti. Itse varmasti arvostaisin kukkia, mutta olen kuullut myös tapauksista, joissa omaiset ovat ahdistuneet kukkavyörystä. Varsinkin jos kuolema on ollut äkillinen, ja omaiset ovat vielä shokissa.
Voimia sulle. Varmasti riittää, että menet hautajaisiin ja lasket kukat arkulle. Siellä voit myös esitellä itsesi ystävän vanhemmille.
Olen vain kuolleen ystäväni toiseen ystävään ollut yhteydessä, joka oli ollut yhteydessä vainajan vanhempiin, tai ilmeisesti vainajan vanhemmat olivat olleet yhteydessä häneen...
hautajaistilaisuuteen olen menossa ja tosiaan sen kukkalaitteenkin ajattelin arkulle laskea kirkossa. Toki menen myös siunauksen jälkeiseen tilaisuuteen, en lupia kysele siihen. Ystävä oli niin hyvä ystävä kuitenkin. muistotilaisuuteen pitää kuitenkin vielä ilmoittautua.
Tuli tyhmä olo kun ajattelin, mitä pitää/voisi tehdä ja en muuta keksinyt kuin että ilmoittaudun vain muistotilaisuuteen ja hankin sen kukkalaitteen arkulle.
Mitähän muuta sitä vois keksiä? Koko ajan olo, et jotakin pitäs vielä keksiä. Muistotilaisuuteen joku kuva näytille tai kuvia? Mut noi nyt ainakin tavallaan olis niiden sukulaisten/hautajaisten järjestäjän hommia....
joo vainajan vanhemmille menen kyllä tilaisuudessa esittäytymään. Noita kukkia heille vielä mietin. Toisaalta minusta ollut mukava saada itse kukkia kun läheinen kuollut. Toisaalta mietin, hämmentyvätkö he jos saavat kukkia ihmiseltä, josta eivät vältsisti ole edes kuulleet...
ap
Jos olet menossa hautajaisiin, niin ei ole ehkä tarpeen lähettää erikseen kukkia kotiin. Jos olisit vanhemmille tuttu, voisit viedä kukat henkilökohtaisesti.
Mutta niin kuin joku jo sanoikin, mene esittäytymään ystäväsi vanhemmille muistotilaisuudessa ja kerro ystävyydestänne.
Isäni kuolemasta on jo kauan, mutta edelleen muistan lämmöllä naapureita ja ystäviä, jotka tulivat meille kotiin saatuaan tiedon isän kuolemasta. Silloin tajusin, miten tärkeätä on muistaa surevia omaisia. Silloin myös päätin, että menen surukotiin käymään, jos mahdollista. Siis, kun on kyseessä sukulainen, ystävä tai muuten läheinen; esim. naapuri.
En lähettäisi aikuisen ihmisen vanhemmille mitään. Mutta hautajaisissa toki kävisin juttelemassa ja kertomassa surunvalitteluni.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 11:11"]Olen vain kuolleen ystäväni toiseen ystävään ollut yhteydessä, joka oli ollut yhteydessä vainajan vanhempiin, tai ilmeisesti vainajan vanhemmat olivat olleet yhteydessä häneen...
hautajaistilaisuuteen olen menossa ja tosiaan sen kukkalaitteenkin ajattelin arkulle laskea kirkossa. Toki menen myös siunauksen jälkeiseen tilaisuuteen, en lupia kysele siihen. Ystävä oli niin hyvä ystävä kuitenkin. muistotilaisuuteen pitää kuitenkin vielä ilmoittautua.
Tuli tyhmä olo kun ajattelin, mitä pitää/voisi tehdä ja en muuta keksinyt kuin että ilmoittaudun vain muistotilaisuuteen ja hankin sen kukkalaitteen arkulle.
Mitähän muuta sitä vois keksiä? Koko ajan olo, et jotakin pitäs vielä keksiä. Muistotilaisuuteen joku kuva näytille tai kuvia? Mut noi nyt ainakin tavallaan olis niiden sukulaisten/hautajaisten järjestäjän hommia....
joo vainajan vanhemmille menen kyllä tilaisuudessa esittäytymään. Noita kukkia heille vielä mietin. Toisaalta minusta ollut mukava saada itse kukkia kun läheinen kuollut. Toisaalta mietin, hämmentyvätkö he jos saavat kukkia ihmiseltä, josta eivät vältsisti ole edes kuulleet...
ap
[/quote]
Älä huoli, osallistumisesi on ihan riittävää. Avuttomuuden ja hämmennyksen tunne on luonnollista, ja ehkä siksi koet että pitäisi tehdä enemmän.
Voit aivan hyvin lähettää kukkia jos haluat.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 11:11"]
En lähettäisi aikuisen ihmisen vanhemmille mitään. Mutta hautajaisissa toki kävisin juttelemassa ja kertomassa surunvalitteluni.
