Kiusaamisen takia irtisanoutuminen
Osaisiko joku auttaa? Olen jo liian pitkään kestänyt työpaikkakiusaamista ja nyt en enää jaksa. Laitoin työnantajalle irtisanomisilmoituksen ja hän laittoi, että minun pitäisi vielä 2 viikkoa olla siellä töissä. Tiedän, että minun pitäisi olla irtisanomisaika töissä, mutta en pysty!! Mitä teen?
Kommentit (13)
Puhu suoraan tilanteestasi työnantajalle. Hänen tehtävänsä on alkaa kitkemään kiusaamista niin ettei sinun tarvitse lopettaa.
Ei sairaslomalle. Sinä et ole uhri etkä alistu. Tuo on huono tie valita saikku
Irtisanomisaika koskee tietysti sinuakin. Voit toki vain jättää menemättä töihin, mutta tällöin joudut mahdollisesti korvaamaan työnantajalle tuon 14 päivää rahallisesti.
Minä otin vastaavassa tilanteessa sairausloman, ja sainkin sitä koko irtisanoutumisajalle 2 + 2 vkoa. Syyksi laitettiin joku masennus tmv joten sain palkan koko ajalta.
Miksi pitäisi kestää kun tietää jo, että pääsee pois. Saikulle vaan loppuajaksi. Yleensä ihmiset tekee niin samassa tilanteessa. Siinäpähän tekevät töitä vajaamiehityksellä paskat.
Sairauslomalle. Sano lääkärille, että sinulla on paha selkäkipu.
Minä sain työtapaturmaan rinnastettavaa sairauslomaa kun kerroin lääkärille tilanteen, minulla ei ollut vammoja, mutta työkaveri oli mm. Repinyt tavaroita käsistäni riehuessaan.
Muista, että parin viikon jälkeen kiusaajasi on pelkkä muisto vain eikä hänellä ole sen jälkeen enää mitään merkitystä elämässäsi! Kokemusta on! Olet menossa parempaan suuntaan.
Sairauslomaa varten sinun ei tarvitse valehdella mitään selkäkivuista tms., olet selkeästi hyvin ahdistunut ja mahdollisesti jopa masennuksen oireita saattaa löytyä. Ei kukaan irtisanoudu töistään heppoisin perustein. Fiksu työterveyslääkäri kirjoittaa sinulle takuuvarmasti saikkua, tuo tilanne uhkaa ihan suoraan terveyttäsi.
Olisi kannattanut kuitenkin puhua esimiehelle ja kertoa kiusaamisesta, hänen olisi tullut selvittää asia. Eihän uutta työtä kovin helposti löydä eikä ainakaan, jos kertoo irtisanoutuneensa.
ps, eikö sinulla ole lomaa, jonka turvin irtisanoutua?
Aika lailla pahin, mitä voi tapahtua jos vain jäät pois duunista on, että et saa tuolta kahdelta viikolta palkkaa. Poikkeuksena ehkä, jos olisit jossain todella kriittisessä tehtävässä, mutta siinä vaiheessa työnantajasi yrittäisi kyllä jotain muuta kuin vain viestittää, että "sinun on tultava töihin".