Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko koskaan tavannut aidosti mustatukkaista suomalaista?

Vierailija
28.05.2014 |

Romaneita ei sitten lasketa.

Kommentit (56)

Vierailija
41/56 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 19:24"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 19:11"][quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 19:05"]

Ainakin Etelä-Pohjanmaalla mustatukkaisia on paljonkin.

[/quote]

Meinasin just tulla sanomaan saman. Isäni, hänen isänsä ja setäni ovat (tai paappani oli) mustatukkaisia. Ei ole kuitenkaan periytynyt jälkipolville.

[/quote]Mietin joskus isosta vihasta lukiessani, että kun silloin oli paljon raiskauksia, niin onko meidänkin suvussa jotain Kaukasuksen geenejä.

[/quote]

Mä oon aina ajatellut, että tuo mustatukkaisuus olisi peräisin paljon kauempaa, Etelä-Pohjanmaata aiemmin asuttaneelta kansalta, siis siltä, jonka jäännöksiä löytyy Isonkyrön Levänluhdasta.

Vierailija
42/56 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 19:50"]Lähes koko sukuni isän puolelta. Niillä joilla ei ole mustat, on tumman ruskeat (niinkuin mulla).

[/quote] Niin ja ei ole romaniverta eikä juuria Lapissa. Sukua selvitetty meilläkin 1700-luvulle ja ei löydy sieltäkään ulkomaalaistaustaa, ehkä sitten vielä kauempaa?

Muutenkin suvussa tummat piirteet, paljon ruskeasilmäisiä ja ruskettuvat helposti. Setääni, joka oli alkoholisti ja vietti kesänsä puiston penkillä ryypäten, luultiin aina ulkomaalaiseksi kun oli ihan tumma, ruskeasilmäinen ja mustahiuksinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/56 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähisukulaisissani heitä on monta. Romanit ovat kyselleet, ovatko romaneja, mutta ei ole romaniverta suvussa.

Vierailija
44/56 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 18:56"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 18:48"]Isäni, häneltä tullaan usein esim. Espanjassa lomaillessa kysymään tietä, kun näyttää paikalliselta mustahiuksisena (nyt hieman harmaata) ja superruskettuneena. Itse puolestaan olen hyvin vaalea, lisäksi vielä punapigmenttiä, tulevat äidiltä.

[/quote]

Olet viikinkien jälkeläinen! Punahiuksisuus-geeni on peräisin kelttikansoilta :). Sori, oli pakko ilmoittaa tämä tärkeä asia.

[/quote]

Onko oikeasti näin, mielenkiintoista! Suvustamme on tehty sukututkimusta, mutta ei sentään minnekään viikinkiaikoihin asti. Kiitos, kun ilmoitit :)

-tuo aikaisempi vastaaja

Vierailija
45/56 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 18:56"][quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 18:48"]Isäni, häneltä tullaan usein esim. Espanjassa lomaillessa kysymään tietä, kun näyttää paikalliselta mustahiuksisena (nyt hieman harmaata) ja superruskettuneena. Itse puolestaan olen hyvin vaalea, lisäksi vielä punapigmenttiä, tulevat äidiltä.

[/quote]

Olet viikinkien jälkeläinen! Punahiuksisuus-geeni on peräisin kelttikansoilta :). Sori, oli pakko ilmoittaa tämä tärkeä asia.

[/quote]

Miten voi olla viikinkien jälkeläinen jos on punahiuksisuusgeeni kelteiltä? Viikinkien vaaleitajälkeläisiä on Ruotsi, Norja, Tanska ja Islanti pullollaan

Vierailija
47/56 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, mun eksä oli ihan mustatukkainen ja tummaihoinen, vaikka on ihan suomalainen. Käytiin paljon raveissa, minä, hän ja isänsä. Kerran tuli yksi romanimuori siellä raveissa kysymään eksältäni, että "Hai, kenenkä poikii sie oot?" Isänsä, tunnettu koiranleuka pamautti kuin apteekinhyllyltä "ka Linkreenimpä hyvinkii." Ei sentään semmosella manneaksentilla sentään... Mua nolotti, eksää hävetti ja romaninaista ja eksän isää nauratti.

Vierailija
48/56 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on suvussa mustatukkaisuutta.