[/quote]
Miksi ihmeessä alapeukku? Jos ei tunne ystävän vanhempia, ei voi tietää miten he suhtautuu kukkiin tuntemattomilta ihmisiltä enkä itse koe tarpeelliseksi että koti on kuin kukkakauppa. Muistaa voi muutenkin, esim lämpimillä sanoilla hautajaisissa. Sitten olisi eri asia jos ei olisi menossa hautajaisiin.
Jos teitä on useampi ystävä/kaveri tälle menehtyneelle joista osa tai joku tuntee vanhemmatkin, niin minusta voitte kerätä yhdessä kukan/kortin vanhemmille. Sen voi sitten toimittaa tällainen henkilö joka nämä vanhemmat on tavannut. Olemme joskus näin tehneet ja ymmärrykseni mukaan vanhemmat olivat otettuja siitä, että moni ystävä halusi heillekin välittää osanottonsa.
Mniin... Toisaalta nyt houkuttas lähettää kukkia, toisaalta hankala päättää... Vainajan vanhemmista saanut vähän ristiriitaisen kuvan, mutta ei se ny sikäli liity siihen, ettei heille voisi kukkia pistää... Toisaalta en edes heidän osoitettaan tiedä.
No ehken kuitenkaa laita kukkia heille, mietin et silloin pitäis laittaa korttiin kukkien mukana oma nimi ja sitten vielä varmaan kirjoittaa siihen että olin ystävä? tai pakkohan se olis laittaa siihen, et kuka ihme olen tai mistä tunsin ihmisen, ei pelkkä nimi oikeen riittäis... He olisivat vain että kukas tämä tämmönen on..
ap
Hei nro 12, toihan on hyvä idea. Toisaalta me kaksi ystävää jotka olleet nyt toisiinsa yhteydessä edustetaan vainajan kahta eri kaveripiiriä ja loukkaantuuko sitten joku jos kaikkia maailman kavereitten tai ystävien nimiä ei yhteen korttiin ja kukkiin vanhemmille saakaan kerättyä.. mutta tuossa olisi ideaa, ehkäpä kysyäisen asiasta tuolta toiselta kaverilta, pitäisikö ryhtyä tällaiseen.
Adressi on kaunis ja neutraali lähetys, arvostavat kyllä sitä.
Siis voiko adressin laittaa vanhemmille kotiin ennen hautajaisia, vaikka olen menossa itse hautajaisiin?!
Minä luulin, et se lähetetään vainajan vanhemmille, mutta sellsiset ihmiset lähettää, jotka ei ehkä pääse hautajaisiin? et ne luetaan sitten siellä muistotilaisuudessa... Onko tapana et sellaistenkin ihmisten adressit luetaan muistotilaisuudessa, jotka ovat itse paikalla?
Ap kirjoitti:
Sulla saattaa ystävänä olla esim. sellaisia valokuvia, joita vanhemmilla ei ole lainkaan. Voisi olla mukavaa heille, jos kokoaisit vaikka pienen albumin tällaisista kuvista, joissa heidän lapsensa on ystäviensä kanssa.
Älä ota kukista isoa stressiä - lähetät jos tuntuu hyvältä, pakollista se ei ole. Surunvalittelut voi esittää myös hautajaisissa ja sinne viet joka tapauksessa kukkalaitteen.
Yleisesti sanoisin, että kokemukseni mukaan läheisen menettäneet arvostavat ja kokevat lohduttavina kaikki läheisten/ystävien/tuttavien/sukulaisten osanotot, oli ne sitten soitto, käynti, kukkapuska, kortti tai mitä vaan.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 11:51"]
Siis voiko adressin laittaa vanhemmille kotiin ennen hautajaisia, vaikka olen menossa itse hautajaisiin?!
Minä luulin, et se lähetetään vainajan vanhemmille, mutta sellsiset ihmiset lähettää, jotka ei ehkä pääse hautajaisiin? et ne luetaan sitten siellä muistotilaisuudessa... Onko tapana et sellaistenkin ihmisten adressit luetaan muistotilaisuudessa, jotka ovat itse paikalla?
[/quote]
Yleensä adressin laittaa ne, jotka eivät tule hautajaisiin/muistotilaisuuteen paikan päälle. Paikanpäälle tulevat laskevat kukkakimpun/-laitteen arkulle ja sanovat siinä jonkun muistolauseen.
Voit lähettää jos haluat, mutta ei ole pakollista. Oletko ollut missään yhteydessä omaisiin, oletko menossa muistotilaisuuteen? Hautajaisissa käy rohkeasti esittäytymässä, vanhemmat usein ilahtuvat siitä että lapsellaan on ollut ystäviä jotka haluavat häntä muistaa