Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhusten itsemurhat

Vierailija
01.06.2014 |

Sanotaan et masentuneet vanhukset tekee paljon itsemurhia. Miten ne tekee itsemurhan, jos ovat jossain laitoksessa vaan sängyssä?

Kommentit (62)

Vierailija
41/62 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olinkin näemmä kirjoittanut aiemmin kotihoito, tarkoitin kuitenkin tällaista seuralaista.

Vierailija
42/62 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät laitoshoidossa olevat vanhukset oikeastaan itsemurhia teekään, ellei sellaiseksi lasketa itsensä tarkoituksellista kuihduttamista. Sen sijaan liian huonokuntoisina kotihoidossa olevat vanhukset tekevät itsemurhia. 10 kertoi hirttämisestä, mutta lääkkeilläkin se kyllä onnistuu, vanhuksilla nimittäin on paljon "tehokkaampiakin" lääkkeitä itsemurhaan kuin mieliala- ja nukahtamislääkkeet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/62 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti itse saan aikanaan niin vahvat tropit, että lähtö onnistuu kerrasta. :)

Vierailija
44/62 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 13:59"]Ja jos vanhus elää pidempään ehtii eläkettä tipahdella enemmän. Eikös eläke oo suurempi kuin nuo maksut?

[/quote]

Jaa kansaneläke vai? Hekoheko.

Vierailija
45/62 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
46/62 |
05.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko suomen kannattaisi ottaa oppia Lappeenrannan ammattikoulun lähihoitajalinjasta, siellä on tehty ns ilmainen kotihoito, jossa oppilaat menevät vanhuksien kotiin ja menevät heidän kanssaan esim ulos kaupungille askartelevat mitä vain vanhukset haluavat (kyseessä ei siis hoidollinen palvelu) ehkä pientä vessassa avustamista ja pitävät erilaisia päivätoimintoja tai parin tunnin kerhoja ja kokopäivä maksaa vain ruuan verran ja kerho vain kahvin hinnan ja sekään ei ole pakollinen.

Monet nauttivat tästä.

Vierailija
47/62 |
02.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos vanhus elää pidempään ehtii eläkettä tipahdella enemmän. Eikös eläke oo suurempi kuin nuo maksut?

Vierailija
48/62 |
07.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tässä seuraa kaipaa. Minä en ainakaan. Aikuinen lapsi vie kaiken eläkkeeni, olen kotiorja. Hänellä ei ole työtä,  eikä toivoa ole työn saamisesta. Eletään minun pienellä eläkkeellä.  Lapseni (40 v.) vaatii minulta ehdotonta hygieniaa kodin puhdistukseen ( imuroin 100 m2 huoneiston kerran viikossa, pesen kylppärit ja vessat joka päivä. )Se ei riitä, pitää vielä hygienisoida kaikki kädensijat ym. joka päivä. Hänen ollessaan paikalla en saa käyttää pesukonetta, astianpesukonetta, enkä pölynimuria. Siitä tulee meteliä, jota hän ei siedä. Joskus hän on muutaman tunnin poissa ja se on minulle juhla-aikaa, voin tehdä omia asioita, lukea, ommella, katsella valokuva-albumeita.  Olen 73-vuotias, ihan hyväkuntoinen. Tässäkö tää elämä oli?

Vierailija
49/62 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos vanhus elää pidempään ehtii eläkettä tipahdella enemmän. Eikös eläke oo suurempi kuin nuo maksut?

Maksut määräytyy eläkkeen mukaan. Itselle saa jäädä n 170 e, koko muu eläke menee maksuihin.

Toisaalta on väärin, että koulutettu, pitkän työuran tehnyt maksaa koko suuren eläkkeensä ja sossun elätti maksaa sen minimieläkkeen verran.

Eli ahkeraa sakotetaan ja laiska palkitaan.

Vierailija
50/62 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuodeosastoilla lopettavat kokonaan syömisen, juomisen ja lääkkeiden ottamisen. Ei mene kauaa tästä päätöksestä kun hiipuvat pois.

Onko se itsemurha? Minusta niin voi käydä ihan kotonakin ja en kyllä osaa pitää sitä itsemurhana. Muistisairaan nielemisrefleksi loppuu ja ruoan syöminen, juominen ja lääkkeitten ottaminen ei enää onnistu. He kieltäytyvät ravinnosta ja lääkkeistä siksi, kun eivät enää osaa niellä... onko se itsemurha? Minusta se on aivan normaalia elän loppumista.

Vierailija
51/62 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhus, joka omalla järjellään päättää lopettaa syömisen, saa tehdä niin. Jos hänet laitetaan letkuihin, repii varmasti letkut pois ja on epäinhimillistä jatkaa elämää väkisin. Osa vanhuksista sanoo tahtovansa kuolla, miksi pitäisi väkisin pitää hengissä?

