Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onnihoiva, kokemuksia

Vierailija
27.12.2020 |

Olen työssäkäyvä, mutta haluisin etsiä uuden työn ja henkilökohtaisen avustajan työ kiinnostaisi. Olen katsonut, että Onnihoiva niminen firma etsii usein uusia avustajia. Onko kellään kokemuksia kyseisestä firmasta?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
24.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei. En suosittele kyseistä firmaa. Maksavat alinta palkkaa, asiakkaina esimerkiksi neliraajahalvaantuneita ja nosteltavia ihmisiä, työajat mitä sattuu, soitellaan töihin vaikka olisit lomalla...

Asiakkaat voivat olla mukaviakin, mutta pahimmillaan voit saada ihmisiä, joilta on elämänilo ja -halu tiessään. Moni monisairas ei välttämättä edes ymmärrä miksi avustaja on olemassa eli käyttävät täysin palvelijana/siivoojana/kokkina/sairaanhoitajana.

Auto sinulla on oltava ellet halua viettää 12-20tuntia päivästä matkoilla töihin/kotiin, töissä, siirtymissä asiakkaalta toiselle yms. Parkkeeraamisesta saat maksaa itse jos asiakkaasi asuu alueella jolla ei ole kiekko- tai ilmaispaikkoja tai asiakkaalla ei ole omaa autopaikkaa. 

Vierailija
2/33 |
06.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mene töihin Onni hoiva/ Medgroup. Ansaitset parempaa! Seinäjoella varsinkaan. T. Hoitsuna 18v jo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"pahimmillaan elämänhalu tiessään"???

Ehkä avustajana voisit vaikuttaa vammaisen ihmisen elämään ja tuoda tullessasi edes pienen ilon pilkahduksen mukanasi. Olen itse huomannut, että jos vain jaksan tehdä työni ilolla ja sydämen lämmöllä, on itsellänikin hyvä olla päivän päätteeksi. Olen kyllä samaa mieltä siitä, että hoitotyöstä ei saa kunnon palkkaa. Se ei kuitenkaan ole asiakkaan vika. Tsemppiä!

Vierailija
4/33 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heillä on periaate, että omaishoidon vapaapäiviksi heiltä tulee hoitaja vain arkisin kello 6 - 20. Eli turha yrittää saada omaishoidon sijaistajaa viikonlopuksi tai myöhään iltaan.

Jouduin vaihtamaan palveluntarjoajaa.

Vierailija
5/33 |
16.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heillä on periaate, että omaishoidon vapaapäiviksi heiltä tulee hoitaja vain arkisin kello 6 - 20. Eli turha yrittää saada omaishoidon sijaistajaa viikonlopuksi tai myöhään iltaan.

Jouduin vaihtamaan palveluntarjoajaa.

Ainakin oli puoli vuotta sitten. Meidän sopimuksemme irtisanottiin. Väittivät että on kaikilla. Jos näin ei ole, sitten on kyse eriarvoisuudesta.

Vierailija
6/33 |
26.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisen avun piiriin ei tulisi mielestäni ohjata ihmisiä, jotka ovat selvästi koulutetun ammattilaisen (vähintään lähihoitaja) tarpeessa. Avustajat ovat monesti kouluttamattomia, mutta Onnihoivalla uuden avustajan asiakkaan luo perehdyttää toinen avustaja. Perehdytys jää kuitenkin puutteelliseksi, koska esimerkiksi asiakkaan palvelusuunnitelmaa ei saa avustajat nähdä. Esihenkilö kertoo vain pääpiirteittäin mitä avustettavan luona tehdään, mutta yleensä asiakas kuulema kertoo mitä hänen luona/kanssaan tehdään. Siinä on kuitenkin riskinä se, että asiakas vedättää avustajaa teettäen tälle tehtäviä, joita ei ole mainittu palvelusuunnitelmassa. Joskus myös avustettava pystyisi itse tekemään jotakin, mutta teettää kaiken avustajalle tehtäväksi. Näin korona-aikana en myöskään näe kohtuulliseksi sitä, että henkilökohtainen avustaja pienellä palkalla ja puutteellisella suojapuvun pukemisen ja riisumisen tuntemuksella (katso youtubesta ja opi) käy hoivaamassa koronaa sairastavia avustettavia heidän kotonaan.

Pitäisi myös miettiä asiakkaan ikää ja vammojen/sairauksien laatua. Onko ennusteena palvelukodinomaiset olosuhteet kotona loppuun asti vai voisiko henkilö pärjätä avun turvin itsekin osallistuen.

Avustamisen ei pitäisi olla hoivaa/hoitoa, kaikkien asioiden puolesta tekemistä, vierihoitoa yms. Nykymallilla se monesti menee siihen, koska sanotaan "avustaja tekee sen mitä avustettava tekisi jos pystyisi". Kuinka moni ihminen siivoaa esimerkiksi 4tuntia joka päivä? Tai jättää kaikki sotkut toisen ihmisen siivottavaksi vaikka pystyisi itsekin laittamaan esimerkiksi kengät kenkätelineeseen tai käyttämänsä astiat tiskikoneeseen?

Joskus avustettavat myös olettavat avustajan olevan moniosaaja kaikessa ja huutavat/hermostuvat heti jos asiat eivät suju. Mutta ei heillä kysyttäessä ole itselläänkään aina hajua, miten asia tehdään.

