Huomenna meen sossuun täyttämää ttt ja vakuushakemuksen. Mitä tarvitsen mukaan?
ttt = toimeentulotuki hakemus.
Ja mitenkä se asia hoituu sitten eteenpäin että sosiaalitoimisto maksaa minun vuokran?
Kyse toiselle paikkakunnalle muutosta.
Asiallisia vastauksia kiitos ja niiltä jotka tietää tästä asiasta todella jotain.
Kommentit (96)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 18:54"]
On ne sen vanhemmat sitä auttaneet, mutta kun se ei ole auttanut. Nehän osti sille edelliseen asuntoon huonekalut ym. ja makso vuokran. Mutta tää neropatti jätti asuntonsa siivoamatta ja sai häädön. Ja ne sen huonekalut meni kaatikselle kun asunto oli täynnä toukkia ja kärpäsiä. Ja vanhemmat makso ja hoiti siivoamisen. Ihminen sössii joka kerta asiansa ja odottaa vanhempien pelastavan tilanteen. Jos eivät pelasta niin ovat huonoja vanhempia. Aina on joku selitys, olen masentunut, vanhemmat on huonot jne. Omaa vastuuta ei ole mistään. Minusta vanhemmat toimii oikein, kun lopettavat sen auttamisen. Ehkä ap viimein pääsee omilleen kun se on tehtävä alusta loppuun ihan itse. Onhan tuo pikkasen säälittävää, ettei tiedä tilinumeroaan, tiliotteita, veropapereitaan ym. Aikuinen ihminen. No, onneks vanhempien tilalla on nyt sossutädit. Vaan saako nekään tuota jaloilleen. Johan se on tuota oppisopimuspaikkaakin tässä jo ainakin puoli vuotta pyöritellyt, ei viissiin ole edennyt sekään asia yhtään. Ei taida oikeesti työnteko huvittaa.
[/quote]
Aika rohkeasti uskallat kirjoittaa. Oikeastiko tunnet ko. ihmisen...? Ettei vaan ois joku toinen samankaltaisessa tilanteessa oleva?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 20:43"]
Aika rohkeasti uskallat kirjoittaa. Oikeastiko tunnet ko. ihmisen...? Ettei vaan ois joku toinen samankaltaisessa tilanteessa oleva?
[/quote]
Tää AP on kirjoitellut jo pitkään tänne foorumille, kirjoittaa hyvin tunnistettavasti. Minäkin tunnistin jo tokasta viestistä, kuka on kyseessä.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 21:21"]
[/quote]
Tää AP on kirjoitellut jo pitkään tänne foorumille, kirjoittaa hyvin tunnistettavasti. Minäkin tunnistin jo tokasta viestistä, kuka on kyseessä.
[/quote]
Minäkin olen seuraillut palstaa aktiivisesti, mut en kyllä tiedä yhtään ketjua mm. tuosta että tavarat ois menneet kaatikselle, tai ylipäätään koko tarinasta. Voisiko jolu vinkata ketjuja...?
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 07:29"]
[/quote]
[/quote]
Minäkin olen seuraillut palstaa aktiivisesti, mut en kyllä tiedä yhtään ketjua mm. tuosta että tavarat ois menneet kaatikselle, tai ylipäätään koko tarinasta. Voisiko jolu vinkata ketjuja...?
[/quote]
Ketjua en ehdi etsimään, mutta totta tuo tarina on. AP kirjoittelee säännöllisesti tänne kuinka paskat vanhemmat hänellä on ja kuinka paskoja kaikki ihmiset ovat, kun hänelle ei hommata asuntoa Helsingistä ja oppisopimuspaikkaa ei tuoda nenän eteen, kun tavallinen päiväopiskelu ei kiinnosta. Todennäköisesti ala on joku epärealistinen AP:lle. Enimmäkseen huvittaa nämä viestit ja se, miten pihalla todellisuudesta tämä nuori on, mutta tämä alkaa kyllä jo käydä vähän surulliseksi. Toivottavasti AP ymmärtäisi, että parempi asua siellä vanhempien luona vielä toistaiseksi, koska omat elämänhallintakeinot on mitä ovat. Ja siitä ei pidä syyttää ketään muuta kuin itseään.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 08:21"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 07:29"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ketjua en ehdi etsimään, mutta totta tuo tarina on. AP kirjoittelee säännöllisesti tänne kuinka paskat vanhemmat hänellä on ja kuinka paskoja kaikki ihmiset ovat, kun hänelle ei hommata asuntoa Helsingistä ja oppisopimuspaikkaa ei tuoda nenän eteen, kun tavallinen päiväopiskelu ei kiinnosta. Todennäköisesti ala on joku epärealistinen AP:lle. Enimmäkseen huvittaa nämä viestit ja se, miten pihalla todellisuudesta tämä nuori on, mutta tämä alkaa kyllä jo käydä vähän surulliseksi. Toivottavasti AP ymmärtäisi, että parempi asua siellä vanhempien luona vielä toistaiseksi, koska omat elämänhallintakeinot on mitä ovat. Ja siitä ei pidä syyttää ketään muuta kuin itseään.
