Miksi perinteinen jouluruoka on niin pahaa?
Onko nuo ihme laatikot jotain köyhyyden ajan ruokia?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
No eihän ne perinteiset suomalaiset jouluruoat oikeasti monille maistukaan, vaan ne ovat enemmän sellainen kulttuurinen ja solidaarisuusjuttu, kun kaikki syövät ja (nauttivat) samaa vaatimatonta ruokaa. Jouluruoan hehkutus ja kehuminen kuuluu normiin ja hyväksyttyihin/hyviin käytöstapoihin, varsinkin, jos on itse joulunaikaan ruokavieraana. Emännälle ilman muuta osoitetaan kiitollisuutta ja kehutaan runsasta, herkullista ateriaa, maistui itselle tai ei. Ja on ne ruoat sitten moneen kertaan lämmitettyjä ja pöydällä seisotettija tai ei, kieltäytymistä pidetään huonona köytöksenä.
Tässä yksi syy miksen niin kauhean mielelläni vietä kaikkia joulunpyhiä yökyläillen toisten nurkissa.
Todennäköisesti nämä perinnesapuskat tulevatkin poistumaan. Lähinnähän niitä ylläpidetään enää vain vanhoja ihmisiä kohtaan, koska heille se oli iso juttu. Eräskin 60v tuttavani kertoi, ettei hän aio enää laittaa perinteisiä jouluruokia lapsenlapsilleen, koska ei ne kuitenkaan edes maistu heille ja he saavat toisten isovanhempien luona jo niitä syödä. Kyllä lapset takuulla niihin kyllästyy jos monta kertaa lähipäivinä sama kattaus tapahtuu, ihan siinä missä aikuisetkin niihin kyllästyvät.
Siksi olen itsekin jo oppinut, että en mene lounasruokaloihin syömään joulukattausta, koska en halua mennä sitten äitini luokse syömään hänen kovalla vaivalla valmistamiaan jouluruokia jo valmiiksi kyllästyneinä niihin. Varsinkin kun niitä on sitten syötävä monta päivää ja niitä vaan siirrellään aina pienempiin astioihin ja kysytään kelpaako vielä.
No eihän ne perinteiset suomalaiset jouluruoat oikeasti monille maistukaan, vaan ne ovat enemmän sellainen kulttuurinen ja solidaarisuusjuttu, kun kaikki syövät ja (nauttivat) samaa vaatimatonta ruokaa. Jouluruoan hehkutus ja kehuminen kuuluu normiin ja hyväksyttyihin/hyviin käytöstapoihin, varsinkin, jos on itse joulunaikaan ruokavieraana. Emännälle ilman muuta osoitetaan kiitollisuutta ja kehutaan runsasta, herkullista ateriaa, maistui itselle tai ei. Ja on ne ruoat sitten moneen kertaan lämmitettyjä ja pöydällä seisotettija tai ei, kieltäytymistä pidetään huonona köytöksenä.
Tässä yksi syy miksen niin kauhean mielelläni vietä kaikkia joulunpyhiä yökyläillen toisten nurkissa.