Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ryhmähaastattelu

Vierailija
27.05.2014 |

Sain kutsun ryhmähaastatteluun. Opetusala kyseessä. Kuulisin mieluusti mielipiteitä ja vinkkejä. Enpä ole koskaan ennen ollutkaan vastaavassa tilanteessa.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä esitetään kysyksiä, niihin vastaatte kuorossa. Kannattaa pyrkiä yhdenaikaiseen vastaukseen, vältytte älämölöltä.

Vierailija
2/22 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä ne asialliset mielipiteet ja vinkit?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
4/22 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kyse vielä sijaisuudesta? Mulla alkaa palaan hermot. Nytkin kävin haastattelussa 4kk:n sijaisuutta varten. Meitä haastateltiin 10 (!) ja palkattiin se, joka oli jo kevään sijaisena. Mitä pelleilyä tää on? Rehtorihan saa sijaisuuteen palkata suoraan tyypin ilman tuota show:ta.

Vierailija
5/22 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole sijaisuus vaan pidempiaikainen pesti.

ap

Vierailija
6/22 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on taas yksi näiden hr-tyyppien viritelmä, jolla saadaan syrjäytettyä ne oikeasti pätevät ja hyvät työntekijät ja otettua tilalle, joku fantsu persoonallisuus, joka ei kuitenkaan saa mitään aikaan.

Vierailija
7/22 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vastaavassa tilanteessa seurasin tarkkaan muidenkin vastauksia ja mm katse aina puhuvassa henkilössä. Yhtenevän/eriävän mielipiteen esitin perustellen ja viitaten aiempaan puheenvuoroon. Näillä pyrin osoittamaan, että keskityn koko keskusteluun enkä vain omaan suoritukseeni. Lisäksi myös omat aloitukset pyrin pitämään selkeinä, ilman turhaa jaarittelua, mutta kuitenkin perustellen vastaukseni. Otin reippaasti puheenvuoroja, mutta annoin tilaa muidenkin vastauksille ja kysyin mm. hiljaa olleen mielipidettä. Puheen ja ilmaisun pyrin muutenkin pitämään selkeänä.

Hakemassani työpaikassa hyvät vuorovaikutustaidot olivat todella keskeinen edellytys,  siksi pyrin niitä taitoja myös näyttämään (sen lisäksi että kerroin minulla olevan hyvät vuorovaikutustaidot). Sain paikan. 

Vierailija
8/22 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä, jos neljä muuta haastateltavaa ovat niin kovia puhumaan, etten itse hitaammin lämpenevänä pääse ääneen? Miten saan puheenvuoron tällaisessa tilanteessa?

ap

Vierailija
9/22 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
10/22 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko menossa Vantaalle, H:lla alkavaan kouluun?

Siellä ainakin oli  jo valmiiksi päätetty, kuka halutaan palkata ja tuo oli vain ajansäästöllinen keino. Tilaisuudessa keskusteltiin yleisistä kavatukseen liittyvistä asioista, ei mitään henkilökohtaisia asioita. Ihan jees tilaisuus, vaikka vähän harmitti, kun tajusin, että ovat vain kehittäneet tämän tavan ajansäästösyistä. Myös se ihmetytti, että tilaisuudesta ei pidetty minkäänlaista kirjaa, kun yleensä on tapana, että kirjataan ylös jotain, johon voi sitten perustaa valintapäätöksen, jos joku alkaa kysellä valintaperusteista.

Vierailija
11/22 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haastatteluni on vasta tulossa. Tuota ajansäästöä ajattelinkin. Josko joku hyvä talossa joskus ollut tuut henkilö on jo tiedossa.

Vierailija
12/22 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 = ap

Vierailija
13/22 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin vähän aika sitten. Ensin kaikki istui ison pöydän ympärille, ja toisessa päässä pöytää oli haastattelija ja toisessa sellanen tarkkailija. Kysyttiin ihan tavallisia työhaastiskysymyksiä, jokainen vastasi vuorollaan. Oli ihan mukavaa vaihtelua mutta tosi vaikea erottua edukseen.

Vinkki: jos pyydetään vastaamaan lyhyesti, älä jaarittele!!

Vierailija
14/22 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaakohan tuollaisissa haastatteluissa olla esim. tehtäviä / ongelmia, joita pitäisi yhdessä ratkoa tms? Miten erottua edukseen?

ap

Vierailija
15/22 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut pari kertaa. Toisessa tehtiin jotain ryhmätehtäviä, ja siellä oli niin suuri porukka paikalla, että luultavasti siinä ei oikeasti ollut paljoakaan pointtia. Valitut valittiin joka tapauksessa työkokemuksen perusteella. Toisessa oli alle kymmenen haastateltavaa ja pointtina varmaankin vain säästää aikaa. Kysymyksiin vastattiin vuorotellen, mutta ihan oikeaa työhaastattelumeininkiä siinä ei ollut, koska luontevaa keskustelua ei päässyt syntymään ja jotkut haastateltavat päätyivät jaarittelemaan ja esitelmöimään kuin koulussa konsanaan. 

Vierailija
16/22 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatahan siis ryhmätyöhaastattelua, et siis normaalia ryhmähaastattelua kun haetaan esimerkiksi koulutukseen?

Uskoisin, että jos on kyseessä ryhmähaastattelu työn saamiseksi, niin katsovat kahta asiaa: kykyä tuoda itsensä esiin lyttäämättä muita, ja vuorovaikutustaitoja. Voi olla, että teille annetaan joku aihe josta puhua yhdessä/yhdessä ratkaistava tehtävä, tai sitten teille esitetään sikin sokin kysymyksiä ja katsellaan kuka vastaa ja miten vastaa. En ole ikinä itse ikinä ollut vastaavassa tilanteessa, mutta tuollaisia minulla ainakin tulee mieleen. Itse panostaisin selkeään puhumiseen ja hyvään vuorovaikutukseen muiden haastateltavien kanssa. Ei saa jäädä muiden jalkoihin, vaan pitää reippaasti osata kehua itseä, mutta pitää kuunnella muita ja pyrkiä hyvään vuorovaikutukseen. Näin ainakin luulisi..

Vierailija
17/22 |
27.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
18/22 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyisikö vielä kommentteja aiheesta?

ap

Vierailija
19/22 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut kahdesti. Ainoastaan minä ja toinen ryhmän jäsen vastailimme, muut tuijottivat hiljaa kengänkärkiään.

Kumpaakaan ei sitten valittu vaan nää hiljaiset vielä haastateltiin yksitellen ryhmähaastattelun jälkeen.

Eli jos vielä pääsen/joudun vastaavaan, ymmärrän olla ihan hiljaa.

Vierailija
20/22 |
29.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut pari kertaa ja kerran siellä haastattelijapuolella. Sosiaalisia taitoja nimenomaa haetaan - miten osaa ottaa muut huomioon. Paina nimet mieleen ja jos on joku ryhmätehtävä niin muista kysyä sen hiljaisen mielipidettä. Aina ei tarvitse olla omaa hyvää ideaa, jos osaat muuten viedä tilannetta eteenpäin. Kiinnitä huomiota omaan nonverbaaliseen ilmaisuun silloin kun on muiden puheenvuoro.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi neljä