[/quote]
Ok, kiitos vastauksestasi. Ihmetyttää kyllä, voiko tämän päivän Suomessa noin avuttomia nuoria olla, mutta ehkä sitten kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 17:51"]
Mutta mihin mä sitä asumistukee tarviin, jos sosiaalitoimisto maksaa jo minun vuokran, veden ja sähkön ja saan toimeentulotukea?? myönnettäisiinkö mulle enää edes asumistukea??
[/quote]
Asumistuki KELAlta on ensisijainen etuu jonka sosiaalitoimisto vaatii. Sinä et saa sossua maksamaan vuokrasta senttiäkään ennenkuin KELA on maksanut kuukausittaisen asumistuen. Sossu maksaa vain se osuuden jota KELA ja sinä et maksa.
1. Toimeentulotuki on aina _viimeinen_ tuki, mitä hakea. Sitä ei saa, ennen kuin on selvitetty mitä muita tukia voit saada. Lähes aina on mahdollisuus saada Kelasta/Työvoimatoimiston kautta jotain ensisijaista tukea toimeentulotuen sijaan.
2. Tietämättömyys ei kelpaa syyksi missään virastossa. Olet velvoitettu ottamaan itse asioista selvää. Niin suurin osa tekeekin, eikä vanhempien tarvitse pitää mitään sosiaalitukikursseja lapselle.
3. Tee itsellesi palvelus, ja unohda muuttohommat toistaiseksi. Vaikea uskoa, että toisen kunnan sosiaalitoimisto ottaisi sinut asiakkaakseen, kun vasta etsit oppisopimuspaikkaa etkä ole valmis päiväopiskeluun/töihin. Nyt ei ole varaa olla nirso, vaan on syyt ottaa vastaan paikka kuin paikka. Kesän mittaan ammattikoulujenkin sivuille ilmestyy täydennyshakupaikkoja. Niihin on helppo päästä, vaikka peruskoulun todistus olisi ollut kuinka huono. Siihen todistuksen huonouteen et voi enää vedota. Jos saisit opiskelupaikan, olisi muuttaminen helppoa. Silloin tulosi olisivat säännölliset. Ne eivät koskaan vaan maagisesti ala "juoksemaan", kuten sanoit, jos olet sossun asiakas. Silloin hakemus tehdään yleensä aina yhdelle kuukaudelle kerrallaan.
Ainoi mitä mulle jäi tästä keskustelusta mieleen on, että YMMÄRRÄTKÖ
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 17:41"]
Kannattaa haastaa molemmat vanhemmat edesvastuuseen oikeuteen siitä laiminlyönnistä ettei ole opetettu mitään. Esim. verotodistus, pankkitili, kelan asumistuki, opiskelut, ammattiinvalmistumiset, työnhaku ja työssäkäynti. Ihan vain muutamia mainitakseni. Poliisin kanssa voitte käydä vielä läpi muita laiminlyöntejä: onko opetettu laittamaan ruokaa, siivoamaan kotia, viemään roskia, pitämään itsestä huolta, onko kannustettu opiskelemaan, onko opetettu miten käyttäydytään työnhaussa ja työpaikoilla. jne.
Voi tulla aika pitkä lista.
Vanhempien tehtävä on nämä asiat lapsilleen opettaa ja vasta sitten lähettää ne itsenäisesti asumaan. Muuten ei tule mistään mitään. Olen sen niin monta kertaa nähnyt kun oli työkkärissä nuorten osastolla töissä.
[/quote]
Vai oikeuteen ..ei siinä nyt mitään itua ole. Paljon rahaa oikeuskuluihin, jotka kunta maksaa, mahdollisesti merkityksetön korvaussumma jota ei tulla maksamaan.
Ap:lla ei ole edes oikeutta koulutusavustukseen vanhemmilta jollei asu opiskellessa kotona.
. Itse olen yhtä toivottomanan lähtenyt kotoa juurikin 19 vuotiaana, mutta "pelastin" itseni poikakaverin luokse ja opettelin elämän tosiasioita pikkuhiljaa.
Minä en osannut edes säilyketölkkiä avata..ap lienee edistyksellisempi..
Tässä kohtaa haluaisin(vaikka onkin vanha ketju)ap:ta kehoittaa ottamaan selvää, onko vanhemmilla edellleen tilin käyttöoikeus ja poistamaan sen.,
Mun piti anoa sieltä paikkakunnalta muuttoavustus, mistä muutin pois. Piti olla iso nivaska kaikkia lappuja, mistä selvis persaukisuus. Uudelta paikkakunnalta anoin toimeentulotuen uuden lappupinon ja hakemuksen kera
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 13:44"]
Mun piti anoa sieltä paikkakunnalta muuttoavustus, mistä muutin pois. Piti olla iso nivaska kaikkia lappuja, mistä selvis persaukisuus. Uudelta paikkakunnalta anoin toimeentulotuen uuden lappupinon ja hakemuksen kera
[/quote]
Niin mutta mitä lappuja???? helpottais kummasti. Ja pitäis nyt olla sitten ihan varmaa tietoa. En viitsi huomenna juosta jatkuvasti 3km kahteen suuntaan kodin ja keskustan välillä hakemassa uusia lappuja jos meinaan ne hakemukset käydä täyttämässä.
Ja jos yhtään aikaa kuluu enää perseilyyn, niin lähtee asunto alta joka on omalla työllä ja vaivalla etsitty!.
Yleensä ne tiedot löytyy kyseisen kaupungin sivuita. Voit vaikka googlettaa, että "toimeentulotuki tampere" ja tampereen tilalle tietysti laitat sen kaupungin josta sitä haet. Voit myös soittaa sinne sossulle ja selittää tilanteesi ja ne kertoo mitä sinne tarvitsee. Ehkä vähän helpompia ja luotettavampia lähteitä kun vauva-palsta.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 14:05"]
Yleensä ne tiedot löytyy kyseisen kaupungin sivuita. Voit vaikka googlettaa, että "toimeentulotuki tampere" ja tampereen tilalle tietysti laitat sen kaupungin josta sitä haet. Voit myös soittaa sinne sossulle ja selittää tilanteesi ja ne kertoo mitä sinne tarvitsee. Ehkä vähän helpompia ja luotettavampia lähteitä kun vauva-palsta.
[/quote]
Jep, niin mä huomenna vielä teenkin. Mutta aattelin et täällä ois myös monia jotka ois joskus noita hakemuksia täyttäny ja ollu samassa tilanteessa niin osais YLEISESTI sanoa mitä minä sinne mukaan tarvitsen. Et mitä tietoja ne pyytää. Jne.
Kaikkea selvyyttä miten nämä kaikki asiat toimii.
http://www.ouka.fi/c/document_library/get_file?uuid=6b712a53-9b8e-4afa-9261-147737e3efff&groupId=64357 nuo tuossa esim Oulun
Varma vaadittava paperi on viimisin verotodistus erittelyosineen. Tuo jos sulta puuttuu niin joudut toimittamaan ennen kuin hakemus etenee.
Tiliotteet mitä pidemmältä ajalta sen parempi mut vähintään 2kk. Tilitapahtumat ei sit kelpaa.
Työsopimus. Jos sulla on.
Elatusmaksusopimus/sopimukset. Jos sulla on.
Vuokrasopimus. Jos sulla on.
Vuokran ja vakuudet maksaa sit se kunta johon muutat, ei tämä josta muutat. Ota se huomioon kun menet toimistolle et minkä kaupungin toimistoon menet.
Tositteet tuloista ja menoista:
-viime vuoden verotustiedot kokonaisuudessaan
-työsopimus, jos on
-viimeisin palkkakuitti, jos on
-tiliotteet kolmen kuukauden ajalta
-selvitykset muista tuloista, esim. toistuvista yksityisiltä tulleista lahjoituksista
-tositteet Kelan tuista tai hakemusten jättämisestä
-vuokrasopimus
-kuitti vuokranmaksusta
-sähkö- ja vesilasku
-kuitit resptilääkkeistä+reseptit
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 14:21"]
Varma vaadittava paperi on viimisin verotodistus erittelyosineen. Tuo jos sulta puuttuu niin joudut toimittamaan ennen kuin hakemus etenee.
Tiliotteet mitä pidemmältä ajalta sen parempi mut vähintään 2kk. Tilitapahtumat ei sit kelpaa.
Työsopimus. Jos sulla on.
Elatusmaksusopimus/sopimukset. Jos sulla on.
Vuokrasopimus. Jos sulla on.
Vuokran ja vakuudet maksaa sit se kunta johon muutat, ei tämä josta muutat. Ota se huomioon kun menet toimistolle et minkä kaupungin toimistoon menet.
[/quote]
Mikä se viimesin verotodistus sit on? tuleeko ne aina postissa kotiin?
Mitkä ne tiliotteet on ja mistä ne saan?
Elatusmaksusopimukset/sopimukset, mitä ne sitten on?
No siis kun en vielä asu vielä sillä paikkakunnalla tai oo sen paikkakunnan asukas, niin eikö mun sillon kuulu mennä täällä tänne toimistoon missä nyt asun? vai pitäiskö suoraan varata aika sinne uudelle paikkakunnalle? kun minä en tiedä, mua on pompoteltu molempiin...! ja kohta menetän tämän pompottelun takia koko asunnon! ei ole moiseen perseilyyn siis aikaa, pitäisi saada selvyyttä asioihin ja asioita eteenpäin.. mutta varmaan mun pitää sinne uudenkin paikkakunnan sos.toimistoon varata aika.
ei saatana teitä yhteiskunnan loisia.