Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko kesämökin ostaa ennen ensiasuntoa?

Vierailija
29.12.2020 |

Onko ensiasunto silloin enää ensiasunto? Onko mitään järkeä?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

?

Vierailija
2/3 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verojuristi Merja-Liisa Huolman-Lakari vastaa:

Ei vie. Pelkkä vapaa-ajan asunnon omistaminen ei vie oikeutta ensiasunnon varainsiirtoverovapauteen.

Oikeuskäytännössä on myös katsottu, ettei huonokuntoisen ja asumiseen kelpaamattoman, vuosia tyhjillään ja lämmittämättä olleen asuinrakennuksen omistaminen estä ensiasunnon verovapauden myöntämistä (KHO 28.3.2006 T 717).

Lähde: https://www.taloustaito.fi/koti/perinnoksi-laho-mokki--menetanko-ensias…

Itse omistin lapsuudenkodistani 1/6 äitini kuoltua. Sitä ei huomioitu mitenkään kun ostin ensi asunnon yhdessä mieheni kanssa, mutta minun piti kuitenkin ilmoittaa että tällainen lesken asumisoikeuden alainen omaisuus minulla on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
30.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä vähän luotettavampaa tietoa:

Sinulla ei ole oikeutta ensiasunnon ostajan verovapauteen, jos olet omistanut aiemmin 50 % tai enemmän kotimaassa tai ulkomailla sijaitsevasta

asuinhuoneistosta tai asuinrakennuksesta – myös sijoitusasunnosta

asuinhuoneistosta tai asuinrakennuksesta, jonka olet saanut perinnöksi tai lahjaksi.

Jos esimerkiksi omistat nykyisestä ensiasunnostasi 50 % tai enemmän ja hankit samasta asunnosta myöhemmin lisäosuuden, et saa lisäosuuden hankinnasta enää ensiasunnon verovapautta.

Ensiasunnon verovapautta ei kuitenkaan estä se, että omistat vapaa-ajan kiinteistön tai loma-osakkeen tai sinulla on ollut asumisoikeusasunto.

Lähde: https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/asuminen/varainsiirtovero/ensiasun…