Alottaisinko Aikidon?
Mietin uusia harrastuksia, ja yksi mistä moni kaveri puhuu, niin Aikido. Kannattaako lajin peruskurssille mennä? Mitä hyviä ja huonoja kokemuksia teillä on kyseisestä lajista? Itse selasin 2 suomalaista aikidovideota ja molemmat oli ihan hauskoja ja hyviä, mutta antaako nuo videot kuinka todenmukaisen kuvan itse lajista? Vai menenkö suosiolla kuntonyrkkeilyyn?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Aloita Krav Maga
Ulkomaalaisia vastaan harjoitellaan vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsepuolustukseen sanoisin, että paras on krav maga
Kyllä ja ei. Monipuolinen ja tehokas laji, mutta sotilaslajin tekniikat on kyllä sen verran agressiivisia ettei ne sovi välttämättä kaikille, etenkin jos väkivalta itsessään on vierasta, kuten useimmille matti ja maija meikäläisille on.
Minä taas yhdistän Jeet Kune Do:ta, Krav Magaa ja Aikidoa. Keskityn ainoastaan pysäyttäviin, vammauttaviin ja tappaviin iskuihin, potkuihin ja otteisiin. 20 vuotta takana. Vielä ei ole tarvinnut ketään tappaa.
Mistä luulo, että ulkomaalaisia vastaan vain? Itse treenaan ihan ketä tahansa päällekarkaajaa vastaan oli sitten ulkomaalaistaustainen tai kantasuomalainen. Päällekarkaaja on aina päällekarkaaja.
Korona estää kaikki harrastukset ainakin täälläpäin.
Tietääkseni noita lajeja saa kokeilla ilmaiseksi 1-3 kertaa jonka jälkeen 3 kk peruskurssi. 3 kk on aika lyhyt aika jos mielii testata jotakin, ei se hukkaan mene.
Aloita joku aikuisten kehittävä harrastus eikä mitään tappelua.
Aikido on mainio aerobinen kuntoilulaji. Itsepuolustuksen kanssa sillä ei ole paljoakaan enempää tekemistä kuin Tai Chillä.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet mies, niin aloita vapaapalokunta niin saat maistaa Sofian kaltaisia naisia.
Uuh, haluatko maistaa mua? Mutta totta toinen puoli, minusta on mukava liikkua siten että liikunnan tuloksena on jotain järkevää ja tavoitteita ja kehityssuuntia.
En ole tullut edes ajatelleeksi vapaapalokunta, kiitos hyvästä vinkistä!
T Annasofia, vailla katkeruutta
Vierailija kirjoitti:
Aikido on mainio aerobinen kuntoilulaji. Itsepuolustuksen kanssa sillä ei ole paljoakaan enempää tekemistä kuin Tai Chillä.
Kun joku on viuhtonut Aikidoa tai Tai Chitä 15-20 vuotta niin ei kannata mennä ottamaan kurkusta kiinni tai muutenkaan yrittää mitään tyhmää; voi tulla lattia vastaan yllättävän nopeasti ja oudontuntuisesta suunnasta.
Itselläni on 2.dan muussa lajissa, ja noiden kanssa kokeillut. Toimivat kyllä, mutta vaativat pitkän treenin.
Minä joka en noista kamppailulajeista paljon mitään tiedä, mutta olen kuullut että Aikidoa on monenlaista, niin miten niin monenlaista? Asiallista valaistusta kiitos!
Vierailija kirjoitti:
99% on budon treenaamista, joka on se itsepuolustustaito. Voin antaa viitteet loppuihin joku päivä. Pari vuotta budon treenaamista tekee ison muutoksen. Kovia lajeja ei saa lain mukaan käyttää, että se on turhaa. Monessa duunissa ei välttämättä saa edes koskea räyhääjään tai tulee potkut ja tuomio, että siinä mielessä voit olla oikeassa, että kaikki on vähemmän hyödyllistä, mutta uskoisin budosta olevan apua silloinkin.
Eihän mikään kokeilu tarkoita sitä, että lajiin olisi jäätävä. Eli rohkeasti kokeilemaan ja jos tuntuu omalta jutulta niin sitten hyvä, jatkaa sitä. Jos taas ei tunnu, etsii muita lajeja. Aina kannattaa kokeilla.