Eilen kevätjuhlissa sain tyytyä pelkkään kahviin.
Ennakkoon kysyivät montako meidän perheestä tulee paikalle ja onko allergioita.
Niihin vastattiin. Ja säädetyssä ajassa.
Eipä oltu sitten kuitenkaan huomioitu niitä allergioita. Miksihän sitä edes kysyttiin kummastelen vain.
Laitoin palautetta ja annoin sitä jo juhlissa, kun eräs henkilökunnasta kysyi, että enkö ota mitään syötävää.
Kommentit (13)
Ihan oikeen antaa palautetta. Olen jo niin kyllästynyt itse, kun tuttut kutsuu kahville/syömään ,niin ei sitten valmistetan laktoosittomia juttuja. On se yhtä hauskaa nauttia vettä ja perunoita tai lipitellä kahvia.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 17:22"]
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 17:17"]
Eipä oltu sitten kuitenkaan huomioitu niitä allergioita. Miksihän sitä edes kysyttiin kummastelen vain.
Laitoin palautetta ja annoin sitä jo juhlissa, kun eräs henkilökunnasta kysyi, että enkö ota mitään syötävää.
[/quote]
Onko käynyt niin, että joku on ottanut? Aikoinaan, kun omalla pojalla ja yhdellä toisella hänen harrastusryhmässään oli sekä vilja- että maitoallergiat ynnä muuta, niin heille oli yhdessä juhlatilaisuudessa laitettu omat leivokset, joihin oli kirjoitettu nimet - vahingosta viisastuneina. Joskus aiemmin oli käynyt niin, että se, jolle oli tarkoitettu, ei ollutkaan saanut itään, koska ne, jotka eivät erikoisruokavaliota tarvitse olivat ottaneet, kun oli näyttänyt niin herkulliselta. Kieltämättä ne poikien vadelmaleivokset olivatkin paremman näköisiä kuin muille ollut tavallinen täytekakku.
[/quote]
Ei ollut muuta laitettu. Oli vain ne keksit ja se kakku. Tämän asian tarkista yksi henkilökunnasta keittiöstä.
t. ap
No tekee varmasti ihan hyvää sinulle olla joskus ilman herkkuja :)
Aikuinen ihminen valittaa, ettei saa kakkualapsen kevätjuhlissa. On sulla murheet. Minä puolestani en viitsi enää kutsua kylään ruokatemppuilijoita. Jos ruoka ei kelpaa, vieraat olkoot ilman. En jaksa itse tehtyjä diagnooseja ja ilmavaivapellejä.
Merkillinen juttu muuten, että näitä ruokapelleilijöitä on harvemmin meissä 60-luvulla syntyneissä tai sitä vanhemmissa.
Itse en juo kahvia tai alkoholia. Olen usein ollut tilaisuuksissa, joissa ei ole ollut muita vaihtoehtoja. Olen juonut vettä ja pitänyt huolen, etten tee siitä numeroa. En halua pilata omilla rajoitteillani muiden juhlia.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 17:30"]
Aikuinen ihminen valittaa, ettei saa kakkualapsen kevätjuhlissa. On sulla murheet. Minä puolestani en viitsi enää kutsua kylään ruokatemppuilijoita. Jos ruoka ei kelpaa, vieraat olkoot ilman. En jaksa itse tehtyjä diagnooseja ja ilmavaivapellejä.
Merkillinen juttu muuten, että näitä ruokapelleilijöitä on harvemmin meissä 60-luvulla syntyneissä tai sitä vanhemmissa.
Itse en juo kahvia tai alkoholia. Olen usein ollut tilaisuuksissa, joissa ei ole ollut muita vaihtoehtoja. Olen juonut vettä ja pitänyt huolen, etten tee siitä numeroa. En halua pilata omilla rajoitteillani muiden juhlia.
Allergiat ei ole mitään temppuiluita. Enemmän kritisoin tässä sitä, että miksi kysytään rajoitteista jos ei niillä vastauksilla sitten ole mitään virkaa.
Tiedätkö mitä pähkinän syöminen minulle tarkoittaa? Niin, >Epipen ja ambulanssi. Ja toivoa, että selviää ja saa avun ajoissa.
t. ap
Meillä ei ollut edes kyselyä, mutta ostin koulun lounaslipun silti. Yleensä linjastosta saa poimittua jotakin mahan täytteeksi, vaikka ei syökään lihaa tai vaikka maitoon tehtyjä Keittoja. Löysinkin rieskaa, tuorekurkkua, paprikaa, edamjuustoa, kasviskeittoa (jossa oli maitoa, söin siis vain sattumat). Pulla ja vettä. Ei ollut erityisen hyvää, mutta ei jäänyt nälkä.
En jaksa tehdä numeroa kasvisruokavaliosta ja muista valinnoista, otan mitä löydän.
Ymmärrän anafylaktisen shokin. Sitä vaan en ymmärrä, että aikuinen ihminen itkee tällä palstalla jonkin keksin perään.
Muutaman ruokarajoitteisen takia koululla tarjotut joulutortut olivat jo ulkonäöltään sellaisia, että suurin osa jätti väliin kokonaan. Ne olivat ihan varmasti maidottomia, munattomia, laktoosittomia, gluteenittomia jnejne. Ja mauttomia. Kuin puuta. Siitä ne meni sitten suoraan roskiin. Mutta oli varmaan se lihava av-mamma tyytyväinen, että hänen rajoitteensa oli huomioitu ja Hän ei jäänyt ilman pullaa. Koska itkuhan siitä tulisi, jo 99% ihmisistä saisi herkullista joulutorttua.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 17:36"]
Ymmärrän anafylaktisen shokin. Sitä vaan en ymmärrä, että aikuinen ihminen itkee tällä palstalla jonkin keksin perään.
[/quote]
Oikkesti, kun nyrppii se, että miksi alkujaan kyselivät allergioita.
Olisivat vaan sitten kysyneet montako tulee perheestämme.
Silloin se tyytyminen siihen kahviin olisi ollut fine.
Koko kysely allergioista oli siis aivan turhaa loppupeleissä.
Jos olisin tiennyt ettei sillä kyselyllä ole mitään virkaa olisi hakenut omat eväät mukaan jos niikseen.
t. ap
No kyllä minä tiedän pahasti allergisia 60-luvulla ja jopa 50-luvulla syntyneitä. Yksi tätini vm. 1952 on ollut pari kertaa sairaalassa kalan hajun vuoksi. Ei, hän ei voi mennä mihinkään ravintoloihin tai toritapahtumiin, missä paistetaan kalaa. Yksi n. 50-v. tuttavani, jolla on pahat allergiat, on 70-luvulla raapimisen takia laitettu psykiatrille.
Kirjoitin, että alkergioita on HARVEMMIN yli viisikymppisillä. Se ei tarkoita, ettei kenelläkään olisi.
Sen sijaan tiedän paljon 80-luvulla syntyneitä, joilla on omadiagnooseja tyyliin "olen allerginen kalalle, paitsi kalapuikoille".
Nykyään juhlien järjestäminen on aivan toivotonta, jos pitää yksiin pippaloihin tehdä laktoositonta, munatonta, gluteenitonta, kalatinta, vegaania, omenatonta, appelsiinitonta, paprikatonta, tomaatitonta jne. On helpompaa tavata tuttavia ravintolassa.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 17:46"]
Oikkesti, kun nyrppii se, että miksi alkujaan kyselivät allergioita.
t. ap
[/quote]
No mitä sinulle vastattiin, kun ihmettelit asiaa? Aloituksen mukaan olet ihan "henkilökuntaan kuuluvalle ihmiselle antanut palautetta paikan päällä". Pidän tällaisia aloituksia provoina, koska ihan varmaa on, että jos avaat suusi, saat myös jonkinlaisen vastauksen, varsinkin kun ruokarajoituksia on tiedusteltu jo ennakkoon (eli ei ole kyse tahallaan ilkeistä ihmisistä).
Tottakai tulet kohta sanomaan, että tämä "henkilökuntaan kuuluva" ei tehnyt muuta kuin pyöritti silmiään, mutta silloin oma vikasi on, jos et osaa kysyä uudestaan. Ymmärrän, että selityksesi siihen taas on, ettet halunnut pilata juhlien tunnelmaa jankkaamalla asiaa. Erittäin tärkeänä pidit kuitenkin sitä, että pääset av:lle valittamaan noin vähäpätöistä asiaa.
[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 17:17"]
[/quote]
Onko käynyt niin, että joku on ottanut? Aikoinaan, kun omalla pojalla ja yhdellä toisella hänen harrastusryhmässään oli sekä vilja- että maitoallergiat ynnä muuta, niin heille oli yhdessä juhlatilaisuudessa laitettu omat leivokset, joihin oli kirjoitettu nimet - vahingosta viisastuneina. Joskus aiemmin oli käynyt niin, että se, jolle oli tarkoitettu, ei ollutkaan saanut itään, koska ne, jotka eivät erikoisruokavaliota tarvitse olivat ottaneet, kun oli näyttänyt niin herkulliselta. Kieltämättä ne poikien vadelmaleivokset olivatkin paremman näköisiä kuin muille ollut tavallinen täytekakku.