Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä tiedän, olenko AS?

Vierailija
31.05.2014 |

Koko elämäni olen tuntenut itseni erilaiseksi. Ryhmissä minun on aina ollut vaikea olla. Pyrin vetäytymään yksinäisyyteen, tai ryhmästä pois aina korkeintaan yhden kanssa. Olen saanut koko elämäni mitalta palautetta kuten "ajattelet oudosti" "mietit liikaa" "relaa vähän" "olet suorittaja, jännittäjä tai liian pessimistinene". Ahdistuneisuus on kaverini lähes joka tilanteessa, mutta parhaiten voin kuitenkin yksin. Silti taistelen, yritän olla tavallinen perheenäiti, mutta aina tunnen olevani jotenkin outo, viallinen, muukalainen. Olen ruvennut ajattelemaan, olisinko as tai lievästi autistinen. Miten sitä tutkitaan? Ikää on 40 ja elämänkokemusta jo riittävästi, että tiedän, että tunteet eivät mene ohi eikä niitä taiteta millään positiivisella ajattelulla.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Netistä löytyy testejä, oletko tehnyt niitä? Mitä tekisit tiedolla? Lääkitystä ei ole käsittääkseni. Opi hyväksymään itsesi sellaisena kuin olet ja ole ylpeä erilaisuudestasi. Meitä on paljon, et ole yksin.

Vierailija
2/7 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit olla mutta voi myös olla että et ole. Se, että olet hieman introvertti ei tarkoita että olisit autisti. Tähän assiuteen kuuluu myös sellaisia varsin rampauttavia piirteitä, että varsinkaan naiset eivät usein pääse perheellisyyteen tai avioliittoon saakka. Miehet useammin, koska miehille on sallitumpaa olla jurottaja.

Pohdit asioita jotenkin epäassimaisesti. Ehkä olet keskivertoa älykkäämpi? En nyt tahdo kehua, mutta ylitän itse Mensan rajat ja ajattelen hyvin eri tavalla kuin läheiseni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihdyn oikein hyvin yksinkin, tarvitsen yksinoloa. Viihdyn myös jonkun aikaa missä paljon ihmisiä, osaan puhua, jopa olla hauska. Silti tuntuu että paras olla yksin .

Vierailija
4/7 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergerin oireyhtymää tutkii ja diagnosoi moniammatillinen työryhmä, joka sisältää asiaan perehtyneitä psykiatreja tai neurologeja ja psykologeja. Nettitesti antaa ehkä vähän osviittaa siitä, kannattaako tutkimuksiin lähteä, mutta ei sen perusteella mitään oikeasti vielä voi sanoa.

Vierailija
5/7 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten sinulle on jo sanottukin, nettitesteistä saat osviittaa, mutta oikea diagnoosi on monen ammattilaisen yhteistyötä.

Aikuisille vähemmän annetaan as-diagnooseja, monestakin syystä. Yksi on, että asperger on synnynnäinen ominaisuus ja diagnoosi vaatii tietoja henkilön lapsuudesta ja kehityksestä. Niillä suljetaan pois muita mahdollisia syitä. Lisäksi aikuiset ovat jo oppineet kompensoimaan sosiaalisten taitojen puutteita niin, että niitä on vaikeampi havaita.

Kuten jo tässä on sanottukin, aspergeriin ei ole lääkkeitä. Neuropsykologista terapiaa ja esim coachingia voi kokeilla, mutta niihin on aikuisen tosi vaikeaa saada maksusitoumusta Kelalta. Mitä siis hyötyisit diagnoosista?

Vierailija
6/7 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä voit olla vaan masentunut tai sulla on äärimmäisen huono itsetunto. Mullakin oli jossain vaiheessa noin, mutta ei enää...

Vierailija
7/7 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 08:17"]Voit olla mutta voi myös olla että et ole. Se, että olet hieman introvertti ei tarkoita että olisit autisti. Tähän assiuteen kuuluu myös sellaisia varsin rampauttavia piirteitä, että varsinkaan naiset eivät usein pääse perheellisyyteen tai avioliittoon saakka. Miehet useammin, koska miehille on sallitumpaa olla jurottaja.

Pohdit asioita jotenkin epäassimaisesti. Ehkä olet keskivertoa älykkäämpi? En nyt tahdo kehua, mutta ylitän itse Mensan rajat ja ajattelen hyvin eri tavalla kuin läheiseni.

[/quote]

Tunneälykkyys ei ole sama asia kuin loogisesti älykäs! Sillä ei ole mitään tekemistä mensan kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän viisi