Silmät kutisee sietämättömästi eikä lääkäreiltä löydy apua
Oliskohan täällä kellään kokemuksia, tietoa, ideoita.
Olen 35-vuotias nainen.
Silmät alkoivat kesällä kutista sietämättömästi ihan yhden äkin yksi kesäkuinen ilta. Kutisee niin että herään öisinkin siihen että raavin silmiäni. Pahimpina päivinä en voi tehdä muuta kuin maata märkä pyyhe silmillä kun mikään muu ei auta. Välillä on vähäoireisempia jaksoja/päiviä sitten taas alkaa.
Oireet: silmämunat kutisee, roskan tunnetta silmissä, silmät tuntuvat kuivilta, välillä kutisee silmän sisänurkat, ulkonurkat, luomivalli ja ripsien tyvikin.
Outo piirre: oireet ovat koko tänä aikana olleet huomattavasti pahemmat aina toisessa silmässä.
Lääkärikäyntejä on kertynyt.
Terveyskeskuksessa on värjätty silmiä repeämien tms. löytämiseksi, ei ole vaurioita. Silmänpaineet on tutkittu ja on normaalit. Kostutustippoja kokeiltu neljällä eri vaikuttavalla aineella (Artelac, Oftagel, Viscotears, Pirkka, Oculac) ja apu on olematon tai hetkellinen. Säilöntäaineettomia tippoja vain ollut käytössä.
Minulla ei ole allergiahistoriaa, mutta tk-lääkärien kehotuksesta kokeiltiin allergialääkkeitä niin silmätippoina, nenäsuihkeina kuin tabletteinakin ja tippoja ja tabletteja useammalla eri vaikuttavalla aineella. Ei mitään vaikutusta.
Silmäpoliklinikan lääkäri teki samat värjäyksen ja silmänpaineen mittauksen kuin tk-lääkärit. Ei löytynyt mitään. Kirjoitti kuurin kortisonia sisältäviä silmätippoja. Kuurin ajaksi kutinat helpottivat tuolloin kesällä. Vaiva jatkui kuitenkin lievähkönä taas kuurin loputtua. Kun vaiva uusiutui alkusyksystä taas aivan kestämättömäksi tehosivat kortisonitipat huonommin ja kun vaiva marraskuussa riehaantui kolmannen kerran eivät kortisonitipatkaan auttaneet enää ollenkaan.
Iho- ja allergiapolin lääkärikään ei keksinyt mitään selitystä tälle. Nyt nelinkertaisella annoksella allergialääkkeet päällä, mutta ei mitään vaikutusta. Verikokeesta otettu allergiatestit eikä sieltä löytynyt mitään.
Tämä on ihan hirveää ja mikään ei tuo helpotusta.
Kommentit (53)
Aloitus on tehty vuosia sitten, löysiköhän AP apua ongelmaansa?
Olisin ehdottanut vaikka kuukauden jaksoa toisessa asunnossa, olisiko sillä ollut vaikutusta oireisiin.
Vierailija kirjoitti:
Silmäsaisairaalassa todettiin viime syksynä krooninen silmäluomen reunan tulehdus, johon sain Oftan Dexa-Chlora -kuurin. Pidin silmäluomien päällä lämpimällä vedellä kostutettua pyyhettä viiden minuutin ajan, lisäsin jääkaapissa säilytettävää voidetta ja kevyesti hieroin silmistäni pois luomissa (sisäpuolilla) olevaa karstaa. Voide loppui, mutta ostin Blephaclean-puhdistuspyyhkeitä, joita käytän kerran päivässä. Helpottaa jatkuvaa kutinaa, joten suosittel
Minäkin olin tulossa ehdottamaan blefariittia, onko tsekattu? Miehelläni oli tämä vaiva ja se on työläshoitoinen, mutta noilla samoilla tempuilla helpotti.
Vierailija kirjoitti:
>Home aiheuttaa kutinaa ja allergiaoireita.
Oletko vaihtanut peitot, tyynyt, patjat? Onko kodissasi ja työpaikallasi hyvä sisäilma?
Lääkärit ei tunnista homeoireilua eikä mikään verikoe pysty näyttämään sitä.Tätä minä pelkäsin tosi paljon, että mitä jos talo on homeessa. Puhuin huolestani iho- ja allergialääkärille ja hän rauhoitteli sanomalla että homeoireet alkavat valtaosin hengitystieoireina, nuhana, kuumeiluna ym. Varma en toki voi olla. Asumme mieheni lapsuudenkotia. Appivanhemmat asuivat tässä aiemmin eikä heillä ollut mitään oireita. Keväällä tulee meillä 2 vuotta täyteen tässä talossa. Toki homeoireilu ei ole poissuljettua, ja jos muuta ei löydy niin olen harkinnut homekoiran palveluksiin turvautumista. Töissä ollessani vietän enimmäkseen aikaa tien päällä eri ajoneuvoissa, joten sieltäkään ei nouse esiin yksittäistä paikkaa jossa tulisi paljon oleiltua ja jonka homeessa olo voisi oireet aiheuttaa.
Itselläni homeoireet aiheuttavat silmien kirvelyä. Luulin sen johtuvan siitä kun työskentelen paljon tietokoneella, mutta työpaikalla onkin sisäilmaongelma. Kutina on erilaista ja voimakkaampaa kuin esim. kausiallergiassa, sillä olen koivulle allerginen, mutta siihen auttaa lääkitys ja toisaalta sen koivun aiheuttaman kutinan voi joskus ohittaa, mutta homeen kanssa se oli vain jatkuvaa kirvelyä.
Jos kotona on hometta, se on todennäköisesti myös vaatteissasi ja kulkeutuu mukanasi joka paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko vaihtanut peitot, tyynyt, patjat? Onko kodissasi ja työpaikallasi hyvä sisäilma?
Lääkärit ei tunnista homeoireilua eikä mikään verikoe pysty näyttämään sitä.Tätä minä pelkäsin tosi paljon, että mitä jos talo on homeessa. Puhuin huolestani iho- ja allergialääkärille ja hän rauhoitteli sanomalla että homeoireet alkavat valtaosin hengitystieoireina, nuhana, kuumeiluna ym. Varma en toki voi olla. Asumme mieheni lapsuudenkotia. Appivanhemmat asuivat tässä aiemmin eikä heillä ollut mitään oireita. Keväällä tulee meillä 2 vuotta täyteen tässä talossa. Toki homeoireilu ei ole poissuljettua, ja jos muuta ei löydy niin olen harkinnut homekoiran palveluksiin turvautumista. Töissä ollessani vietän enimmäkseen aikaa tien päällä eri ajoneuvoissa, joten sieltäkään ei nouse esiin yksittäistä paikkaa jossa tulisi paljon o
hyvin harva lääkäri ottaa sisäilmaongelmat tosissaan eikä niitä kiinnostakaan. Aikanaan sai itse monelle eri tyypillä käydä, kunnes yksi sitten uskoi. Oireet voivat tosiaan olla hyvin erilaisia eikä lyhyt poissaolo kotoa välttämättä poista oireita, pitäisi olla ainakin viikko-pari pois. Onko ilmanpuhdistinta kokeiltu, ne maksaa jonkun satasen, mutta näyttää aika nopeasti tehonsa. Voi siirtää tarvittessa eri huoneisiinkiin, tärkeintä varmaan pitää yöllä makkarissa päällä.
Ajoittuuko tuon kutinan alkamisajankohtaan jokin muutos elämässäsi? Ihan mikä tahansa tyyliin uusi ystävä, auton vaihto, uuden maton asentaminen, jonkin uuden ruoka-aineen käytön aloittaminen tms.?
Vierailija kirjoitti:
Ajoittuuko tuon kutinan alkamisajankohtaan jokin muutos elämässäsi? Ihan mikä tahansa tyyliin uusi ystävä, auton vaihto, uuden maton asentaminen, jonkin uuden ruoka-aineen käytön aloittaminen tms.?
Mihin asennetaan mattoja?
Tuoksut saavat minun silmät kutisemaan. Tuomenkukan tuoksu pahin.
BLEPHADEMODEX auttaa tali punkkiin. Saa ilman reseptiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit ei tunnista homeoireilua eikä mikään verikoe pysty näyttämään sitä.Tätä minä pelkäsin tosi paljon, että mitä jos talo on homeessa. Puhuin huolestani iho- ja allergialääkärille ja hän rauhoitteli sanomalla että homeoireet alkavat valtaosin hengitystieoireina, nuhana, kuumeiluna ym. Varma en toki voi olla. Asumme mieheni lapsuudenkotia. Appivanhemmat asuivat tässä aiemmin eikä heillä ollut mitään oireita. Keväällä tulee meillä 2 vuotta täyteen tässä talossa. Toki homeoireilu ei ole poissuljettua, ja jos muuta ei löydy niin olen harkinnut homekoiran palveluksiin turvautumista. Töissä ollessani vietän enimmäkseen aikaa tien päällä eri ajoneuvoissa, joten sieltäkään ei nouse esiin yksittäistä paikkaa jossa tulisi paljon
Sama. Itse en saanut hengitystieoireita, mitä nyt nenä oli jatkuvasti tukossa, mutta se silmien kirvely ja punoitus oli järkyttävää.
Mulla on syyhypunkki silmäluomessa. Sairastuin syyhyyn n. 4 kk sitten ja se aika
on ollut tosi kurjaa. Mitkään apteekin syyhyvoiteet eikä lääkärin määräämät tabletit ole auttaneet.
Otin sitten käyttöön hevosille tarkoitetun bionix voiteen, kun jossain lehdessä kirjoitettiin että joku nainen oli kokeillut ja että voude auttoi..
Olen tehnyt 3 x 3pv: n voitelu kuurin. Onneksi olen jo eläkkeellä ja saan olla kotona.
Pahin kutina on ollut päässä . Kävin terveysieskus lääkärille näyttämässä itseni ja hän totesi että minulla ei ole syyhyä.
Olin tosi pettynyt lääkärin diagnoosiin ja mielestäni lääkäri ei perehtynyt vaivaani ja tuntui että hän yritti päästä minusta äkkiä eroon.
Sen käynnin jälkeen aloin / rohkaistuin käyttämään Bionix voidetta, mielestäni se auttoi melko hyvin mutta päästä kutinaa eivät vielä loppuneet. Tällä viikkoa sain apteekista lopulta Tenutex voiteen ja käsittelin sillä itseni päästä varpaisiin, nyt odottelen tulosta käsittelystä . Huono puoli on se että silmäluomiin sitä ei voi laittaa, kokeilin laittaa mutta alkoi heti polttaa ja jouduin pesemään sen heti pois.
Olen ihmeissäni millä ihmeellä saan syyhyn pois silmäluomista, punkin juoksu jatkuu edelleen luomissa.
Mielestäni lääkärit ei ole tarpeeksi huomioineet sitä että syyhy leviää kyllä myös päänahkaan ja luomiin.
8nko jollain kokemusta silmäluomiin pesiytyneistä syyhypunkeista ? Miten niistä pääsee eroon ?
Rahaa mulla on mennyt lääkkeisiin n. 1000 eur, pesukonekin hajosi kun olen pessyt joka pv kaikki vaatteeni ja käyttämäni tekstiilit.
Laskin että pesukertoja on tullut 260 koneellista ja se on paljon.
Silmäpyyhkeet apteekista. Voidaan käyttää kutinaan viileinä kääreinä, itsellä auttoi puhdistus näillä puyhkeillä & kuivien silmien kostutustipat.
https://www.yliopistonapteekki.fi/bevita-eye-silmapyyhe-20-kpl-83750
Olisko demodex punkki päässyt räihääntymään? Häätöön silmien ympäriltä löytyy apteekista tai optikolta aineet ja ohjeet. Päänahan ja muut oireilevat kohdat voi hoitaa tea tree saippualla. Petivaatteita vaihtaisin alkuun joka ilta tai ainakin tyynynliinat.
Eivät lääkörit syyhyä tunnista nykypäivänä. Kövin itse useaan kertaan lääkärillä ja myös ihotautilääkärillä, ennen kuin yksi ihotautilääkäri lopulta tunnisti. Se on enemmänkin sääntö eikä poikkeus, että lääkäri ei osaa tunnistaa syyhyä.