Naapuririita: yskin yöllä
Asuessani kerrostalossa, yläkerran naapuri teki minusta kirjallisen valituksen syynä; yskin yöllä. Minulla oli eräänä talvena pitkittynyt flunssa ja seurauksena pitkään jatkunut yskä.
Millaisia naapuririitoja sinä tiedät tai olet kokenut?
Kommentit (43)
Yskiminen ei ole mikään valituksen aihe. Sensijaan asukkaat/osakkaat, jotka laativat omia järjestysmääräyksiä, kuten AP:n tapauksessa, saattavat saada varoituksen. Taloyhtiössä on järjestyssäännöt/määräykset, joita noudatetaan. Normaali asumisen äänet ovat salittuja, myöskin hiljaisuuden jälkeen. Möykkääminen ja yskiminen eivät ole rinnasteisia asioita.
T: Hallituksen puheenjohtaja.
PS. Talon äänieristys noudattaa rakennusaikansa standardeja. Lisä-ääneneristystä ei tarvita, mikäli ei poiketa em.standardeista. Muutenkin yhtiökokouksessa päätettävä äänieristys tulee melkoisen kalliiksi, luulisin. Sen maksavat osakkaat, tai vuokralaiset . Joten suvaitkaa...
Äidin alakerran nuori pari elää vikasta seksielämää, mikä varmasti muuten oikein mukavaa, mutta pitävät samalla jumalatonta meteliä. Seksiä harrastavat kuulema joko yöllä tai myöhään illasta. Vaimo uikuttaa ja kiljuu ja samalla ilmeisesti sängynpääty paukuttaa seinään. Äidillä univaikeuksia johtuen tästä, mutta ei ole vielä kehdannut mennä sanomaan. Huvittavaahan se vaan olisi, jos puuhailisivat äidin valveilla ollessa.
Muutama vuosi sitten seinänaapurillani ja minulla oli samaan aikaan raju flunssa pitkään kestänyt yskä - tropeista huolimatta. Ei meillä kyllä kummallakaan tullut mieleenkään tehdä naapurin yskimisestä valitusta. Päin vastoin naureskelimme tavatessamme, että onpa komea kilpailu, kumpihan sen lopulta voittaa!
Meillä asuu seinänaapurina vanha kurppa jonka mielestä asunnosta ei saa poistua/saapua hiljaisuuden aikaan. Ei paiskautella ovia eikä mitään. Heräilee siihen kuulemma. Käynyt muutamaan otteeseen räyhäämässä postinjakajillekin että mitäs vittua täällä aina öisin ramppaatte :D Täällä sitä sitten odotellaan että milloin mummo pääsis vihdoinkin hoitokotiin. Onhan se tietty harmittavaa jos on herkkäuninen mutta kerrostalo ei silloin ehkä ole oikea paikka...
Meillä kuuluu makkariin naapurin kusilorinat todella kovaa mutta se herättää lähinnä hilpeyttä :D otetaan joskus ihan aikaakin että kuinka isot aamupissat tulee tällä kertaa kun vetelee joskus sellasia maratoonivesiputouksia että jo on miehen rakolla kokoa.
minkäkaisissa korttitaloissa te oikeen asutte? eristäkää itse seinänne, jos eristys on jäänyt rakentajalta tekemättä.
Siis ap, oliko se valitus sinun naapurisi kirjoittama, vai isännöitsijän antama valitus? En oikein saanut tätä selville. Itse varmaan kirjottaisin takaisin jotain nasevaa.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 13:35"]
Siis ap, oliko se valitus sinun naapurisi kirjoittama, vai isännöitsijän antama valitus? En oikein saanut tätä selville. Itse varmaan kirjottaisin takaisin jotain nasevaa.
[/quote]
Naapuri itse oli valituksen tehnyt ja tipauttanut postiluukusta. En reagoinut valitukseen mitenkään ja yskäkin sitten kevään mittaan hellitti. Lähinnä säälin pikkumaista, ymmärtämätöntä ihmistä. Kaipaamaan en ole jäänyt.
Naapuri valitti kun esikoinen itki joskus öisin vauvana. Kaiken huippu oli, että valittaja kuunteli itse öisin radiota ja ölisi kännissä.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 12:41"]
Lääkkeet!!!! Yskänlääke on keksitty.
[/quote]
Astmaatikoilla voi olla yöyskää vaikka lääkitys olisi ihan kohdillaan.
Näiden kerrostaloon sopeutumattomien herkkäunisten ihmisten kannattaisi mielummin ne unilääkkeet hommata, jos normaalit äänet ahdistaa niin paljon. Kaikista fiksuinta olisi kyllä muuttaa omakotitaloon.
Huhhuh. Minulla oli viisi viikkoa kestänyt keuhkokuume ja lääkityksestä huolimatta yskin koko ajan, yötä päivää. Keuhkokuumeessa kun ei voi yskänlääkettä ottaa eikä se siihen yskään olisi auttanutkaan. Ihan oikeasti, tuskin kukaan huvikseen yskii ja naapureita kiusaa!
