Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oon kyllästynyt vapaaehtoistyöhön, miten lähteä nätisti pois

Vierailija
28.12.2020 |

Syynä on pitkälti ihmiset, mutta en halua polttaa siltoja takanani, vaan valua hiljalleen huomaamatta pois. Kun koen jo onnistuneeni, soitetaan ja pyydetään johonkin enkä saa sanotuksi ei. En haluaisi valehdellakaan. En jaksa ihmisten erimielisyyksiä, sitä että minua manipuloidaan noissa riidoissa toisia vastaan jne. Vie ajatuksen koko hommalta. Mieli tekisi sanoa että selkä ei kestä tai vastaavaa, mutta en voi. Kun olen sanonut, että halua olla puolueeton ja haluaisin nyt keksittyä muihin asioihin, minulta tivataan mitä muita asioita ne ovat ja enkö minä ymmärrä että se ja se tekee niin ja noin ja me muut tehdään oikein.

Kommentit (66)

Vierailija
21/66 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt, sivusta seuranneena, että miksi noihin kertyy kaikki hölöttäjät ja hästääjät?

Koska rauhalliset ihmiset jaksaa näitä sen pari-kolme vuotta ja sitten tulee mitta täyteen. Epärehellisyyttäkin on paljon. Kaikenlisäksi epärehelliseksi huomasin henkilön, joka syyttää muita epärehellisyydestä. Ap. 

No näinhän se menee. Jos treffikumppani korostaa olevansa rehellinen herrasmies vakavissaan, lähtökohtaoletuksena se ei ole mitään noista vaan justiin päinvastoin. Toki hyväksikäyttötarkoituksensa voi olla vakava.

Ei suinkaan tässä puhuta eläinsuojeluyhdistyksestä? Ne taitavat useinkin olla ihmistenrääkkäämislaitoksia. Ja onhan siinä tietty logiikka. Kun yhtäälle kumarrat, toisaalle pyllistät.

Arvasin, että joku arvaa tämän ilman että aloituksessa kerron. Näinhän asia juuri on. Luultavasti kukaan ei arvaa, mikä paikkakunta kyseessä, koska tällaista kuuluu olevan aika monessa paikassa. Ap. 

Vierailija
22/66 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ihan hyvin kertoa, että olet väsynyt. Se on täysin ok, en usko että kukaan aikuinen ihminen lähtee sinua sen vuoksi tuomitsemaan. Vapaaehtoistyötä tehdään oman jaksamisen puitteissa eikä kaikkeen tarvitse eikä pidäkään venyä, tauko tai lopettaminen on hyväksyttävää missä tilanteessa tahansa. Ymmärrän hyvin myös väsymykseksi manipulointiin ja ikävään kyräilyyn, valitettavasti näissä hommissa nekin tulee tutuksi.

Ole rohkeasti yhteydessä muihin vapaaehtoisiin ja kerro ettet jaksa, sen kummempia selityksiä ei tarvita.

Jaksamisia ja hyvää uutta vuotta!

T. Vapaaehtoisten ohjaaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/66 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ihmetellyt, sivusta seuranneena, että miksi noihin kertyy kaikki hölöttäjät ja hästääjät?

Koska rauhalliset ihmiset jaksaa näitä sen pari-kolme vuotta ja sitten tulee mitta täyteen. Epärehellisyyttäkin on paljon. Kaikenlisäksi epärehelliseksi huomasin henkilön, joka syyttää muita epärehellisyydestä. Ap. 

Minusta voit aivan hyvin kertoa, että et katso tarpeelliseksi kuluttaa kapasiteettiasi toissijaisiin asioihin kuten ihmisten keskinäisiin erimielisyyksiin, ja et siksi halua jatkaa. Rehellisyys voisi tässä tapauksessa saada muut jopa miettimään käyttäytymistään. Joka tapauksessa turha kuormittaa itseään asioilla, jotka ei kuulu tähän varsinaiseen hyväntekeväisyystyöhön.

Vierailija
24/66 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Salli itsellesi pieni valkoinen valhe, jotta pystyt pitämään nuppisi kunnossa. Olet kiltti ihminen ja sellaisia käytetään herkästi hyväksi. Eli seuraavan kerran kun sinua kysytään johonkin hommaan mukaan niin kerro vaikka, että sinulla on jalka kipeä tai kädessä jännetulehdus tai jotain muuta vastaavaa, ei kuitenkaan mitään liian "traagista". Kyllä sinun täytyy ajatella itseäsikin ja omaa jaksamistasi.

Ihan vaan kieltäytymisen pitäisi riittää. Ei ap ole niille mitään selittelyjä velkaa. Eikä etenkään jotain valheellisia tekosyitä.

Vierailija
25/66 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta voit aivan hyvin kertoa, että et katso tarpeelliseksi kuluttaa kapasiteettiasi toissijaisiin asioihin kuten ihmisten keskinäisiin erimielisyyksiin, ja et siksi halua jatkaa. Rehellisyys voisi tässä tapauksessa saada muut jopa miettimään käyttäytymistään. Joka tapauksessa turha kuormittaa itseään asioilla, jotka ei kuulu tähän varsinaiseen hyväntekeväisyystyöhön.

Olen tätä rehellistä  kommenttia miettinyt, mutta pelkään, että aiheutan tällä lisää riitoja ja sitä, että syyttävät asiasta toinen toisiaan sekä kuormitusta niille kivoille puolueettomille ihmisille, joita siellä vielä on. Ehkä sanon vain, että en nyt jaksa. Tein sen jo aiemmin kerran, mutta sitten tuli niin akuutti tarve saada apua, että annoin periksi. Ap. 

Vierailija
26/66 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisko oli vuosia sitten vapaaehtoisena eläinsuojeluyhdistyksen kissatalolla ja siellä oli meno juuri tuollaista kun ap kuvailee. Sisko lopetti noin vuoden sisällä kun huomasi, että siellä tietyt ihmiset päsmäröi ja eläinten hyvinvointi oli toissijainen asia..

Tämä kyseinen kissatalo sijaitsi Kaakkois-Suomessa.

Vierailija
27/66 |
28.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tätä rehellistä  kommenttia miettinyt, mutta pelkään, että aiheutan tällä lisää riitoja ja sitä, että syyttävät asiasta toinen toisiaan sekä kuormitusta niille kivoille puolueettomille ihmisille, joita siellä vielä on. Ehkä sanon vain, että en nyt jaksa. Tein sen jo aiemmin kerran, mutta sitten tuli niin akuutti tarve saada apua, että annoin periksi. Ap. 

Tuohan on sinänsä luonteva tapa vetäytyä, nyt on jo tiedossa että resurssisi ovat ehtymässä. Joten voit näyttää väsymyksesi ja kertoa tarpeentullen vain sekundaarisista väsymyslähteistä, jos et pysty pitämään yksityisyydestäsi kiinni.

Ei ehkä kannata tosiaan heittäytyä rehelliseksi tuossa, riitojahan siinä ruokkii ja voi pahentaa negatiivista ryhmäkäytöstä. Porukkaan ei välttämättä tarvita kuin yksi, jolla ei oikeasti ole minkäänlaista kapasiteettia käsitellä rehellistä kritiikkiä, ja normaali yhteistyö käy mahdottomaksi. Näin siis missä tahansa ompeluseurassakin, jossa ei olla pelastamassa pieniä ja viattomia. Jolloin toimintaan kertyy kroonisesti itsensä pieneksi ja viattomaksi kokevia luonnevikaisia, jotka eivät pysty ymmärtämään kykyään tehdä vahinkoa.

Vierailija
28/66 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos asiallisista vastauksista. Toinen asia, mikä häiritsee, on kilpailuhenkisyys, jopa julkisuushakuisuus. Uskomatonta, että tässä tapaa ihmisiä, jotka haluaa olla "parempia" kuin muut ja korostavat omaa tekemistään. Jos jostain toisesta on joku pikku maininta vaikkapa jossain lehdessä, se on elämää suurempi asia, jos joku on omasta mielestään tehnyt enemmän. Vapaaehtoistyössä tällainen omien töiden laskeminen kummastuttaa ihmistä, jolle on pienestä pitäen opetettu, että laiska töitään luettelee. Se on mielestäni pois siitä varsinaisesta työstä. Sanoo ap, joka lupasi taas kirjoitettuaan eilen jutun ja päätettyään, sitten tuli viesti että tänä iltana tarvittaisiin apua..otan itselleni oikeasti jotain avoimen yliopiston opintoja, joita voin käyttää tekosyynä, en näköjään kykene sanomaan muuten ei. 

Vierailija
29/66 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Mikä tuossa on vaikeaa. Kysyttäessä sanot vain, että minä lopetan nämä työt toistaiseksi. Jos tilanne muuttuu, voin joskus tulla takaisin, mutta nyt lopetan. Kiitos kaikille. "Vapaaehtoistyö" on vapaaehtoista, ei pakollista.

Vierailija
30/66 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sitä ilmaista työtä on helppo teettää. Sanot vain, että lopetat toistaiseksi. Ei tarvitse selittää mitään. Jos joku alkaa tingata asiaa, voit sanoa, että jäät sohvalle loikoilemaan.

Vierailija
31/66 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näitä ilmaiseksi teettäjiä löytyy, aina saisi olla menossa.