Sitä minäkin olen aina ihmetellyt. Miksi pidetään lääkkeillä ja turhilla hoidoilla väkisin elossa, jos ihminen itse tahtoo jo kuolla. Isäni kieltäytyi ottamasta loppuaikoinaan lääkkeitään, en niitä hänelle sitten väkisin tyrkyttänyt. Kotisairaanhoitajalta hän kielsi marevan kokeen ottamisen. Kotisairaanhoitaja ei sitä verikoetta väkisin enää ottanut.

Vierailija
52/62 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tässä seuraa kaipaa. Minä en ainakaan. Aikuinen lapsi vie kaiken eläkkeeni, olen kotiorja. Hänellä ei ole työtä,  eikä toivoa ole työn saamisesta. Eletään minun pienellä eläkkeellä.  Lapseni (40 v.) vaatii minulta ehdotonta hygieniaa kodin puhdistukseen ( imuroin 100 m2 huoneiston kerran viikossa, pesen kylppärit ja vessat joka päivä. )Se ei riitä, pitää vielä hygienisoida kaikki kädensijat ym. joka päivä. Hänen ollessaan paikalla en saa käyttää pesukonetta, astianpesukonetta, enkä pölynimuria. Siitä tulee meteliä, jota hän ei siedä. Joskus hän on muutaman tunnin poissa ja se on minulle juhla-aikaa, voin tehdä omia asioita, lukea, ommella, katsella valokuva-albumeita.  Olen 73-vuotias, ihan hyväkuntoinen. Tässäkö tää elämä oli?

Myy se kämppäsi, osta yksiö itsellesi ja hanki salaiset tiedot/turvakielto, ettei penska ikinä löydä sinua.

Vierailija
53/62 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuodeosastoilla lopettavat kokonaan syömisen, juomisen ja lääkkeiden ottamisen. Ei mene kauaa tästä päätöksestä kun hiipuvat pois.

Onko se itsemurha? Minusta niin voi käydä ihan kotonakin ja en kyllä osaa pitää sitä itsemurhana. Muistisairaan nielemisrefleksi loppuu ja ruoan syöminen, juominen ja lääkkeitten ottaminen ei enää onnistu. He kieltäytyvät ravinnosta ja lääkkeistä siksi, kun eivät enää osaa niellä... onko se itsemurha? Minusta se on aivan normaalia elän loppumista.

Niin on, mutta Suomessa isketään vaikka väkisin letkua kurkkuun, jotta rahastettava pysyy hengissä mahdollisimman pitkään. Elämänlaadusta viis.

Vierailija
54/62 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse kotipalvelussa nähnyt surullisen tapahtuman.Ensin vaimo kuoli ALS-tautiin ja sen jälkeen aivan terve puoliso ampui itsensä nojatuoliin.

Se oli sinusta surullista. Jos puolisolla ei ollut enää mitään elämän halua, hän teki tuollaisen päätöksen. Tiedän vanhan pariskunnan, jossa toinen kuoli vanhuuttaan ja alle viikon sisällä toinen meni perässä myös vanhuuttaan.

Vierailija
55/62 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ööö, miksi annat hänelle tämän vallan? Jos pelosta, lähde turvakotiin. He auttavat.

Vierailija
56/62 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkaavat syömästä.

Vierailija
57/62 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni vanhus edes pääsee palvelu taloon? Ovat heitteillä yksin kerrostalo asunoissa,Omaiset suku ajatelee kyllä kotihoito hoitaa, Jos nyt joskus pika puhelu heille: Kiire en kerki puhua,ei aikaa tulla. Näet sitten se vanhus jolle edes sama kerostalon piha piiri olet ystävälisesti puhunut, antanut sinä aikaa. Yksi päivä monosen auto hakee ruumin,ruumis pussissa siihen auton hänet laitetaan.Vanhukset masentuu yksin olo kotinsa ja yksinäisyys heidät tapaa!

Vierailija
58/62 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rankka aihe,syy elää,sairas,kipuinen..itse ajattelen myös,pääsisi pois helpompi mitä aikaisemmin sitä parempi.Sitten moni tuntee olevansa taakka.Eihän se noin mene,sitten tää Suomi ihmiset tuntee kukaan arvosta muuta kuin menestyvää,tuottavaa ihmistä.Raha se ei tärkein asia elämässä mutta sitä olla pitää ees vähän.Arvostan itse elämänkok.pitkää elettyä elämää,sen tarinaa.

Vierailija
59/62 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyt kriteerit täyttävä itsevalittu eutanasia tulisi sallia.  Vaikeaa toki on kaikille sopivat kriteerit löytää.  Vaikka uskon elämän olevan arvokas, nykytekniikan avulla pidennetty elämä ei aina sitä ole vanhusten kohdalla (tai todella kuolemansairaiden).

Vierailija
60/62 |
08.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen miettinyt, että kun alkaa tulla liikaa remppaa tai polla alkaa pehmetä, sitten tehdään lähtö ihan itse.

Eutanasia pitäisi sallia.