Tuplamaisteri? Kysymyksiä opiskelusta ja opintojen rahoituksesta.
Miten opiskellaan tuplamaisteriksi? Valmistun kohta maisteriksi, mutta kiinnostaisi toinenkin tutkinto. En usko työllistyväni tällä kovinkaan hyvin, mutta tämä yhdistettynä johonkin muuhun tutkintoon avaisi hyvin ovia työelämään.
Pitääkö aloittaa alusta (siis ensiksi kandiksi, sitten maisteriksi) vai voiko hakea suoraan parin vuoden maisteriohjelmaan?
Mietin myös tutkinnon rahoitusta. Miten tulisi elää jos toiseen tutkintoon ei saa opintotukea? Ekasta ei jää jäljelle yhtään kuukautta. Kokopäivä työ samaan aikaan lienee aika mahdotonta, koska yliopistolla on todennäköisesti läsnäolopakkoa edes jonkin verran. Jos en saa tällä tutkinnolla töitä ja olen pitkään työttömänä, voiko työmarkkinatuella (?) opiskella toista korkeakoulututkintoa?
Kommentit (41)
Hyvä tuuri käy, jos satut KM-tutkinnolla työllistymään.
Toinen vaihtoehto olisi se, että et valmistuisi ollenkaan, vaan nyt vaihtaisit pääainetta tai tiedekuntaa. Ja mielellään sellaiselle alalle jolla töitä riittäisi. Voisit käyttää jäljellä olevat tukikuukaudet ja työmäärä olisi hieman pienempi kuin jos lähtisit tekemään uutta tutkintoa.
Korkeakoulututkinnoin voi opiskella omaehtoisesti eli työttömyysetuudella, mutta sen täytyy silloin olla amk-tasoinen. TE-toimisto ei myönnä tukea uusiin yliopisto-opintoihin (pelkästään keskeytyneisiin), mutta uusiin amk-opintoihin myöntää. Tietyin ehdoin toki :)
Et saa opintotukea yliopisto- tai AMK-opintoihin, jos olet jo kuluttanut kaikki kuukaudet. Ammattikouluun saat päätoimiseen opiskeluun opintotukea.
Kannattaa kysyä asiasta TE-toimistosta. Sinänsä en usko, että et työllistyisi kasvatustieteitä opiskelleena. TE-toimistokaan ei välttämättä usko tätä. Jos haluat opiskella työttömyystuella, maksimiaika korvauksille on kaksi vuotta. Joudut esittämään suunnitelman, miten rahoitat loppuosan opinnoista. Ja TE-toimisto ei myönnä lupaa kaikelle mahdolliselle opiskelulle. Opiskelun tulee olla selvästi hakijan työllisyysasemaa parantavaa. Onko valtiotieteet sitä? Itse ajattelisin, että ei.
Maisteriohjelmaan voit hakea, jos sinull on hyvät paperit ja sopiva pohja.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 12:31"]Amikseen saat tukea aina. Tukikuukausien määrää ei ole rajattu. Ammattikorkeaan saattaa saada mahdollisuuden päivärahalla opiskeluun. En ole varma.
[/quote]
Ammattikorkeakouluun voi saada oikeuden työttömyyspäivärahalla opiskeluun! Itselläni ennestään maisterin paperit ja nyt valmistun amk:sta. Opiskelin 2 ekaa vuotta mukavalla ansiosidonnaisella päivärahalla (+ylläpitokorvaus verottomana päälle).
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 12:03"]
Opiskelen kasvatustiedettä. Väikkäri kiinnostaisi, mutta tutkijan palkka on todella surkea. Pitäisi myös opiskella viisi vuotta säälittävällä rahalla, en vaan näe tuossa kaikessa mitään järkeä :(.
Ajattelin tähän jotain valtiotieteitä.
Ap
[/quote]
Mieluummin pari vuotta täysin palkatta toinen maisterintutkinto kuin palkallisena jatko-opintoja tohtoriksi?
Itselläni oli viime vuonna jatko-opiskelijana vuositulot 40 k€. Melko kovaa liksaa pitäis saada tuplamaisteriksi valmistuttuaan, jotta on kannattavaa olla pari vuotta palkatta. Asia erikseen sitten, kumpi on työmarkkinoilla palkallisesti parempi, tuplamaisteri vai tohtori. Omalla alallani tohtori.
Mä valmistun tuplamaisteriksi piakkoin. Tein jälkimmäisen tutkinnon kaksivuotisena eli hain koulutusohjelmaan ensimmäisen tutkinnon kandin perusteella. Molemmat tutkinnot ovat kyllä vähän parempipalkkaisemmilta aloilta kuin kasvatustiede, joten rahoitus on järjestynyt ihan työssäkäynnillä. Työnantaja suostui mielellään siihen, että opiskelen toisen tutkinnon töiden ohella.
Ei tässä nyt just tällä hetkellä mitään taloudellista järkeä ole, koska osa-aikaisena tienaan useamman tonnin kuussa vähemmän kuin jos työskentelisin täysipäiväisesti. Olen kuitenkin ajatellut, että parempi hoitaa kaikki opiskeluideat nyt kun se on helppoa (olen reilusti alle 30-vuotias, ei lainoja tai lapsia). Eipä ainakaan tule myöhemmin työelämässä etenemisesteitä puuttuvan koulutuksen vuoksi ja toisaalta olen työmarkkinoilla melkoisessa etulyöntiasemassa kahden tutkinnon ansiosta.
Tsemppiä tuplatutkinnon suorittamiseen! Suosittelen lämpimästi!
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 22:42"]
Jos haluat nimenomaan työelämään, voit tohtoroitumalla pahimmassa tapauksess pelata itsesi ulos kilpailusta maisterien kanssa. Tohtorit nähdään teoreettisina ja kallispalkkaisina. Joten jos et halua tutkijanuralle pysyvästi, älä tee väikkäriä.
[/quote]
Teoreettisina ja kallispalkkaisina, onko tuo siis jotenkin huono asia? Kuka ei haluaisi olla "kallispalkkainen"? Kuinka moni tohtori katuu sitä, että on ylikoulutettu ja/tai liian teoreettinen McDonaldsiin tai siivojaksi? 0 kpl?
Tohtorintutkinto avaa monia ovia, jotka on vaikea saada auki pelkällä maisterintutkinnolla ja siten näkyy kyllä ihan palkkakuitissakin.
Niin ja selvyyden vuoksi en ole itse tohtori tai sellaiseksi aikomassa.
[quote author="Vierailija" time="03.06.2014 klo 23:52"]
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 22:42"]
Jos haluat nimenomaan työelämään, voit tohtoroitumalla pahimmassa tapauksess pelata itsesi ulos kilpailusta maisterien kanssa. Tohtorit nähdään teoreettisina ja kallispalkkaisina. Joten jos et halua tutkijanuralle pysyvästi, älä tee väikkäriä.
[/quote]
Teoreettisina ja kallispalkkaisina, onko tuo siis jotenkin huono asia? Kuka ei haluaisi olla "kallispalkkainen"? Kuinka moni tohtori katuu sitä, että on ylikoulutettu ja/tai liian teoreettinen McDonaldsiin tai siivojaksi? 0 kpl?
Tohtorintutkinto avaa monia ovia, jotka on vaikea saada auki pelkällä maisterintutkinnolla ja siten näkyy kyllä ihan palkkakuitissakin.
Niin ja selvyyden vuoksi en ole itse tohtori tai sellaiseksi aikomassa.
[/quote]
Työllistyminen voi olla huonoa. Jossain vaiheessa tohtorikin voi olla niin epätoivoinen, että hakee ihan mitä töitä vaan. Hanttihommiin hänellä ei ole enää pääsyä, ei onnistu sekään. Työnantajat nimenomaan ajattelevat, ettei tohtori sitoudu työhönsä, hänelle täytyy maksaa suurta palkkaa ja ettei hän luultavasti osaakaan tehdä mitään käytännönläheistä työtä.
[quote author="Vierailija" time="02.06.2014 klo 07:29"]
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 17:42"]
Kasvatustieteen maisteri on todella turha tutkinto. Edelleen korostan, että hyvä tuuri käy jos tuolla tutkinnolla työllistyt!
Tarkennetaan, että kyse on eri tutkinnosta kuin luokanopettajilla, vaikka hekin ovat kasvatustieteen maistereita.
Terveisin tuo aiemminkin kommentoinut kasvatustieteen maisteri.
[/quote]
Täällä myös työtön kasvatustieteen maisteri. Ei riitä edes se, että sen perustutkinnon lisäksi minulla on myös opettajan ja rehtorin kelpoisuus, ei tosin luokanopettajan. Pätkätyötä on sen verran ollut, että olen pysytellyt ansiosidonnaisella.
Toinenkin tutkinto on ollut tekeillä, mutta siinä on opiskeluoikeus päättynyt ajat sitten. Jos ensi talveksi ei taas työtä löydy, otan selvää onko mulla vielä mahdollisuus suorittaa se loppuun lisäajalla ja ansiosidonnaisella.
