Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko PAKKO olla lääkärintodistus saadakseen palkkaa sairauslomapäiviltä?

Vierailija
28.12.2020 |

Sopparissa lukee, että sairaan- tai terveydenhoitajan todistus kelpaa palkan saamiseen, ellei sairausloman myöntäjä katso lääkärintodistuksen esittämistä näissä tapauksissa erityisestä syystä tarpeelliseksi. Mikä olisi erityinen, tarpeellinen syy?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan työnantajasta että mitä he hyväksyy ja mitä ei. Monessa paikassa riittää ihan oma ilmoitus kolmeksi päiväksi. Sun täytyy nyt kysyä sun pomolta tätä asiaa.

Vierailija
2/20 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka sellainen, että työntekijällä on usein maanantaisin päivän mittainen saikku tai sairasloma on joka vuosi viimeinen työviikko ennen lomaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu työnantajasta. Meillä saa 3pv ilman ilmoitusta ja saa korvauksen, mutta usein kun on näin, sitä ei kannata saikuttaa kun ei katsota hyvällä jos on vähänkin pois. Itse olen silti hakenut lähes aina todistuksen.

Vierailija
4/20 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityinen syy on se, että sua epäillään syystä tai toisesta. Yleensä, jos olet toistuvasti poissa. Tai olet joskus jäänyt kiinni valehtelusta.

Vierailija
5/20 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia selviää vain kysymällä pomoltasi. Mahdotonta sanoa, mutta veikkaisin, että terkkarin todistus käy yleisissä kulkutaudeissa kuten kuumeessa, ripulissa tai migreenissä. Pidemmissä sairaslomissa, esim. jalka murtunut tai selkäkipu, tarvitaan lääkärintodistus.

Vierailija
6/20 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja voi vaatia.

Itse vaadin tilanteessa, kun henkilö toistuvasti oli pois ja lopulta hänet käräytettiin tekemästä kaikkea muuta kivaa sl-päivien aikana.

Psst, älä laita someen ihan kaikkea koska joku kuitenkin kertoo pomolle.

Vierailija
7/20 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran vähän tuollaisessa tilanteessa. Työkaveri ei olisi antanut minun tehdä sitä päätöstä ilman lääkärissä käyntiä, vaikka saamme olla kaksi päivää omalla ilmoituksella. Tulin sitten kuitenkin siihen tulokseen, etten flunssan takia lääkäriin mene ja olin pois, koska oli kuumetta ja voimaton olo. Tämä oli siis ennen koronaa ja sen jälkeen en ole flunssassa tai sairaana ollutkaan. Moni voi epäillä turhaankin ja ajattelee sinun yrittävän hyötyä "vapaapäivistä".

Vierailija
8/20 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä voi olla omailmoituksella pois 7 päivää. Tosin se ei tarkoita sitä, että yhdellä soitolla saisi köllötellä 7 päivää kotona, vaan joka aamu on soitettava (siis soitettava, tekstiviesti ei käy) esimiehelle ja tilanne käydään läpi. Jos joltakin sitten on alettu vaatia saikkutodistuksia, kyseisellä henkilöllä on runsaasti poissaoloja esim. ennen viikonloppua tai viikonlopun jälkeen.

Vierailija
9/20 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pitää olla lääkärintodistus jo heti ensimmäisestä päivästä, terveydenhoitajan todistus kelpaa ekat 3 päivää, jos on tavallinen flunssa tai oksutauti.

Vierailija
10/20 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä mietin, että tulisiko nyt raahautua ihan yksityiselle lääkärille, jotta varmasti saa palkan. Olen todella kipeä, sen totesi sairaanhoitajakin, enkä tiedä miksi sairaanhoitajan näkemys asiasta olisi vähäpätöisempi - olen räkäinen, yskäinen, kuumettakin on, lääkäri toteaisi ihan saman ja antaisi todistuksen.

Pomolta ei voi kysyä, koska hän ei ole paikalla useampaan päivään. Sijainen ei osannut vastata. En saikuttele usein, ensimmäinen sairauslomani 2,5 vuoteen. Ap

Vierailija
11/20 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä riittää esim. mahatauti, normi flunssa terkan allekirjoittamana, enintään kolmen päivän mittaisena.

Jos jatkuu, sitten lääkäriin ja tietenkin niissä tapauksissa/sairauksissa, mihin terkka ei pysty ottamaan sen suuremmin kantaa vaan on lääkärin tutkittava, ne ovat niitä erityisiä, tarpeellisia syitä.

