Sokeritoukkia alkaa olla paljon ja taloyhtiö ei aio tehdä mitään
En tiedä mitä tehdä, ahdistaa kun nuita toukkia alkaa näkymään mitä ihmeellisimmissä paikoissa.. en tiedä mistä ne tulee, mutta VA ei voi asialle mitään sillä taloyhtiö ei korjaa asiaa koska muissa asunnoissa ongelma pienentymässä. Tuntuu että meidän asunnossa ongelma vaan kasvaa..
Ahdistaa ja itkettää, en jaksaisi muuttaa sillä hyvä asunto muuten, mutta en pysty olemaan rauhassa omassa kodissani.... Nuo toukathan ei hirveän haitallisia ole sinänsä, mutta todella ällöttäviä ja tulee hyvin epähygieeninen olo.
Kommentit (70)
Tuntuu todella tutulta ongelmalta edellisen asuntoni kohdalla. Sokeritoukkia vilisti ympäri asuntoa, myös keittiökaappien sisällä (en tiedä mistä ne sinne oikeasti ilmestyivät!). Kuvottavaa löytää sokeritoukkia mm. lautasten päältä. Olen hyvin siisti ihminen, ja asunto oli todella hyvässä siistissä kunnossa. Kyseessä oli muuten suht uusi asunto. Lattioilla ei lojunut mitään ylimääräistä ja olin koko asunnon siisteyden suhteen tarkka sokeritoukka-armeijan takia. Niiden ilmestyminen ei johtunut siis epäsiististä asunnosta. Niitä oli runsaasti jokaisessa asunnon huoneessa. Aamu alkoi aina niiden tappamisella..
Muistan vieläkin aamun, kun avasin silmät sängyssä ja näin yhden toukan kävelevän KATOSSA sängyn yläpuolella!
Yritimme hävittää sokeritoukkia monella eri tapaa; suihkuttelimme seetripuun öljyä lattialistoihin ja kaappeihin missä niitä eleli (eivät pidä sen hajusta), laitoimme vaatekaappeihin seetripuun hajuisia puunpalasia, myrkytimme koko asunnon muutamaan kertaan kaupasta ostamallamme myrkyllä sekä kaadoimme kiehuvaa vettä viemäriin. Eivät auttaneet ongelman ratkaisemisessa. Aina niitä ilmestyi jostain lisää.
Myös tuholaismyrkyttäjä vieraili asunnossa muutamaan otteeseen myrkyttämässä, mutta eihän se auttanut kuin ihan hetkeksi. Tosiasia on se, ettei sokeritoukkia ole järkevää lähteä myrkyttämään yhdessä kerrostaloasunnossa. Siirtyvät hetkellisesti vain naapuriasuntoihin ja palaavat todennäköisesti myöhemmin takaisin. Koko rakennus pitäisi myrkyttää, jos niistä todella haluaisi päästä eroon. Ne kun voivat elellä jossain rakenteissa. Se on sitten eri asia, suostuuko taloyhtiö tai vuokranantaja koko rakennuksen myrkytykseen. Meidän kohdallamme ei suostunut, vaikka sokeritoukkia oli varmasti myös muualla samassa rakennuksessa. Uskon heidän olleen siitä tietoisia, mutta asialle ei saatu tehtyä mitään.
Ainoa asia, mikä sokeritoukista eroon pääsemiseen auttoi, oli muutto pois kyseisestä asunnosta. Ihanaa, kun nyt ei enää tarvitse herätä aamuisin ja alkaa tappamaan asunnossa vilistäviä sokeritoukkia. Pakkasimme muuttotavarat huolellisesti ettei sokeritoukkia tulisi uuteen asuntoon niiden mukana. Myös imurin hävitimme ja ostimme kokonaan uuden. Sitä ei todellakaan kannata ottaa mukaan uuteen asuntoon!! Uudessa asunnossa laitoin vaatteet ym varmuuden vuoksi muutamaksi päiväksi pakkaseen, jos niissä sattuisi olemaan toukkia. Ne voivat nimittäin kulkeutua uuteen asuntoon tavaroidesi mukana. Olin erittäin vainoharhainen uudessa asunnossa sokeritoukkien kanssa, ilmestyykö niitä. Onnekseni tähän mennessä niitä ei ole näkynyt.
Jos mikään edellä mainituista konsteista ei tepsi, harkitsisin vakavasti muuttoa pois asunnostasi. Omalla kohdallani se auttoi. Ei viitsisi jatkuvasti olla myrkyttämässä asuntoa ja pistämässä rahaa sokeritoukkien torjumiseen. Toivon todella, että löydät ratkaisun ongelmaasi! Eläminen sokeritoukkien kanssa on nimittäin hyvin kuvottavaa ja tulee itselleen epäsiisti olo, vaikka asunto olisikin kuinka siistissä kunnossa.
Tsemppiä sinulle!
Vierailija kirjoitti:
BIO-KILL! Toimii, eikä ole haitallinen myrkky ihmisille tai lemmikeille.
Biokill on haitallinen kissoille. Siinä on permetriiniä, joka on hermomyrkky kissoille.
Meiltä hävis kun kaadettiin kuumaa vettä täys vedenkeitin kaikkiin viemäreihin aamuin illoin noin 2 viikkoa. Lisäks imuroin useamman kerran viikossa. Sokeritoukat huomattiin heti muuton jälkeen. Nykyisessä omakotitalossa ollaan asuttu 3v. Enkä oo nähny ainuttakaan sokeritoukkaa täällä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kylppäriremontin yhteydessä laitettiin lattialämmitys ja kas! Ei enää sokeritoukkia. Eipä niitä muualla näkynytkään kuin kylpyhuoneessa, joten ei toi tietysti auta, jos ovat levinneet muuallekin huoneistoon...
Kosteus on otollisin ympäristö noitten leviämiseen.
Ei niitä kotikonstein saa hävitettyä. Myrkytys maksaa koko taloyhtiöön, se syy olla tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niistä on tosi helppo päästä eroon myrkyillä. Oletko kokeillut?
En ole myrkkyjä kokeillut kun en oikein osaa ja olen lukenut niin paljon siitä, että ne ei toimi. Mutta tottakai minun kannattaa yrittää.
Olen ainoastaan siivonnut, kaatanut kiehuvaa vettä viemäriin ja eteerisiä öljyjä sillä se kuulemma auttaa koska ne eivät pidä niistä hajuista.
Vaihdoin pyyhkeiden paikkaa lipastossa ja siellä laatikon pohjalla oli ihan pieni toukka... Ahdistaa että pitääkö nyt kaikki lakanat ja pyyhkeet pestä ja polttaa koko asunto....
Sokeritoukkiin tehoaa ihan perus Raid oikein hyvin.
Mun kissa pyydystää ja syö sokeritoukka, menee joskus kylppärin ovelle varta vasten kytikselle 😁
Sun naapurit varmaan myrkyttää niitä jos niiltä vähentyneet? Siirtyneet sitten teille. Meidän vanhassa asunnossa oli niitä ja oikein isoja yksilöitä. Oikeasti taloyhtiön pitäisi myrkyttää kaikki asunnot. En tiedä miten kalliiksi tulisi. Tiedän yhden talon missä myrkytyksen jälkeen katosivat useammaksi vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niistä on tosi helppo päästä eroon myrkyillä. Oletko kokeillut?
En ole myrkkyjä kokeillut kun en oikein osaa ja olen lukenut niin paljon siitä, että ne ei toimi. Mutta tottakai minun kannattaa yrittää.
Olen ainoastaan siivonnut, kaatanut kiehuvaa vettä viemäriin ja eteerisiä öljyjä sillä se kuulemma auttaa koska ne eivät pidä niistä hajuista.
Vaihdoin pyyhkeiden paikkaa lipastossa ja siellä laatikon pohjalla oli ihan pieni toukka... Ahdistaa että pitääkö nyt kaikki lakanat ja pyyhkeet pestä ja polttaa koko asunto....
Sokeritoukkiin tehoaa ihan perus Raid oikein hyvin.
Tarkennan vielä, että esim kaikki jalkalistat kannattaa suihkuttaa, majailevat mielellään niiden alla ja takana. Kylpyhuoneessa lattiakaivon käsittelystä onkin jo ollut vinkkejä. Eivät ne ehkä täydellisesti katoa, mutta vähenevät ja kun uusii käsittelyn aina kun ilmaantuvat näkyville, niin vähitellen ongelma ei ole enää ongelma. Komerot, kaapit ja laatikot, niihin voi laittaa esim. setriöljyllä (eteerinen öljy) kostutettuja vanulappuja, sokeritoukat ei tykkää ja pysyvät poissa.
Nähnyt noita rappukäytävässä. Itse pyrin pitämään lattiat ym. puhtaina, mutta kyllä niitä ainakin kerran kuussa näkee. Epäilen että tulevat noilta lemmikkivanhuksilta öisin naapureille.
Viemäreiden huuhtelu ei auta mitään, jos eivät tule viemäristä. Meillä oli uudessa, siistissä kerrostalossa massiivinen sokeritoukkaongelma. Toukkia oli kymmeniä joka päivä, joka huoneessa. Kiipesivät seinillä ja katossa, vilisivät lattioilla. Oikeastaan kaikista vähiten niitä oli kylppärissä. Koitimme ensin myrkyttää lattialistojen itse biokillillä. Jokaisen myrkytyksen jälkeen toukkia ryömi kymmeniä kuolemaan seinän viereen. Lopulta taloyhti suostui ammattimyrkytykseen: jokainen kämppä myrkytettiin kolme kertaa. Samalla selvisi, että toukkia oli ollut kuhisemalla yhtiön lämpökeskushuoneessa, joka oli meidän kämpän alapuolella. Olivat tulleet putkien läpivienneistä yms. Myrkytysten jälkeen asuin kämpässä neljä vuotta, enkä nähnyt yhtään toukkaa enää.
Joten mun vinkkinä, koita selvittää mistä toukkia tulee. Että tulevatko edes viemäreistä. Ja koita saada koko taloyhtiöön myrkytys. Käänny amattitorjujan puoleen, jos taloyhtiö ei tähän suostu.
Biokill merkkinen aine on parempaa kuin raid. Sitä suihkit ympäri taloa listoihin ja etenkin niihin paikkoihin, mistä toukkia löytyy. Ei ole vaarallista ihmisille, mutta hermomyrkkyä ötököille. Vaikutusaika on vähintään pari viikkoa eli sinä aikana kaikki kosketuksiin joutuvat toukat kuolevat. Käsittely kannattaa toistaa aina muutaman viikon välein niin kauan kun kuolleita toukkia löytyy.
Putkiremontissa hävisivät meidän talosta. Remontissa vanhaan taloon (rak. 1956) tuli nykyaikainen vedeneriste, kunnon kaadot ja ilmastointi. Kylppäri on paljon kuivempi, kuin ennen.
Sokeritoukat on harmittomia. Ja nättejä. Edellisessä asunnossa oli sokeritoukkia, joskus lavuaarissa ja missä milloinkin. Pelastin niitä, nostin lattialle. Pidän sokeritoukista.
Vierailija kirjoitti:
Viemäreiden huuhtelu ei auta mitään, jos eivät tule viemäristä. Meillä oli uudessa, siistissä kerrostalossa massiivinen sokeritoukkaongelma. Toukkia oli kymmeniä joka päivä, joka huoneessa. Kiipesivät seinillä ja katossa, vilisivät lattioilla. Oikeastaan kaikista vähiten niitä oli kylppärissä. Koitimme ensin myrkyttää lattialistojen itse biokillillä. Jokaisen myrkytyksen jälkeen toukkia ryömi kymmeniä kuolemaan seinän viereen. Lopulta taloyhti suostui ammattimyrkytykseen: jokainen kämppä myrkytettiin kolme kertaa. Samalla selvisi, että toukkia oli ollut kuhisemalla yhtiön lämpökeskushuoneessa, joka oli meidän kämpän alapuolella. Olivat tulleet putkien läpivienneistä yms. Myrkytysten jälkeen asuin kämpässä neljä vuotta, enkä nähnyt yhtään toukkaa enää.
Joten mun vinkkinä, koita selvittää mistä toukkia tulee. Että tulevatko edes viemäreistä. Ja koita saada koko taloyhtiöön myrkytys. Käänny amattitorjujan puoleen, jos taloyhtiö ei tähän suostu.
Eihän sokeritoukat pysty sileää pintaa pitkin kiipeämään. Itsellänikin oli edellisessä asunnossa ja eivät kiivenneet pintoja pitkin.
Taloyhtiön kuuluu myrkyttää ainakin teidän asunto. Minulla ollut vuosien saatossa toukkia silloin tällöin, soitto isännöitsijälle on aina riittänyt. Koko taloyhtiötä ei olla myrkytetty, omasta asunnosta toukat ovat näin toimien pysyneet vuosia pois.
Jos itse myrkyttelet, suihkuta myrkkyä listojen viereen (näin tekevät tuholaistorjujatkin). Älä luutua lattiaa listojen vierestä. Muutenkin kun luutuaa, on huolehdittava että lattialle ei jää kosteutta, se houkuttaa toukkia.Uusi käsittely parin vkon päästä(torjujatkin tulevat aina toisen kerran). Tarkista monenko viikon päästä käsittely uusitaan en muista olik tuo 2 vkoa oikea aika. Myrkyttele myös allaskaappi keittiöstä ja vessasta jaa uusi myrkytys ko.ajan kuluttua.
Sokeritoukat ei pistä, pure eivätkä levitä tauteja. Ne voivat syödä esim. tapettiliisteriä, kirjojen sidonnassa käytettyä liimaa, myös homeista paperia . Eivät ne pysty kiipeilemään sileää pintaa pitkin.
Kannattaa kokeilla myös sokeritoukka ansoja (myydään mm. Tokmannilla https://www.tokmanni.fi/sokeritoukkapyydys-2-kpl-7313060009801), meillä toiminut hyvin ja myrkytön vaihtoehto
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Sokeritoukkiin auttaa seuraavat konstit:
-kylpyhuoneen pitäminen kuivana
-vaatteiden kuivattaminen asunnon ulkopuolella
-vanhojen kirjojen ja lehtien heittäminen pois tai ainakin varastoiminen lattiatason yläpuolelle
-hiilihydraattipitoisten ruokien pitäminen suljetuissa pusseissa ja rasioissa
-yleinen hyvä siisteystaso asunnossa imurointia myöten
-vaatteiden pitäminen poissa lattialta
Ja noiden lisäksi Raid tai vastaava myrkky listoihin. On haitallista vesistölle, mutta yöksi voi laittaa myös kylpyhuoneeseen eri paikkoihin ja sitten poistaa kostealla paperilla sekajätteeseen laitettavaksi.
Sokeritoukat voivat pahentaa astman oireita ja voivat myös vahingoittaa vaatteita ja kirjoja, joten ne on hyvä hävittää pois.
Nämä toimet eivät auta jos ilmanvaihto on riittämätön. Meillä oli hirveä sokeritoukkaongelma ja kun asiaa tutkittiin niin huomattiin että ilmanvaihto oli päällä vain osittain.
Asuin pari vuotta vuokralla 2008 rakennetussa kalliissa talossa. Mulla oli takuulla siistiä! Noita ei edes ollut kylppärissä kuin harvoin, vaan tuntui, että ne tuli lattialistojen alta. Olivat sellaisia nuoria, vaaleita. Mulla onneksi asunto oli muutenkin tilapäiseen tarpeeseen. Seuraavat 2 asuntoa huomattavissa vanhemmissa taloissa, ei ongelmaa.
Juu ja kiehuvaa vettä saa kyllä kaataa viemäriin, kun ei litratolkulla kaada ja se ei ole jatkuvaa. Kaadattehan te perunankeitinvedetkin yms, eikö vaan? Kyllä se muovi on tuollaista käyttöä tehty kestämään.