Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tässä syytä synnytyksen käynnistykseen? (SF-mitta, paino, sokerit jne)

Vierailija
28.05.2014 |

Help joku !

Eikö tässä ole mitään syytä synnytyksen käynnistykselle, olo on tukala, olen siis oikeasti valtava ! RV 40+2 nyt.

SF-mitta viikko sitten 44cm, nyt alkanut oma painoni laskemaan, masuasukki sai 37viikolla jo 3,6kg painoarvion ä-polilla. Neuvola huolissaan vauvan koosta kun itsekin olen kovin pieni. Istukka kypsä. ruokavaliohoitoinen Radi löytyy ja mittaan viikossa 3päivänä kolme arvoa joista koholla aina on 1-3/9...

Eilen kävin neuvolalääkärillä toiveissa käynnistys, mutta ei se urpo edes lukenut korttiani eikä kuunnellut murheitani, ja painoarvion antoi alemman kuin ä-polilla 3viikkoa sitten, jaa ei muka ole kasvanut vaan kutistunut?mutta mahani muuten vain kasvaa, just joo, myönsi kyllä mittavirheen reisiluussa kun sai alemman kun 7vk sitten mitattu, vähän epäusko muitakin mittoja kohtaan... istukka kypsä, kohdunsuu pehmeä mutta takana ja kiinni.

Supistukset on satunnaisia muttei ollenkaan sellaisia että olis toiveita synnyttää..tuntuu että olen ihan voimaton tässä tilanteessa ja odotetaan, odotetaan vaan että asukki kasvaa viisikiloiseksi eikä mahdu syntymään, eikä ole edes itsestään tulossa loppuenlopuksikaan niinkuin suvussamme kaikki...

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

!

Vierailija
2/17 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Max kaksi viikkoa ja vauva on sinulla sylissä. Tässä ajassa ei ehdi kasvaa viisikiloiseksi, joten ei hätää. Kaikki ovat tuossa tilanteessa jo tosi väsyneitä oloonsa ja odottamiseen. Koeta vain jaksaa, kyllä vauva syntyy kun on siihen valmis. Nauti viilenneistä ilmoita, kuumuus ei enää ainakaan pidä sinua öisin hereillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei käynnistetä kai alle 42 viikoista jos ei ole jotain ihan kunnon terveydellistä syytä - ei riitä vauvan koko eikä lievä raskausdiabetes. Tervetuloa tänne muualle Eurooppaan synnyttämään, täällä kyllä käynnistetään noista syistä jos raskaus on täysiaikainen...

Vierailija
4/17 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli järkyttäviä sydämen tykytyksiä koko raskaus ajan. Rv 37 kysyin lääkäriltä voidaanko käynnistää laskettuna päivänä jos ei sitä ennen synny. Meni harkintaan. Rv 39+4 oli neuvola ja sieltä lähete kun fs-mitta kasvanut kahdessa viikossa tosi paljon. 39+6 synnytys käynnisty kotona. Synnärillä todettiin tosi runsas lapsivesi. Seuraavana päivänä olisi ollut kontrolli äitipolille ja tuon lapsiveden takia olisi heti käynnistetty. Mulla ei ollut sokeri tai muuta ongelmaa eikä tuo yhtäkkisen lapsiveden määrän kasvun syytä ikinä löytynyt.

Vierailija
5/17 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 10:44"]

Mulla oli järkyttäviä sydämen tykytyksiä koko raskaus ajan. Rv 37 kysyin lääkäriltä voidaanko käynnistää laskettuna päivänä jos ei sitä ennen synny. Meni harkintaan. Rv 39+4 oli neuvola ja sieltä lähete kun fs-mitta kasvanut kahdessa viikossa tosi paljon. 39+6 synnytys käynnisty kotona. Synnärillä todettiin tosi runsas lapsivesi. Seuraavana päivänä olisi ollut kontrolli äitipolille ja tuon lapsiveden takia olisi heti käynnistetty. Mulla ei ollut sokeri tai muuta ongelmaa eikä tuo yhtäkkisen lapsiveden määrän kasvun syytä ikinä löytynyt.

