Vuokra-asunto ja avoliitto
Minulla on vuokra-asunto, johon mies on nyt muuttamassa. Tarkoitus on, että vuokrasopimus pysyy vain minun nimissäni vaikka mieskin asuntoon kirjoille tulee. Ei kai tällaiselle ole mitään estettä? Siis että sopimus olisi jonkun pykälän mukaan pakko siirtää molempien nimiin?
Kommentit (16)
Juu meillä sama juttu. Mies ei tosin maksa mtn ku ei pysty..
Ei ole estettä. Muistattehan kuitenkin ilmoittaa isännöitsijälle ja vuokranantajalle mahdollisen vesimaksun takia yms., että asunnossa asuu jatkossa kaksi henkilöä.
Juu, ei se oo siivellä eläjäksi tulossa :)
Ei tietenkään ole estettä. Varmuuden vuoksi kannattaa kuitenkin tehdä alivuokrasopimus miehen kanssa, jos joskus tulisi erimielisyyksiä niin on mustaa valkoisella.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 14:05"]
Ei ole estettä. Muistattehan kuitenkin ilmoittaa isännöitsijälle ja vuokranantajalle mahdollisen vesimaksun takia yms., että asunnossa asuu jatkossa kaksi henkilöä.
[/quote]
Juu, muistetaan. Tosin vesimaksu kuuluu vuokraan, joten ei siihenkään vaikuta.
Yleensä vuokraan kuuluu vain yhden henkilön vesimaksu ja ylimääräiset maksaa sitten vuokralainen
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 14:11"]
Yleensä vuokraan kuuluu vain yhden henkilön vesimaksu ja ylimääräiset maksaa sitten vuokralainen
[/quote]
No asunnossa asuu jo kaksi, eikä silti makseta vesimaksua. Eikä maksa siinä taloyhtiössä kukaan mukaan, asui minkä verran henkilöitä tahansa. Ja pesutuvan käyttökin olisi ihan ilmaista. Lisämaksuja tulee vain saunavuorosta tai autopaikasta.
ap
[/quote]
Vuokra-asunnoissa mitään vesimaksuja oo.
Ei ole estettä. Miehen pitää tehdä osoitteenmuutos, sekä ilmoitus isännöitsijälle/ vuokranantajalle, että hän asuu ko. osoitteessa.
Jopa nykyisessä holhousyhteiskunnassa tuon pitäisi olle sillä selvä juttu.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 14:19"]
[/quote]
Vuokra-asunnoissa mitään vesimaksuja oo.
[/quote]
No itse asiassa tämä asunto on ensimmäinen, missä vesimaksuja ei ole tarvinut maksaa :)
Mutta juu, ilmoittelen isännöitsijälle tarvittavat tiedot. Siellä sivuillakin vaan oli, että avoliitossa vuokrasopimus allekirjoitetaan molempien nimiin, tosin se ohje varmaan koski uusia sopimuksia.
ap
Joo tarkoittanee vaan uusia sopimuksia. Mutta tehkää nyt alivuokrasopimus kuitenkin keskenänne.
Tosin jos siellä lukee tuolla tavalla, niin voihan olla että haluavat tehdä sopimuksen uudelleen molemmille? En kyllä ymmärrä miksi, turhaa byrokratiaa vaan. Ja joka tapauksessa lain mukaan sulla on oikeus ottaa alivuokralainen, joten alivuokrasopimuksen tekemällä ei ainakaan tarvitsisi tehdä kahta uutta sopimusta.
Mutta jos tekee alivuokralaissopimuksen lasketaanko miehen maksama vuokran osa vuokratuloksi, josta pitää maksaa veroa? En minä koskaan tehnyt mitään alivuokralaissopimusta, minun nimissäni oli huoneisto ja minulle jäi kun erottiin. Ei mitään ongelmaa.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 15:18"]
Mutta jos tekee alivuokralaissopimuksen lasketaanko miehen maksama vuokran osa vuokratuloksi, josta pitää maksaa veroa? En minä koskaan tehnyt mitään alivuokralaissopimusta, minun nimissäni oli huoneisto ja minulle jäi kun erottiin. Ei mitään ongelmaa.
[/quote]
Periaatteessa se pitäisi ilmoittaa, mutta käytännössä sillä ei ole mitään merkitystä (jos siis alivuokralaisen maksama summa on puolet vuokrasta) koska sinulle ei jää siitä mitään voittoa, vaan maksat alivuokralaisen maksaman vuokran sellaisenaan eteenpäin vuokranantajalle.867
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 15:18"]
[/quote]
En tehnyt uusiksi vuokrasopimuspaperia kun sukulainen asui vuoden täällä.
Mutta ilmoitin vuokranantajalle. Joten mielestäni soppari on molempien nimissä ja teillä kummallakin yhtä suuri vastuu vuokrasta periaatteessa.
Ei mitään veroa.
Ja olette avoliitossa.
Tietenkin keskenänne voitte sopia kuka kulloinkin maksaa.
Ei ole mitään estettä. Toivottavasti mies kuitenkin maksaa osansa asumisesta