Onko nurkassa seisottaminen sallittua potkivalle ja raapivan esiteinin ojentamisessa?
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 20:26"]
Niin mikä oli sun asiantuntijatason näkemyksesi asiaan kun haluaa kohdella oikein väkivaltaisesti käyttäytyvää nuorta? Taidat olla vaan yksi palsta-talidomeista joiden on vaan pakonomaisesti suollettava mitäänsanomattomia kommentteja.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 20:26"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 20:21"][quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 20:16"]
Kiitos 11. Joka päivä. Oliko sulla jotain oikeasti annettavaa asiaan?
Niin. Onko jäähypenkitkin kielletty?
[/quote] Ryttyilet muille, vaikka itse olet mokannut. Nyt odotat, että av auttaa teinisi kuntoon. Halloo.
[/quote]
Niin mikä oli sun asiantuntijatason näkemyksesi asiaan kun haluaa kohdella oikein väkivaltaisesti käyttäytyvää nuorta? Taidat olla vaan yksi palsta-talidomeista joiden on vaan pakonomaisesti suollettava mitäänsanomattomia kommentteja.
[/quote]
[/quote] Se, että ottaisit yhteyttä ammattilaisiin edes nyt, kun et ole jo aiemmin tajunnut apua hakea!
Oikeesti ap, tee jo jotain fiksua lapsesi eteen.
Mulla on viisi lasta, kolme jo aikuista ja kaksi teiniä. Ensiksikin kysyisin, että minkälaiset puhevälit sinulla on lapsesi kanssa? Ja onko hänelle tehty selväksi säännöt joita noudattaa ja oletko sinäkin johdonmukainen ?
Kuunteletko lastasi ja keskusteletko hänen kanssaan?
Mun mielestäni, rangaistuksia ei tule käyttää muutakuin sellaisissa tapauksissa että lapsikin ymmärtää mistä on kyse ja niistä on sovittu etukäteen.
Aina ensiksi, pitäisi selvittää miksi ja miten lapsi on toiminut tai tehnyt väärin. Juttelemalla hänen kanssaan ja siinä tilanteessa ei saa itse huutaa eikä karjua yhtään, aikuisen pitää osata olla rauhallinen eikä käyttäytyä itsekin kuin lapsi.
Muuten lapsikin hätääntyy ja tilanne menee helposti siihen, että lapsi menettää vaan luottanmuksensa kokonaan. Aikuinen on sitävarten, että hän opettaa ja luotsaa sitä lastaan halki murrosiän ja ottaa vastaan kaikki kiukutkin ja raivot, pysyy silti turvallisena ja asettaa turvalliset rajat.
OT, meilläkin on teini, joka ei ole kuten teidän muiden teinit, vaikka perheemme muut lapset ovat pystyneet aina käyttäytymään ihan ok. Eilen oli yllättävä tilanne, ja teinini suuttuessaan heitti minua tyynyillä. Olisiko mulle tullut mieleen laittaa ko teini silloin nurkkaan? No ei, eihän se olisi onnistunutkaan. Yritin rauhoittaa tilannetta neutraalisti, jotta kierrokset laskisivat, sitten vähän puhetta ja unille. Sanktiot vasta tänään.
Normaalit tuon ikäiset eivät käy toisten kimppuun tai ainakaan äitinsä. Miten olet reagoinut kun lapsi on lyönyt sinua nuorempana?Jos lapsi on siis tosiaan ihan järkevä ja normaali, arvelisin että reagoit jotenkin näin: "Älähän nyt Ville-Valtteri lyö...ei saa...hyihyi" eikä rangaistusta ole seurannut. Tuskin olet itse lastasi lyönyt? Tai jos olet niin ei ole kovin järkevää kysellä täällä mikä meni pieleen.
Suosittelen kotiarestia (toimii jos on paljon kavereita) ja tietokoneen+telkkarin+puhelimen+pleikkarin+xboxin+pyörän/mopon/skootterin/mopoauton käyttökieltoa jos ei muuten mene perille.
Tavalliselle lapselle se, että äiti on vihainen ja pettynyt on usein jopa riittävä rangaistus...tai ainakin minun perheessäni oli.
Miten ihmeessä saisit sen teinin pysymään nurkassa ilman fyysistä tai henkistä väkivaltaa, joita kumpaakaan ei saa keneenkään käyttää :-D.
Hupsu kysymys. Hae apua perheneuvolasta.
Sallitut keinot ovat esim.kotiaresti, tv/puhelin käyttökielto ja ennen kaikkea rauhallisena hetkenä keskustelu. Muista kehua hyvästä.
Onkohan lasta tai teiniä, joka vihapäissään kävelee kiltisti nurkkaan, kun äiti lammasäänellään niin toteaa.
Onko ap:n perheessä yleisestikin nurkassa seisottaminen kasvatus-/rangaistuskeinona?
Oiskohan tollaset raivokohtaukset, ihan kasvatuksen tulosta? Mikä nyky vanhempia riivaa, kun ei osaa muksujaan kasvattaa?