Itsellä ja isällä on mustat tukat sekä äidin puolelta molemmilla hänen vanhemmillansa.

Okei itsellä vaihteli hiuksien sävy aivan hirveästi aina vauvasta pitäen. Ne oli aina vähintään tummat suklaan ruskeat mutta yleensä mustat. Ja se musta väri oli sellanen vähän samantapainen kuin intiaaneilla ja eskimoilla, eli sellainen lämmin musta sävy. Vissiin kesällä aina hieman vaaleni.

Teini ikäisenä aloitin sitten värjäämisen ja nyt jos on päässä pikimusta väri, niin juurkasvun voi havaita todella kirkkaassa ja keinotekoisessa valossa hailakasti.

Ollaan vieläpä harvinaisuuksia koska meillä kaikilla on vaalean siniset tai oikean syvän siniset silmät. Rusketutaan kuin pavut ja iho on sellainen oliivi/kellertävä.

Omaa isää luultiin aina nuorena romaniksi... Itseä ei onneksi :D

Vierailija
49/56 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni sukulaiseni. Olen sukujuuriltani inarinsaamelainen.

Vierailija
50/56 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isänpuolelta isä ja sisaruksensa, ja myös minä ja veljeni ollaan. Isällä ja veljellä on myös tummanruskeat silmät, minulla oliivinvihreät (äitini on maantienvaalea ja sinisilmäinen). Meillä kaikilla on sellaiset hyvin kylmän mustat hiukset, jotka ulkovalossa vivahtavat vähän hopeaan tai sinertävään, eivät punertavaan. Iho on keskivaalea oliivibeige. Koulukiusaajieni mukaan näytän meksikolaiselta :D

Vierailija
51/56 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.05.2014 klo 00:59"]

Isänpuolelta isä ja sisaruksensa, ja myös minä ja veljeni ollaan. Isällä ja veljellä on myös tummanruskeat silmät, minulla oliivinvihreät (äitini on maantienvaalea ja sinisilmäinen). Meillä kaikilla on sellaiset hyvin kylmän mustat hiukset, jotka ulkovalossa vivahtavat vähän hopeaan tai sinertävään, eivät punertavaan. Iho on keskivaalea oliivibeige. Koulukiusaajieni mukaan näytän meksikolaiselta :D

[/quote]

Lisään vielä että tuo isäni suku jossa kaikki käytännössä ovat hyvin tummia, on kotoisin Karjalasta, vaikka sitten Satakunnassa isäni perhe asuikin kun isä syntyi. Siellä niitä nimiteltiin sen suon nimen mukaan jonka lähellä heidän maatila oli "Vittassuon neekereiksi", vaikkei heillä kovin tumma iho olekaan vaan lähinnä hiukset.

Vierailija
52/56 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai, suurin osa sukulaisistani. Minua pidetään heidän keskuudessaan melkein blondina, vaikka täällä etelässä katsotaan enemmän tummaksi kuin vaaleaksi (=keskiruskea?). Olen siis kotoisin Lapista, ja emme ole saamelaisia, tietääkseni (vaikka voihan jotain kaukaisia sukujuuria löytyä).

Vierailija
53/56 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 19:05"]

Ainakin Etelä-Pohjanmaalla mustatukkaisia on paljonkin.

[/quote]

Minäkin olen kiinnittänyt asiaan huomiota, että kurssikavereissa pohojalaaset oli tummempaa porukkaa, ja sama ilmiö näkyi kun Tampereelta hyppäsi ylämäkeen lähtevään junaan. Ihmettelin, kuvittelenko vain.

Isäni taas on siirtokarjalaisia, ja tukka oli kanssa mielestäni lapsena musta, mutta ihan tummanruskea se oikeasti oli.

Vierailija
54/56 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen, isäni, siskon mies jne. Myös ihan blondeja ja punatukkia ja ihan joka puolella suomea. Olen siis asunut eri puolilla ja tuttuja myös (näissä aidoissa hiusväreissä) eri puolilla - syntyjään siis.

Vierailija
55/56 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exälläni oli ja hänen perheellään. Sukujuuret pohjoisessa

Vierailija
56/56 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Exälläni oli ja hänen perheellään. Sukujuuret pohjoisessa