Suku vanhenee, ei kyllä voi mennä niin että kaikkien hoiva ja avustaminen on
Minun vastuulla. En voi vastata kaikkien tätien ja setien hoivasta. Sain järkyn riidan aikaiseksi oman äitini kanssa, joka jo itsekin tarvii monin apua. Omat vanhemmat ja miehen kyllä hoidan tai siis hankin heille apuja, en koko suvulle.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leila Koo kirjoitti:
Kotikunta hoitaa omat vanhuksensa. Jos sukulaiset haluavat piristää vanhuksen arkea vierailuilla ja viemällä vanhusta ulkoilemaan, se on tietysti hieno juttu. Hoitovastuuta lapsilla ei ole eikä voisikaan olla, koska lasten elmäntilanteet vaihtelevat eikä kaikilla ole lapsia.
Meillä ongelmana vanhuksen pohjaton piheys. Ei halua maksaa mistään. Kaikki kunnan tarjoama apuhan on maksullista. Vanhus syö pääasiassa kaurapuuroa ja vettä. Saisi varmaan ateriapalvelun mutta on liian kallista hänen mielestään. Asuu vanhassa omakotitalossa ja talvella se on kylmä kun ei raaski lämmittää pattereilla kunnolla. Sisällä on reilusti alle 20 astetta. Kaikki omakotitalon työt pitäisi meidän lasten juosta tekemässä satojen kilometrien päästä. Muuttaa ei tietenkään halua mihinkään, kun kaikki paikat on niin kalliita, ja ei varmaan edes pääse mihinkään hoivakotiin kun on kuitenkin ihan järjissään. Me sitten maksetaan mökkitalkkareita ja muita apuja kun ei vaan itse aina keretä kolaamaan pihaa tai leikkaamaan nurmikoita.
Ei sinne hoivakotiin pääse, vaikka ei olis yhtään järkeäkään tallella. Moni ei lähde ja pakkohoitoon ei viedä kirveelläkään, tai siis ei tietysti sillä kirveellä ole yritetty😣, mutta järjettömyys siis ei ole syy päästä hoivakotiin.
No itse asiassa kahdeksankymppinen mummo pääsee kyllä tarvittaessa vaikka poliisien avustuksella muutamaksi päiväksi psykiatriselle osastolle pakkohoitoon ihan samalla tavalla kuin nuorempikin ihminen, jos kriteerit täyttyvät. Kokemusta on omasta suvusta tästä (tosin tunnin maanittelun jälkeen kai suostui lanssin kyytiin ilman poliisin kutsumista). Dementian ja hoivakotien kanssa tällä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Leila Koo kirjoitti:
Kotikunta hoitaa omat vanhuksensa. Jos sukulaiset haluavat piristää vanhuksen arkea vierailuilla ja viemällä vanhusta ulkoilemaan, se on tietysti hieno juttu. Hoitovastuuta lapsilla ei ole eikä voisikaan olla, koska lasten elmäntilanteet vaihtelevat eikä kaikilla ole lapsia.
Meillä ongelmana vanhuksen pohjaton piheys. Ei halua maksaa mistään. Kaikki kunnan tarjoama apuhan on maksullista. Vanhus syö pääasiassa kaurapuuroa ja vettä. Saisi varmaan ateriapalvelun mutta on liian kallista hänen mielestään. Asuu vanhassa omakotitalossa ja talvella se on kylmä kun ei raaski lämmittää pattereilla kunnolla. Sisällä on reilusti alle 20 astetta. Kaikki omakotitalon työt pitäisi meidän lasten juosta tekemässä satojen kilometrien päästä. Muuttaa ei tietenkään halua mihinkään, kun kaikki paikat on niin kalliita, ja ei varmaan edes pääse mihinkään hoivakotiin kun on kuitenkin ihan järjissään. Me sitten maksetaan mökkitalkkareita ja muita apuja kun ei vaan itse aina keretä kolaamaan pihaa tai leikkaamaan nurmikoita.
Miksi ette anna papan elää haluamallaan tavalla? Jos hän tykkää syödä kaurapuuroa kylmässä talossakolaamattoman tien päässä niin se on hänen valintansa. Eri asia jos hän olisi niin köyhä, ettei rahat riitä ruokaan tms mutta tässähän ei ole kyse siitä vaan omasta valinnasta. Tuskin hän aikaisemminkaan sen paremmin söi vai oletteko koko hänen elämänsä ajan vieneet hänelle ruuan?
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, ettei ole kokemusta vanhustenhoidosta, kun yläpeukkuja saa noin älyttömät kommentit, että pitäisi itse järjestää hoitonsa ollessaan vielä kunnossa. Eihän se niin mene. Ei mitään palveluja tai palvelulupausta saa, kun on vielä täysissä järjissään ja tolpillaan.
Ei sen palvelun tarvi tulla kunnalta. Kuka vaan voi milloin vain järjestää itselleen siivouspalvelut ja ateriapalvelun. Ne vaan maksaa jonkun verran. Hoivaakin saa ihan itsemaksavana.
Omat vanhempani eivät auttaneet lastenhoidossa lasteni ollessa pieniä. Paljolti tästä johtuu etten koe että olisin se ihminen kenelle heidän hoivaamisensa kuuluu. Äitini on myös äärimmäisen pihi. Uhkailee minua sillä että antaa perinnön kelle milloinkin jos en tule milloin mitäkin asiaa toimittamaan. Itselläni asiat kunnossa ja hyvä elämä, en kaipaa hänen kiristysrahojaan.
Omien lasteni kohdalla tuo ankeuden sukupolviketju ei jatku, se on minulle tärkeämpi tehtävä nyt. Äitiäni en voi enää auttaa. Menimme lasten kanssa viemään joulukukkaa äidille ja kun äidillä oli vaatimuksia joihin sanoin etten pysty tämmöisistä huolehtimaan niin äitini huusi minulle että olen kylmä ihminen.
Vanhusten kannattaisi tehdä ajoissa edunvalvontasopimus luotettavan läheisen kanssa. On pirullista hoitaa muuten esim.muistisairaan pankkiasioita tai veroasioita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, ettei ole kokemusta vanhustenhoidosta, kun yläpeukkuja saa noin älyttömät kommentit, että pitäisi itse järjestää hoitonsa ollessaan vielä kunnossa. Eihän se niin mene. Ei mitään palveluja tai palvelulupausta saa, kun on vielä täysissä järjissään ja tolpillaan.
Ei sen palvelun tarvi tulla kunnalta. Kuka vaan voi milloin vain järjestää itselleen siivouspalvelut ja ateriapalvelun. Ne vaan maksaa jonkun verran. Hoivaakin saa ihan itsemaksavana.
Palvelut voi vähentää kotitalousvähennyksessä maksajalla. Sitä en tiedä, toimiiko vähennys työeläkettä saavalla samoin kuin palkansaajalla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palvelut voi vähentää kotitalousvähennyksessä maksajalla. Sitä en tiedä, toimiiko vähennys työeläkettä saavalla samoin kuin palkansaajalla?
Ei ilmeisesti mitään hajua, kuinka paljon ne palvelut maksaa??? Eikä muistisairas ihminen pysty järjestämään sellaisia vaan tarvitaan omaisia ja kuntaa.
Vanhempani ovat jo kuolleet enkä kyllä todellakaan ota mitään kantaa tätieni ja setieni hoitoon, viimeksi olen ollut missään tekemisissä joskus lapsena.
Ei todellakaan ole sinun vastuulla huolehtia. Mistä päättelet, että olettavat sinun huolehtivan? Ovatko pyytäneet apua, vai vihjailleet? Vai oletko vain itse tuntenut huonoa omaatuntoa, että pitäisi auttaa, mutta et pysty? Itselläni vanhat vanhemmat alkaisi pikkuhiljaa tarvita apua, eivät ole pyytäneet eikä edes vihjailleet, päinvastoin eivät halua minkäänlaista apua. Huono omatunto minulla on silti, kun tuntuu että pitäisi auttaa jotenkin.
Kotitalousvähennyksestä huutelijoille; ei se apu ole ilmaista vähennyksen jälkeenkään. Jos on kovin pieni eläke, siitä ei mene veroja niin paljon, että vähennyksestä hyötyisi. Vähennys tehdään maksettavan veron määrästä. Ei voi olettaa, että ap maksaisi omasta pussistaan setien ja tätien palvelut. Jos vanhus on jo niin seniili, että ei pysty tai halua hankkia palveluita itse, niin ei ap pysty niitä toisen puolesta tilaamaan eikä hoitamaan maksuja muuten kuin omasta pussistaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ilmeisesti mitään hajua, kuinka paljon ne palvelut maksaa??? Eikä muistisairas ihminen pysty järjestämään sellaisia vaan tarvitaan omaisia ja kuntaa.
Siinä vaiheessa kun tietää muistisairaudesta eikä se ole vielä paha, niin silloin on hyvä aika järjestää itselle palveluja tulevaisuutta ajatellen ja järjestää luotetulle henkilölle edunvaltuutus asioiden hoitamista varten. Harva tulee yhdessä yössä kykenemättömäksi hoitamaan omia asioitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kun tietää muistisairaudesta eikä se ole vielä paha, niin silloin on hyvä aika järjestää itselle palveluja tulevaisuutta ajatellen ja järjestää luotetulle henkilölle edunvaltuutus asioiden hoitamista varten. Harva tulee yhdessä yössä kykenemättömäksi hoitamaan omia asioitaan.
Niitä palveluita saa vasta kun on kyvytön hoitamaan asioitaan. Ja edunvalvonta tarkoittaa juuri sitä, että joku omainen hoitaa niitä asioita. Eli omaisten vastuu ei yhtään vähene.
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, jotka ovat valinneet ehkä hieman itsekkäästi, etteivät lapsia halua, voivat ihan itse maksaa palveluistansa ja kunta järjestää heidän asiansa.
Myös ne, jotka ovat hankkineet lapsia sillä itsekkäällä ajatuksella, että saavat hoivaa sitten vanhempina, voivat ihan itse maksaa palveluistaan.
Niitä palveluita voi ostaa myös ihan yksityisiltä palveluntuottajilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset, jotka ovat valinneet ehkä hieman itsekkäästi, etteivät lapsia halua, voivat ihan itse maksaa palveluistansa ja kunta järjestää heidän asiansa.
Myös ne, jotka ovat hankkineet lapsia sillä itsekkäällä ajatuksella, että saavat hoivaa sitten vanhempina, voivat ihan itse maksaa palveluistaan.
Miksi kukaan toimintakykyinen ihminen, joka ei palveluja tartte niitä ostaisi? Niihin palveluihin turvaudutaan vasta kun toimintakyky on mennyt eikä niihin edes riittäisi juuri kenenkään eläkeläisen eläke, jos niitä itse ilman yhteiskunnan apua pitäisi maksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan toimintakykyinen ihminen, joka ei palveluja tartte niitä ostaisi? Niihin palveluihin turvaudutaan vasta kun toimintakyky on mennyt eikä niihin edes riittäisi juuri kenenkään eläkeläisen eläke, jos niitä itse ilman yhteiskunnan apua pitäisi maksella.
Monella eläkeläisellä on myös säästöjä. Tai liian iso asunto, jonka voisi realisoida ja muuttaa pienempään palveluasuntoon.
Eikä toimintakyky ole mikään kyllä/ei -asia. Moni ostaa esim. siivoojan palveluja, vaikka omaakin toimintakykyä on. Jos on tottunut ajamaan autolla mutta toimintakyky laskee niin ettei se enää suju, voi ostaa taksipalveua sen sijaan että käskyttäisi lapsiaan kuskiksi, jne.
Vierailija kirjoitti:
Jos hoidat omat vanhempasi niin se riittää.(minulle tässä kohdassa + kummitäti, joka on pysynyt elämässäni, ehkä sinullakin joku muukin tuollainen tärkeä sukulainen?)
Ihmiset tuntuvat valitsevan erittäin itsekkäästi hankkia lapsia, jotta heillä itsellään olisi sitten vanhetessaan joku ilmainen hoitaja.
Minä autan monia jotka ei ole tätejä eikä setiä. Sukulaisuus ei ole mulle mikään syy auttaa. Autan jos pystyn ketä tässä lähipiirissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä palveluita saa vasta kun on kyvytön hoitamaan asioitaan. Ja edunvalvonta tarkoittaa juuri sitä, että joku omainen hoitaa niitä asioita. Eli omaisten vastuu ei yhtään vähene.
Suomessa on pilvin pimein yksityisiä palveluntarjoajia. Kaikki eläkeläiset eivät ole takuueläkettä saavia, joten omaa rahaa voi niihin käyttää. Edunvaltuutuksella voi hoitaa pankkiasioita ja muita helpommin kuin siten, että vanhusta pitää kuskata pankkiin. Vanhuksen laskutkin voi laittaa suoraveloitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tädit ja sedät tai vanhempasi eivät hanki itselleen apua?
Siinä vaiheessa kun ihminen on vanha, raihnas ja muistisairas, hän ei pysty enää hankkimaan apua itselleen.
Useimmat kyllä pystyvät.
Vanhuus harvemmin tulee yhtäkkiä ja yllättäen sitä avun järjestämistä ja omaa selviytymistä kannattaa miettiä jo etukäteen. Miettiä onko järkevää muuttaa asuntoon jossa liikkuminen on helpompaa esim. apuvälineiden turvin. Apuvälineitä kannattaa miettiä ajoissa. Samoin siivouksen, kauppa-asioinnin järjestämistä jne.
Komppaan edellistä. Mulla on 96 v. anoppi, jolle on jo hyvissä ajoin puhuttu ulkopuolisesta avusta, mutta se on tahtonut mennä kettuiluksi. Rahasta se ei ole kiinni ja olen vienyt usein ruokakasseja, josta ei halua maksaa mitään. Tein huoli-ilmoituksen ja hänelle tulee nyt ruoka palvelusta ja ruokakassin tuo yksityinen.
Edunvalvontasopimuksesta ei suostu edes puhumaan.
Äitini on 85 v. ja sama tilanne on tulossa eteen ja olemme pystyneet keskustelemaan asiasta (paitsi äitini haluaa osin mun maksavan ruuat, johon en suostu).
Mieheni on 72 v. melkein liikuntakyvytön ja teen kaikki hänen puolesta.
Oman päivätyön lisäksi tuntuu kohtuuttomalta, että hoitaisin kaikkien puolesta kaupat yms.
Miksi ap hoitaa miehensä vanhemmat? Sehän on ap:n miehen asia.
Ihmisellä on itsemääräämisoikeus, jos hän haluaa asua 15 asteisessa kodissa saa hän sen tehdä, ei kai se edes ole vaarallista, samoin pitkä nurmikko tai luminen piha. Siinä vaiheessa kun ihminen ei ymmärrä parastaan on toisten aika puuttua, mutta kaikesta päätellen tämä pappa ymmärtää kun kerran narisee lapsilta apua.