Vierailija
32/66 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hommahan on todella antoisaa, siinä ei ole vikaa ja se antaisi kivaa vastapainoa istumatyölleni päätteen ääressä. Mutta olen täysin salannut sen, että juuri nyt olen lomalla. Muuten pyyntöjä riittäisi. Vähän hölmöä, etten sitten lähdeä kotoakaan ennen iltaa mihinkään, kun pelkään että joku näkee...ei tässä ole mitään järkeä. Ap. 

Vierailija
33/66 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano suoraan, ettet halua enää jatkaa.

Ei se ole siltojen polttamista, se on rehellisyyttä, ja sitä "auttajalta" odotetaankin. Jos kääntyvät sinua vastaan, et ole mitään velkaa heille. Ei sinun tarvitse keksiä tekosyitä. 

Ei ole tarkoitus, että auttaja päätyy autettavaksi. 

Vierailija
34/66 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hommahan on todella antoisaa, siinä ei ole vikaa ja se antaisi kivaa vastapainoa istumatyölleni päätteen ääressä. Mutta olen täysin salannut sen, että juuri nyt olen lomalla. Muuten pyyntöjä riittäisi. Vähän hölmöä, etten sitten lähdeä kotoakaan ennen iltaa mihinkään, kun pelkään että joku näkee...ei tässä ole mitään järkeä. Ap. 

Tämä kirjoittamasi suorastaan huutaa sitä, että sinun olisi parempi jättää tämä vapaaehtoistyö. Kirjoitat asiallisen mutta ytimekkään sähköpostin siitä, että sinulla ei enää ole aikaa tehdä tätä työtä ja lopuksi vaikka kiität menneistä vuosista ja toivotat hyvät jatkot. Mihinkään mahdollisiin takaisinkärttämisviesteihin tai selitysten vaatimisiin et vastaa. En myöskään suosittele rakentavankaan kritiikin antamista, koska tuohon paikkaan vaikuttaa pesiytyneen omalle käytökselleen sokeita aikuislapsia. Tällaiset eivät koskaan näe malkaa omassa silmässään ja hyökkäävät heti asiallisenkin palautteen antajan kimppuun. Vapaaehtoistyö on monille tapa päteä ja kiillottaa imagoa, ikävä kyllä, ja varsinkin eläinsuojeluhommiin eksyy vuorovaikutustaidoiltaan puutteellisia ja erinäisten ongelmien kanssa painivia ihmisiä.

Vierailija
35/66 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vapaaehtoistyö on maassamme mennyt yli äyräitten. Siihen liittyy usein manipulointia, oman pätemisen tarpeen hoitamista, epätervettä kilpailua "kenenkä kruunu kirkkaimmin loistaa". Vain harvoin vapaaehtoistyötä tehdään kohteen tarvetta ajatellen. Edellä kulkee minä, minä, minä-ajattelu ja minun kunniani. Oksettaa ja ällöttää.

Vierailija
36/66 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä onkin, että jopa vapaaehtoistyössä alkaa heti se manipulointi, peli ja arvoasetelmien hakeminen? Hakeutuuko luonnevikaiset aina sinne, missä tehdään toimitaan tiimissä, oli asia mikä tahansa?

Vierailija
37/66 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoistyö on maassamme mennyt yli äyräitten. Siihen liittyy usein manipulointia, oman pätemisen tarpeen hoitamista, epätervettä kilpailua "kenenkä kruunu kirkkaimmin loistaa". Vain harvoin vapaaehtoistyötä tehdään kohteen tarvetta ajatellen. Edellä kulkee minä, minä, minä-ajattelu ja minun kunniani. Oksettaa ja ällöttää.

Aidon auttajan tuntee siitä ettei hän mainosta asiaa kellekään. Sitten on näitä vastenmielisiä kuvotuksia, jotka toimittavat asiaa (itseään) joka tuutista ja joiden silmistä loistaa se narsismi kilometrien päähän. 

Vierailija
38/66 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä miksi siihen tarvitsee syyn. Mä ainakin vain sanoin lopettavani. Ei se sen kummempaa ollut.

Vierailija
39/66 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä onkin, että jopa vapaaehtoistyössä alkaa heti se manipulointi, peli ja arvoasetelmien hakeminen? Hakeutuuko luonnevikaiset aina sinne, missä tehdään toimitaan tiimissä, oli asia mikä tahansa?

Ainakin minun tuntemani narsistit ja sosiopaatit on jokaisessa apuryhmässä mistä voi itselleen saada jotain kuormasta ja kiillottaa sädekehäänsä auttajana. Eräänlaista vallan harjoittamista sekin.

Vierailija
40/66 |
29.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siksi että vaikka minä en noita vapaaehtoisesti jaksa katsella, niin katselevat sitten toisiaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi