Pääsin sosionomi- ja kasvatustieteen kandi koulutukseen, kumman valitsen?
Tosiaan tänään kolahti hyväksymiskirjeet sosionomi AMK koulutukseen ja lastentarhanopettaja (kasvatustieteen kandi) koulutukseen. Tämän kuun aikana olisi päätettävä kumman koulutuksen valitsen :S.
Kommentit (19)
Kasvatustieteet, jos haluat lastentarhan opettajaksi. Jos haluat sosionomiksi, niin sitten amk. :)
No, jos haluat lastentarhanopettajaksi, niin menet tietty sinne ja jos sosionomiksi, niin sinne. Mikä sinua kiinnoostaa ja mitkä suuntautumisvaihtoehdot sosionomikoulutukseen sisältyvät?
En ole vielä varma onko lastentarhanopettajan työ minun juttuni kun en ole päiväkodissa varsinaisesti koskaan ollut. Olen toki lapsirakas ihminen ja opettaminen kiinnostaa mutta olettamukseni mukaan LTO:n työ on todella raskasta. Sosionomissa houkuttelisi työn monipuolisuus ja vaihtelevammat työmahdollisuudet. Toisaalta yliopisto tuntuu paperilla paremmalta vaihtoehdolta kuin AMK. - ap
No just.. Kaikki muut näköjään kyllä pääsee minne haluaa ja vieläpä kahteen paikkan :( Itse en päässyt mihinkään (taaskaan).
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:56"]En ole vielä varma onko lastentarhanopettajan työ minun juttuni kun en ole päiväkodissa varsinaisesti koskaan ollut. Olen toki lapsirakas ihminen ja opettaminen kiinnostaa mutta olettamukseni mukaan LTO:n työ on todella raskasta. Sosionomissa houkuttelisi työn monipuolisuus ja vaihtelevammat työmahdollisuudet. Toisaalta yliopisto tuntuu paperilla paremmalta vaihtoehdolta kuin AMK. - ap[/quote]
Jos et halua työtä lasten parissa, niin lto ei ole hyvä vaihtoehto. LTO:n papereilla pääset tekemään siis työtä josta et nauti... Mutta toisaalta jos pääset yliopistoon sisälle opiskelemaan kasvatustieteitä, voit aika vapaasti valita sivuaineeksi sosiologiaa yms. aineita, eli ei sinusta välttämättä tulisi lastentarhanopettajaa. Itse menisin yliopistoon, koska voin räätälöidä siellä itselleni parhaan mahdollisen yhdistelmän. AMK:ssa olet siinä linjalla millä aloitat, eikä valinnanvapauksia ole niin paljoa.
Kasvatustiede(tapauksessasi varhaiskasvatus) sisältää myös mahdollisuuden suorittaa ylempi korkeakoulututkinto, joten ehdottomasti sinne jos kiinnostaa mahdollisesti muutkin kasvatusalan työt kuin lastentarhaopettajan. Tietysti jos sinulla kiinnostaa jokin ala mihin voi päästä vain sosionomin koulutuksella, niin sinne sitten. Niin ja onnea! Molempiin on useimmissa kaupungeissa todella hankala päästä, joten kova työ sinulla on takanasi :)
Riippuu tietenkin ihan siitä, missä haluat työskennellä :)
Lastentarhanopettajana voit työskennellä sekä varhaiskasvatukseen suuntautuneena sosionomina että kasvatustieteiden kandina, mutta kandina saat myös esiopetusoikeuden. Sosionomi ei sitä saa, eli voi toimia käytännössä ainoastaan 0-5-vuotiaiden lastentarhanopena. Eli jos haluat oikeasti päiväkotiin, valitse kasvatustieteet :) Jatkossa tilanne saattaa muuttua niinkin, että sosionomi-lto:n tutkintonimike on varhaiskasvatuksen sosionomi ja kandi-lto:n varhaiskasvatuksen opettaja (näin ehdotettiin uudessa varhaiskasvatuslaissa, jota ei siis vielä ole hyväksytty), jolloin sosionomin on varmaankin vaikeampi työllistyä päiväkotiin.