Ystäväni naapurissa asuva nuorimies säilyttää täysiä roskasäkkejään partsillaan. Säkkejä on kuulema kerrallaan ihan suurempikin läjä ja haju oli varsikin nyt helteillä kammottava. Useampikin naapuri on tuoksusta jo kuulemma valitellut, mutta poika ei ole saanut säkkejä roskikseen raahattua.
Mua v.....i ennen asua kerrostalossa. Ensinnäkin olin suunnilleen ainoa alle eläkeikäinen siinä talossa, ja mummot oli vielä harvinaisen uteliasta sorttia. Lähdin töihin usein aamuisin tosi aikasin, ja joskus taas tulin illalla myöhään töistä niin kerran sitten oli rivi mummuja odottamassa että pääsevät kysymään mistä mä siihen aikaan tulen. Samoin se heitä häiritsi että kävin iltavuoron jälkeen suihkussa, kun on niin myöhä. No valitettavasti taloyhtiössä ei voida kieltää vuorotyöläisen suihkussakäyntiä siihen aikaan. Lisäksi eihän ne siihen heränny kerta kyttäsivät rivissä ikkunoista millon mä tulen kotiin! Myös se tiedettiin aina kuka mun luona millonkin on käynyt kylässä jne. Yksityisyydestä ei tietoakaan. Ja yleensä kun valitetaan siitä että naapureista ja heidän tekemisistään ei välitetä, tuo oli sitten toinen ääripää. Että olkoon onnellisia ne jotka saa tehdä mitä haluaa eikä naapureita kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 12:30"]
Meillä naapuri valittanut häiritsevästä pianon soitosta - asumme omakotitalossa ja naapuritaloon on matkaa noin 15 metriä.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 12:36"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2014 klo 12:12"]
Asuessani kerrostalossa, yläkerran naapuri teki minusta kirjallisen valituksen syynä; yskin yöllä. Minulla oli eräänä talvena pitkittynyt flunssa ja seurauksena pitkään jatkunut yskä.
Millaisia naapuririitoja sinä tiedät tai olet kokenut?
[/quote]
Kuulostat siltä niin kuin pyörittelist silmäsi suhteellisuudentajuttomalle naapurille.
Itselläni on samanlainen ongelma, raivostuttava naapuri yskii yön läpeensä. voin vakuuttaa että se ei ole herkkua, kun makaa vielä kahdelta yöllä kuuntelemassa ja aamulla pitäisi päästä töihin. Yskiminen kuuluu todella hyvin seinien ja katonkin läpi.
Oma naapurini ei yski edes kipuyskää vaan sellaista yskää niin kuin yskitään ennen kuin pidetää puhe tai luento. Se vaikuttaa enemmän tavalta tai pakko-oireelta kuin oikealta kipuyskältä ja se tekee siitä vielä häiritsevämpää.
Itse ratkaisin viimeksi ongelman huutamalla lopulta että "ole nyt hiljaa". siihen loppui yskä, ei tarvinnut isännöitsijää häiritä.
[/quote]
Jos kyseessä on pakko-oire, niin ei sarias henkilö sille mitään voi.
Mulla naapuri,joka itse meluaa kännissä,yskii tupakkayskää jne. Valitti minulle,että kuului päivällä yskimistäni😀oon päättänyt muuttaa tästä,tiedä sitten mitä sekoja seuraavassa ootta🙈
Mulla jäi kovasta kuumetaudista aamulimaisuutta ja niinpä olen joutunut yskimään herättyä. Yleensä tämä tapahtuu hammaspesulla. Yskin siis kerran päivässä kylppärissä, jossa on tietenkin hyvä ilmanvaihto ja sitä kautta ei paras äänieristys. Yritän ehtiä ottamaan pyyhkeen suun eteen, ettei yskimisääni niin kuuluisi. Nyt naapuri on tästä kuitenkin valittanut. Käytän kaikki mahdolliset keinot, jotka tiedän yskän hillitsemiseen ja paranemiseen. Pahimmassa yskävaiheessa käytin jopa kodeiinia estämään koko yskimisen yöaikaan pelkästään naapureitten takia. Mitä tässä tilanteessa voi tehdä, auttakaa joku!
Meidän muuten rauhallisessa osaketalossa joku on yskinyt jo viisi kuukautta yömyöhään, aamuisin ja päivällä. Ja siis sellaista todella kovaäänistä huutoyskää. En olisi koskaan arvannut, että tällaistakin on olemassa.
Naapuri laittoi viestiä siitä, että minä ja tyttöystäväni harrastimme seksiä liian kovaäänisesti. Olen tosin vähän skeptinen tuosta. Itse sama naapuri usein riitelee ja harrastaa seksiä verrattain äänekkäästi etenkin varhain aamulla. Oletan että jollain tasolla oli kateellinen ja sen takia laittoi viestiä. Oli ehkä sinkku itse tuolloin. Vähän sellainen ilkeän ja katkeran oloinen tapaus ylipäätään.
paperiseinät löytyy. Kuuluu niin vedenkeittimen käyttö, mikro, joskus hyvinkin henkilökohtaiset keskustelut, askeleet, aivastukset, musiikki on se pahin. ja varsinkin se basso. Ollaan myymässä tää rotanloukku niin pian kun on mahdollista. Ja rivari tää on eikä talonyhtiö ole mikään kehuttava tapaus. omakotitaloon käy tämän perheen tie.