Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kilpirauhasrvoista tietäviä?

Vierailija
31.05.2014 |

Minulla on ollut viime aikoina jos jonkinlaista oiretta. Mm. Nivelvaivoja ja lihaskipuja, sappi tyyppistä vatsaoiretta, hurja väsymys ja mieli maassa, paino ei putoa vaikka olen syönyt järkevästi ja kuukautisia ei kuulu (imetään tosin vielä 1,5 vuotiasta lastani).

Nyt viimeisimpänä on tullut rytmihäiriöitä joiden johdosta sitten mitattiin myös kilpirauhasarvot.

S-TSH 1,44

S-T4-V 11,1 (viite 10,2-21)

Näyte otettiin klo 10.20, olin herännyt 7 ja syönyt ja juonut normaalisti aamupalat ja kahvit kun en tiennyt ettei olisi pitänyt.

Lisäksi vielä muita arvoja, en tiedä liittyvätkö ne tähän mitenkään mutta

P-KREA 51 (viite 50-90)

B-Trom 359 (viite150-360)

Kiitos jos osaatte kertoa arvoistani jotain, lääkäri aikaa odotellessa

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulostaa viitearvojen sisällä olevilta. Mulla aina alkanut rytmihäiriöt kun olen imettänyt lasta 1 v 2 kk, siki olen aina joutunut lopettamaan ton jälkeen, outoa mut kolme kertaa käynyt noin.

Vierailija
2/12 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöllä synnynnäinen kilpirauhasen vajaatoiminta ja hänellä on aina pidetty arvot tsh alle 1 ja t4-v n. 19.

Monellehan tulee oireita vaikka ovat viitearvoissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

T4 on tosi alhainen. Pitäisi ottaa TPOAb, niin näkisi, ovatko vasta-aineet koholla eli onko kilpirauhasessa autoimmuunitulehdus. Pitäisi olla alle 35, itselläni oli yli tuhat ja nyt ei koko rauhasta olekaan enää ollenkaan.

Vierailija
4/12 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin oli tulehdusarvot yli tuhat, mutta ei ne rauhasta mihinkään vienyt.

Syöminen ei vaikuta kilpiraihasarvojen mittailuun mitään, ap.

Vierailija
5/12 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli raskaanakin t4v alle 11 vaikka pitäisi nousta mut oli hyvä lääkärin mieletä.

Vierailija
6/12 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 23:09"]Mullakin oli tulehdusarvot yli tuhat, mutta ei ne rauhasta mihinkään vienyt.

Syöminen ei vaikuta kilpiraihasarvojen mittailuun mitään, ap.

[/quote]kiitos vastauksista kaikille. Pitänee odotella mitä mieltä lääkäri on tuloksista. Ja syömisen vaikutuksesta en tosiaan tiedä, mutta olen nyt asiaa tutkailtuani ymmärtänyt että näyte pitäisi ottaa Mahd aikaisin aamulla.

Vierailija
7/12 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 22:57"]kuulostaa viitearvojen sisällä olevilta. Mulla aina alkanut rytmihäiriöt kun olen imettänyt lasta 1 v 2 kk, siki olen aina joutunut lopettamaan ton jälkeen, outoa mut kolme kertaa käynyt noin.

[/quote]onko sinulla ollut muita oireita? Ovatko kuukautisesi alkaneet milloin synnytyksen jälkeen?

Vierailija
8/12 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä myös jännää oireilua ja oon menossa verikokeeseen, piti olla ennen kymmentä otetut.

Vierailija
9/12 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli TV4 10 kun lääkitys määrättiin vuosi sitten. Rytmihäiriöt, muljahdukset ja väsymys vähenivät todella paljon ja arvo on kestänyt 14 kieppeillä. Nyt olo ollut muuutaman viikon huonompi, rytmihäiriöitä ja väsymystä. Kävin labrassa ja TV4 oli laskenut alle 12 eli lääkitystä tarkistetaan. Minulla on kyhmystruuma lisäksi. Ei tarvitse olla alle viitearvojen että on oikeasti lääkityksen tarpeessa.

Vierailija
10/12 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhaskokeet pitäisi ottaa mahdollisimman pian heräämisen jälkeen ja ainakin ennen kello 10 aamulla. Syöminen ei sinänsä vaikuta koetulokseen, mutta kahvinjuonti vaikuttaa arvoja parantavasti. T4-V on tässä tapauksessa niin alhainen, että vähintään arvoja pitää seurata tiiviisti, mutta moni lääkäri määräisi noilla arvoilla jo lääkityksen. Aiemmin mainittu vasta-ainekoe TPOAb olisi hyvä ottaa, koska jos sinulla löytyy vasta-aineita, niin se viimeistään puoltaa lääkityksen aloittamista. Koska TSH on noin alhainen, niin myös aivolisäkeperäinen vajaatoiminta voisi tulla sinun tapauksessasi kyseeseen, mutta hoito siinäkin on ihan sama kuin perus vajaatoiminnassa.

Vierailija
11/12 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 23:23"]Kilpirauhaskokeet pitäisi ottaa mahdollisimman pian heräämisen jälkeen ja ainakin ennen kello 10 aamulla. Syöminen ei sinänsä vaikuta koetulokseen, mutta kahvinjuonti vaikuttaa arvoja parantavasti. T4-V on tässä tapauksessa niin alhainen, että vähintään arvoja pitää seurata tiiviisti, mutta moni lääkäri määräisi noilla arvoilla jo lääkityksen. Aiemmin mainittu vasta-ainekoe TPOAb olisi hyvä ottaa, koska jos sinulla löytyy vasta-aineita, niin se viimeistään puoltaa lääkityksen aloittamista. Koska TSH on noin alhainen, niin myös aivolisäkeperäinen vajaatoiminta voisi tulla sinun tapauksessasi kyseeseen, mutta hoito siinäkin on ihan sama kuin perus vajaatoiminnassa.

[/quote]kiitos tästä. Tiedän nyt sitten kysellä lisätutkimuksien perään kun näen lääkäriä.

Ap

Vierailija
12/12 |
01.06.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n t4 v arvot on täysin viitearvojen sisällä ja ainakaan täälläpäin ei lääkitystä määrätä vaikka olis vähän allekin koska kaikki ei vaan mahdu viitearvojen sisään. Ei siis vaikka oireita. Lääkäri oikeen suuttui ja sanoi että lopeta netin lukeminen kun raskaana olin oireinen ja t4v alle viitearvon vaikka pitäisi olla ylärajalla raskaana. Kun ap ei ole edes raskaana niin en usko että lääkäri noista arvoista sanoo mitään, kerro ap kun olet käynyt lääkärillä. Nosta välillä ketjua niin joku kerta huomaan.