Olisi kuitenkin hyvä täsmentää ihmisille, mikä on henkilökohtaisen avustajan, avustajan, omaishoitajan ja kodinhoitajan ero käytännössä (wikipediassa lukee tästä).

Nyt olen siis laittanut ylös hankalia tapauksia. On kuitenkin olemassa myös ihania avustettavia, jotka tekevät niin paljon kuin pystyvät vammasta/sairaudesta huolimatta.

Vierailija
7/33 |
27.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kului työvuoroja odotellessa. Luokatonta touhua kaikin puolin. Nyt muualla töissä.

Vierailija
8/33 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avustaja myöskin nukkuu umpiunessa asiakkaan luona. Kuorsaa täysillä. Vaikka ei siis yövuoro😃.

Vaan ihan päivä"vuoro"...

Niin uni maistuu että!

Ikävää todella.

Samoin omia puhelimiaan selaillaan innokkaasti.

Työvuoroissa pitäisi kyllä pysyä hereillä. Sekä keskittyä muuhunkin kun puhelimen räpläämiseen.

Ei mukavaa asiakkaita kohtaan.

Pehehdytystä pitäisi saada paremmaksi. Se olisi niin asiakkaiden kuin työntekijöidenkin etu. Sekä imagollekin plussaa😃.

Vierailija
9/33 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikin puolin huono. Johto kuormittunutta ja asiakkaat äkäisiä. Työntekijöitä ei paljoa arvosteta.

Vierailija
10/33 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

•••••••••{} kirjoitti:

Avustaja myöskin nukkuu umpiunessa asiakkaan luona. Kuorsaa täysillä. Vaikka ei siis yövuoro😃.

Vaan ihan päivä"vuoro"...

Niin uni maistuu että!

Ikävää todella.

Samoin omia puhelimiaan selaillaan innokkaasti.

Työvuoroissa pitäisi kyllä pysyä hereillä. Sekä keskittyä muuhunkin kun puhelimen räpläämiseen.

Ei mukavaa asiakkaita kohtaan.

Pehehdytystä pitäisi saada paremmaksi. Se olisi niin asiakkaiden kuin työntekijöidenkin etu. Sekä imagollekin plussaa😃.

Avustajahan tekee mitä avustettava tekisi jos voisi. Eli nokosetkin on ihan mahdolliset 😄

Vierailija
11/33 |
01.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa ja äkäistä menoa. Herättää ihmetystä mistä oikein kenkä puristaa😳Keskustelutaitoa ei vaikuttaisi olevan edes olemassa. Ja kuitenkin se olisi ykkösasia😳

Vierailija
12/33 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista🦊

Vierailija
13/33 |
24.04.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin. Ihanat työkaverit ja asiakkaat. Vaan pomo niin stressaantunut että itsellä alkoi jo tulla fyysisiä oireita kun piti ilmoittaa että lapset sairaana ja jään kotiin. Alussa todella tiuskaistuja palautteita, ei rakentavia. En saanut kunnon perehdytystä, joten mokia tulee. Kun lapset sairaana, tein toimistohommia kotona että asiat etenee. Asiakkaat ja omaiset olleet käsittääkseni tyytyväisiä, työkaverit myös. Mutta pomolle tuntuu näkyvän vain lasten sairaspoissaolot. Ja olen siis monesti äidin pyytänyt hoitamaan sairaita lapsiani että itse pääsen töihin. Tuntuu että minussa ei nähdä mitään hyvää muuta kuin työkaverien puolelta, pomo näkee vain virheet. Joten tämä oli ehkä viimeinen kerta kun uskallan yksityistä firmaa kokeilla. Tulostavoitteet on ja tiukat määrät paljonko pitää tehdä kontaktityötä ja paljonko toimistotyötä, ja tämä stressaa esihenkilöitä. Ymmärrän sen, mutta olisi mukavaa saada myös positiivista palautetta ettei ole olo että olen hyödytön menoerä. Sillä olen kaikesta huolimatta tehnyt töitä sen eteen, että asiat sujuisi.

Vierailija
14/33 |
27.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kokemuksia. Valitettavasti :(

Vierailija
15/33 |
03.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkkeet!

Vierailija
16/33 |
31.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemusta on - ja myös valitettavasti. En suosittele tätä yritystä - on jotenkin outo.

Vierailija
17/33 |
22.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkä kokemus onnilta en suosittele kenellekkään

Vierailija
18/33 |
04.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea työpaikka 

Vierailija
19/33 |
08.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä miten Onnihoiva koetaan huonona työnantajana. Esim että maksetaan alinta palkkaa. Palkka maksetaan tessin mukaan. Siihen ei hirveesti esihenkilö pysty vaikuttamaan. Asiakkaista saa sen tiedon mitä asiakas on firmalle antanut. Usein asiakkaat eivät kerro itsestään juuri mitään vaan selviää kun paikalle menee, tämä siis asiakkaasta johtuvaa. Itse olen ollut tyytyväinen Onnihoivaan. Kohta tulee 10 vuotta täyteen avustajana Onnilla.

Vierailija
20/33 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikin puolin huono. Johto kuormittunutta ja asiakkaat äkäisiä. Työntekijöitä ei paljoa arvosteta.

Työntekijät eivät motivoituneita työhön ei kauheasti näytä innostavan. Siksi juuri asiakkaat varmaan ovat ikäisiä kun huomaavat ettei työntekijöillä ole halukkuutta mihinkään...