Onko tietoa vaikuttaako Korona-rokotus tuleviin raskauksiin tai sikiöihin?
Ainoa asia mikä rokotuksessa mietityttää on se, miten se mahdollisesti voi vaikuttaa tuleviin raskauksien ja sikiöön. Osaisiko joku solukemiabiologiaa älyävä kertoa, onko jotkut epämuodostumat tms. mahdollisia. Onko tästä ollut jostain jotain keskustelua? Aion rokotuksen ottaa (hoitoalalla kun olen) mutta jos on pienikin mahdollisuus, että se tulevaisuudessa haittaisi mahdollisia toivottuja raskauksiani, aion kieltäytyä.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä alapeukutetaan, kun ihan tosissani kysyn? Itse aion ottaa rokotteen, enkä ole mitään salaliittoteorioita kehitellyt rokotteesta, niinkuin kaikki muut ympärillä tuntuvat tekevän. Ihan tosissani vilpittömästi kysyin, onko jossain selitetty, pystyykö tämä vaikuttamaan tulevaisuudessa solutasolla jotenkin. Oletteko alapeukuttajat rokotteen puolesta vai vastaan?
ApEi pysty, samalla tavalla kuin muutkaan rokotteet ei vaikuta. Voit olla huoletta :)
Juuri näin. Edes 1950-luvulla kouristuksia ja pahoinvointia ehkäisevä talidomidi ei aiheuttanut sikiöongelmia ennen kuin huomattiin epämuodostumat.
Väitätkö että talidomidi oli rokote?
Ei, se oli sikiölle turvallinen lääke. Sen ei pitänyt vaikuttaa ja silti se vaikutti, vaikka ensin etsittiin kaikkia muita mahdollisia syitä.
Talidomi itsessään ei vaikuttanutkaan, vaan talidomin toinen kiraalinen muoto. Tuo vaikeutti haitan havaitsemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo on ihan ohjeistettu, mutta ei tietenkään yleisesti Suomessa, että raskaanaoleva tai raskautta suunnittelevan ei pidä ottaa koronarokotetta. Miksiköhän?
Luetunymmärtäminen? Raskaana oleva tai raskautta sillä hetkellä suunnitteleva ei ole sama asia kuin ehkä joskus lapsia hommaava.
Mitä yrität viisastella? Mitä jos ihan itse yrität ymmärtää lukemasi. Ihan sama yrittääkö raskaaksi tulla juuri tänään, tällä viikolla tai viiden vuoden päästä, voi ihan miettiä itse mitäs se nyt tarkoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tätä alapeukutetaan, kun ihan tosissani kysyn? Itse aion ottaa rokotteen, enkä ole mitään salaliittoteorioita kehitellyt rokotteesta, niinkuin kaikki muut ympärillä tuntuvat tekevän. Ihan tosissani vilpittömästi kysyin, onko jossain selitetty, pystyykö tämä vaikuttamaan tulevaisuudessa solutasolla jotenkin. Oletteko alapeukuttajat rokotteen puolesta vai vastaan?
ApEi pysty, samalla tavalla kuin muutkaan rokotteet ei vaikuta. Voit olla huoletta :)
Juuri näin. Edes 1950-luvulla kouristuksia ja pahoinvointia ehkäisevä talidomidi ei aiheuttanut sikiöongelmia ennen kuin huomattiin epämuodostumat.
Ja tämä on verrattavissa tähän koska...? Tässä puhuttiin rokotuksen vaikutuksista tuleviin raskauksiin. Eri asia kuin raskausaikana otettu lääke. Jos juot räkäkännit nyt niin et synnytä sen takia viiden vuoden päästä FAS-lasta.
Muista nyt että juuri tämä rokote on se joka sisältää mikrosirun ja tekee ihmisistä eliitin robotteja ja Lauri Tähkän faneja.
Älä puhu typeriä, rokote ja ne seuraukset tulevat altistamaan ihmiset monille ikäville asioille, se on vähän arpapeliä keneen napsahtaa ensin.
Kuten?
Rokotetta ei anneta raskaana olevalle (tiedossa oleva raskaus), eikä allergikoille, juurikin siksi, että ei ole riittävää tutkimustietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, se oli sikiölle turvallinen lääke. Sen ei pitänyt vaikuttaa ja silti se vaikutti, vaikka ensin etsittiin kaikkia muita mahdollisia syitä.
Talidomi itsessään ei vaikuttanutkaan, vaan talidomin toinen kiraalinen muoto. Tuo vaikeutti haitan havaitsemista.
Haitan havaitseminen on joskus hankalaa, mutta seuraukset kohtalokkaita. Kukaan ei tiedä, mikä pieni haitta koronarokotteessa on jäänyt huomaamatta ja aiheuttaako se lapsettomuutta, kaljuuntumista vai euforisen olon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo on ihan ohjeistettu, mutta ei tietenkään yleisesti Suomessa, että raskaanaoleva tai raskautta suunnittelevan ei pidä ottaa koronarokotetta. Miksiköhän?
Luetunymmärtäminen? Raskaana oleva tai raskautta sillä hetkellä suunnitteleva ei ole sama asia kuin ehkä joskus lapsia hommaava.
Mitä yrität viisastella? Mitä jos ihan itse yrität ymmärtää lukemasi. Ihan sama yrittääkö raskaaksi tulla juuri tänään, tällä viikolla tai viiden vuoden päästä, voi ihan miettiä itse mitäs se nyt tarkoittaa.
Raskautta suunnitteleva on mainittu tuossa siksi, että sillä hetkellä aktiivisesti raskautta yrittävä voi olla raskaana. Rokotteita ei ole testattu raskaana olevilla koska he eivät saa osallistua rokotetestauksiin eettisistä syistä. Tämän takia rokotetta ei voi ihan suoraan suositellakaan heille, siksi tuo maininta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä on verrattavissa tähän koska...? Tässä puhuttiin rokotuksen vaikutuksista tuleviin raskauksiin. Eri asia kuin raskausaikana otettu lääke. Jos juot räkäkännit nyt niin et synnytä sen takia viiden vuoden päästä FAS-lasta.
Muista nyt että juuri tämä rokote on se joka sisältää mikrosirun ja tekee ihmisistä eliitin robotteja ja Lauri Tähkän faneja.
Älä puhu typeriä, rokote ja ne seuraukset tulevat altistamaan ihmiset monille ikäville asioille, se on vähän arpapeliä keneen napsahtaa ensin.
Kuten?
No ei sitä vielä tiedä, mutta sittenhän se nähdään. Jotain kamalaa nyt varmasti tapahtuu. Pakko tapahtua, kun niin kerran netissä sanottiin!
Jos muut ottaa rokotuksen, niin oma riski sairastua koronaan pienenee. Onhan tuo rokote sen verran kusasten testattu, että en ainakaan ottaisi sitä raskaana ollessa tai jos en tietäis vielä olevani raskaana. Epämuodostumille kriittisimmät ajat ovat raskauden 10 ensimmäistä viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
En ottaisi, jos suunnittelisin lähitulevaisuudessa. Jos olisin raskaana, en ottaisi rokotetta missään nimessä. Mulle tyrkytettiin aikoinaan sikainfluessarokotetta, kun olin raskaana. Aloin selvittämään taustoja itse ja päädyin ulkomaiselle keskustelupalstalle, jossa sadat tai jopa tuhannet naiset kertoivat saaneensa keskenmenon pian piikin oton jälkeen tai synnytyksen käynnistyneen liian aikaisin.. Samaa havainnoi eräs ystäväni, joka oli töissä sairaalassa äityispolilla. Missään eikä koskaan ole tästä Suomessa kerrottu/raportoitu..
10-20 prosenttia kaikista raskauksista menee kesken. Joten varmasti ystäväsi havainto on oikea, ja sikapiikin jälkeen on mennyt kesken monta raskautta.
Vai ajatteletko, että sikapiikin pitäisi lopettaa kaikki keskenmenot?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haitan havaitseminen on joskus hankalaa, mutta seuraukset kohtalokkaita. Kukaan ei tiedä, mikä pieni haitta koronarokotteessa on jäänyt huomaamatta ja aiheuttaako se lapsettomuutta, kaljuuntumista vai euforisen olon.
Tuo lapsettomuus on aika hassu juttu. Mikään rokote ei ole aiheuttanut raskautta, mutta Afrikassa aikanaan huhuttiin poliittisista syistä poliorokotteen olevan eurooppalaisten salajuoni afrikkalaisten steriloimiseksi.
Jostakin syystä tämä täysin keksitty uhka on sitten siirtynyt nettiin ”omilla aivoilla ajattelijoiden” pariin.
Sinänsä osoittaa kyllä luovuutta, että mainitsit myös kaljuuntumisen ja euforian.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo lapsettomuus on aika hassu juttu. Mikään rokote ei ole aiheuttanut raskautta, mutta Afrikassa aikanaan huhuttiin poliittisista syistä poliorokotteen olevan eurooppalaisten salajuoni afrikkalaisten steriloimiseksi.
Jostakin syystä tämä täysin keksitty uhka on sitten siirtynyt nettiin ”omilla aivoilla ajattelijoiden” pariin.
Sinänsä osoittaa kyllä luovuutta, että mainitsit myös kaljuuntumisen ja euforian.
Siis piti kirjoittaa: mikään rokote ei ole aiheuttanut lapsettomuutta. Ei toki tiettävästi raskauttakaan. Toisaalta monet sivuvaikutusteoriat ovat niin merkillisiä, etten ihmettelisi vaikka joku väittäisi tulleensa raskaaksi rokotteesta.
Jenkkilässä ei suositella raskaana oleville.
Jos nyt et ole raskaana tai juuri lähiaikoina raskautumassa niin tuskin se rokote tuleviin raskauksiin ja sikiöihin vaikuttaa. Jos nyt olet raskaana tai raskautumassa pian niin suosittelen ainakin influenssarokotteen ottamista. Itse en epäluuloisena ottanut sitä esikoisen kohdalla ja sairastin kovan flunssan ihan loppuraskaudesta ja jouduin antibioottikuurille juuri ennen synnytystä.
Esikoinen sairasteli paljon pienenä, etenkin korvatulehduksia ja oli myös vatsavaivoja. Toisen kohdalla otin raskausaikana influenssarokotteen ja lapsi on sairastanut vain yhden flunssan nyt kahteen ikävuoteen mennessä eikä ole ollut mitään vatsaongelmia. En tiedä onko sattumaa, mutta uskon että ottamani influenssarokote suojasi toista lasta vauvaiässä flunssilta (syntyi alkutalvesta pahimpaan flunssa-aikaan) ja hänelle itselleen on annettu myös influenssarokotteet nyt taaperoiässä. Ei ole tullut rokotuksista sivuoireita. Esikoinenkin alkoi sairastamaan vähemmän kun alettiin hänellekin ottamaan influenssarokote esikouluiästä lähtien. En usko että sitä koronarokotettakaan tarvitsee noin paljon pelätä. Miten se voisi tuleviin raskauksiin edes vaikuttaa? Influenssarokote ainakin suojaa myös sikiötä ja suoja kestää ensimmäiset elinkuukaudet, vaikka rokote on annettu äidille.
Tällä hetkellä raskaana olevalle tai imettäville ei rokotetta anneta. Ei ole vielä tutkittua tietoa. Itse imetän, odotan rauhassa kansallisia tai kansanvälisiä suosituksia. Lääkäripuoliso sai tänään rokotteen, hieman olen kateellinen.