Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä teillä lapsi saa päättää ja mitä ei (ja lapsen ikä)?

Vierailija
26.12.2020 |

Hesarissa mielipidekirjoituksessa ja sen kommenteissa puhuttiin jälleen siitä kuinka nykyvanhemmat eivät jaksa lapsiaan ja epäiltiin sen liittyvän siihen, että vanhemmat eivät uskalla ottaa vanhemman vastuuta asioista vaan antavat lapsen päättää asioista, jotka eivät kuulu lapsen päätettäväksi. On mielenkiintoista kuinka eriäviä mielipiteitä ihmisillä on siitä mitä lapsi saa päättää ja minkä ikäisenä.

Listatkaa tänne mitä teillä lapsi saa ja ei saa päättää, mielellään lapsen iän kanssa.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset on saanut päättää itse arkisista sisävaatteistaan heti, kun ovat halunneet (kaikilla lapsilla 2-3 vuotiaana). Hankin lapsille vaatteita, joista he itse pitävät vaikka itse pitäisin jostain muusta ja esimerkiksi tossuja tilatessa annan lasten valita valikoimasta mitkä haluavat. Jos lapsi inhoaa isomman sisaruksen tyylisiä vaatteita, ei niitä ole pakko käyttää.

Ulkovaatteita ja kenkiä käytetään niitä mitä on ja sesongin mukaisia.

Meillä lapset saavat päättää aamu- ja iltapalan niistä ruoista mitä meillä on. Lämpimän ruoan laittaa aikuinen ja kaikki syö samaa.

Vierailija
2/6 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 15 v saa päättää omasta ulkonäöstään, kavereista, harrastuksista ja välillä myös kotiintuloajoista. Ehdoton vaatimus on, että mulle kerrotaan missä ja kenen kanssa on. Usein saa päättää myös siitä mitä syödään, kun on innokas ja taitava ruuanlaittaja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi näköjään päätti tänään, että illalliseksi syödään kolme juustohampurilaista, ja kaikki terveellinen, mitä normaalisti kuuluu ruokavalioon on yäk. Lisäksi hän päätti että viime yönä nukutaan klo 23-01 ja sitten 04-07. Illalla ei sitten ole saanut tehdä yhtään mitään, koska häntä nukuttaa, muiden pitää olla hiljaa. Lisäksi suuttui kun keitettiin teetä, koska se haisee pahalle ja oksettaa. Teen keitto on nyt siis meillä kielletty kokonaan.

Jossain vaiheessa mennyt vissiin pieleen kasvatus, en tiedä onko enää mitään korjattavissa. Varmaan syytä mennä perheneuvolaan jo näin ennakoivasti. Ikää lapsella rv 8+3

Vierailija
4/6 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kaiken ikäiset lapset, heti kun ovat ilmaisseet mielipiteitään, saavat päättää omasta ulkonäöstään (vaatteet, hiukset), kunhan se ei ole kajoavaa.

Vierailija
5/6 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapsi näköjään päätti tänään, että illalliseksi syödään kolme juustohampurilaista, ja kaikki terveellinen, mitä normaalisti kuuluu ruokavalioon on yäk. Lisäksi hän päätti että viime yönä nukutaan klo 23-01 ja sitten 04-07. Illalla ei sitten ole saanut tehdä yhtään mitään, koska häntä nukuttaa, muiden pitää olla hiljaa. Lisäksi suuttui kun keitettiin teetä, koska se haisee pahalle ja oksettaa. Teen keitto on nyt siis meillä kielletty kokonaan

Jossain vaiheessa mennyt vissiin pieleen kasvatus, en tiedä onko enää mitään korjattavissa. Varmaan syytä mennä perheneuvolaan jo näin ennakoivasti. Ikää lapsella rv 8+3

Mä jo pelästyin 😂

Vierailija
6/6 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä järjestän uhmaikäiselle 3-vuotiaalle päivän mittaan tarkoituksella pieniä valintoja, esim. minkä värisen lautasen haluat, juotko maitoa vai piimää, haluatko Elsa- vai Anna-sukat. Lapsi saa päättää, mutta valinnan lopputuloksella ei sinänsä ole merkitystä vaan auttaa uhman kanssa.

Luin myös sen Hesarin jutun, mutta en kyllä omasta enkä kavereiden perheiden arjesta tunnistanut niitä asioita ollenkaan.