Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ei pyssyleluja pojalle, mitä mieltä?

Vierailija
30.05.2014 |

Mieheni kanssa molemmille oli alusta asti selvää, että poikalapselle emme osta pyssyja leluiksi. Kesäisin vesitykki ainut =) Omat vanhempani ovat suuttumukseen asti kummastelleet tätä, erityisesti isäni. olen yrittänyt asiallisesti selittää, että tämä nyt on meidän periaatteemme, ja olisi kiva jos sitä kunnioitettaisiin niin, ettei ainakaan kotiimme tuotaisi lapselle pyssyjä leluiksi,.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut sama sääntö, ainoo vaan, että sitten on pyssyinä käytössä jokaikinen oksanpätkä, mikä mistään käteen osuu. Ja naapurin poikien leikkipyssyt on enemmän meidän pihalla, kuin omistajien omalla käytössä. Eli säännöstä pidän edelleen kiinni, vaikka myönnän, että ei siitä mitään hyötyä ole... eli löysää ap pipoa säkin, helpottaa itselläsikin.

Vierailija
42/60 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 12:14"]

Haluaisin nyt kysyä mitä muita kasvatusmetodeja teillä on jos mielestäsi jo pikkulapsi osaa yhdistää lelupyssyt tappamiseen ja toisen vahingoittamiseen?

minulla on kaksi alakoululaista poikaa ja ainakaan heidän ja kavereisensa leikeissä ei ikinä kukaan ole kuollut, eli joutunut leikistä pois koska on kuollut eikä siis enää olemassa. Ketään ei myöskään ole koskaan ainakaan vielä tähän mennessä satutettu leikissä, edes leikisti siis.

[/quote]

Mulla on kolme alakouluikäistä poikaa jo jo ennen pkotia ihan dinosaurus ja autoleikeissäkin AINA joku kuoli... eli toinen dino tuli ja tuuppas toisen kumoon, niin kaatunut "kuoli". En todella tajua, mistä tuo opitaan, kun pelikonsoleita ei edes ollut meillä tuohon aikaan, eikä telkkarista katsottu kun pikku kakkonen ja leffoina Disney- elokuvia Muumien ja teletappien lisäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mun poika oli vauva, ajattelin että meille ei pyssyjä tule. Nyt poika 6-vuotta eikä aidonnäköisiä pyssyjä edelleenkään ole hankittu mutta jo vuoden parin ajan tyyppi on ihan itse rakennellut pyssynsä legoista, mecanosarjan osista, leikkinyt kepeillä jne eikä muutosta ole näkyvissä. Vesipyssyjä meillä on ollut, ja nyt kun taisteluleikit kiinnostaa, on hankittu pehmomiekkoja ja esim. valomiekka Star Wars -fanille. Edelleenkin mua itseä tökkis antaa aidonnäköistä asetta, mutta noin muuten en ajattele että ampumisen ja taistelun leikkiminen on väärin ja haitallisempaa olisi vielä sormi pystyssä selitellä, kuinka lapsen suosikkileikit on pahasta. Ne ovat LEIKKEJÄ, ja pidemmän päälle olisi pahasta suhtautua niihin liian vakavasti ja torjuvasti -kuten joku sanoi, meidän aikuisten on helppo käsittää ne väärin ja sotkea niihin reaalimaailmaa kun lapselle ne on jänniä leikkejä, aggression ja pelkojen ja oman voiman ja sankaruuden käsittelyä. Tietyissä tilanteissa olen kertonut, että oikeasti aseet tekevät pahaa eikä esim. pikkusiskoa osoitella ruokapöydässä leikkiaseella (kerran teki niin joskus viisivuotiaana, sen jälkeen ei, eli useimmiten nuo on ajattelemattomuutta eikä todellakaan taisteluleikit yms tarkoita, että tässä nyt on tappaja kasvamassa :P ).
Eli edelleenkään meille ei ostetta sellaisia oikean näköisiä pyssyjä, mutta ampumista ja taistelua saa leikkiä ja seikkailuihin liittyvät valomiekat yms on ihan sallittuja. Ja miekkailen pojan kanssa, olen ollut Vader ja taistellut Lukea vastaan, osaan korista hienosti kun miekka muhun osuu....
Ja minä olen pasifisti, mies käynyt sivarin yms, en koe että taisteluleikit liittyvät näihin.

Vierailija
44/60 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muksulta löytyy haulikkoo, winchesterii, käsiaseita, vesipyssyjä, miekkoja, sotilaita, tankkeja ja vaikka vallan mitä. Aivan kuten omista leikeistänikin pienenä.

Ei niitä tuputtaa ole tarvinnut, itse keksivät mielenkiinnonaiheensa.

Reipas ja terve muksu, hauskaa on. Saa kasvaa pojaksi ihan vapaasti.

Vierailija
45/60 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoilla linjoilla kun suurin osa täällä. En ole kieltänyt, koska valomiekat ja yksi pyssy ovat kaikkein tärkeimpiä leluja pojalleni heti taistelulegoherosupermutanttipanssariajoneuvojen ja -ukkelien jälkeen. Vesipyssy on meille hankittu kaikkein viimeisimpänä ja sillä kastellaan kukkia. Se on juurikin näistä ainoa, josta tulee riitaa ellei keppejä lasketa.

Joku mainitsikin monster high nuket. Ne ovat kauheita!! Mutta niitäkin tytöillä on. Olen liian lepsu ehkä näissä, saavat leikkiä millä tahtovat. Kaikkein kauheinta oli, kun kuuntelin kerran kolmevuotiaan leikkiä pehmoeläimillä. Se meni kutakuinkin näin:

-Hei, mä meen tänne ylös nukkumaan, hei hei!

-Odota, mä tuun sun mukaan!

-Et sä mahu tänne, olet niin läski.

Kukaan ei kuollut siinä leikissä.

Vierailija
46/60 |
30.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2014 klo 11:50"]

Ei ole meillekään hommattu. Poika ei myöskään ollut niistä kiinnostunut, ei ole kehitellyt kepeistä tai muista pyssyjä.

[/quote]

No teillä on sitten pikkuneiti.

Vierailija
47/60 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itsekään ole pyssyfani mutta mietin seuraavia:

Ajatteletteko pyssyttömyyden vaikuttavan lapselle kehittyvään arvomaailmaan? Miten ajattelette, että pyssyttömän ja pyssyllisen ajatusmaailma eroaa pyssyttömyydestä johtuen aikuisina?

Vierailija
48/60 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole lapsia, mutta jos olisi, en yrittäisi kasvattaa poikalapsistani tyttöjä. Lännenmiesleikit pyssyineen kuuluvat normaalin pojan lapsuuteen, eri asia sitten jos joutuu johonkin ihmiskokeeseen, jossa luontaiset taipumukset pyritään tukahduttamaan ja ohjaamaan kiinnostusta vaikkapa nukkekoteihin.

Vierailija
49/60 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tytöille kyllä ostatte pyssyjä? t. nainen, joka leikki lapsena pyssyleikkejä.

Vierailija
50/60 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sentään vielä muistan lapsuuteni. Aloittaja ja moni muu on tainnut unohtaa. Olen leikkinyt itsetehdyillä jousipyssyillä. Olemme leikkineet rosvoa ja poliisia. Olemme ampuneet nallipyssyillä. Leikkineet merirosvoja.

Eikä minusta tullut ihmisiä ampuva ja tappava rosvo isona :o Oiskohan kuitenkin se koko perheen ilmapiiri, arvomaailma, vanhempien esimerkki ja kaikki lapsuuden kokemukset tärkeämpi isompi kokonaisuus.

Kyllä senkin huomaa, jos lapsen käytös leikeissä on jotenkin "outoa" tai että hän oireilee jostain syystä pahasti ja se purkautuu sairaalla tavalla leikeissä. Ihan missä tahansa leikeissä. Silloin on syytä pysähtyä kunnolla miettimään, mistä on kyse.

Vierailija
51/60 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin leikkipyssyjä ja -aseita, kuin kotona tabletin/läppärin edessä nyhjötystä. Leikin varjolla oppivat elämää varten sosiaalisia taitoja, ja pyssyleikit, kyllä, ne ovat leikkiä.

Vierailija
52/60 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veljeni eivät saaneet leikkipyssyjä. Tuo oli vanhempieni periaate. Jousipyssy ja inkkarileikit sekä vesipyssy kuumille kesäpäiville oli kyllä.

Tuo 80-luvulla. Ihan täyspäisiä ovat veljeni. :)

Pidä vaan periaatteista kiinni. Ihan höpöjä täällä nämä asefanaatikot!

Vierailija
53/60 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 09:49"]

Veljeni eivät saaneet leikkipyssyjä. Tuo oli vanhempieni periaate. Jousipyssy ja inkkarileikit sekä vesipyssy kuumille kesäpäiville oli kyllä.

Tuo 80-luvulla. Ihan täyspäisiä ovat veljeni. :)

Pidä vaan periaatteista kiinni. Ihan höpöjä täällä nämä asefanaatikot!

[/quote]

Hah, ja kuulemma mieheni vanhemmat eivät myöskään ostaneen leikkipyssyjä. Hänkin on täysin täyspäinen! ;)

Ei tuo leikkipyssyttömyys mikään outo tai harvinainen periaate ole, vaan monet sitä noudattavat!

Vierailija
54/60 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="31.05.2014 klo 09:44"]

Minä sentään vielä muistan lapsuuteni. Aloittaja ja moni muu on tainnut unohtaa. Olen leikkinyt itsetehdyillä jousipyssyillä...

[/quote]

Hyvin kirjoitettu, piti painaa tälle plussaa, mutta sormi lipsahti ja tulikin vahingossa miinusta.

Vierailija
55/60 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jousipyssy, tavallinen pyssy, miekkoja ja vaikka mitä ninja-kamaa. En kiellä lapsilta mitään leikkiä, eri asia on jos menee riehumiseksi niin, että joku meinaa satuttaa itsensä. En usko, että pojastani (6-v.) tulee massamurhaaja, vaikka emme ole leikkejä ja leluja häneltä rajoittaneet tai puuttuneet niihin. Eipä tullut veljestänikään, vaan ihan perus insinöörimies, jota ei aseet kiinnosta pätkääkään enää. Jotenkin tunuu ankealta lapsen puolesta, että kielletään jonkin mieluisa lelu. Ei se nyt luulis niin vakavaa olevan.

Poikani kohdalla olen huomannut, että hetken ne aseet kiinnostaa ja sitten jää hyllylle... Legot meillä se juttu on.

Vierailija
56/60 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyssyleikeissä ei ole kyse tappamisesta ja tuhoamisesta vaan kisailusta, toiminnallisuudesta, jännityksestä, vauhdista ja äänestä.

T. Entinen pyssyhullu

Vierailija
57/60 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän tyttölapsemme ei tule saamaan mitään pyssyjä, koska niillä leikkivät lapset ovat todella rasittavia. En usko niiden kehittävään vaikutukseen, enkä jaksa kuunnella sitä ääntä mikä niistä pyssyleikeistä lähtee.

Vierailija
58/60 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme lapsia 80-luvulla ja äiti kielsi minulta ja veljiltäni kaikki pyssyt ja Barbiet. Itseveistetyt jouset ja miekat olivat sallittuja, mutta tappoleikkejä emme niillä leikkineet. Kukaan meistä ei kaivannut aseita leikkeihin, vaan Legot ja skeittailu oli enemmän meidän juttu. Veljet kävivät ansiokkaasti armeijan, mutta se (ja jokunen värikuulaturnaus) taitaa olla ainoa kosketus aseisiin. Myös heidän lapsilta on aseleikit kielletty.

Vierailija
59/60 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se eniten kiinnosta mikä niin hanakasti kielletään.

Vierailija
60/60 |
31.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poikia kiinnostavat pyssyt ja nyt on ikää sen verran että muutaman laukauksen ovat saaneet .22 pistoolilla ampua.

Jos kiinnostaa enemmänkin vielä niin sitten ampumaseuraan vaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä viisi