[/quote]
Otan osaa ja tiedän tunteen. KM-tutkinto on kyllä todettu sellaiseksi, etten kenellekään voi suositella...
Terveisin se eka KM
Toiseen maisterintutkintoon ei saa opintotukea, eikä työkkäri maksa kokonaan uutta samantasoista akateemista tutkintoa. Joten ainoa keinosi on maksaa opinnot työssäkäynnillä samalla. Muista kuitenkin, että jos jäät työttömäksi, sinulta voidaan evätä työttömyyskorvaus, kun olet kirjoilla yliopistossa eli siis opiskelija.
Itse jäin työttömäksi v. 2008 kesken tohtoriopintojen ja tipuin viideksi vuodeksi kokonaan sosiaaliturvan ulkopuolelle. Elin monta vuotta kädestä suuhun, kunnes vihdoin pääsin eroon opiskelijastatuksesta valmistumalla. Joutuessani isoon leikkaukseen en saanut edes minimisairauspäivärahaa.
Kaikkien tukien saaminen edellyttää eroamista yliopistosta ja takaisin voi olla vaikea päästä, jos opinnot eivät vielä olleet kovin pitkällä (et siis voi vain ilmoittautua poissaolevaksi, vaan pitää todellakin luopua opinto-oikeudesta).
Voisit miettiä toista tutkintoa siltäkin kannalta, että sen avulla erikoistut johonkin aiempaan tutkintoosi liittyvään. Jos haluat yhdistää kasvatustieteet ja valtsikan, voisit esimerkiksi tähdätä koulutukseen liittyvään hallintoon tai suunnittelutyöhön. Yritä selvittää sinulle mahdollisien tehtävien vaatimuksia ja valitse maisteriohjelma sen mukaan.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2014 klo 13:30"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 16:47"]
Mä valmistun tuplamaisteriksi piakkoin. Tein jälkimmäisen tutkinnon kaksivuotisena eli hain koulutusohjelmaan ensimmäisen tutkinnon kandin perusteella. Molemmat tutkinnot ovat kyllä vähän parempipalkkaisemmilta aloilta kuin kasvatustiede, joten rahoitus on järjestynyt ihan työssäkäynnillä. Työnantaja suostui mielellään siihen, että opiskelen toisen tutkinnon töiden ohella.
Ei tässä nyt just tällä hetkellä mitään taloudellista järkeä ole, koska osa-aikaisena tienaan useamman tonnin kuussa vähemmän kuin jos työskentelisin täysipäiväisesti. Olen kuitenkin ajatellut, että parempi hoitaa kaikki opiskeluideat nyt kun se on helppoa (olen reilusti alle 30-vuotias, ei lainoja tai lapsia). Eipä ainakaan tule myöhemmin työelämässä etenemisesteitä puuttuvan koulutuksen vuoksi ja toisaalta olen työmarkkinoilla melkoisessa etulyöntiasemassa kahden tutkinnon ansiosta.
Tsemppiä tuplatutkinnon suorittamiseen! Suosittelen lämpimästi!
[/quote]
Et ole etulyöntiasemassa millään tavoin. Ketään ei kiinnosta tutkintosi.
[/quote] Terveisin kaupan kassa?
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 14:52"]
Et saa opintotukea yliopisto- tai AMK-opintoihin, jos olet jo kuluttanut kaikki kuukaudet. Ammattikouluun saat päätoimiseen opiskeluun opintotukea.
Kannattaa kysyä asiasta TE-toimistosta. Sinänsä en usko, että et työllistyisi kasvatustieteitä opiskelleena. TE-toimistokaan ei välttämättä usko tätä. Jos haluat opiskella työttömyystuella, maksimiaika korvauksille on kaksi vuotta. Joudut esittämään suunnitelman, miten rahoitat loppuosan opinnoista. Ja TE-toimisto ei myönnä lupaa kaikelle mahdolliselle opiskelulle. Opiskelun tulee olla selvästi hakijan työllisyysasemaa parantavaa. Onko valtiotieteet sitä? Itse ajattelisin, että ei.
Maisteriohjelmaan voit hakea, jos sinull on hyvät paperit ja sopiva pohja.
[/quote]
Kasvatustieteen maisteri on todella turha tutkinto. Edelleen korostan, että hyvä tuuri käy jos tuolla tutkinnolla työllistyt!
Tarkennetaan, että kyse on eri tutkinnosta kuin luokanopettajilla, vaikka hekin ovat kasvatustieteen maistereita.
Terveisin tuo aiemminkin kommentoinut kasvatustieteen maisteri.
Moi!
Mitä perusteita olette käyttäneet ja mitkä ovat menneet läpi omaehtoisen opiskelun perusteissa?
Ja mikä pohjatutkinto ja mikä uusi tutkinto?
Kiitos kaikista vinkeistä!
kiitoserittäinpaljon kirjoitti:
Moi!
Mitä perusteita olette käyttäneet ja mitkä ovat menneet läpi omaehtoisen opiskelun perusteissa?
Tämä kiinnostaa myös! Olen FM (aineenope) ja mietin, saisko KM (luokanope) -tutkinnon omaehtoisella tuella tehtyä. Opiskelupaikan sain, mutta mietin, otanko vastaan.
Vierailija kirjoitti:
kiitoserittäinpaljon kirjoitti:
Moi!
Tämä kiinnostaa myös! Olen FM (aineenope) ja mietin, saisko KM (luokanope) -tutkinnon omaehtoisella tuella tehtyä. Opiskelupaikan sain, mutta mietin, otanko vastaan.
Tottakai otat paikan vastaan. Itselläni on AMK-tutkinto pohjalla ja nyt pääsin aiempaa tutkintoani jossain määrin sivuavaa ja ehdottomasti tukevaa alaa (en ole voinut hakea monia alan työpaikkoja ilman tätä osaamista), mutta nollista joudun lähtemään. Haen työkkäristä tukea ja jos sitä ei tipu, niin sitten opiskelen toimeentulotuella. Räksyttäköön minkä lystäävät, mutta koulua en lopeta ja heillä ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin maksaa minulle toimeentulotukea. Oli sitten leikattua tai ei. Koitan ottaa sitten pimeitä töitä kesällä jos alkaavat tukea leikkaamaan.
Mielestäni on aivan järjetöntä, että tällaisena työttömyyden aikana halutaan mieluummin makuuttaa ihmisiä työttömänä kotona kuin päästää heidät opiskelemaan. Itselläni kaksi vuotta työttömyyttä takana ja nyt saa riittää. Periaatteessa minulle voisi riittää jo pelkkä kandi työllistymiseen, joten maisteriin asti opiskelu ei ole välttämättä välttämätöntä ja voin mahdollisesti tehdä sen työn ohella. Tarkoitus on päästä työelämään kiinni mahdollisimman nopeasti.
Ei hitto :D. Kirjoitin tähän keskusteluun tuolloin 2014 ja pohdin, että työllistynkö koskaan ja kaduttaa koko koulutus.
Nyt olen kokopäiväisessä vakituisessa työssä ja edelleen nähtävästi tällä palstalla..
Voiko maisteriopiskelija hakea toiseen kouluun, mikä tarjoaa hieman erilaisen tutkintosisällön ja rakenteen? Ja mikä on tällöin haku/siirtohaku prosessi?
[/quote]
Mieluummin pari vuotta täysin palkatta toinen maisterintutkinto kuin palkallisena jatko-opintoja tohtoriksi?
Itselläni oli viime vuonna jatko-opiskelijana vuositulot 40 k€. Melko kovaa liksaa pitäis saada tuplamaisteriksi valmistuttuaan, jotta on kannattavaa olla pari vuotta palkatta. Asia erikseen sitten, kumpi on työmarkkinoilla palkallisesti parempi, tuplamaisteri vai tohtori. Omalla alallani tohtori.
[/quote]
Niin, tuo 40 k e/vuosi on aika helposti valmistuneen maisterin palkka. Sain juuri valmistuneena humanistinakin tuon palkan, varmasti vastavalmistunut KM:kin tuon saisi oman alan töistä. Opiskelijoilla helposti vääristyy käsitys palkoista, koska kituutetaan niin pienellä rahalla ja usein opiskelujen ohessa tehtävät työt ovat pienipalkkaisia.
KM voi työllistyö esim. HR-puolelle, koulutussuunnitteluun, koulutusorganisaatioihin ja monella muulle alalla. Yritä ensin löytää jokin työ ja mieti sitten uutta tutkintoa jossain vaiheessa työn rinnalla. Uuden tutkinnon tekeminen on helpompaa kuin ensimmäisen, koska on jo hankittuja opiskelutaitoja.
Ai että tutkijan palkka pieni, olisin ikionnellinen jos sellaista saisin.
t. silpputyömaisteri