Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö lapsen kummi irtisanoa kirkonkirjoista?

Vierailija
01.06.2014 |

Vai riittääkö suullinen sopimus vanhempien ja kummin kesken?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 05:30"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 05:12"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 03:50"]kummius on ikuista

[/quote]

No ei tosiaan ole! Kyllä se loppuu jommankumman kuolemaan.

[/quote]No eikä lopu. Kyllä mun kummisetä on edelleen mun kummisetäni vaikka kuollut onkin.

[/quote]

en usko, kummitussetä korleimtaa

Vierailija
2/15 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 05:56"]"Kummien lisääminen on mahdollista erityisistä syistä."

Mitähän nuo erityiset syyt on? Onko kellään tietoa/arvauksia?

[/quote]

Meillä ainakin suuruudenhullu sukulainen sai lisättyä lapselleen kummin vuosi ristiäisten jälkeen ilman kummempaa syytä. Lapsella oli jo 5 kummia, nyt 6. Uusi kummi on sukulaisen läheinen kaveri.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalle lapselle on myöhemmin lisätty yksi kummi.Silloin papereissa kysyttiin, onko jo kummeista olevista joku, joka ei tehtäväänsä suorita ja jos on niin miksi.

Vierailija
4/15 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsin kyllä kummilapsesta eroon, kun ei oltu lapsen äidin kanssa missään tekemisissä. Siihen se kummeus loppu vaikka paperilla kummi olinkin.

Vierailija
5/15 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kummius on ikuista

Vierailija
6/15 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos unohtaisit lapsellisuudet ja pistäisit välit kuntoon kummin kanssa. Onko sinulla ollut epärealistisia odotuksia kummiudesta?

Vierailija
7/15 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, jos kummiudesta voi päästä virallisesti eroon, niin kerro meille muillekin. 

Vierailija
9/15 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsisiköhän kummiudesta eroon sillä, jos lapsi eroaisi kirkosta? Ei kai virallinen kummisuhde voi silloin enää jatkua?

Vierailija
10/15 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kummeja ei voi vaihtaa eikä kummeilta ottaa pois tehtäväänsä kastetoimituksen jälkeen. Kummien lisääminen on mahdollista erityisistä syistä."

http://evl.fi/EVLfi.nsf/htdigindex/3D771C0F959FAD46C2257022003F65DA?OpenDocument&lang=FI

Siinä se, suoraan kirkolta. Kummius on ikuista.

Vierailija
11/15 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 03:50"]kummius on ikuista

[/quote]

Vierailija
12/15 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 05:12"][quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 03:50"]kummius on ikuista

[/quote]

[/quote]No eikä lopu. Kyllä mun kummisetä on edelleen mun kummisetäni vaikka kuollut onkin.

Vierailija
13/15 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kummien lisääminen on mahdollista erityisistä syistä."

Vierailija
14/15 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 05:56"]"Kummien lisääminen on mahdollista erityisistä syistä."

[/quote] Arvelisin, että esim. siinä tapauksessa että on minimimäärä 2 kummia ja molemmat kuolleet ennen kuin lapsi on rippi-iässä, niin olisi mahdollista lisätä kummi jotta ripille päästessä on joku läsnä siinä konfirmaatiotilaisuudessa?

Tosin eihän sen tarvitse olla kummi joka sen nimen siinä sanoo. Mulla on itselläni 4 kummia eikä kukaan ollut kirkossa paikalla, mun takana seisoi isonen joka kaiken lisäksi kyseli mun nimeäni kun ei muistanut :(

Vierailija
15/15 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.06.2014 klo 05:56"]

"Kummien lisääminen on mahdollista erityisistä syistä."

[/quote]

"Lapselle voidaan erityisistä syistä kasteen jälkeen lisätä enintään kaksi kummia. Erityisiä syitä voivat olla esimerkiksi kummin kuolema, kummin eroaminen kirkosta tai lapsen adoptio. Kummin lisääminen voi olla aiheellista myös, jos lapsi on kastettu ulkomailla eikä hänelle ole nimetty kummeja tai jos kummin ja lapsen välinen yhteys on tosiasiallisesti katkennut.

Päätöksen kummin lisäämisestä tekee lapsen huoltajien esityksestä lapsen seurakunnan kirkkoherra. Kummin lisääminen merkitään kirkonkirjoihin siinä seurakunnassa, jossa lapsi on kastettu tai liitetty kirkon jäseneksi. Kummiuden purkaminen ei ole mahdollista. "
http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Kummi

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi