Mikä nykyään on paremmin kuin "ennen vanhaan"?
Kommentit (14)
Turvallisuus, lääketiede, koulutus, teknologia.
Vapaus: kukin saa enenevissä määrin olla oma (outokin) itsensä, lapsia ei ole "pakko" tehdä ja huonoon avioliittoon ei tarvitse jäädä... Erotaanko nykyään liian helposti, vai ennen liian harvoin?
Tv-sarjojen taso, monipuolisempi kirjallisuus, teknologia, elintaso.
Nykyään on vähemmän väkivaltaa ja esim. sotia kuin aiemmin.
Tuet, pitkät äitiyslomat jne...Kaikki pärjää vaikka eivät töissä kävisikään
Vaikka koulukiusaamista yhä on, eikä siihen aina puututa kuten pitäisi, oli omassa lapsuudessani 80-luvulla enemmänkin poikkeus, jos opettaja tai kukaan aikuinen puuttui siihen mitenkään. Oli olevinaan normaalia, että toiset lapset nyt vaan olivat sylkykuppeina, joihin muut saivat purkaa omat harminsa. Nykyisin on kivakoulu ja muut ihan auki kirjoitetut tavat puuttua kiusaamiseen, silloin vain hyssyteltiin.
Samaten muistan av:lta yhden ketjun, jossa monet muistelivat, kuinka heitä lapsina oli kopeloitu yms. vaikka ihan sukulaismiesten taholta, eikä tämä ollut mitään piilossa tehtävää, vaan se oli vain jotain "kulttuuria". Itsekin muistan yhden mökkinaapurin, joka halusi pitää minua sylissä ja näyttää, kuinka hän piirtää. Äitini sanoi, ettei mies halua piirtää vaan pitää minusta kiinni, mutta EI SILTI ESTÄNYT SITÄ. Ja ihan tavisperheestä olen. Nykyisin on ihan sanakin, pedofiili, eikä tuotakaan tarvitse vaieta kuoliaaksi.
Pidempi eliniän odote kehittyneen lääketieteen vuoksi
Tietoliikenne, liikenne, turvallisuus, terveydenhoito, elämäntavat, palkka, elintarvikkeet, sosiaaliturva, puhelimet, tv-laitteet ja -ohjelmat, tiedot ympäröivästä maailmasta...
[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 14:03"]Nykyään on vähemmän väkivaltaa ja esim. sotia kuin aiemmin.
[/quote]
Totta puhut.
Ehkäisyn kehittyminen on vapauttanut naiset.
Vapaus toteuttaa itseään! Down shiftaus, uran vaihdot, uudelleen opiskelut, välivuodet nykyään ok. Ennen vanhaan (minun nuoruudessani) näitä katsottiin kieroon ja jopa halveksittiin
Ei mikään.