Pitääkö lapsen kummi irtisanoa kirkonkirjoista?
Vai riittääkö suullinen sopimus vanhempien ja kummin kesken?
Kommentit (15)
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 05:56"]"Kummien lisääminen on mahdollista erityisistä syistä."
Mitähän nuo erityiset syyt on? Onko kellään tietoa/arvauksia?
[/quote]
Meillä ainakin suuruudenhullu sukulainen sai lisättyä lapselleen kummin vuosi ristiäisten jälkeen ilman kummempaa syytä. Lapsella oli jo 5 kummia, nyt 6. Uusi kummi on sukulaisen läheinen kaveri.
Omalle lapselle on myöhemmin lisätty yksi kummi.Silloin papereissa kysyttiin, onko jo kummeista olevista joku, joka ei tehtäväänsä suorita ja jos on niin miksi.
Pääsin kyllä kummilapsesta eroon, kun ei oltu lapsen äidin kanssa missään tekemisissä. Siihen se kummeus loppu vaikka paperilla kummi olinkin.
Mitä jos unohtaisit lapsellisuudet ja pistäisit välit kuntoon kummin kanssa. Onko sinulla ollut epärealistisia odotuksia kummiudesta?
Jaa, jos kummiudesta voi päästä virallisesti eroon, niin kerro meille muillekin.
Pääsisiköhän kummiudesta eroon sillä, jos lapsi eroaisi kirkosta? Ei kai virallinen kummisuhde voi silloin enää jatkua?
"Kummeja ei voi vaihtaa eikä kummeilta ottaa pois tehtäväänsä kastetoimituksen jälkeen. Kummien lisääminen on mahdollista erityisistä syistä."
http://evl.fi/EVLfi.nsf/htdigindex/3D771C0F959FAD46C2257022003F65DA?OpenDocument&lang=FI
Siinä se, suoraan kirkolta. Kummius on ikuista.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 03:50"]kummius on ikuista
[/quote]
No ei tosiaan ole! Kyllä se loppuu jommankumman kuolemaan.
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 05:12"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 03:50"]kummius on ikuista
[/quote]
[/quote]No eikä lopu. Kyllä mun kummisetä on edelleen mun kummisetäni vaikka kuollut onkin.
"Kummien lisääminen on mahdollista erityisistä syistä."
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 05:56"]"Kummien lisääminen on mahdollista erityisistä syistä."
[/quote] Arvelisin, että esim. siinä tapauksessa että on minimimäärä 2 kummia ja molemmat kuolleet ennen kuin lapsi on rippi-iässä, niin olisi mahdollista lisätä kummi jotta ripille päästessä on joku läsnä siinä konfirmaatiotilaisuudessa?
Tosin eihän sen tarvitse olla kummi joka sen nimen siinä sanoo. Mulla on itselläni 4 kummia eikä kukaan ollut kirkossa paikalla, mun takana seisoi isonen joka kaiken lisäksi kyseli mun nimeäni kun ei muistanut :(
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 05:56"]
"Kummien lisääminen on mahdollista erityisistä syistä."
[/quote]
"Lapselle voidaan erityisistä syistä kasteen jälkeen lisätä enintään kaksi kummia. Erityisiä syitä voivat olla esimerkiksi kummin kuolema, kummin eroaminen kirkosta tai lapsen adoptio. Kummin lisääminen voi olla aiheellista myös, jos lapsi on kastettu ulkomailla eikä hänelle ole nimetty kummeja tai jos kummin ja lapsen välinen yhteys on tosiasiallisesti katkennut.
Päätöksen kummin lisäämisestä tekee lapsen huoltajien esityksestä lapsen seurakunnan kirkkoherra. Kummin lisääminen merkitään kirkonkirjoihin siinä seurakunnassa, jossa lapsi on kastettu tai liitetty kirkon jäseneksi. Kummiuden purkaminen ei ole mahdollista. "
http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Kummi
[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 05:30"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 05:12"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 03:50"]kummius on ikuista
[/quote]
[/quote]No eikä lopu. Kyllä mun kummisetä on edelleen mun kummisetäni vaikka kuollut onkin.
[/quote]
en usko, kummitussetä korleimtaa