Miten •sinä• taistelet ilmastonmuutosta vastaan?
Kommentit (40)
En taistele mitään. Muuten olen lapseton 50+, ei ole autoa. Lajittelen roskat siinä määrin kun pystyy meidän kerrostaloroskiksella. Syön sekaruokaa, en äänestä vihreitä.
En lennä. En nyt enkä tulevaisuudessa.
En käytä kiinalaisia tai aasialaisia tuotteita.
Kirjoitin tieteellisen mutta pragmaattisen paperin (vertaisarvioitu ja esitetty IEEE:n kokouksessa) jonka ohjeistuksen myötä pelkästään Suomessa on vuodesta 2007 asti säästetty vuodessa 20 keskimääräisen omakotitalon sähkönkulutuksen edestä.
Ja koska ohjeistus on käytössä koko läntisessä Euroopassa jokseenkin skaalautuen väkimäärän mukaan, siitä sitten laskemaan kerranaisia.
Sanoisin että "vähän enemmmän" efektiä kuin tolppa-apinoinnilla tai asfaltti-istujain edesottamuksilla.
(Paperi vanhenee parin vuoden kuluttua teknologisen kehityksen myötä mutta hoiti hommansa 13-14 vuotta...)
Ajattelin ostaa uuden auton. Kuluttaa pi vähempi. (Not, mutta markkinamiesten mukaan, varmaan vähän isompaan koneeseen vaihdan, joten kulutteleepi sitten enempi)
Sincc
Vedän viikonloppuna vintin pimeäksi.
Vastustan haittamaahanmuuttoa ilmaisen ja saastuttavan elämän perään.
Mielestäni pandat pitäisi lähettää takaisin kiinaan ne lumoaa meidän naiset ja syö kaiken kotimaisen bambun
Olen autoton, lapseton ja velaton enkä harrasta mainittavasti matkailua. Suosin korkealaatuisia ja pitkäikäisiä tuotteita eikä minulla ole jatkuvaa tarvetta ostella uutta tavaraa vaikka minulla olisi siihen varaa. Liikun tavallisesti jalan tai polkupyörällä, sillä asun lähellä keskikokoisen yliopistokaupungin keskustaa eikä minulla ole aktiivisesta tarvetta käyttää edes julkisia kulkuvälineitä. Syön lihaa ihan hyvällä omallatunnolla.
MItä tulee ekologiseen kulutukseen, niin muovikassit ovat mainettaan parempia kun vertaa tuotteen koko elinkaarta. https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/04/01/mika-naista-on-ekologisin-muov…
Kangaskassia pitäisi käyttää uudelleen 840 kertaa ennen kuin sen ympäristöjalanjälki on yhtä suuri kuin muovipussilla, jota käytetään uudestaan kerran roskapussina. Luomupuuvillaista kassia pitäisi käyttää lähes 2400 kertaa ja paperikassiakin 11 kertaa.
Kannatan paog-laisten auttamista lähellä kriisialueita. Vastustan heidän lennättämistään korkealla hiilijalanjäljellä korkean hiilijalanjälken asuntoon oppimaan korkean hiilijalanjäljen elämäntapoja. Samoilla resursseilla auttaisimme satakertaista ihmismäärää paikan päällä ja vieläpä ilmaston pelastaen. Siksi en äänestä vihreitä vaan persuja.
Sopeudun muuttuviin olosuhteisiin
En juuri mitenkään tietoisesti, tätä tuubaa vaan tuotetaan eteeni ja varmasti puolivahingossakin olen osana jotain "liikettä".
Ainoa asia mitä teen tietoisesti on roskien kierrätys, mutta sekin lienee tätänykyä jo ilmastoteko?
Asun maaseudulla, biokaasuauto. Syön 95% kotimaista lähiruokaa, kierrätän, mutta vien aina ison määrän kerralla kierrätykseen. Käytän vaatteet ns. loppuun asti, korjaan kaikki tuotteet mitkä pystyy korjaamaan, vaihdan puhelimeen ja tablettiin tarvittaessa osia, en osa uutta ennenkuin lähes mahdoton korjata tai tulee liian kalliiksi korjata.
Omasta maasta saa tietyt kasvikset ja juurekset. Asennettu hyvä eristys, maalämmöt, aurinkopaneeleja ja tuulivoimaa, olen lähes täysin energiaomavarainen talon osalta, biokaasua en itse sentään tuota.
En hanki lapsia. Sen enempää ei tarvitsekaan tehdä. En pysty yksin aiheuttamaan ilmastopäästöjä kolmen ihmisen edestä, vaikka yrittäisin.
Olen ajatellut, että voisin laittaa aina muutaman euron greenpeacelle tai vastaavalle jos joku näpsäkkä neitokainen tarjoaisi piparia. Pelastetaanko yhdessä maailma *kaivaa nenää**
viimeiset 24v on mennyt taisteluun suojelijoita vastaan. rannat, harjut, suot viimeisimpänä lehdot 3-4 v välein tulee uusi suojelu kohde. ei siinä mitään jos hinnat olisi edes käsitettäviä kuka myy rantaa 100e/ha puustoista harjua 300e/ha suota 70e/ha maksu aika 10-18v koijärvestä maksettiin aikoinaan 14penniä neliö kun joulu paperikin maksoi siihenkin aikaan 45 penniä neliö.
Vierailija kirjoitti:
Olen ajatellut, että voisin laittaa aina muutaman euron greenpeacelle tai vastaavalle jos joku näpsäkkä neitokainen tarjoaisi piparia. Pelastetaanko yhdessä maailma *kaivaa nenää**
Että sellaisia luonnonsuojelijoita höpistään mutta kun olisi toiminnan aika niin;P
Ottakaa selvää mitä haarp laitteet tekevät ilmakehälle. Tehtaat puskevat saasteita meriin ja ilmakehään minkä kerkeävät ympäri maailmaa. Ydinvoimat vuotavat 24/7. Tavallisen ihmisen tekemiset ovat aika hyttysenpieruja näissä asioissa.
Vastustan räjähdysmaista väestön liikakasvua ja koitan vaikuttaa ihmisiin etteivät he antaisi senttiäkään rahaa keräyksiin joilla tuetaan kehitysmaiden holtitonta väestön lisääntymistä.
Ihanaa kun suomessa vihdoin taas lämpenee.