Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Colonsteril- nyt mä luovutan

Vierailija
02.06.2014 |

kun 2,5 litraa on mennyt ja melkein 8 tuntia oon yrittänyt sitä litkiä. 1,5 litraa ois vielä jäljellä, mut kuuden tunnin kuluttua pitäis juoda vielä aamuksi varattu litra. Ois kiva vähän nukkuakin. Täytyy toivoa, että tuli juotua riittävästi, näin ensikertalaisena kun ei tiedä.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

17 osallistuu. Kai siihen vaikuttaa taudin vaikeus? Jos on oikein pahana niin luulisin että tähystetään useammin? Itse pyysin päästä ylimääräiseen tähystykseen sen jälkeen kun mummi kuoli suolistosyöpään. Pääsinkin ilman mitään vastustelua. 

Vierailija
22/43 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä join litkun huoneenlämpöisenä niin ei tullut kylmä.Tähystys tehtiin terveysaseman yksikössä ja se esilääkitys olisi ollut rauhoittava tabletti ja burana tai panadol noin puoli tuntia ennen toimenpidettä. Menin sitten ilman mitään, kun ajattelin ettei noista paljoa apua olisi kuitenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 09:14"]

Kysymys nro 8:lle,

Itsekin olen vuosia sairastanut CU:ta (diagnosoitiin 2007), lääkityksellä pysynyt suhtkoht oireettomana, mitä nyt välillä tulee ripulijaksoja. Diagnoosin jälkeen mut on tähystetty ainoastaan 2 kertaa, viimeksi 2011. Kuulemma nykyisten hoitomääräysten mukaan tähystetään muistaakseni 5 vuoden välein... Miten ihmeessä sä pääset tähyyn kerran vuodessa tai joka toinenkin vuosi?!?! Mäkin haluaisin olla noin tiheässä kontrollissa!!!

[/quote]

Minäkin laitan lusikkani soppaan. Olen sairastanut CU:ta vuodesta 1998 ja nykyään minua tähystetään n. 3 vuoden välein. Olen ollut alun jälkeen lähes oireeton paria repsahdusjaksoa lukuunottamatta. Alussa tähystettiin useammin, kun suoli oli huonommassa kunnossa.

Vierailija
24/43 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Numero 21 kiittää kommenteista...

Mulla on onneksi nyt tulevana perjantaina Jorvissa vuosittainen kontrollikäynti (käyn siis CU:n takia gastroenterologin vastaanotollakin ainoastaan kerran vuodessa; kuulemma hoitomääräykset eivät anna periksi tiheämpään lääkärikontrolliin, vaikka haluaisin) ja otankin puheeksi tuon kolonoskopian ja vaadin päästä siihen mahdollisimman pian. Siis vaikkei se mikään miellyttävä tutkimus olekaan, niin lieventäisihän se hurjasti kainelaisia pelkoja ja ajatuksia!!!

Vierailija
25/43 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen lasillisen jälkeen kestää yleensä ainakin tunnin, ennen kuin suoli alkaa toimia. Sitä ennen voi olla melko turvonnut olo.

Vierailija
26/43 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos en muista väärin, niin join jääkaappikylmänä ja sitruunamehulla maustettuna, niin ei maistunut se litku jos piti nenän tukossa. Ja suosittelen lämpimästi kaupan pehmeintä vessapaperia, mulla ainakin oli ekan 10-15 vessakäynnin jälkeen percé niin ruvella, että tuntui ettei senkään takia voi enää jatkaa

Vierailija
27/43 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha keskustelu mut mä joudun ny ottaa tota"paskaa" mutta ei tuu ku vatsakipua,pääkipua ja huippausta :/ miksei mitää tuu ulos.oksettaa vaa.....

Vierailija
28/43 |
25.02.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon olet jo juonut?

Vierailija
29/43 |
20.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cu potilaat pitäisi tähystäö parin vuoden välein. Mutta suurta vaihtelua tuntuu olevan. Nimim. Tähystetty vuosina 99, 02, 07, 11, 13 ja 15

Vierailija
30/43 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kyllä phosphoralilla suolistoa ei saada niin puhdistettua, jotta suoliston seinämien muutokset näkyisivät kunnolla. Phosphoral-tyhjennyksen jälkeen suolistoon jää limakertymää ja ulostetta. Varsinkin lähestyttäessä ohutsuolta ulostetta alkaa olla enemmän. Nyt suositus on ettei phosphoralia käytettäisi. Toisissa sairaaloissa phosphoral-tyhjennystä suositellaan vielä, mutta tilanne on muuttumassa.

Itsekin käyttäisin sitä mielummin.

