Uusi ammatti syrjäseudulla asuvalle naiselle
Ideoita otetaan vastaan mitä voisi syrjäseudulla asuva naisihminen opiskella (ja myös työllistyä opiskelun jälkeen).
Kommentit (94)
Oletko tehnyt selkäsi kuntoutumisen eteen mitään?
Teetkö kotitöiden ja lastenhoidon lisäksi muuta?
Oletko reilusti ylipainoinen?
Miksi ette muuta lähemmäs miehesi työpaikkaa? Toki ymmärrän että on vaikea lähteä jos suku ja tukiverkostot on nykyisellä paikkakunnalla. Tai jos taloa on vaikea saada myydyksi. Tai talo on jommankumman lapsuudenkoti ja siksi rakas. Tai syy voi olla se ettei halua ylipäätään muuttaa pois synnyinseudultaan.
En tiedä onko ap:llä kysymys tästä mutta aikuisuus on täynnä kipeitä valintoja. Olisiko lapsille kuitenkin parempi että näkisivät isäänsä joka päivä eikä vain viikonloppuisin ja siksi muutto olisi ratkaisu?
Jos tähän ongelmaan olisi joku patenttiratkaisu, niin ei olisi autioituvaa maaseutua, ei olisi tarvetta vuoropäivähoidolle, ei olisi oravanpyörässä juoksua. Kaikille olisi 8-16 töitä max 20 km päässä kotoa minimikoulutuksella, olisi kyläkouluja, perhepäivähoitajia ja pienteollisuutta. Jos selkä on sökönä, pääsisi eläkkeelle. Tämä utopia oli todellisuutta 80- luvulla. Sitten tuli lama.
Vierailija kirjoitti:
Oletko tehnyt selkäsi kuntoutumisen eteen mitään?
Teetkö kotitöiden ja lastenhoidon lisäksi muuta?
Oletko reilusti ylipainoinen?
Olen tehnyt, on käyty monet eri tutkimukset, fysioterapiat jne. Mutta välilevyt ovat useasta välistä sökönä.
En tee muuta, tämä on yhdelle ihan kokopäiväinen loppumaton urakka.
En ole ylipainoinen.
Tuo 10h/päivä on usein maksimiaika jonka lapsi voi päivähoidossa olla. Pidemmät hoitoajat on vuorohoitokodeissa ja sieltä paikan saadakseen täytyy vanhempien olla vuorotyössä. Näissä varmaan myös kuntakohtaisia eroja.
Yleisimmin päiväkodit on auki 6.00-17.00 aikahaarukassa ja siihen ne työt+matkat on vaan soviteltava.
Tietotekniikan alat, koodaaminen. Tilastotieteet ja siihen päälle tietojenkäsittelyä muutama kurssi, on aika kova kombo, eikä tarvitse olla mikään superkoodaaja vaan perustaitoinen (kuten R tai Julian käyttö). Siihen päälle voi vielä lukea myös itseään kiinnostavaa alaa, kuten vaikka taloustiedettä, terveystieteitä, sosiaalitieteitä ym. Voit opiskella etänä, työt tehdään etänä.
Oliko näistä joku sellainen, jota ap voisi realistisesti harkita? Tuota selkäongelmaa ei ehkä kannata tuoda opiskeluissa tai töissä esille jollei pakko. Jos vaan jotenkin särkylääkkeillä pärjäät. Sulla on ilmeisesti ollut useampi raskaus lyhyellä ajalla? Selkä voi siitä vielä kuntoutua melkein itsestään, kun toipuu raskauksista. Jumppaa ja fyssaria toki kannattaa hyödyntää.
Jos selän kunto poissulkee käytännössä kaikki jalkojen päällä tehtävät työt pitää luoda itselleen arvoa pään käytöllä. Eli opiskelemaan- selvitä toki millaiset etäopiskelu- ja etätyömahdollisuudet ovat tai millaista työvoimaa kunnassasi/naapurikunnissa tarvitaan. Ei kannata esim. pankin tädiksi pyrkiä jos lähipalveluita ollaan ajamassa alas. Jos pystyt edes rajoitetusti työskentelemään jalkojen päällä on yrittäjyys myös vaihtoehto pesulapalveluista kukkakauppaan ja koiratrimmaajaan. Jos olet todella taitava käsistäsi myös erilaiset itse tehdyt tuotteet voivat nettikaupassa tehdä kauppansa.
En kyllä itse ymmärrä kuviota missä asutaan kuolevien palveluiden keskipisteessä ja mies joutuu asumaan arjen kokonaan poissa perheen luota.
En suosittele yrittäjyyttä vajaakuntoiselle, jollei pysty maksamaan kunnon yel maksuja. Esim noin 300 e kk yel tuo noin 30 e sairauspvrahan, siis päivässä. Alkuun 10 pv omavastuu jokaiseen sairausjaksoon. Entäs jos ap: n selkä prakaa? Yrityksestä luopuminen on myös melko aikaavievää, jos oy. Jos toiminimi, niin yrittäjä vastaa lainoista myös omalla omaisuudellaan. Jotain pienimuotoista kannataa toiminimellä kokeilla, jos mies elättää pääasiallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta että nyky-Suomessa on varaa asustella jossain jumalanhylkäämässä persereiässä ja listata iso nippu vaatimuksia jotta suvaitsisi työllistyä. Tämän vuoksi aktiivimalli kakkonen pitää saada käyntiin HETI ja leikkurit sataan prosenttiin niin alkaa työ kuin työ kiinnostamaan ja työttömät lähtevät töiden perään sen sijaan että odottavat perse homeessa kotona perähikiällä että mieluisa työpaikka jostain maagisesti putkahtaisi.
