Sokeritoukkia alkaa olla paljon ja taloyhtiö ei aio tehdä mitään
En tiedä mitä tehdä, ahdistaa kun nuita toukkia alkaa näkymään mitä ihmeellisimmissä paikoissa.. en tiedä mistä ne tulee, mutta VA ei voi asialle mitään sillä taloyhtiö ei korjaa asiaa koska muissa asunnoissa ongelma pienentymässä. Tuntuu että meidän asunnossa ongelma vaan kasvaa..
Ahdistaa ja itkettää, en jaksaisi muuttaa sillä hyvä asunto muuten, mutta en pysty olemaan rauhassa omassa kodissani.... Nuo toukathan ei hirveän haitallisia ole sinänsä, mutta todella ällöttäviä ja tulee hyvin epähygieeninen olo.
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Domestos on paksua geeliä joka tapaa kaiken elollisen viemäreistä. Ensi peset viemärit kunnolla (ritilä pois ja pois kaikki moska jos on. Peset kuumalla vedellä, vaikka vanhalla tiskiharjalla ja domestoksella) Lopuksi pyöräytät viemärin seinämiin bomestosta ja ritilä paikalleen.
Imuroi listat suuttimella (pölypussi roskiin) ja kaikki raot ja halkeamat. Raid sisäkäyttöön kaikkiin listoihin.
Ja tosiaan aktiivinen siivous, kiehuvaa vettä viemäreihin, jauhot pusseihin, pinnat puhtaat. Domestosta viemäriin. Eteeriset öljyt myös. Pois niitä ei saa ellei myrkytetä koko talonyhtiötä jos silloinkaan. Mutta näillä ohjeilla voivat kiertää teidän kampän.
Kiitos paljon vastauksesta, me mennään huomenna ostamaan tuota ja aletaan hommiin
Osta ruskeaa pakkausteippiä ja laita sitä pitkinä suikaleina kämppääsi. Kerää sato.
Vierailija kirjoitti:
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Sokeritoukkiin auttaa seuraavat konstit:
-kylpyhuoneen pitäminen kuivana
-vaatteiden kuivattaminen asunnon ulkopuolella
-vanhojen kirjojen ja lehtien heittäminen pois tai ainakin varastoiminen lattiatason yläpuolelle
-hiilihydraattipitoisten ruokien pitäminen suljetuissa pusseissa ja rasioissa
-yleinen hyvä siisteystaso asunnossa imurointia myöten
-vaatteiden pitäminen poissa lattialta
Ja noiden lisäksi Raid tai vastaava myrkky listoihin. On haitallista vesistölle, mutta yöksi voi laittaa myös kylpyhuoneeseen eri paikkoihin ja sitten poistaa kostealla paperilla sekajätteeseen laitettavaksi.
Sokeritoukat voivat pahentaa astman oireita ja voivat myös vahingoittaa vaatteita ja kirjoja, joten ne on hyvä hävittää pois.
Miten raidia listoihin? Siis listan taakse?
Kiitos paljon neuvoistanne. Aion kokeilla kaikkea ja siivota jokaisen kulman ja myrkyttää koko asuntoni hetkellisesti
Raidia kannattaa laittaa mm. lattiakaivoihin, keittiöiden vaikeasti puhdistettaviin paikkoihin ja vesipisteiden lähelle
Kokeilin itse vaikka mitkä konstit ja aina ne palasi takaisin, lopulta kävi myrkyttäjä taloyhtiön laskuun ja siihen loppui. Eikö niillä ole velvollisuus yhtiön puolesta myrkyttää?
Meillä kissa saalistaa ja syö ne. Eivät pääse lisääntymään.
Kissamme syö myös kärpäset ja hämähäkit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-vanhojen kirjojen ja lehtien heittäminen pois tai ainakin varastoiminen lattiatason yläpuolelle
Ja noiden lisäksi Raid tai vastaava myrkky listoihin. On haitallista vesistölle, mutta yöksi voi laittaa myös kylpyhuoneeseen eri paikkoihin ja sitten poistaa kostealla paperilla sekajätteeseen laitettavaksi.
