Espoosta töihin Lahteen joka arkipäivä junalla - onko mahdotonta?
Kommentit (23)
Aikatauluista ja odotusajoista kai se on kiinni, eikä muiden kokemuksesta. Sanoisin, että on mahdollista.
No jaa en noin päin tiedä mutta minä olen käynyt jo 5v helsingin yliopistoa lahdesta. Rahallisesti tekee tiukkaa mut muuten ok. Kaksi lasta ja miehen työ täällä ja omistusasunto, siksi en muuta helsinkiin
On se mahdollista. Mun setä kulkee Matinkylästä Lahteen töihin. Pystyy kyllä tekemään osan töistä matkan aikana.
Mullakin on lapsia, siksi ajattelin että ehkä ei toimi. Mutta hyvä työ houkuttaisi.
AP
Aikaahan siihen menee varmaan 3 h per päivä. Jos on siihen valmis, niin mikäs siinä.
Yks duunikaveri teki niin, mutta tuskin jaksoi kauaa, oltiin vaan pari viikkoa viime kesänä samoissa hommissa, en siis tiedä miten sen jälkeen jatkoi. Matka siis oli toisin päin eli Lahti-Espoo. Matkaa meni yli kaksi tuntia ovelta ovelle. 3km juna-asemalle lahden päädyssä, lähes 30min oli siihen varattava ettei jää junasta, Z junalla n.1h. Rautatientorilta joko kävellen tai metrolla Kamppiin ja kampista bussi Espooseen, n.20min. Ei mitään järkeä.
Käytännössä joutuu lähtemään kotoa jo 2 h ennen töiden alkua. Jos työpaikka ei ole Lahden keskustassa, menee vielä pidempään. En pystyisi.
kuinka pitkä matka Lahdessa asemalta työpaikalle?
Mulla on ollut kaksi työkaveria Lahdesta. Toinen kulki Helsinkiin ja toinen Espooseen. Kumpikin jaksoi tehdä sitä vuosia, ellei peräti tee sitä edelleen. Toinen opiskeli työmatkojen ajan.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 20:05"]
[/quote]
Kolme tai neljä km.
AP
Riippuu myös paljon siitä missä päin espoota asut ja onko käytössä autoa vai ootko täysin julkisten varassa. Mikäänhän ei tietenkään mahdotonta oo, aikaa vievää tosin.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 20:05"]
[/quote]
Kolme tai neljä km.
AP
[/quote]
Oletko katsonut Lahden bussien aikatauluista, jos vuoro alkaa tyypilliseen aikaan, mihin aikaan pitää olla Lahden rautatieasemalla? Vai pyöräiletkö matkan, myös talvella?
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 20:08"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 20:05"]
[/quote]
Kolme tai neljä km.
AP
[/quote]
Millä tuon matkan kuljet? Pääsetkö julkisilla? Meillä on töissä niitä, jotka pääkaupunkiseudulta kulkevat, on hieman pidempi matka vielä asemalta. Osa jaksaa hyvin, ei kaikki.
Pääsetkö jatkoyhteyteen suoraan rautatieasemalta vai pitääkö vaihtaa vielä torilla? Voi mennä säätämiseksi ja tulla kalliiksi.
Rankkaa, muttei mahdotonta. Itse olen käynyt Lahdesta Hki:ssä töissä ja matkat sattuivat niin hyvin, että kesällä matkaan meni n. 1h pihasta pihaan. Aiemmin Helsingissä asuneena minulla meni työmatkaan saman verran aikaa, vaikka matka oli PALJON lyhyempi. Paljon varmasti riippuu rankkuudesta, miten joustavat sinun työajat olisivat eli jos juna myöhässä joudutko juoksemaan työpaikalle yms. Vai onko ns. liukuvatyöaika. Tervetuloa Lahteen!
Minusta espoolaisena kuulostaa melko mahdottomalta, ellet asu jossain Leppävaarassa, mistä pääsee äkkiä Pasilaan. Laske matka-aika ja mieti, kestätkö sen.
Onko työ perinteistä kahdeksasta neljään -hommaa, vai kuuluuko töihin esimerkiksi venähtäneitä työpäiviä, iltakokouksia ja -tilaisuuksia tai muuta perinteisen työajan ulkopuolista ohjelmaa? Iltajuttujen jälkeen voi olla aika tuskaista lähteä raahautumaan kotiin ja lähteä taas kukonlaulun aikaan töihin, mutta hotellissa yöpyminen tuntuu myös lompakossa.
Ja kuten monet ovat sanoneet, niin mitä harvempi vaihto, sitä helpompi tuo matka on taittaa. Jos joudut kulkemaan Espoossa bussilla junalle, junalla Pasilaan, siellä vaihto Lahden-junaan ja Lahdessa vielä bussilla työpaikalle, niin aika rankaksi tuo saattaa pitemmän päälle mennä, varsinkin jos töissä pitää olla paikalla juuri tiettyyn aikaan.
Itse kävin aikanaan töissä Hämeenlinnassa Tampereelta käsin. Huomattavasti lyhyempi matka siis kuin ap:lla. Junamatka ei kestänyt kuin kolme varttia, mutta kotoa oli 20 minuutin kävelymatka asemalle ja Hämeenlinnassa saman verran työpaikalle. Työmatkoihin piti siis varata 1,5 tuntia suuntaansa ja siihen päälle sitten mahdolliset myöhässä olevien junien odottelut. Eipä siinä työpäivinä juuri muuta ehtinyt kuin käydä kotona kääntymässä. Harrastukset sai unohtaa. Tilapäisratkaisuna menetteli, mutta silloin päätin, että jos vain suinkin mahdollista, pyrin jatkossa asumaan ja työskentelemään samalla paikkakunnalla.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 20:02"]
Aikaahan siihen menee varmaan 3 h per päivä. Jos on siihen valmis, niin mikäs siinä.
[/quote]
Tuskin riittää. Eikö omalla autolla pääsisi?
Kellään kokemusta?