Jos taas haluat tehdä muitakin sosiaalialan töitä, valitse sosionomi. Sosionomi voi työskennellä esimerkiksi ohjaajana (vammaiset, vanhukset jne.), lastensuojelussa, kuraattorina, sosiaalialan järjestöissä...
Summa summarum: jos haluat päiväkotiin --> kasvatustieteet, jos myös muualle --> sosionomi!
Terveisin sosionomi :)
Hyvin ja selkeästi sepustettu:) numero 9. Kiitos. T. Ei ap
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:56"]En ole vielä varma onko lastentarhanopettajan työ minun juttuni kun en ole päiväkodissa varsinaisesti koskaan ollut. Olen toki lapsirakas ihminen ja opettaminen kiinnostaa mutta olettamukseni mukaan LTO:n työ on todella raskasta. Sosionomissa houkuttelisi työn monipuolisuus ja vaihtelevammat työmahdollisuudet. Toisaalta yliopisto tuntuu paperilla paremmalta vaihtoehdolta kuin AMK. - ap[/quote]
Jos luet kandin varhaiskasvatuksesta, niin sivuaineilla voi pelata paljon ja suuntautua muuhunkin kuin lastentarhaopettajan työhön. Jos päätät lukea maisteriksi asti, niin sinulla on aika paljon kasvatusalan ovia auki. Sosionomi koulutuksesta en tiedä, mutta uskon sen rajaavan enemmän uramahdollisuuksia pois. Jos tykkäät lapsista, ja kasvatustiede kiinnostaa ihan tieteenä, niin kannattaa mennä yliopistoon mieluummin kuin amk:iin, mutta jos jokin sosionomin mahdollinen työ kiinnostaa enemmän, niin totta kai sinne sitten. LTO -koulutuksessa mennään aika nopeaa jo harjoitteluihin päiväkotiin, joten hyvin nopeaa pääset selville onko se oma juttusi, ja voit sitten vielä vaikuttaa paljon omaan tulevaan uraan sivuainevaihtoehdoilla ja jopa tulevalla maisterikoulutuksella. Olethan ymmärtänyt sen myös, että sinut on hyväksytty sekä kasvatustieteen kandi ja maisteri koulutukseen, eikä pelkästään LTO-koulutukseen? Jos siis yliopistoon olet hakenut varhaiskasvatusta opiskelemaan.
Terkuin LTO :)
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:09"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:56"]Olethan ymmärtänyt sen myös, että sinut on hyväksytty sekä kasvatustieteen kandi ja maisteri koulutukseen, eikä pelkästään LTO-koulutukseen? Jos siis yliopistoon olet hakenut varhaiskasvatusta opiskelemaan.
[/quote]
maisterin koulutukseen täytyy kyllä hakea erikseen, kandin suorittamisen jälkeen, kun pääaineena on varhaiskasvatus.
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:13"]
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 16:56"]Olethan ymmärtänyt sen myös, että sinut on hyväksytty sekä kasvatustieteen kandi ja maisteri koulutukseen, eikä pelkästään LTO-koulutukseen? Jos siis yliopistoon olet hakenut varhaiskasvatusta opiskelemaan.
[/quote]
maisterin koulutukseen täytyy kyllä hakea erikseen, kandin suorittamisen jälkeen, kun pääaineena on varhaiskasvatus.
[/quote]
http://www.uta.fi/opiskelijaksi/hakukohteet/tutkinto-ohjelmat/var.html
Voi olla, että jotkin yliopistot järjestävät erikseen LTO -koulutuksia, jotka eivät sitten mene varhaiskasvatuksen alle, mutta yleensä kun varhaiskasvatusta lähetään opiskelemaan, saa oikeuden sekä kasvatustieteen kandidaatin että maisterin opintoihin. Joista luonnollisesti kandi pitää suorittaa ensin, ja se kandi antaa LTO:n pätevyyden.
Kiitoksia kaikille vastanneille! Alkaa tuntua siltä, että valitsen tuon yliopiston. Minulla on mahdollisuus jatkaa kandin jälkeen maisteriksi, jolloin kasvatustieteen maisterina voin ymmärtääkseni työllistyä myös muualle kuin lto:n työhön. Tuntuu myös turvallisemmalta, että kasvatustieteen kandina valmistun selkeään ammattiin. Sosionomin työpaikat vaikuttavat epämääräisemmiltä. En olisi uskonut joutuvani valinnan eteen :) mutta jokin onnellinen saa hylkäämäni paikan varasijalta! Tosiaan toista kertaa hain koulutuksiin, joten ei minullakaan ensimmäisellä kerralla tärpännyt. - ap
Hyvä! Sosionomikoulutukseen on kauhea tuntu ja joku todella onnekas saa paikkasi sieltä :)!
Jos haluat työskennellä kasvatuksellisessa työssä ja lasten parissa niin sitten kasvatustieteet ovat oikea valinta ehdottomasti.
Itse olen sosionomi, enkä tahdo työskennellä lasten parissa. Siispä tämä ammatti on erinomainen kun kohderyhmänä on niin laajasti erilaiset ihmiset lukuisissa eri työympäristöissä. Tällä hetkellä olen aikuissosiaalipuolella. Yli puolet kuitenkin vuosikurssiltamme hankki sosionomitutkinnon ohessa lastentarhanopettajuuden.
[/quote]
[/quote]
Kyllä mulla luki vuosi sitten papereissa ihan: Hyväkstytty xxxx, tutkinto: kasvatustieteen kandidaatti ja kasvatustieteen maisteri. Varhaiskasvatuksesta siis kyse. Toki joissain yliopistoissa saattaa olla niin, että maisteritutkinnon opintoihin pitää erikseen ilmottautua, mutta opinto-oikeus siihen on jo alusta lähtien. Käytännön asioista en vielä tiedä, sillä jouduin siirtämään tälle vuodelle aloitusta. Ennenhän LTO -koulutukset eivät olleet yliopistoissa, joten sen vuoksi varmaan monille jäänyt käsitys että nykyinen varhaiskasvatuksen kandi olisi vain ja ainoastaan LTO -koulutus.
Ehdottomasti lastentarhanopettaja. Yliopistossa opiskelu on paljon mielenkiintoisempaa, kuin amk:ssa
[quote author="Vierailija" time="30.06.2014 klo 17:32"]
[/quote]
[/quote]
Kyllä mulla luki vuosi sitten papereissa ihan: Hyväkstytty xxxx, tutkinto: kasvatustieteen kandidaatti ja kasvatustieteen maisteri. Varhaiskasvatuksesta siis kyse. Toki joissain yliopistoissa saattaa olla niin, että maisteritutkinnon opintoihin pitää erikseen ilmottautua, mutta opinto-oikeus siihen on jo alusta lähtien. Käytännön asioista en vielä tiedä, sillä jouduin siirtämään tälle vuodelle aloitusta. Ennenhän LTO -koulutukset eivät olleet yliopistoissa, joten sen vuoksi varmaan monille jäänyt käsitys että nykyinen varhaiskasvatuksen kandi olisi vain ja ainoastaan LTO -koulutus.
[/quote]
Ja meillä pääsykokeissa (pääsin valintakokeisiin asti) oli kaksi haastattelijaa, joista toinen kysyi lastentarhaopettajakoulutukseen liittyviä kysymyksiä, ja toinen nimenomaan tieteellisempiä kysymyksiä ja valmiuksia myös maisterin opintoihin. Jälkimmäinen vielä muistutti haastatellessaan kuta kuinkin näin "Tämähän ei ole pelkkä lastentarhaopettaja koulutus, vaan varhaiskasvatuksen koulutus, joten oletko miettinyt xxx". Selvästi siis hakivat myös muutakin kuin lto-puolelle haluavia. Opinto-oppaassakin luki, että kaikkiin kasvatustieteen tiedekunnan aloihin haetaan sekä kandin että maisterin tutkintoon (erikseen tietysti maisteriohjelmat), ja näihin saa myös opinto-oikeuden samantien. Liekkö sitten ennen ollut erillä tavalla, kun olen monesti ennenkin törmännyt ihmisiin jotka väittävät ettei samantien saa oikeutta maisterin opintoihin. Mutta ihan haastattelijoiden ja opinto-oppaan mukaan saa kyllä.
Yliopistossa opiskellaan tieteitä! Sivuaineilla voi muokata tutukintoa
Kasvatustiede tietenkin! Onnea :)