Apua! Julkinen työ mutta en halua olla julkisuudessa.
Valmistuin alalle, jonka huiput ja hyvät tekijät ovat poikkeuksetta paljon esillä sekä somessa että mediassa. Itse en ole edes enää missään somessa.
Haluaisin kuitenkin työni esille ja haluan olla hyvä siinä mitä teen, mutta rakastan yksityisyyttä. En missään nimessä ikinä halua enkä ole halunnut julkkikseksi. Olen yrittänyt puhua tästä opiskelukavereiden ja toisten alan ihmisten kanssa joista kukaan ei ymmärrä. Kaikki tuntuvat haluavan julkkikseksi ja mitä enemmän someseuraajia, sen parempi.
Olen huomannut, että jätän mahdollisuuksia käyttämättä siinä pelossa, että joudun esille. Minulla ei siis ole mitään ongelmaa sen suhteen, että työni on esillä ja sitä kritisoidaan. Olen itsekin melko kriittinen omaa tekemistäni kohtaan. Mutta en halua luopua yksityisyydestäni. Kauhukuva olisi olla jossain iltisten otsikoissa ja että asioitani ruodittaisiin jodelissa tms.
Mitä teen?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
No olisiko kannattanut miettiä asiaa etukäteen? Meillä tiettyä porukkaa valmennetaan jatkuvasti esillä olemiseen. Se on helpottanut ainakin minua.
Toki olen tätä miettinyt. Yhdessä vaiheessa opintojen painostamana tein jopa sometilit. Mutta se ei vaan ole oma juttuni ollenkaan. Ap.
Eikö alalle ole mitään tulokulma ilman, että pärstä on jokaisessa lehdessä jatkuvasti? Onhan esim. politiikassakin näkymättömiä tekijöitä, jotka eivät tietysti ole sitten poliitikkoja.
Ja siis tämä on viime vuosina mennyt vaan pahemmaksi koko meininki, kun ihmisiä salakuvataan, kiusataan Whatsapp ryhmissä, maalitetaan, kaikki yksityisasiat on vapaata riistaa jodelissa. Ahdistellaan ja stalkataan somen välityksellä. Ap.
Sitten vedät tiukan linjan sen suhteen, että olet esillä vain työhösi liittyvissä asioissa. Jos tarvitsee olla somessa tms, postaat sinne vain työasioita. Jotain työmahdollisuuksia se voi rajata, mutta julkisuus voi olla myös kuluttavaa, joten todennäköisesti jaksat työtäsi pitkäjänteisemmin kuin, jos olisit esillä kaikilla elämänalueillasi ja koko ajan, joten pidemmän päälle saatat pärjätä paremmin kuin "someperhoset".
Eli rohkeasti vaan tekemään töitäsi, mutta pidä oma linjasi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö alalle ole mitään tulokulma ilman, että pärstä on jokaisessa lehdessä jatkuvasti? Onhan esim. politiikassakin näkymättömiä tekijöitä, jotka eivät tietysti ole sitten poliitikkoja.
On paljon kansanedustajiakin, joista suurin osa ei ole koskaan kuullutkaan. Eli aika monessa hommassa oikeasti saa olla aika rauhassa lähellä "kärkeä", jos ei ihan niihin muutamiin näkyvimpiin kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Ja siis tämä on viime vuosina mennyt vaan pahemmaksi koko meininki, kun ihmisiä salakuvataan, kiusataan Whatsapp ryhmissä, maalitetaan, kaikki yksityisasiat on vapaata riistaa jodelissa. Ahdistellaan ja stalkataan somen välityksellä. Ap.
Vaihda työtehtävää
Vierailija kirjoitti:
Kun olet somessa niin missä kulkee sen seuraamisen ja stalkkaamisen raja? Jotenkin käsittämätöntä. Somenäkyvyydessä hyödykkeenä on oma itse. Haluaisit siis, että jengi rahoittaisi sinut somen kautta, mutta jättäisi sut rauhaab... eikö olisi vaan helmpompaa perustaa joku anonyymi kerjuusaitti?
Ihan rehellisesti sanottuna, en usko, että on olemassa mitään alaa, jolle sekä valmistutaan että jonka ”kaikki hyvät ja huiput” ovat paljon mediassaa. Tai ainakaan se ei ole mikään media- tai journalismiala, eikä mikään taideala, ei peliala eikä markkinointikaan. Kaikilla näillä kun on paljon täysin kulissien takana toimivia huippuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun olet somessa niin missä kulkee sen seuraamisen ja stalkkaamisen raja? Jotenkin käsittämätöntä. Somenäkyvyydessä hyödykkeenä on oma itse. Haluaisit siis, että jengi rahoittaisi sinut somen kautta, mutta jättäisi sut rauhaab... eikö olisi vaan helmpompaa perustaa joku anonyymi kerjuusaitti?
Niin siis en halua olla koko somessa lainkaan, mutta työn puolesta pitäisi olla.
Mielestäni jonkun seuraaminen ei ole stalkkaamista, mutta se on että esim stooreista vahtaa missä se ihminen liikkuu, tekee ruokaostoksia tms. Tai tutkii koko lähipiirin sekä perheen somet. Ap.
Mitä tarkoitat yksityisyydellä? Tää oli aika suppea avaus, julkisuudessa tai somessa voi olla esillä niin monella tapaa ja on hankala saada kiinni siitä mitä esillä olo sinun tapauksessa tarkoittaisi. Ja niin kuin joku kommentoi, onko se esillä olo ainoa mahdollisuus työllistyä? Mikähän ala tällainen on?
Teen itse töitä aika näkyvästi, omilla kasvoilla, nimellä jne. Mutta koen olevani tosi yksityinen ihminen enkä koe että työni kautta oikeasti minusta tietää mitään. Pystyn toki myös rajaamaan todella hyvin sitä mitä asioita itsestäni kerron tai näytän, koska työtäni ei ole esim. esitellä asuntoani. Ajattelen, että jokainen voi kuitenkin työstä riippumatta valita, mitä kertoo ja mitkä asiat ovat liian yksityisiä. Jokainen voi vetää sen rajan.
Mutta joo, siinä mielessä pienikin julkisuus vaikuttaa, että esim itse en perseile miten sattuu ja huolehdin etten somessa kommentoi sellaisia asioita nimelläni jotka voivat nousta esiin myöhemmin. Eli käyttäydyn myös fb ryhmissä ja kommenttikentissä. Yksityisyyttä enemmän tosin ajattelen että kyse on käytöstavoista.
mikähän ammatti se sellainen on, jossa kaikki on julkisuuden henkilöitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis en halua olla koko somessa lainkaan, mutta työn puolesta pitäisi olla.
Mielestäni jonkun seuraaminen ei ole stalkkaamista, mutta se on että esim stooreista vahtaa missä se ihminen liikkuu, tekee ruokaostoksia tms. Tai tutkii koko lähipiirin sekä perheen somet. Ap.
Miksi näitä tietoja pitäisi jakaa? Jokainen myös tietää että on todella vähän tilanteita joista täytyy päivittää heti. Usein esim storyt kuvataan aiemmin ja postataan myöhemmin. Näin ei tarvitse paljastaa livenä olinpaikkaansa jatkuvasti. Lähipiirin somet yksityisiksi. Ruokaostoksia kuvaa lähinnä bloggaajat ja tubettajat, sellaiseksiko opiskelet?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat yksityisyydellä? Tää oli aika suppea avaus, julkisuudessa tai somessa voi olla esillä niin monella tapaa ja on hankala saada kiinni siitä mitä esillä olo sinun tapauksessa tarkoittaisi. Ja niin kuin joku kommentoi, onko se esillä olo ainoa mahdollisuus työllistyä? Mikähän ala tällainen on?
Teen itse töitä aika näkyvästi, omilla kasvoilla, nimellä jne. Mutta koen olevani tosi yksityinen ihminen enkä koe että työni kautta oikeasti minusta tietää mitään. Pystyn toki myös rajaamaan todella hyvin sitä mitä asioita itsestäni kerron tai näytän, koska työtäni ei ole esim. esitellä asuntoani. Ajattelen, että jokainen voi kuitenkin työstä riippumatta valita, mitä kertoo ja mitkä asiat ovat liian yksityisiä. Jokainen voi vetää sen rajan.
Mutta joo, siinä mielessä pienikin julkisuus vaikuttaa, että esim itse en perseile miten sattuu ja huolehdin etten somessa kommentoi sellaisia asioita nimelläni jotka voivat nousta esiin myöhemmin. Eli käyttäydyn myös fb ryhmissä ja kommenttikentissä. Yksityisyyttä enemmän tosin ajattelen että kyse on käytöstavoista.
Nimenomaan tarkoitan sitä, että en omalla nimellä ja naamalla halua olla esillä somessa enkä missään muussakaan mediassa.
Tarkoitus ei ole se, että voi anonyymisti hölmöillä, vaan että arvostan yksityisyyttäni.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä aloitus oli hieman epäselvä. Kaikki eivät suinkaan automaattisesti ole julkisuuden henkilöitä, vaikka siihen yleensä on pyrkimys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä aloitus oli hieman epäselvä. Kaikki eivät suinkaan automaattisesti ole julkisuuden henkilöitä, vaikka siihen yleensä on pyrkimys.
Niin mikä se ammatti on?
Pysy yksityishenkilönä. Ei kenenkään tarvitse olla lehtien palstoilla tai somessa. Osaan ammatteja julkisuus toki kuuluu. Esimerkiksi näyttelijät, huippu-urheilijat ja muusikot ovat monesti julkisuudessa ja heillä on sometilit. Mutta ei ole pakko olla. Voit myös päättää itse mitä julkisuudessa kerrot elämästäsi. Ei sinun ole pakko paljastaa vaikkapa parisuhteestasi mitään lehtien palstoilla. Pidät puheen vain siinä työssäsi.
Se ikävämpi puoli on, että niitä stalkkaajia saattaa tulla ja somessa saatetaan puhua. Stalkkaajista voi tehdä rikosilmoituksen ja jodeleista yms kannattaa pysyä poissa. Jos ei anna puheenaiheita, niin harva jaksaa tyhjästä keksiä juttuja.
Vierailija kirjoitti:
Pysy yksityishenkilönä. Ei kenenkään tarvitse olla lehtien palstoilla tai somessa. Osaan ammatteja julkisuus toki kuuluu. Esimerkiksi näyttelijät, huippu-urheilijat ja muusikot ovat monesti julkisuudessa ja heillä on sometilit. Mutta ei ole pakko olla. Voit myös päättää itse mitä julkisuudessa kerrot elämästäsi. Ei sinun ole pakko paljastaa vaikkapa parisuhteestasi mitään lehtien palstoilla. Pidät puheen vain siinä työssäsi.
Se ikävämpi puoli on, että niitä stalkkaajia saattaa tulla ja somessa saatetaan puhua. Stalkkaajista voi tehdä rikosilmoituksen ja jodeleista yms kannattaa pysyä poissa. Jos ei anna puheenaiheita, niin harva jaksaa tyhjästä keksiä juttuja.
Niinpä, on jopa tunnettuja näyttelijöitä ja muusikoita jotka ei ole somessa eivätkä suostu puhumaan julkisuudessa kuin kulloisestakin viimeisimmästä työstään. Vaikea uskoa ettei tällainen onnistuisi ammatissa kuin ammatissa.
Onko teillä opintojen aikana ollut jotain kursseja, joilla käsitellään mediaa ja julkisuudessa oloa? Et varmastikaan ole ainoa, joka on alallasi pohtinut julkisuudessa oloa ja rajojen vetämistä. Etsi joku alasi konkari, joka on harvoin julkisuudessa vaikka onkin alansa huippuja. Katso mitä hänestä kirjoitetaan ja mieti missä omat rajasi menevät.
No olisiko kannattanut miettiä asiaa etukäteen? Meillä tiettyä porukkaa valmennetaan jatkuvasti esillä olemiseen. Se on helpottanut ainakin minua.