Vierailija
31/43 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin helpolla tavalla ei saa luotettavaa tähystystä

Vierailija
32/43 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjennys kannattaa aina aloittaa edelliseneä päivänä jo päivällä jos vain suinkin mahdollista. Ohjeistuksissa jostain syystä sanotaan joskus, että aloita klo 16 tai jotain sinne päin, tuo on ihan turhan myöhään oman kokemukseni mukaan. Kerran tuosta puhuinkin hoitajan kanssa ja hänkin sanoi, että on turhan myöhään, mutta on ajateltu että työssäoleva ei voisi oikein aiemmin aloittaa.

Vierailija
33/43 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi näemmä pitänyt kysellä vinkkejä jo etukäteen, kun täällä hyviä sellaisia annetaan. Kuvittelin vain, että kyllähän sitä pakolla saa litkut alas vedettyä. Paitsi ettei saakaan. Jääkaappikylmä aiheuttaa kamalan tärinähorkan, ilmeisesti äkillisen painonlaskun takia ruumiinlämpö meinaa laskea? Mehu auttaa hieman ja sprite olisi varmasti iso apu, mutta sitä ei juuri nyt ole. 1/2 litraa mennyt nyt aamusta, ja tuotos on sellaista, että joutuu ilmeisesti vielä lisää juomaan. Esilääkitys on luvattu, oletan sen sisältävän kivunlievitystä.

ap

Paras vinkki kaikista: Crohnin sairastajana sanon että paras kikka kaikista on vain paasto. Koska nyt ei oo ramadan niin päivän tai kahden paasto ilman totuttautumista tulee olemaan vaikeata. Jos kuitenkin tietää kuinka perseestä (heh) colonsterilin juonti on niin kyllä sen kestää. Jouduin juomaan vain pari lasillista kun vatsa oli jo valmiiksi tyhjä. 1-2 päivää ilman ruokaa, tai 1 ilman ja sitä edellinen super kevyesti.

Vierailija
34/43 |
13.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä sulle möörätty juuri colonsteril kun on muita huomattavasti miellyttävämpiä tyhjennyslääkkeitä kuten moviprep?

Vierailija
35/43 |
25.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perkele mitä lientä tuon on . viisi litraa tuli juotua yhtä soittoa ja olo on ihan hirveä ko tuntuu että kelkka puvussaki paleltuu.

Vierailija
36/43 |
21.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ripuloinut 5 vkoa veristä vesiripulia ja kärsinyt mahakivuista. Kotoa ei ole voinut lähteä muualle kuin labraan ja lääkärille😕. Sain sitten peruutusajan tähystykseen, ja se tehtiin eilen. Kipeäähän se teki mutkissa, mutta olen 4 lasta synnyttänyt, joten asenteella menin☺. Mut se tyhjennysaine colon steril oli kyllä jotain hirveän makuista, pikkusen vajaan litran join, enempään en kyennyt. Laitoin miehen hakemaan apteekista picoprep- nimistä jauhetta. Maksoi 28e, kun 4l colon steriliä maksoi 23e. Mut kyllä alkoi elämä hymyillä, kun sain tuon picoprepin! Join sitä lasillisen 16h ennen tähystystä ja toisen lasillisen 6h ennen tähystystä. Lisäksi join n.3l kirkkaita nesteitä (vettä, mehuja, teetä). Suoli tyhjeni näillä hyvin! En ymmärrä, miksi ihmisiä kidutetaan tuolla colon sterilillä! Älkää hyvät ihmiset ostako sitä sontaa, niin sen valmistus joudutaan lopettamaan. Säälittää ne ihmiset, jotka tottelevat kiltisti ohjeistuksia/lääkäreitä/hoitajia, eivätkä uskalla tehdä toisin. Mnäki sain ohjeistuksen tuohon colon steriliin, mut voihan sitä omaa järkeäkin käyttää. Aloin googlettaa muita tyhjennysaineita, ja löysin tuon picoprepin. Miksi kiduttaa itseään paskan makuisilla litkuilla? Ei mulla muuta 😁

Vierailija
37/43 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Huomenna pitäisi aloittaa colonsteril tyhjennys iltasella. Ensimmäistä kertaa.

Meinasin olla espanjantunnilla kuitenkin klo  18:aan asti, ja mietin, että voinko ottaa juomaa jo ennen kyseistä tuntia klo 16. Osaako joku antaa vinkkiä. Että kuinka pian ensimmäisestä lasillisesta alkaa kamaa tulla ulos. Onko varmempaa, alan ottaa juomaa vasta espanjantunnin jälkeen ja valvon ehkä sitten yöllä. 

Suolen pitäisi olla tyhjä klo 11 seuraavana aamuna.

Vierailija
38/43 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

CU-potilaana vuodesta 1994 ja tuon kurjuuden kokeneena muutama havainto. Espanjantunti kannattaa jättää suosiolla väliin ja aloittaa hyvissä ajoin tyhjennys. Moviprep on minusta paras, tosin nuo kaikki maistuvat limelle, jonka seurauksena ei enää spritet maistu, tulee oksennusrefleksi.

Juon pillillä henkeä pidättäen ja päälle heti mehuhuikat. Kylmä menee parhaiten alas. Tosin alkaa paleltaa, joten reippaasti vaatetta päälle. Imeskelen sokeripitoisia pastilleja, tulee hieman energiaa.

Vaikutusaika vaihtelee tai siis sen alkaminen. 

En asu Suomessa, joten tähyt tehdään aina humautuksessa. Mikä helpotus!

Onnea matkaan!

Vierailija
39/43 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tulee osastolle tyhjennykseen potilaita, jotka eivät syystä tai toisesta halua/pysty/uskalla tehdä tyhjennystä kotona. Suurin osa on iäkkäitä, mutta esim. 1-tyypin diabeetikoissa voi olla parikymppisiäkin. Potilaat pyydetään tulemaan osastolle noin klo 11 ja Colonsterilin juominen aloitetaan joskus  puolen päivän aikaan, kun edeltävät muodollisuudet on hoidettu.

Purkki tyhjennysnestettä laimennetaan 1 litraan joko vettä tai sekamehua, appelsiinimehussa saattaa olla skoopin tukkivia haituvia, siksi sitä ei käytetä. Jos juoma on kovin kylmää, potilasta alkaa herkästi palelemaan, siksi suositaan vain hieman viileää nestettä.

Juomisnopeudeksi suosittelemme 1 litra/tunti, mutta aikaa varataan siis reilummin, koska läheskään kaikki eivät kykene juomaan näin nopeasti. Varsinaiseksi tähystyspäiväksi juomia jätetään ½-1½ litraa, riippuen tähystyksen ajasta, mutta juominen joka tapauksessa lopetetaan kaksi tuntia ennen tutkimusta.  Tyhjennysnesteen lisäksi potilaille tarjotaan kahvia, teetä, lihalientä ja maustamatonta viiliä, koska tyhjennysnestehän ei imeydy, joten esim. diabeetikot ja vanhukset menisivät muuten todella heikkoon kuntoon.

Suoli alkaa pääsääntöisesti toimia jo ensimmäisen juoman jälkeen, mutta tarvittaessa annamme peräruiskeen toisen tai viimeistään kolmannen jälkeen.

Tsemppiä kaikille ja muistakaa, että tutkimuksia tehdään todella paljon jopa haikkokuntoisille vanhuksille, joten kyllä siitä nuoretkin selviävät!

Vierailija
40/43 |
22.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Havaitsin itse ainakin, että citrafleet (tai picorep) oli inhimillisin tyhjennysaine, kumpaakaan ei tarvitse juoda kuin muutama desi. Itse jouduin ravaamaan tähystyksissä n. puolen vuoden välein, vaikka päällä oli jatkuva akuutti, eli suoli oli aivan karmeassa kunnossa ja jokainen tähystys vain pahensi tulehdusta entisestään. Jouduin siis keksimään mahdollisimman inhimillisiä tapoja saada sitä suolta tyhjennettyä, että en ihan osastolle olisi joutunut jälkiseurauksena.

Itselleni toimivin tapa oli lopulta jättää ruokavalion hitusen kevyemmäksi ja keittopitoisemmaksi jo viikkoa aikaisemmin (eli käytännössä jättää punainen lihan mahdollisimman vähiin ja suosia keittotyyppisiä ruokia), ja syödä tyhjennystä edeltävänä päivänä pelkällä kiisseli-sosekeittolinjalla. Sitten tyhjennyspäivänä citrafleet-annokset pieneen lasilliseen vettä ohjeen mukaisina ajankohtina ja perään imeskeltävä salmiakkitabletti (loppuvaiheissa kun meinasin oksentaa jo automaattisesti minkä tahansa tyhjennysaineen mausta). Sen jälkeen vähintään 4 litraa vettä, limsaa ja mehujuomia alas kurkusta - tiukkaa teki sekin, muttei mitään verrattuna varsinaisten tyhjennysaineiden juomiseen. Paleluun taas auttaa parhaiten esim. lämmin lihaliemi, mistä saa hyvin suolaakin.

Tyhjennyksen ei tarvitse olla helvettiä! Omalta osaltani tähystysongelmat tosin loppuivat vasta, kun suoli oli pakko leikata pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi viisi