[/quote]

Toi on ihan selvää kauraa, koska lapsineen runsaus voi kertoa siitä, että vauvalla on joku isompikin ongelma, toisin kuin ap:n listaamat syyt...

Vierailija
6/17 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolloin rv 37 kävin juuri kontrollissa runsaan lapsiveden takia ä-polilla, aiempi käynti sokereiden takia rv 35, mutta paljastui tuo runsas lapsivesi...

kontrollikäynnillä lääkäri oli eri ja missään vaiheessa edes mainittu, edes papereissa jota käynnin jälkeen sairaalalta sain, että olisin ollut runsaan lapsiveden takia kontrollikäynnillä, vaikka tämä luki diagnoosina ja syynä kontrollikäynnille rv 35 paperissa.. lääkäri oli eri näillä käynneillä ja jälkimmäinen sitten niin tympeä ja huusi suurinpiirtein naama punaisena sokereista ettenkö osaa syödä kunnolla kun on silti nousuja, ei hän tainnut tietää radista mitään niillä perustein mitä suustaan laukoi... enkä edes tämän takia sinne mennyt !

-ap

Vierailija
7/17 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin ja tosiaan, tuosta lapsivedestä ei puhuttu mitään rv 35 jälkeen... liekö sitten itsekseen hävinnyt valtavat ylimääräiset määrät !

-ap

Vierailija
8/17 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö neuvola laita lähetettä ultraan (synnytyssairaalaan) paino-arvioon? Näin tehdään ainakin pääkaupunkiseudulla, jos on epäily suuresta vauvasta vs äidin lantio.

Vierailija
9/17 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se lapsivesi voi muuten kadotakin - lapsiveden määrä on korkeimmillaan tietyillä viikoilla (en muista mitkä ne on, mutta itse olin myös kontrollissa) ja silloin monet joutuvat kontrolliin, vaikka määrä normalisoituu myöhemmin. Eli en usko että tuosta(kaan) on välttämättä syyksi käynnistykseen... Se nyt on vaan niin, että jos vauvalla tai äidillä ei ole mitään oikeaa hätää - ja pelkkä tukala olo ei valitettavasti ole sitä - niin Suomessa annetaan raskauden edetä omalla painollaan.

Vierailija
10/17 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä käynnistettiin rv 40+0. Painoarvio vauvalla sama kuin sinulla samoilla viikoilla, lapsella eikä omassa voinnissa ollut mitään hälyttävää, edelliset vauvat isoja, mutta synnytykset oli menneet hyvin eikä vauvoilla tai itsellä ollut sokereissa häikkää. Edelleen ärsyttää kun en saanut suutani auki ja sanonut, että en halua käynnistystä. Totesivat vaan, että olet varmaan kyllästynyt kantamaan isoa mahaa, että eiköhän käynnistetä, ihan turha antaa kasvaa vielä lisää.  Itse kun olisin halunnut luonnon antaa hoitaa homman kun edellisetkin olivat tajunneet itse syntyä, ei se muutamasata grammaa vauvan painossa olisi vaikuttanut mihinkään.

Käynnistys meni kuitenkin sitten ihan kivasti, että itse synnytys kesti 3h josta vain viimeinen puoli tuntia teki tuskaa. Vauva oli 4280g. Edelliset olivat 4590g rv 42+1 ja 4670g rv41+5.

Kyllä sinulla varmasti on enemmän perusteita käynnistykseen mitä itselläni oli, mutta onneksi se, että on pienikokoinen ei automaattisesti tarkoita ettei reilummankin kokoinen mahtuisi. Yritä nyt päästä vähintäänkin vielä ä-polille uuteen kokoarvioon, että jos sieltä on tosiaan jättiläinen tulossa niin ehkä vähintäänkin harkitsevat käynnistystä. Tsemppiä viimeisiin päiviin :)

Vierailija
11/17 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 10:54"][quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 10:44"]

[/quote]

Toi on ihan selvää kauraa, koska lapsineen runsaus voi kertoa siitä, että vauvalla on joku isompikin ongelma, toisin kuin ap:n listaamat syyt...

