Menisitkö lääkäriin ja jos, mitä sanoisit?
Mua väsyttää ihan koko ajan. Tätä on jatkunut jo vuosia. Nukun 9 tuntia yössä plus päiväunet. Kaikki normaalit veriarvot on mitattu eikä mitään poikkeavaa ole. Kilpirauhasen jokin arvo on viitearvoissa alarajalla. Kaikki muut viitearvojen keskellä. Lihon helposti, mutta olen hoikka. Voin syödä tosi vähän tai lihon. Lähes aina palelee. Olen alakuloinen. Jäsenet puutuvat herkästi. Minulla ei ole stressiä. Elämäni on kaikin puolin mallillaan: terveet lapset, töitä jne. Minulla ei ole mitään ongelmia. Kaikki ihmissuhteet ovat kunnossa. Olen eronnut vuosia sitten. Lapset ovat jo aika isoja. Kaikki on balanssissa joka suuntaan. Tilanne on ollut jo vuosia hyvin rauhallinen ja stabiili. En vaan keksi mitään syytä, miksi koko ajan on veto pois.
Tuntuu että kaikki on oikein hyvin, mutta väsymys on rajoittava tekijä. Jos nukun edes tilapäisesti joskus vaikka kuusi tuntia, olo on seuraavana päivänä karmaiseva. Tätä ei tapahdu usein, koska pidän huolen, että saan nukuttua joka päivä paljon, mutta joskus sattuu huonosti (lomamatkojen aikataulut tms.).
Menisitkö lääkärille? Mille lääkärille? Mitä sanoisit?
Mikä minulla voi olla?
Kommentit (14)
Minulla johtui homeasunnosta. Lääkärit olivat ihan kädettömiä. Useamman vuoden asumisen jälkeen tuli uusia oireita ja oireet alkoivat pahentua, ja viimein joku hoksasi ehdottaa, että tilaisimme homekoirat. Asunnosta löytyi vaikka ja mitä, ja kun muutimme pois, oloni alkoi parantua aika nopeasti.
vedä nestemäistä rautaa (saa luontaistuotekaupasta) tupla-annoksella kuukausi ja d-vitamiinia myös tupla-annoksella muutama viikko. Huomaatko eron? Itse piristyin tällä konstilla valtavasti viime talvena, oli aivan upeaa!!
Kiitos vastauksista.
Rauta-arvot on mitattu, ferritiinit jne. Olen syönyt kuukausien rautakuurin ja arvot nousivat. Muutenkin on kaikki kunnossa: syön terveellisesti, liikun jne.
Menisin. Jollekin yksityiselle kokeneelle yleislääkärille (näitä kyllä on). Sanoisin juuri niinkuin nyt kirjoitit.
Voiko olla ihan vain depressio, jos itsestä ei tunnu, että mikään on pielessä?
Voisikohan sinulla olla väsymysoireyhtymä?
http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00410
Mene ihmeessä (yksityiselle) ja ota tuo kuvaus mukaan vaikka paperille printattuna, jos tuntuu että asiaa on ihan liikaakin.
sh
Menisin lääkärille ja kertoisin ihan samat jutut.
Ehkä kilpirauhasarvot kannattaa mitata uudestaan.
Otettiinko viimeksi rauta-arvot? Hemoglobiini ja ferritiini --- ettei siis olisi kyse anemiasta?
Muita syitä väsymykseen voi tietysti olla. Muun muassa uniapnea voisi liittyä sun tapaukseen. Jos asut yksin et välttämättä tiedä onko sulla yöllä hengityskatkoja ja kuorsausta.
Menisin kilpirauhassairauksiin erikoistuneelle. Joskus potilaat hyötyvät lääkityksestä merkittävästi vaikka arvot olisivat viitteiden sisälläkin.
Kilpirauhashormonien viitearvot ovat melko väljät, ja sopiva taso yksilöllinen. Matala T4-V saattaa väsyttää, vaikka mahtuisikin viitearvojen sisään.
Itselläni oli ihan vastaavia oireita ennen kilpirauhasen vajaatoiminnan toteamista. Toki voi olla kyse jostain muustakin. Menisin joka tapauksessa lääkäriin.