Sokeritoukat voivat pahentaa astman oireita ja voivat myös vahingoittaa vaatteita ja kirjoja, joten ne on hyvä hävittää pois.
Kiitos paljon neuvoistanne. Aion kokeilla kaikkea ja siivota jokaisen kulman ja myrkyttää koko asuntoni hetkellisesti
Raidia kannattaa laittaa mm. lattiakaivoihin, keittiöiden vaikeasti puhdistettaviin paikkoihin ja vesipisteiden lähelle
Varovasti kaikkien myrkkyjen kanssa tiloissa, joissa elintarvikkeita ja joissa syödään ja juodaan. Itse laittaisin keittiössä vain lattialistoihin ja viemäriin, en muualle.
Toinen hyvä on suihkutettava Bio-Kill. Äärettömän ärtsyä tavaraa. Raidia kun suhuuttelee, niin joutuu tuulettamaan jne. eikä ole tervettä niitä höyryjä hengitellä. Valitettavasti nuo iljetykset kertovat asunnon siisteystasosta vähän, jos lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Toinen hyvä on suihkutettava Bio-Kill. Äärettömän ärtsyä tavaraa. Raidia kun suhuuttelee, niin joutuu tuulettamaan jne. eikä ole tervettä niitä höyryjä hengitellä. Valitettavasti nuo iljetykset kertovat asunnon siisteystasosta vähän, jos lainkaan.
Jos ötököille ei ole mitään ruokaa eikä ole niiden olemassaololle suotuisia olosuhteita, niin ne häviävät. Sokeritoukkien kohdalla huolellinen siivous ja tilojen kuivana pitäminen auttaa. Itse lähtisin siitä liikkeelle ennen myrkkyjen kokeilemista. Ihan jo se että jättää kylpyhuoneen oven aina auki suihkussa käymisen ja pyykkien kuivattamisen ajaksi voi auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varovasti kaikkien myrkkyjen kanssa tiloissa, joissa elintarvikkeita ja joissa syödään ja juodaan. Itse laittaisin keittiössä vain lattialistoihin ja viemäriin, en muualle.
Raidista et saa myrkytystä vaikka suihkuttaisit sitä suuhusi.
Sitä paitsi suihkeet katoavat muutamassa tunnissa pinnoilta. Keittiö on kaikista pahin paikka ja suurin osa niistä lymyilee juuri keittiössä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ötököille ei ole mitään ruokaa eikä ole niiden olemassaololle suotuisia olosuhteita, niin ne häviävät. Sokeritoukkien kohdalla huolellinen siivous ja tilojen kuivana pitäminen auttaa. Itse lähtisin siitä liikkeelle ennen myrkkyjen kokeilemista. Ihan jo se että jättää kylpyhuoneen oven aina auki suihkussa käymisen ja pyykkien kuivattamisen ajaksi voi auttaa.
Ei todellakaan toimi. Sokeritoukka syö melkein mitä vain. Paperia, puuta, nahkaa, kangasta.....
Se elää myös useita vuosia joten ne eivät todellakaan häviä noilla konsteilla
Vierailija kirjoitti:
Joo, pitää katsoa kaupasta mitä löytyy. Mies sanoikin äsken, että en voi koko asuntoa myrkyttää sillä se tuo sitten omat ongelmansa. Pitää hoitaa oikein.
Siskoni asui tässä asunnossa pari vuotta, kunnes muutin hänen tilalleen. Hän on hyvin sotkuinen ihminen, ja sen näki tähän muuttaessa että jouduin itse hänen jälkensä siivoamaan ja viemään roskia paljon pois. Toki olisin muutenkin pessyt, mutta nyt piti hänenkin sotkut siivota.
Teininä hänen huoneensa oli usein hyvin kaatopaikkamainen.
Joten tämä sokeritoukkajuttu ei sinänsä tullut minulle yllätyksenä kun mietin millainen henkilö tässä asui ennen minua. Itse olen nuoresta pitäen ollut siisti ja innokas siivoamaan, jonka vuoksi nuo toukat kuvottavat minua siihen pisteeseen asti että olen valmis melkein muuttamaan. Mutta yritän nyt kuitenkin myrkyttää ne toukat pois
kannattaa siivota muutaman kerran vuodessa kaapit ja katsoa onko vanhoja jauhoja jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Domestos on paksua geeliä joka tapaa kaiken elollisen viemäreistä. Ensi peset viemärit kunnolla (ritilä pois ja pois kaikki moska jos on. Peset kuumalla vedellä, vaikka vanhalla tiskiharjalla ja domestoksella) Lopuksi pyöräytät viemärin seinämiin bomestosta ja ritilä paikalleen.
