Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllä ei palkka riitä ! Tilille jäi vajaat 200

Vierailija
30.05.2014 |

ja pitää sillä pärjätä kuukausi lapsilisäpäivään 26.6. Seuraava palkka, 1300 ja risat kesäkuun viimeinen päivä.

Maksoin:

-opintolainan lyhennys 400

-vesi-ja jätemaksua 140

-asuntolainan lyhennystä 300

-puhelilaskut 50

Nämä näin pyöristettynä ! Otin käteistä 200 tänään, jolla jousuin ostamaan kahdelle lapsen kaverille synttärilahjat 20 ja  2 opelle 4 euron muistamiset huomiseksi.

Ruokakaupassa kävin, kaikki oli loppu kun viikko elettiin kaappien antimilla...

Kukkarossa 30, eli vajaalla 200 pitää kuukausi pärjätä!!

Visalla on hätävarana 300, jos joutuu lääkäriin ja ostamaan lääkkeitä.

Kaikkein pahinta on se, että olen perhepäivähoitaja ja pitää taas keksiä 4 viikoksi terveelliset, monipuoliset aamu- ja välipalat ja lounaat hedelmineen, kasviksineen. En tahdo esim. rajoittaa lasten maidonjuontia niinkuin tiedän monen hoitajan tekevän. Minulla on nyt 2 lounasruokailijaa lisää eli omat isosyömäiset koululaiseni tässä !

Eipä paljon naurata, noudatan kunnan ruokalistaa, se on jo äärimmilleen budjetoitu.

Tehkääpäs perässä,  yhdelle hoitolapselle:

aamupala vajaat 75 snt

lounas  1,77 snt

välipala 75 snt

Sisältäen maidot, leivät, levitteet joka aterialla, aamu- ja välipalan yhteydessä leikkeleet ja tuorepala.

Nokkosia ja voikukanlehtiä keräämään...

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi maksat noin paljon opintolainaa. Mä maksan 37 euroa (heh, tulot kyl 4000, mut en ole saanut aikaseks muuttaa). Ja opeille ei TOD. tarvitse ostaa mitään.  Aivan turhaa touhua. 

Vierailija
22/47 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ala yksityiseksi. Ihan oikeasti. Mulla hoitomaksu 750 ja vanhemmat maksaa saman verran kuin kunnallisella puolella maksimi hoitomaksu. Itse maksan reilusti omasta pussista kulukorvauksen yli menevän osan, en syötä kenellekään huonoa ruokaa. Samaa söisimme ilman hoitolapsiakin. Palkka 4x630 (hoitomaksuista vähennetään kulukorvaus 116/lapsi). Verot on isot mäkin maksan 30% mutta jääpä silti käteen.

Kannattaa miettiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, aloitusviestissäni kerroin jo, että otin opintolainaa opiskellessani sosiaalialan ammattikorkeakoulututkintoa. Pääsen kyllä isompipalkkaiseen työhön päiväkotiin. Nautin tästä perhepäivähoitajan työstä kun saa keskittyä lapsiin, on kiireetöntä.

Vaan pakko se on rahan takia vaihtaa pian työtä. Olin joaikaisemmin useamman vuoden päiväkodissa ja halusin kokeilla tätä perhepäivähoitajan työtä.

Vesi maksaa ihan kiitettävästi. Lisäksi mulla on viitenä päivänä viikossa, 8-10 tunnin ajan 4 muuta vedenkuluttajaa käsienpesuineen, pytynhuuhtomisineen, pyllynpesuineen, kuravaatteiden huuhtomisineen... tiskiäkin tulee 1 ylimääräinen koneellinen päivässä. Saamme 1, 70 € per lapsi päivässä kulukorvausta, jonka on riitettävä veteen, vessapaperiin, kodin kulumiseen, pesuaineisiin, askartelumateriaaihin, piirustuspaperiin, hiekkalaatikon hiekkaan...

Vierailija
24/47 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on loistava pph, joka tekee lapsen mielestä hirmu hyvää ruokaa. Kysyin kerran hoitajalta mitä kaikkea lapsille laittaa kun omani niin tykkää ja kun kertoi olin ihan ällikällä lyöty. Ei puhettakaan mistään velleistä ja makaronista. Heillä on lukuisia omenapuita, marjapensaita, oma kasvimaa perunoineen, porkkanoineen, salaatteineen, yrtteineen jne. Papuja kasvattaa myös. Mies käy ahkerasti kalassa ja lapset saakin usein kuhaa jne. mihin meillä ei edes kotona ole varaa :). Samaten syksyllä käyvät miehensä kanssa puolukka- ja mustikkametsällä, mistä sitten saa marjoja puuron ja rahkan kanssa, piirakoihin jne. Ei kyllä tällaista mistään päiväkodista irtoaisi, olin aika mykistynyt kun hoitaja kertoi ja lapsi tietysti myös usein kertoo kotona mitä ovat syöneet. ihana hoitopaikka!!!! Noilla ap:n kertomilla summilla ei kyllä kummoistakaan ruokaa saa jos niitä sentilleen noudattaa, surullista säästää aina lapsista :(

Vierailija
25/47 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

34 tarkentaa vielä: Surullista siis, että kunta ja valtio säästää lapsista, en tarkoittanut perhepäivähoitajia :)

Vierailija
26/47 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten koulu- ja päiväkotiruoka on kyllä huonontunut. Meidänkin kotikaupungissa on kovat säästöt olleet pitkän ajan. Makkaraa, makkaraa, makkaraa...:(

On onni saada perhepäivähoitaja, joka paneutuu ruuanvalmistukseen.

Vierailija
27/47 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni tuo kulukorvaus, kyllä siinä saa palkkaansa käyttää, että lapset tulee ruokittua ja pestyä. en alkaisi pph:ksi, meillä on kallis vesimaksu, taitaisi palkkani mennä lasten ylläpitämiseen aika nopeasti.

Vierailija
28/47 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolet tuloista lyhennyksiin on täyttä hulluutta.

Vierailija
29/47 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset maksavat tosi paljon. Jos teillä ei olisi lapsia, rahanne riittäisivät ihan hyvin. Harmi, ettei elatusvastuusta pääse irti.

Vierailija
30/47 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhepäivähoitajat kuolevat pian sukupuuttoon. Kukaan ei halua tehdä lastenhoitotyötä noin pienellä palkalla. Perhepäivähoitajien aika oli ja meni. Suuret , tehotetut laitoshoidot rules.

Isoissa päiväkodeissa on halvempaa hoitaa lapsia, kuin karjaa. Vaikka osalta puuttuu aikuinen esim. sairauden vuoksi, ei sijaista tarvitse palkata kun laskennallisesti katsotaa koko 10-osastoisen päiväkodin henkilökunta suhteessa lapsilukuun.

Vierailija
31/47 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pph:n kulukorvaukset eivät ole edes verotonta tuloa.

Vierailija
32/47 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupalan puuroa maidon tai mehukeiton kanssa. Tuorepalana porkkanaa, kurkkua, paprika, kaalia jne. Unohda hedelmät, täällä niitä ei tarjota edes päiväkodissa.

Lounas keittoja (herne, jauheliha, kasvissose, nakki, jne.), + leipä ja maito. Meillä maitoa saa yhden täyden lasin ja puoli lasia lisää. Janoon juodaan vettä. Keittojen lisäksi laatikoita. Ei ole kallista j aoikeasti sinulla on oikeus rajoittaa viimeistään sen neljännen santsilautasen ottamista. Kuuluu opettaa syömään kohtuudella.

Välipalana jogurttia, vispipuuroa, kiisseliä, karjaöanpiirakoita, omatekoisia sämpylöitä jne. 

Pitäisi onnistua tekemään ruuat kulukorvauksella.

p.s. omat lapseni ei syö puuroa, vanukkaan saavat aamupalaksi jos haluavat, onhan tämä omien lasten koti. Vanukasta ei syödä hoitolasten nähden.

Vierailija
33/47 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttämättä se ongelma ei ole tuhlaus vaan se, että jotkut palkat vaan on liian pieniä. Niitä töitä tekee moni työnilosta, mutta elämiseen tarvitaan apuja. Onko se oikein? Pikkuisen parempi palkkaa ja ei tarvita työtätekeville toimeentulotukea. Se tuki on laskettu minimitoimeentuloksi Suomessa.

Vierailija
34/47 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän pakko käyttää sitä kunnan listaa? Mielestäni myös leikkeleet tai makkarat eivät kuulu jokaiselle aamupalalle tai välipalalle. Mielellään en lapseni soisi syövän edes leikkeleitä ja makkaroita, niissä kun on suolaa ja lisäaineita, juusto on ok. Suosituksetkin ovat nykyään, että lapsi ei niitä leikkileitä ja makkaroita joka päivä söisi.

Puuroa joka aamu. Puuron lisäksi ei tarvitse tuoretta leipää, vain ehkä näkkileipää. Jotain tuoretta ja maitomukillinen. Kyllä sitä maitoakin voi säännöstellä jonkin verran. Jos lapsi juo joka aterialla luonasi sen maitomukillisen, niin se kyllä riittää kalsiumin ja proteiinin saamiseen tuosta maidosta.

Jos teidän ei tarvitse sitä listaa noudattaa, niin kuinka olisi jokaviikkoinen hernekeittopäivä? Välillä voi olla kasvishernistäkin, kuivattuja herneitä, sipulia ja porkkanaa. Jos keität kerralla ison satsin, niin kuukaudenkin keitto voi olla pakkasessa. pannukakkua/lettuja voi olla samana päivänä välipalana. Niitäkin voi pakastaa.

Pph en ole, mutta lapseni on ollut pph:lla hoidossa. Mielestäni ei ole oikein, jos lapset saavat ala-arvoista ruokaa, mutta sekään ei ole vanhempana mielestäni oikein, jos pph joutuu maksamaan niistä ruoista omiaan.

Vierailija
35/47 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä nyt ei ole mikään suuri säästöniksi. Mutta onko mahdollista kerätä sadevettä ja niillä kerätyillä sadevesillä huuhtoa niitä kurakamppeita?

Vierailija
36/47 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidontuesta mulle jäi saman verran kaikkien laskujen jälkeen. Työnteko kannattaa..

Vierailija
37/47 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 16:44"]

Kotihoidontuesta mulle jäi saman verran kaikkien laskujen jälkeen. Työnteko kannattaa..

[/quote]aika iso kht sulla. vai oisko menot ollu pienemmät mitä ap:llä

Vierailija
38/47 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään tehdä pph työtä. Mutta korpeaa, kun kaikki turha on karsittu vuosikaudet. Opintolainaa maksan, kun opiskelin sen turvin ja keikkahommien ansioista. Mulla on sosiaalialan AMK-tutkinto ja palkka nousee useammalla satasella jos menen päiväkotiin töihin.

En valita, mutta tuli taas hetkellinen kiukku. Työtä tässä tehdään, joka on tarpeellista, pienten lasten hoito jotta heidän vanhempansa voivat työskennellä/opiskella.

Niin tahtoisin jatkaa ihanien palleroiden kanssa kiireettömiä hoitopäiviä, mutta pakko hakeutua päiväkotiin, laitosmaiseen työhön!

Vierailija
39/47 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika iso lyhennyserä opintolainassa.

Vierailija
40/47 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienennä asuntolainaerää, opintolainaerää.

Ei noilla tuloilla pysty kunnolla lyhentää velkoja.