Onko 7,7 hyvä keskiarvo 4.luokalla?
Kommentit (41)
minusta toi on huono keskiarvo nelosluokalla. itse sain nelosella keskiarvoks 9,6 ja se on hyvä.
7,7 keskiarvolla ei pääse lukioon ja tuo tuosta vain huononee kun aineet vaikenee
Ei ole hyvä keskiarvo. Ei ihan surkea, mutta aika heikko.
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä todistus.sehän on jo lähellä kasia.Av mammojen kultamussukoilla on kaikilla tunnetusti mukamas yli 9 keskiarvot ja stipendit ja hymypojat päälle.Uskoo ken tahtoo.
Totta se on. Lisäksi Bitcoin vuoret ja muhkeat osakesalkut.
Ei ole. Sukupuolella ei tässä asiassa ole mitään tekemistä. Tuo keskiarvo ei ole hyvä kellekään.
Minulla oli ala-asteella keskiarvo 8,3, ja lukiossa 9,8, mukana laaja matikka ja fysiikka. Joten en tuota miettisi hirveästi.
Tärkeintä on, että lapsella on positiivinen asenne oppimiseen ja esim lukee paljon.
hastalavista kirjoitti:
minusta toi on huono keskiarvo nelosluokalla. itse sain nelosella keskiarvoks 9,6 ja se on hyvä.
7,7 keskiarvolla ei pääse lukioon ja tuo tuosta vain huononee kun aineet vaikenee
Miten niin huononee? Minulla nousi keskiarvo joka vuosi lukion loppuun asti.
Mitä helvettiä? Mulla oli 4. luokan keväällä keskiarvo 7.8 ja silti pääsin aikanaan yliopistoon vieraita kieliä (en + sa + es) opiskelemaan - ja ihan ensimmäisellä hakukerralla. Niin että ei mitään hätää, nauti rauhassa lapsuudestasi.
Harvemmin noin nuorille annetaan edes numero arvosanoja, mutta on ihan ok, lapsi kuitenkin vielä opettelee oppimaan, tuon ikäinen saa olla vielä lapsellinen ja se näkyy numeroissa, ei välttämättä ole sellaista oma-aloitteisuutta yms mitä ne kiitettävät numerot vaatii ja juuri siksi nää numero arvioit kovin pienillä lapsilla ei ole oikein suotavia.
Repisin pelipöksyt. Tuohon keskiarvoon ei alakoululaisen tarvitse edes yrittää. Pienellä lukemisella saa 8 ja hiukan enemmän vaivaa näkemällä 9. Meillä tulee sanktio alle 8 ka alakoulusta. (paitsi jos nyt kävisi ilmi että lapsella on lukihäiriö tms, ettei vain ole selvinnyt).
10 sitten onkin jo sellainen, ettei itseisarvoisesti kannata tavoitella, sillä homma kaatuu yhteen muistikatkoon aika helposti.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä nelosluokkalaisella on numeroita? Espoossa eka numerotorkka tulee vitosella. Siihen asti vai rasteja ruudussa...
Numeroarvosteluissa ollaan tulossa takaisinpäin. Pian ne on annettava kaikille peruskoulun oppilaille 4. luokalta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyllä mikään erikoinen, mutta kelpaa. Tuleva amis.
Mulla oli tuota tasoa tai alle koko peruskoulun, lukiossa putos alle 7 keskiarvo.
Mulla kaksi yliopistotutkintoa ja palkka yli 4000 eur/kk. Mulla oli vaan kaikkee muuta tekemistä kouluaikana (vaikka en edes harrastanut mitään ohjattua). Vasta yliopiston pääsykokeisiin luin kunnolla.
Älkää hyvät äidit huolehtiko ainakaan lapsen kuulleen niitä numeroita. Lapsi on selvittänyt neljännen luokan ja se riittää.
Vielä monta vuotta, ennenkuin pitää päätöksiä tulevaisuuden takia tehdä. Kannustaminen kyllä on aina paikallaan.
Eihän nelosluokan todistuksen keskiarvoa mihinkään enää sen luokan jälkeen tarvita. Numerot antavat lähinnä viitteitä siitä, missä on vielä petrattavaa yms. Itselläni nelosluokan keskiarvo oli jotain 7,6. Ysiluokan päättötodistukessa keskiarvo tasan 8 ja sain jopa stipendin. Olin joissain aineissa superhyvä ja joissain tosi huono. Nelosluokan jälkeen ehtii parantamaan vielä monta vuotta. Ei saisi turhaa painetta laittaa noin pienelle lapselle kouluarvosanoista. Siitä ne numerot laskee kun stressiä tulee liikaa.
Me saatiin aikoinaan numerotodistus jo 2. luokan syksystä lähtien. Muistan vieläkin ala-asteen kaikki keskiarvoni ulkoa: 2. luokan syksy: 6.8, 2. luokan kevät: 7.1, 3. luokan syksy: 6.9, 3. luokan kevät: 7.5, 4. luokan syksy: 7.2, 4. luokan kevät: 7.4, 5. luokan syksy: 7.3, 5. luokan kevät: 7.3, 6. luokan syksy: 6.5 ja 6. luokan kevät: 6.6. (Olin varmasti joku ADHD-lapsi, jota ei silloin 80-luvulla kuitenkaan tiedostettu, joten ei edes yritetty hankkia apua. No, vilkas olen edelleen, mutta elämässä on silti pärjätty. Olen ollut nyt 15 vuotta erään kunnan ruokapalvelupäällikkönä.)
Minun luokalla oli näitä 7.7-poikia; lukio, lyhyt matematiikka, sitten insinööriksi (AMK). Poikien parhaat oli 8.5:n paikkeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyllä mikään erikoinen, mutta kelpaa. Tuleva amis.
Mulla oli tuota tasoa tai alle koko peruskoulun, lukiossa putos alle 7 keskiarvo.
Mulla kaksi yliopistotutkintoa ja palkka yli 4000 eur/kk. Mulla oli vaan kaikkee muuta tekemistä kouluaikana (vaikka en edes harrastanut mitään ohjattua). Vasta yliopiston pääsykokeisiin luin kunnolla.
Lisäyksenä vielä, että omilla lapsilla selvästi koulumenestys parantunut vuosi vuodelta yläasteelle saakka. Oon kyllä sitä mieltä, että kannattaa auttaa ja kannustaa lapsia koulun suhteen, positiivisesti mutta vähän vaatienkin. Mutta olla myös tyytyväinen ja kannustava kun lapsi saavuttaa oman parhaansa, oli se sitten 7 tai 9.
Vierailija kirjoitti:
Repisin pelipöksyt. Tuohon keskiarvoon ei alakoululaisen tarvitse edes yrittää. Pienellä lukemisella saa 8 ja hiukan enemmän vaivaa näkemällä 9. Meillä tulee sanktio alle 8 ka alakoulusta. (paitsi jos nyt kävisi ilmi että lapsella on lukihäiriö tms, ettei vain ole selvinnyt).
10 sitten onkin jo sellainen, ettei itseisarvoisesti kannata tavoitella, sillä homma kaatuu yhteen muistikatkoon aika helposti.
Ja sitten työpaikkaa jossain vaiheessa hakiessa rekrytoijaa kiinnostaa ehkä korkeintaan se, että on ylipäätään _suorittanut_ jonkun tutkinnon. Sillä ei ole mitään väliä vaikka olisi ykkösiä paperit täynnä ja nekin parin uusinnan jälkeen kerätty, tai keskiarvo pyöristyisi vitoseen.
Niillä papereilla ei töitä saa, pitää olla suhteita.
Käytetäänkö nykyisin ala-asteella koko arvostelun skaalaa 4 - 10?
Kysyn ihan tosissani. Oma lapsi sai juuri nelosluokalta keskiarvot 8,9 kaikki aineet ja 9,3 lukuaineet. Kertoman mukaan myös kaverit saaneet vain numeroita 8-10. Yksi näistä lapsen kavereista on vielä erityislapsi, jolla oma helpotettu opetusohjelma. Hänelläkin kaikki aineet kaseja.
Ilmeisesti luokalle ei enää juuri jätetä, mutta onko arvostelussakin gaussin käyrä nykyisin 8-10 lasten kannustamiseksi.
Ei ole.