Imuroi listat suuttimella (pölypussi roskiin) ja kaikki raot ja halkeamat. Raid sisäkäyttöön kaikkiin listoihin.
Ja tosiaan aktiivinen siivous, kiehuvaa vettä viemäreihin, jauhot pusseihin, pinnat puhtaat. Domestosta viemäriin. Eteeriset öljyt myös. Pois niitä ei saa ellei myrkytetä koko talonyhtiötä jos silloinkaan. Mutta näillä ohjeilla voivat kiertää teidän kampän.Kiitos paljon vastauksesta, me mennään huomenna ostamaan tuota ja aletaan hommiin
Ole hyvä. Inhoja ötököitö. Osta 2 pulloa saman tein! Löysin tämän Domestos vinkin muutama kk sitten netistä ja toimii. Kun sitä lurauttaa illalla viemäreihin ikään kuin huoltotoimena, niin meillä on pysyneet poissa. Toki pesen viemärit myös usein huolellisesti mutta niin tein aikasemminkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan toimi. Sokeritoukka syö melkein mitä vain. Paperia, puuta, nahkaa, kangasta.....
Se elää myös useita vuosia joten ne eivät todellakaan häviä noilla konsteilla
Silti näillä periaatteilla olen kahdesta kodista saanut sokeritoukkatoukkaongelman häviämään. Yhdessä talossa, jossa asuin näin niitä joskus rapussa, mutta omaan kotiini eivät koskaan eksyneet. Imuroin usein, tuuletan ja siivoan.
Joku kirjoitti, että keittiö on pahin paikka niille. Onneksi eivät sentään keittiöön ole koskaan eksyneet, vaan on ollut pelkästään kylppärissä aina. Kylppäri on kostein tila, eli kun sen saa pidettyä kuivana, niin toukat vähenee tai katoaa.
Olen itse kokeillut myös kasviperäisiä hyönteissumutteita, mutta ne eivät tepsi muniin ja kuivuessaan menettävät tehonsa. Raidia saa samaan hintaan, joten minun kokemuksen perusteella kannattaa ottaa samantien tujummat aineet käyttöön.
BIO-KILL! Toimii, eikä ole haitallinen myrkky ihmisille tai lemmikeille.
Edellisessä asunnossani oli sokeritoukkia suurempia uunitoukkia ja kerran kirjaa lukiessani yksi vipelsi selkää pitkin 🤢
Keskieurooppalaiset laittaa raa'an perunanpuolikkaan lattialistan lähelle, ja toukat tulee syömään sitä koska rakastavat tärkkelystä. Sitten kun toukat ovat siinä kiinni niin laittavat perunan toukkineen pussiin ja roskiin.
Vaatekaappeihin kannattaa laittaa seetripuuöljyä tai seetripuun palasia, ne vihaavat sitä hajua.
Meillä nuo katosivat viikko sen jälkeen kun viereisen asunnon koiranomistaja koirineen muutti pois! Niitä vilisi 2 vuotta. Se nainen käytti koiraa tuolla suoalueella metsikössä ja varmaan sieltä toi kesällä jotain toukkia koiran mukana koska nuohan viihtyy kosteissa ympäristöissä.
Kiehuvaa vettä viemäriaukkoihin parin kuukauden ajan pari kertaa päivässä ja joka ikisen sokeritoukan "listiminen", jonka näkee. Jostain luin, että lisääntyvät vähänlaisesti ja kasvavat hitaasti. Raid on inhottava supermyrkky, mutta alkuun sitäkin kannattaa suihkutella. Teippasin lattialistojen yms. pienimmätkin raot, vasta tämän teippauksen jälkeen hävisivät. Vipeltäkööt rauhassa rakenteissa ja viemäristössä, mutta ei minun kotini lattioilla!