Vierailija
12/20 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä voi olla omailmoituksella pois 7 päivää. Tosin se ei tarkoita sitä, että yhdellä soitolla saisi köllötellä 7 päivää kotona, vaan joka aamu on soitettava (siis soitettava, tekstiviesti ei käy) esimiehelle ja tilanne käydään läpi. Jos joltakin sitten on alettu vaatia saikkutodistuksia, kyseisellä henkilöllä on runsaasti poissaoloja esim. ennen viikonloppua tai viikonlopun jälkeen.

Jos teillä saa olla 7pv omailmoituksella ja sairasloma jatkuu, niin työnantaja ei saa silloin Kelalta korvausta työntekijän sairasajanpalkan maksusta, vaan menee firman piikkiin.

Työnantajan vaatimus sairastodistuksesta yli 3pv sairaslomista perustuu rahaa, ei niinkään siihen miten paljon työntekijä saikuttelee, koska Kela maksaa vain lääkärintodistusta vastaan työntekijän sairausajanpalkan työnantalle omavastuun jälkeen.

Vierailija
13/20 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähinnä mietin, että tulisiko nyt raahautua ihan yksityiselle lääkärille, jotta varmasti saa palkan. Olen todella kipeä, sen totesi sairaanhoitajakin, enkä tiedä miksi sairaanhoitajan näkemys asiasta olisi vähäpätöisempi - olen räkäinen, yskäinen, kuumettakin on, lääkäri toteaisi ihan saman ja antaisi todistuksen.

Pomolta ei voi kysyä, koska hän ei ole paikalla useampaan päivään. Sijainen ei osannut vastata. En saikuttele usein, ensimmäinen sairauslomani 2,5 vuoteen. Ap

Tottakait kannattaa ottaa lääkärin allekirjoittama lääkärin todistus, jos mahdollista ja jos työnantaja ei maksa jostakin syystä sairausajanpalkkaa, saat sen Kelalta, miinus omavastuu.

Jos koronaa, käsittääkseni tartuntatautilääkäri lähettää suoraan todistuksen Kelaan sähköisesti ja korvaukset koronahoidosta maksetaan erikseen ja käsittääkseni vain "ilmoitus" luonteinen asia, yhdessä viranomaisten kanssa. Sama jos joudut karanteeniin tai odotat testin tulosta.

Vierailija
14/20 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pomo vaatii toisilta todistuksen ja toisilta ei,mitään muuta perustetta kuin pärstä kerroin ei näille vaatimuksille ole.

Vierailija
15/20 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollaan omalla ilmoituksella 3 päivää ja tarvittaessa oli joku päivä lisää, en muista kun en ole käyttänyt. Mutta lomalla jos on sairaana niin ymmärtääkseni pitää olla todistus jotta saisi vuosilomapäivät takaisin.

Vierailija
16/20 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu työnantajasta. Meillä saa 3pv ilman ilmoitusta ja saa korvauksen, mutta usein kun on näin, sitä ei kannata saikuttaa kun ei katsota hyvällä jos on vähänkin pois. Itse olen silti hakenut lähes aina todistuksen.

No aika leväperäistä on jos ei tarvii ees ilmoittaa olevansa sairaana.

Vierailija
17/20 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisessä työssäni tunninkin sairaspoissaoloon vaadittiin lääkärin todistus ja palkkaa sai vain työterveyslääkärin kirjoittamaa todistusta vastaan.

Vierailija
18/20 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronatestiinhän sun on joka tapauksessa ollut pakko hakeutua tai hakeudut? Aikaa varatessa kysytään kyllä että onko tarve sairaslomalle myös ja siinä kohtaa voit sitten kertoa että kyllä on ja tarvitsetko sen ihan lääkäriltä vai kelpaako hoitaja. 

Vierailija
19/20 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet ensimmäistä kertaa 2,5 vuoteen sairaana ja sairaanhoitajan todistus sinulla jo on (ja työsopimuksessa sen kerrotaan lähtökohtaisesti kelpaavan) niin todella kusipää esimies olisi, jos vaatisi sinut lääkäriinkin vielä. Tuota "erityisestä syystä tarpeelliseksi" -syytä käytetään nimenomaan "ammattisaikuttajien" kanssa.

Vierailija
20/20 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koronatestiinhän sun on joka tapauksessa ollut pakko hakeutua tai hakeudut? Aikaa varatessa kysytään kyllä että onko tarve sairaslomalle myös ja siinä kohtaa voit sitten kertoa että kyllä on ja tarvitsetko sen ihan lääkäriltä vai kelpaako hoitaja. 

Sain automaattisesti hoitajan sairaslomatodistuksen, olin niin väsynyt, etten tajunnut kysyä voisiko lääkärin todistuksen saada. Ja olen käynyt testeissä, odotan tulosta. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme