Väkivaltainen suhde ja siitä kertominen
Voinko luottamuksellisesti kertoa terveydenhoitajalle/psykologille/parisuhdeterapeutille mieheni minuun kohdistamasta (fyysisestä) väkivallasta? Ilman että ko. henkilö tekisi rikosilmoituksen miehestäni?
Meillä ei ole lapsia eikä väkivallanteko ole ollut törkeää pahoinpitelyä eikä siitä ole todisteita.
Kommentit (51)
Haluat kertoa jollekin mutta et halua että asialle tehdään mitään! Etsi itsellesi MIES!
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 13:07"]
Ei voi, Suomessa ei voi tehdä rikosilmoitusta jollet itse sitä halua, toisen aikuisen puolesta ei voi valitettavasti tehdä ilmoitusta.
[/quote]
Miksi tulla tänne kertomaan faktoina omia mielipiteitään?? Pahoinpitely ei ole asianomaisrikos eli riskonilmoituksen esim. perheväkivallasta voi tehdä joku muukin.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 13:13"]
Haluat kertoa jollekin mutta et halua että asialle tehdään mitään! Etsi itsellesi MIES!
[/quote]
Huoh. Mitäänkö en halua asialle tehdä? Minkäköhän takia pariterapiaan tai psykologille mennään, ihan huvikseen vaan?
En halua miehelle ongelmia, siksi en halua mitään rikosilmoitusta. Haluamme APUA. Mitäköhän apua siitä rikosilmoituksesta tai -syytteestä olisi??? Haluan, että ammattilaisavulla hän oppisi muuttamaan käytöstään riitatilanteissa ja lopettaisi väkivallan, ennen kuin siitä tulee rajumpaa tai jatkuvasti toistuvaa.
Entäs sitten väkivallantekijöille tarkoitetut palvelut (Lyömätön linja?), tehdäänkö siellä rikosilmoituksia? Ap
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 13:17"][quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 13:07"]
Ei voi, Suomessa ei voi tehdä rikosilmoitusta jollet itse sitä halua, toisen aikuisen puolesta ei voi valitettavasti tehdä ilmoitusta.
[/quote]
Miksi tulla tänne kertomaan faktoina omia mielipiteitään?? Pahoinpitely ei ole asianomaisrikos eli riskonilmoituksen esim. perheväkivallasta voi tehdä joku muukin.
[/quote]
Voiko muka jos lapsia ei ole kuvioissa? Ystäväni puolesta ei ainakaan kukaan tehnyt mitään kun ystäväni ei siihen suostunut.
Voit, sillä terveydenhuoltohenkilökunnalla on salassapitovelvollisuus. Vaikka perheväkivalta ei enää olekaan asianomistajarikos, siitä tuskin ilmoitetaan ilman sinun lupaasi, jos et ole aivan henkihieverissä etkä kykene kieltämään.
Kertomalla todellisen tilanteen voit varmistaa todisteiden löytymisen silloin, kun sinä itse tulet järkiisi ja päätät tehdä rikosilmoituksen.
Sinä et halua miehelle ongelmia ... mutta sinulla itselläsi ei ole mitään väliä, niinkö? Sinun on vaan kärsittävä ja kestettävä terveytesi ja jopa henkesi uhalla, kunhan vaan miehellä on asiat hyvin?
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 13:53"]
Voit, sillä terveydenhuoltohenkilökunnalla on salassapitovelvollisuus. Vaikka perheväkivalta ei enää olekaan asianomistajarikos, siitä tuskin ilmoitetaan ilman sinun lupaasi, jos et ole aivan henkihieverissä etkä kykene kieltämään.
Kertomalla todellisen tilanteen voit varmistaa todisteiden löytymisen silloin, kun sinä itse tulet järkiisi ja päätät tehdä rikosilmoituksen.
Sinä et halua miehelle ongelmia ... mutta sinulla itselläsi ei ole mitään väliä, niinkö? Sinun on vaan kärsittävä ja kestettävä terveytesi ja jopa henkesi uhalla, kunhan vaan miehellä on asiat hyvin?
[/quote]
En mä ole yhtään sen parempi, koska olen myös tuuppinut miestä ja kerran löin häntä kasvoihin. Mies sanoi mulle todella rumasti ja siinä vaiheessa oli ollut jo väkivaltainen mua kohtaan - vaikka eihän se mua oikeutakaan lyömään. Tästä on aikaa ehkä vuosi. Tai yli puolitoista vuotta. Mä en oikeasti muista.
Muutenkaan mä en muista tarkkaan, mitä kaikkea väkivaltaa mies on tehnyt ja kuinka usein. Kyse ei ole siitä, että olisin ollut humalassa, sillä juon muutaman kerran vuodessa ja silloinkaan en juo humalaan. Mä en tiedä miksi mä en muista, muistan siis vain että hän on lähinnä ollut kovakourainen, tarttunut ranteesta, käsivarresta tai hiuksista kiinni joitakin kertoja, töninyt, mutta mä en osaa sanoa, miten usein tätä on tapahtunut tai että onko hän lyönyt mua useammin kuin kerran (viime kerralla). Nyt olen alkanut kirjaamaan ylös, viime kerta oli siis viikonloppuna ja sitä edellinen (tarttui kiinni hiuksista) 1,5 kk sitten, sitä edellinen (tarttui kovaa käsivarresta) joskus alkuvuodesta. 2 vuoden sisällä kaikki on kuitenkin tapahtunut.
Meillä on yhteinen talous, joten mitäpä hyötyä siitä olisi, että mies tuomittaisiin lievästä pahoinpitelystä tms. ja joutuisi maksamaan sakkoja?
Ap
1. Miksi haluat puhua tilanteesta, jos se ei kerran ole vakavaa?
2. Miksi ihmeessä jatkat suhteessa, jossa on väkivaltaa?
Huolestuttavaa, että et muista. Onko mahdollista, että olet menettänyt tajun?
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 14:45"]
1. Miksi haluat puhua tilanteesta, jos se ei kerran ole vakavaa?
2. Miksi ihmeessä jatkat suhteessa, jossa on väkivaltaa?
[/quote]
1. Olipa typerä kysymys. Koska emme halua, että tilanne menee vakavammaksi. Oman kokemukseni ja lukemani perusteella väkivallan kierrettä ei ole helppo katkaista ilman ulkopuolista apua.
2. Koska rakastan häntä. Hä on hyvä ja rakastava mies, mutta riitatilanteissa käyttäytyy väkivaltaisesti, vaikka ei oikeasti haluaisi satuttaa mua. En ole hengenvaarassa, joten miksi en yrittäisi tukea häntä, kun hän yrittää päästä ongelmakäyttäytymisestään eroon ja selvittää sen syitä esim. ammattiauttajan avulla?
Ap
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 14:45"]
Huolestuttavaa, että et muista. Onko mahdollista, että olet menettänyt tajun?
[/quote]
Siitä ei voi olla kyse, koska hän ei ole koskaan pahoinpidellyt mua rajusti enkä muutenkaan ole loukkaantunut fyysisesti.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 13:07"]
[/quote]
Pyh. Pahoinpitely on yleisen syytteen alainen rikos. Minä en esimerkiksi halunnut minua pahoinpidelleeni miesystävälle mitään seuraamuksia, mutta minulta ei tätä kysytty.