Vuokranantaja! Tule kertomaan, mitä käteen asunnosta oikeasti jää
Hyvin usein näkee retoriikkaa, jossa asuntosijoittajia haukutaan ahneiksi ja ihmetellään vuokria ymmärtämättä, ettei se maksettu vuokra todellakaan ole mikään summa, mikä siirtyy automaattisesti sille vuokranantajalle. Ehkä voimme tässä ketjussa vertailla ja valottaa hieman sitä, mitä kuluja niihin asuntoihin oikeasti sisältyy. Omalla kohdalla yli puolet vuokrasta jo menee vastikkeeseen, sillä kyseessä on vuokratontti hyvällä paikalla. Puhumattakaan tulevasta putkiremontista..
Kommentit (48)
Maksat
Lainanlyhennykset ja korot
Yhtiön vastikkeet
Voitosta korot
Vuokra kuukaudessa 549 e (sis. vesimaksun), tästä vähennetään vastike 208 e ja vesimaksu 25 e, jää 316 e. Asunnosta ei ole lainaa, joten muita säännöllisiä vähennettäviä eriä ei ole.
Kun asukas on ollut asunnossa 12 kk, olen saanut verotettavaa tuloa 3792 e, jolla summalla sitten teetän korjauksia vuokrasuhteiden välissä, ostan asuntoon uusia kodinkoneita jne., esimerkiksi 14000 e maksavan keittiö- ja kylpyhuoneremontin maksamiseen tarvitsen lähes 4 vuoden vuokratulot.
Hyväntekeväisyyttähän tämä on vuokralaisen suuntaan.
Yhden tällaisen sijoittajan tunnen. Sanoi, että viisi hyvässä osoitteessa sijaitsevaa sijoitusasuntoa kannattaa vähintään (!) pyrkiä hankkimaan, että alkaa tulla tuohta tilille. Ei puhunut summista, mutta pidän luotettavana ko. henkilöä.
Varmaan etenkin pitemmällä ajalla vähempikin riittää, eipä silti.
Ihan riittävästi. Sanotaanko vaikka että ajopelinä allekirjoittaneella vm2019 audi a7 😎
Mutta henkisesti se on raskasta, vaikka kuinka tarkastat vuokralaisten taustat aina sinne osuu jotain luusereita/työttömiä/yh äitejä kenellä maksut raahaa perässä...
No, nyt on tulossa julkisivuremontti, joka maksaa yksiön osalta 35000 euroa (sisältää parvekkeiden uusimiset ja katon). 8 vuotta sitten oli putkiremontti. Sitä aiemmin uusittiin Hissit täysin (2 hissiä per talo, kerroksia 11) ja sauna ja pesutupa ja alakerran punnat.
Harmittaa, kun joutuu noin kalliita remontteja makselemaan. Talo tosin on noin 50 vuotta vanha jo.
850€ vuokra, vastike 400, verot 135, jäljelle 315€
Vierailija kirjoitti:
Vuokra kuukaudessa 549 e (sis. vesimaksun), tästä vähennetään vastike 208 e ja vesimaksu 25 e, jää 316 e. Asunnosta ei ole lainaa, joten muita säännöllisiä vähennettäviä eriä ei ole.
Kun asukas on ollut asunnossa 12 kk, olen saanut verotettavaa tuloa 3792 e, jolla summalla sitten teetän korjauksia vuokrasuhteiden välissä, ostan asuntoon uusia kodinkoneita jne., esimerkiksi 14000 e maksavan keittiö- ja kylpyhuoneremontin maksamiseen tarvitsen lähes 4 vuoden vuokratulot.
Hyväntekeväisyyttähän tämä on vuokralaisen suuntaan.
Missä uusitaan keittiö ja kylpyhuone neljän vuoden välein?
Vuokrasin 10 vuotta asuntoani ja käteen jäi verojen jälkeen asuntolainan kustannukset, joka riitti minulle silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväntekeväisyyttähän tämä on vuokralaisen suuntaan.Missä uusitaan keittiö ja kylpyhuone neljän vuoden välein?
Missä kohtaa tuossa niin luki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväntekeväisyyttähän tämä on vuokralaisen suuntaan.Missä uusitaan keittiö ja kylpyhuone neljän vuoden välein?
Vaikka sen tekisi 20 vuoden välein, niin neljän vuoden vuokrat menee pelkästään siihen.
Vuokra 700 e, vastike 300 e, lainanlyhennys 350 e. Verojen jälkeen jäädään siis miinukselle, mutta omaisuus toki karttuu asuntolainan pienentyessä.
Tarkoitus olisi myydä asunto pois vuoden sisään nykyisten vuokralaisten muuttaessa ja kotiuttaa arvonnoususta saadut voitot ennen tulevia isohkoja remontteja.
Mulla oli aikoinaan vuokrakämppä.
Vuokralainen maksoi ekan kuun vuokran, sen jälkeen lopetti.
Piti hakea käräjillä häätö yms, siinä meni vajaa 12kk.
Tämän ajan kaveri asua lekotteli mun kämpässä kun tiesi oikeutensa.
Nyt ulosoton kautta mulle tipahtaa häneltä joka kk 80€.
Eihän tässä mene enää kuin muutama vuosi, niin aiheutuneet kulut on kuitattu.
Hyvä bisnes, suosittelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitinko noin? Tuo oli vain esimerkki siitä, miten monen vuoden vuokrarahat (laskennalliset) tarvitsen, jos tehdään vuokralaisen mielestä pieni kasvojenkohotus asunnolle. Käytännössähän vuokralainen saa pintamateriaalit 3 vuodessa siihen kuntoon, että aina asukkaiden välissä on tehtävä noin 4000 euron remontti, jossa maalataan seiniä uusiksi, korjataan hajonneita ovia, vaihdetaan parkettia uuteen jne. - kaikki nuo vuokralaiselle ns. normaalia kulumista. Jääkaappi pitää uusia keskimäärin 4 vuoden välein, erillistä liesitasoa ei kannata edes harkita, koska jo perusliesi menee käyttökelvottomaksi 3 vuodessa. Parvekelasitus saadaan jollain salaperäisellä tavalla korjauskuntoon joka toinen kesä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan riittävästi. Sanotaanko vaikka että ajopelinä allekirjoittaneella vm2019 audi a7 😎
Mutta henkisesti se on raskasta, vaikka kuinka tarkastat vuokralaisten taustat aina sinne osuu jotain luusereita/työttömiä/yh äitejä kenellä maksut raahaa perässä...
Onks toi sit niinku kallis vai ei, käytetty auto kuitenkin...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitinko noin? Tuo oli vain esimerkki siitä, miten monen vuoden vuokrarahat (laskennalliset) tarvitsen, jos tehdään vuokralaisen mielestä pieni kasvojenkohotus asunnolle. Käytännössähän vuokralainen saa pintamateriaalit 3 vuodessa siihen kuntoon, että aina asukkaiden välissä on tehtävä noin 4000 euron remontti, jossa maalataan seiniä uusiksi, korjataan hajonneita ovia, vaihdetaan parkettia uuteen jne. - kaikki nuo vuokralaiselle ns. normaalia kulumista. Jääkaappi pitää uusia keskimäärin 4 vuoden välein, erillistä liesitasoa ei kannata edes harkita, koska jo perusliesi menee käyttökelvottomaksi 3 vuodessa. Parvekelasitus saadaan jollain salaperäisellä tavalla korjauskuntoon joka toinen kesä.
No aika erikoisia vuokralaisia sattunut kohdallesi. Millaisellakohan alueella asuntosi oikein on..
Ukko38 kirjoitti:
Mulla oli aikoinaan vuokrakämppä.
Vuokralainen maksoi ekan kuun vuokran, sen jälkeen lopetti.
Piti hakea käräjillä häätö yms, siinä meni vajaa 12kk.Tämän ajan kaveri asua lekotteli mun kämpässä kun tiesi oikeutensa.
Nyt ulosoton kautta mulle tipahtaa häneltä joka kk 80€.Eihän tässä mene enää kuin muutama vuosi, niin aiheutuneet kulut on kuitattu.
Hyvä bisnes, suosittelen.
Mun äidilläni samat kuviot. Sai nyt sentään kämpän myytyä vuokralaisen lähdettyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No aika erikoisia vuokralaisia sattunut kohdallesi. Millaisellakohan alueella asuntosi oikein on..
Kaupungin keskustassa, vuokralaiset luottokelpoisia, maksavat vuokransa ajallaan, eivät häiriköi - mutta eivät osaa asua. Uunia ei osata puhdistaa, jääkaapin ovi saadaan hajalle jollain mystisellä tavalla ja se vuokrasopimuksen kotieläinkielto ei koskaan koske sopimuksen viimeistä kuutta kuukautta! Parvekelasien kanssa olen näyttänyt, miten ne aukeavat ja miten toimivat, silti ne temmotaan pois "saranoiltaan".
Seinään potkitut reiät ainakin.