Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paluumuutto Suomeen

Vierailija
02.06.2014 |

Olemme puoliksi suomalainen perhe ja suunnittelemme muuttoa Suomeen. Olen asunut pari vuosikymmenta ulkomailla ja kaipaisin neuvoja mm. asuinpaikan valinnassa sekä erityisesti kouluista.

Miehen työ tulee olemaan pääkaupunkiseudulla, joten olemme miettineet asuinpaikaksi tulevan joko Espoon tai Vantaan. Mistä osaamme valita hyvän naapuruston, en tunne Helsingin seutua ollenkaan. Kannattaisiko ostaa vai rakennuttaa talo, mikä on tonttitilanne nykyään?

Lapset haluaisin laittaa kansainväliseen kouluun, osaako kukaan neuvoa mistä aloittaa ja mitkä mahdollisuudet olisi saada koulupaikka 7-, 10- ja 12-vuotiaille?

Tunnen olevani ihan tyhjän päällä muuton kanssa, enemmän pelottaa palata Suomeen kuin aikoinaan maailmalle lähtö. Silloin olin vastuussa vain omasta hyvinvoinnistani, mutta nyt on mukana liuta lapsia ja mies, jotka eivät ole koskaan Suomessa asuneet ja mietityttää miten he Suomeen sopeutuvat.

Nyt tarvittaisiin neuvoja ja tsemppipuheita!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhuvatko lapset suomea?

Vierailija
2/8 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon riippuu siitä mikä on teidän budjetti tuon talon suhteen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

me paluumuutimme Vantaalle viime vuonna. Lapset pääsivät kielikokeen läpi käytyään Vantaan kansainväliseen kouluun. Olemme olleet hyvin tyytyväisiä kouluvalintaan, sekä myös asuinalueeseen ( Kartanonkoski). Alueella asuu paljon paluumuuttajia ja kansainvälistä porukkaa ( tähän mennessä vastaan on tullut amerikkalaisia, brittejä, intialaisia, hollantilaisia, irlantilaisia ja kiinalaisia) varmaankin juuri tuon koulun vuoksi.

Vierailija
4/8 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseutu varmasti paras vaihtoehto. Löydätte kohtalotovereita :) Eli paluumuuttajia. Ja lapsille sen kansainvälisen koulun.

Olet asunut Suomesta pois tosi kauan. Varaudu, että nimenomaan juuri sinulla tulee olemaan kaikkein vaikeinta sopeutua! Suomi on muuttunut, on eri asia vierailla lomilla kuin sitten asua arkisesti.

Neuvin sua hakeutumaan paluumuuttajien pariin. Heidän kanssaan voit vapaammin keskustella. Itse yritin aikoinani puhua mahdollisimman vähän ulkomaanvuosistani. Pakosta Se tuli ilmi joissakin keskusteluissa. Valitettavasti, vaikka kuinka neutraalisti yritin puhua, mulle kommentoitiin, että taidat haluta takaisin sinne x-maahan :(

Eli aika tylyä etenkin täällä maalla. Onneksi kansaivälisyys lisääntyy ja ihmiset työskentelevät Ym. enemmän ulkomailla.

Tsemppiä sulle ap!

Vierailija
5/8 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseutu varmasti paras vaihtoehto. Löydätte kohtalotovereita :) Eli paluumuuttajia. Ja lapsille sen kansainvälisen koulun.

Olet asunut Suomesta pois tosi kauan. Varaudu, että nimenomaan juuri sinulla tulee olemaan kaikkein vaikeinta sopeutua! Suomi on muuttunut, on eri asia vierailla lomilla kuin sitten asua arkisesti.

Neuvin sua hakeutumaan paluumuuttajien pariin. Heidän kanssaan voit vapaammin keskustella. Itse yritin aikoinani puhua mahdollisimman vähän ulkomaanvuosistani. Pakosta Se tuli ilmi joissakin keskusteluissa. Valitettavasti, vaikka kuinka neutraalisti yritin puhua, mulle kommentoitiin, että taidat haluta takaisin sinne x-maahan :(

Eli aika tylyä etenkin täällä maalla. Onneksi kansaivälisyys lisääntyy ja ihmiset työskentelevät Ym. enemmän ulkomailla.

Tsemppiä sulle ap!

Vierailija
6/8 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lspset ovat täysin kaksikielisiä. He ovat olleet brittikoulussa tähän asti ja Suomea puhuvat täydellisesti, kirjoittaminenkin sujuu (yksi kirjoitaa hyvää suomea, toisella haasteita mm. kaksoiskonsonanttien kanssa, kolmas vasta harjoittelee).

Budjettia en osaa sanoa täysin, koska en tiedä voimmeko saada lainaa pankista. Miehellä tulee olemaan työpaikka, mutta hän ei ole suomalainen (eu-kansalainen kylläkin), minä haen työtä, mutta se ei ole prioriteetti ensialkuun. Meillä on säästössä n. 150 000 pesämunaksi, mutta lainaa voisin kuvitella tarvitsevan toisen mokoman tähän päälle?

Vierailija
7/8 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokratkaa.

Vierailija
8/8 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viestini katosi jonnekin, ehkä nämä asiat tulee nyt toistamiseen, jos se aiemmin kirjoitettu viesti tuleekin esille jossain vaiheessa.

Lapsemme ovat täysin kaksikielisiä, Suomen kielen kanssa ei tule ongelmaa (kirjoitus ja puhe sujuu hyvin). Miten paljon aiemmin kouluihin tulee ilmoittautua? Meillä päivämäärät eivät ole vielä selvillä, koska kaikki riippuu työpaikasta yms. Olemme valmiit lähtemään vaikka heti, mutta takarajaksi olemme asettaneet kesän 2015. Siinä ajassa ehtisi vaikka rakennuttaa talon, jos tietäisimme yhtään miten se prosessi käynnistyy ja jatkuu (varsinkin jos teemme sen ulkomailta käsin).
Budjetista en osaa paljon sanoa, kun en tiedä saisimmeko lainaa suomalaisesta pankista. Mieheni on ainut työssäkävijä, mutta ei suomalainen (eu-kansalainen kylläkin). Säästöjä on n. 150 000 ja varmaan saman verran tarvitsisimme lisää?

Kiitos paljon tsempeistä ja neuvoista, niitä tarvitaan! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yksi