Vielä uskomattomampaa on kaksinaismoralismi. Toisaalla sanotaan että meidän työttömien luusereiden PITÄÄ asua mahdollisimman halvalla syrjässä, eikä missään pääkaupunkiseudulla kalliissa kämpissä. Sinä taas sanot että syrjässä ei saisi asua.
T. N28 vuokra 270e/kk
Vierailija kirjoitti:
Jos selän kunto poissulkee käytännössä kaikki jalkojen päällä tehtävät työt pitää luoda itselleen arvoa pään käytöllä. Eli opiskelemaan- selvitä toki millaiset etäopiskelu- ja etätyömahdollisuudet ovat tai millaista työvoimaa kunnassasi/naapurikunnissa tarvitaan. Ei kannata esim. pankin tädiksi pyrkiä jos lähipalveluita ollaan ajamassa alas. Jos pystyt edes rajoitetusti työskentelemään jalkojen päällä on yrittäjyys myös vaihtoehto pesulapalveluista kukkakauppaan ja koiratrimmaajaan. Jos olet todella taitava käsistäsi myös erilaiset itse tehdyt tuotteet voivat nettikaupassa tehdä kauppansa.
En kyllä itse ymmärrä kuviota missä asutaan kuolevien palveluiden keskipisteessä ja mies joutuu asumaan arjen kokonaan poissa perheen luota.
Huh, maailman hulluin neuvo perustaa pesula, kukkakauppa, koiratrimmaus tms. varma konkurssi alle vuodessa, ei jää kuin velat niskaan
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on aivan normaalia pienissä paikoissa, että miehet ovat viikot muualla töissä. Itsekin olen reissutyöläisen akka, ja eipä meidän kylällä miehiä viikolla näy, kaikki ovat töissä pitkin Suomea.
Ei ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta että nyky-Suomessa on varaa asustella jossain jumalanhylkäämässä persereiässä ja listata iso nippu vaatimuksia jotta suvaitsisi työllistyä. Tämän vuoksi aktiivimalli kakkonen pitää saada käyntiin HETI ja leikkurit sataan prosenttiin niin alkaa työ kuin työ kiinnostamaan ja työttömät lähtevät töiden perään sen sijaan että odottavat perse homeessa kotona perähikiällä että mieluisa työpaikka jostain maagisesti putkahtaisi.
Vielä uskomattomampaa on kaksinaismoralismi. Toisaalla sanotaan että meidän työttömien luusereiden PITÄÄ asua mahdollisimman halvalla syrjässä, eikä missään pääkaupunkiseudulla kalliissa kämpissä. Sinä taas sanot että syrjässä ei saisi asua.
T. N28 vuokra 270e/kk
Niin vaihtoehdot Suomessa ovat työttömänä asua Helsingin keskustassa 700+e/kk vuokralla tai sitten jossain Toholammella tai muussa alle 5000 asukkaan kunnassa. Miten olis 20 000-100 000 asukkaan kunnat ja niiden naapurikunnat? Voit ottaa minkä vaan isomman kaupungin Suomessa ja saada siitä pienen ajomatkan/bussimatkan päästä huokeaa asumista.
Miksi ap ei vastaa noihin kysymyksiin liittyen asumisen sijaintiin?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap ei vastaa noihin kysymyksiin liittyen asumisen sijaintiin?
Koska olen kerran jo sanonut, että muutto EI ole mahdollinen vaihtoehto.
Ap
Up
Lisää ideoita ja ap:ltä lisätietoa aiemmasta koulutuksesta ja työkokemuksesta!
Vierailija kirjoitti:
Up
Lisää ideoita ja ap:ltä lisätietoa aiemmasta koulutuksesta ja työkokemuksesta!
Olen koulutukseltani keittäjä. Sitä työtä olen tehnyt n.17vuotta
Varmaan itse tiedät parhaiten, millä alalla juuri siellä sinun kotiseudullasi on työvoimasta puutetta. Juttele ihmisten, esimerkiksi yrittäjien kanssa. Kysy, jos joku ottaisi vaikka oppisopimuskoulutukseen. Tai sitten joku sellainen ala, mitä voi tehdä mistä käsin vaan etänä. Ne yleensä vaativat kuitenkin sim yliopistokoulutuksen, kun ovat usein ns. asiantuntijatöitä.
Puhelinmyyntityö? Kotoa käsin siis.
Monihan on tuohon tilanteeseen hankkiutunut tilanteen ja näkymien ollessa toiset.
On ostettu talo perustettu perhe.
Kiihtyvä rakennemuutos onkin vienyt työt ja romahduttanut talon arvon.
On jatkettu sukutilaa, joka onkin käynyt elinkelvottomaksi, on lopetettu tilanpito, isäntä kulkee töissä kaukana viikot, emäntä hoitaa kotona lapsia.
Talosta/tilasta vielä velkaa, mutta myyntihinta olisi tuhansia tai korkeinraan muutama kymppitonni.