[/quote]

Se lääkäri sanoi että johtunee sokereista mutta mulla oli koko raskaus ajan hyvät arvot. Ja painotti sitä että vauvalla on kaikki hyvin, ei mitään poikkeavaa rakenne- tai tässä ultrassa missä tuo lapsivesi ilmeni. Kätilön mielestä vettä olis ollut 3-4 vauvalle :) Vauva hamstras kylpyvettä pienestä pitäen. Nyt jo asialle voi hymyillä. Niin ja vauva painoi 3,3kg.

Vierailija
12/17 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole lähetettä painoarvioon laitettu... jokainen arvio mitä käynneillä ollut on yläkäyrän yläpuolella kulkenut, mutta kun kasvu tasaista omaa käyrää, vaikka iso onkin niin ei ilmeisesti syytä tutkailla tarkemmin.

-ap

Vierailija
13/17 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti mieti, mitä oikeasti haluat. Se käynnistys ei ole mitään herkkua, ei sinulle, eikä vauvalle. Iso osa käynnistyksistä epäonnistuu ja päätyy kiireelliseen sektioon.

Jos ei olisi pakottavaa syytä, en antaisi käynnistää ennen kuin 42 viikkoa on täynnä. Antaisin keholle mahdollisuuden synnyttää itse. Synnytykseni käynnistettiin muutama päivä ennen la:ta ja kun keho ei ollut valmis, ei se ollut valmis. Tästä saatiin tulokseksi usean päivän järjettömät tuskat, tulehtunut äiti ja tulehtunut vauva, yksi hajonnut lantio ja kiireellinen sektio. Syynä käynnistykseen oli radi ja raskausmyrkytys. Seuraavan kohdalla en suostunut käynnistykseen aikaisemmillakaan viikoilla (että olisi mahtunut rikkoituneesta lantiosta...), vaan vaadin suoraan sektion.

Toki on myös oikein erinomaisesti menneitä käynnistyksiä. Samassa huoneessa synnärillä oli kaksi käynnistystä, jotka menivät aivan mahtavasti. Ja jos koet, että lapsesi on aidosti vaarassa, niin totta kai käynnistys, tai sektio on silloin oikea ratkaisu. 

Vierailija
14/17 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 10:30"]

Suomessa ei käynnistetä kai alle 42 viikoista jos ei ole jotain ihan kunnon terveydellistä syytä - ei riitä vauvan koko eikä lievä raskausdiabetes. Tervetuloa tänne muualle Eurooppaan synnyttämään, täällä kyllä käynnistetään noista syistä jos raskaus on täysiaikainen...

[/quote]

No, mulla käynnistettiin rv 38+6, ensin vauvan piti olla pieni, sitten vauva ei ollutkaan pieni, mutta lapsivettä oli vähän, sitten vauva ei ollut pieni, eikä lapsivettäkään ollut liian vähän. Kovasti etsivät myöhäistä istukan vajaatoimintaa, mutta eivät löytäneet virtauksista eikä istukasta vikaa.. Sanoin kuitenkin tuossa viimeisessä kontrollissa, etten oo tulossa enää kontrolleihin vaan synnyttämään seuraavan kerran. Ohjasivat siitä osastolle valmisteluun ja siitä sitten saliin.. Eikä vauvalla ollu mitään hätää, paino 3015g, ettei niin kamalan pienikään kuitenkaan. 

Nyt oon menossa kontrolliin rv 38+2. Etsivät taas istukan vajaatoimintaa. Mutta ainakin 2 vkoa sitten virtaukset olivat hyvät ja istukka siisti. Eikä mun voinnissa oo ollu mitään erityisiä muutoksia. Vauvakin aktiivinen. Toivon todella, että ei käynnistettäis, ku on niin paljon helpompaa synnyttää spontaanisti käynnistynyt, ku käynnistetty... Tosin kumpikaan ei oo ollu mulle mikään erityisen kipeä kokemus. 

Ultran painoarvio ei oo mikään pyhä totuus. Yhden lapsistani painoarvio juuri ennen synnytystä oli 4200g ja syntymäpaino 3860g. Lääkärin mukaan heitto oli pieni. Ja mitä enemmän koko poikkeaa keskiarvosta, sitä enemmän ultran painoarviossa on heittoa. 

Vierailija
15/17 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 11:18"]

[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 10:30"]

[/quote]

No, mulla käynnistettiin rv 38+6, ensin vauvan piti olla pieni, sitten vauva ei ollutkaan pieni, mutta lapsivettä oli vähän, sitten vauva ei ollut pieni, eikä lapsivettäkään ollut liian vähän. Kovasti etsivät myöhäistä istukan vajaatoimintaa, mutta eivät löytäneet virtauksista eikä istukasta vikaa.. Sanoin kuitenkin tuossa viimeisessä kontrollissa, etten oo tulossa enää kontrolleihin vaan synnyttämään seuraavan kerran. Ohjasivat siitä osastolle valmisteluun ja siitä sitten saliin.. Eikä vauvalla ollu mitään hätää, paino 3015g, ettei niin kamalan pienikään kuitenkaan. 

Nyt oon menossa kontrolliin rv 38+2. Etsivät taas istukan vajaatoimintaa. Mutta ainakin 2 vkoa sitten virtaukset olivat hyvät ja istukka siisti. Eikä mun voinnissa oo ollu mitään erityisiä muutoksia. Vauvakin aktiivinen. Toivon todella, että ei käynnistettäis, ku on niin paljon helpompaa synnyttää spontaanisti käynnistynyt, ku käynnistetty... Tosin kumpikaan ei oo ollu mulle mikään erityisen kipeä kokemus. 

Ultran painoarvio ei oo mikään pyhä totuus. Yhden lapsistani painoarvio juuri ennen synnytystä oli 4200g ja syntymäpaino 3860g. Lääkärin mukaan heitto oli pieni. Ja mitä enemmän koko poikkeaa keskiarvosta, sitä enemmän ultran painoarviossa on heittoa. 

[/quote]

No istukan vajaatoiminta on tuollainen "kunnon terveydellinen syy" josta puhuin. Jos istukka ei toimi kunnolla, vauvan on parempi kasvaa kohdun ulkopuolella. Iso SF mitta ja lievä raskausdiabetes taas on niin yleisiä eivätkä uhkaa kenenkään terveyttä tai henkeä, ettei niistä ole syyksi.

Vierailija
16/17 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

sf-mitta huidellut jossain omissa sfääreissään, enhän mahdu enää edes koko neuvolan taulukkoon.. tästä syystä ja jo aiemmin saaduista painoarvioista neuvola oli huolissaan.

hb lähtenyt nousuun, paineet hyvät, mutta virtsis vaivannut 15viikkoa putkeen, mikään lääke ei auta, estolla mennään jo, ja siitä huolimatta tulehdus uusiutuu...

aikoinaan kun itse olen syntynyt yli nelikiloisena käynnistyksellä 42+ viikoilla ei ole vettä ollut pisaraakaan ja napanuora kaksi kertaa kaulan ympäri... jotain tällaista pelkään.

-ap

Vierailija
17/17 |
28.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos tämä kaveri nyt päättää syntyä omin avuin niin on ensimmäinen laatuaan meidän suvussa !  =)

ketään ei ole syntynyt kuin vasta käynnistettynä ja isoja kaikki, minä ollut pienin (reilu 4kg)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kuusi