Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YAMK-tutkinnon huono tunnettuvuus

Vierailija
26.12.2020 |

Sain tehtyä ylemmän AMK-tutkinnon. Oli siinä tekemistä. Nyt kun olen hakenut töitä, niin työnantajien tuntuu olevan vaikea hahmottaa sitä, että olen jatkanut opintoja alemman ammattikorkeakoulututkinnon jälkeen.

Valintapäätöstekstit ovat olleet tätä tyyliä: hakijana tehtävään oli tradenomi Maija Meikäläinen... YAMK-tutkinnosta ei mitään mainintaa.

Ehkä tästä syystä jotkut kirjoittavat LinkedIn:ssä yamk-tutkinnon muodossa Yamk-tradenomi? Alan ymmärtää paljon paremmin miksi diplomi-insinöörit alkavat korostavat sitä diplomiaan...

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikä se titteli sitten virallisesti on? Jos ei tradenomi.

Tradenomi ylempi AMK.

Eli tradenomi. Valtavan pitkä ja vaikea tuo virallinen nimi. Lisäksi ovat voineet katsoa, että tehtävää hakiessa tuosta tutkinnosta ei ole erityistä hyötyä.

No en ole keksinyt tutkinnon nimeä. YAMK-tutkinto minulla kuitenkin on, katsoi työnantaja siitä olevan hyötyä tai ei.

On, mutta jos hakisin vaikka sairaanhoitajan tehtävää taskussani sairaanhoitajan tutkinnon lisäksi lääkärin paperit, minua aivan varmasti puhutellaan sairaanhoitajana, eikä sen korkeimman tutkinnon mukaan. Ehkä hakevat nimenomaan tradenomia, jolloin puhuttelevat haetun tutkinnon mukaan. Olet sekä tradenomi, että yamk-tradenomi, sillä olet todennäköisesti suorittanut myös tradenomin paperit joskus, eikä niitä sinulta ole pois viety uuden tutkinnon yhteydessä.

Räikeä esimerkki, mutta muuten tuntuu pointti menevän ohi.

Olen hakenut tehtäviin, joihin vaatimuksena on yleisesti ainoastaan ylempi korkeakoulututkinto.

Siinä tapauksessa erikoista. Ehkä viestivät oudosti ja etsivät nimenomaan maisteria, tai vaihtoehtoisesti eivät tiedä mikä tuo tutkinto on, mitä kyllä ihmettelisin suuresti.

Tutkinto kyllä tunnistetaan siinä määrin, että päätösteksteissä todetaan kaikkien hakijoiden olevan hakukelpoisia (on ylempi korkeakoulututkinto).

Vierailija
22/48 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä jossakin oltiin tehty tutkimus missä todettiin yamk tutkinnon nostavan palkkaa ja asemaa niillä joilla on jo työ mutta ei paranna työllistymismahdollisuuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalla   harvinaisen paha tittelinkipeys kun ei yliopistoon rahkeet riittäny.

Tule käymään, vertaillaan todistuksia! Saatat yllättyä. 😆

Vierailija
24/48 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä jossakin oltiin tehty tutkimus missä todettiin yamk tutkinnon nostavan palkkaa ja asemaa niillä joilla on jo työ mutta ei paranna työllistymismahdollisuuksia.

Omat kokemukset ovat erilaisia. Mutta olen hakenut töitä, jotka ovat erittäin kilpailtuja. Kaikki keinot erottua massasta ovat olleet tarpeen.

Vierailija
25/48 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No diplomi-insinööri on se tutkinnon nimi. Ei se mitään korostamista ole. Mikä se sinun tutkinnon nimi on? Sitä tietenkin käytät. Ei näitä itse kukin keksi.

Aika monesti vedetään mutkat suoraksi ja puhutaan pelkästään insinööreistä.

Kaikki sellaiset tekevät noin, jotka eivät ymmärrä mikä ero on insinöörillä ja diplomi-insinöörillä. Sairaanhoitajakaan ei ole lääkäri.

Vierailija
26/48 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalla   harvinaisen paha tittelinkipeys kun ei yliopistoon rahkeet riittäny.

Olet siis opiskellut yliopistossa ja myös valmistunut sieltä?

Vierailija
27/48 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaako YAMK- tutkinto muuten kelpoisuuden väitöskirjan tekoa varten yliopistossa? Eli vastaako siinä suhteessa maisterin tutkintoa? Ohis.

Vierailija
28/48 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet siis opiskellut yliopistossa ja myös valmistunut sieltä?

Rauhoittukaa nyt hyvät tutkinnon saajat ja arvostakaa toistenne osaamista nokittelun sijaan! Oletan että olette aikuisia kun noin olette kouluttautuneet.

Vierailija
29/48 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole huonosti tunnettu, me muut vain emme arvosta sitä kuten akateemisia tutkintoja, koska se ei sitä ole.

Vierailija
30/48 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaako YAMK- tutkinto muuten kelpoisuuden väitöskirjan tekoa varten yliopistossa? Eli vastaako siinä suhteessa maisterin tutkintoa? Ohis.

Periaatteessa joo, mut ainakin liiketalouden puolella tuo on harvinaisempaa.

Terv. KTM ja tradenomi (YAMK)

Vierailija
31/48 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä millainen silti pintojen kokonaisuus vaaditaan, mutta kyllä opiskelemaan tohtoriksi on mahdollista päästä. opiskelemaan YAMK-tutkinnolla. Eri asia sitten onko tuo se käytännöllisin väylä, jos tuohon urallaan tähtää alusta alkaen. httpss://www.helins.fi/news/houhala/

Vierailija
32/48 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä millainen silti pintojen kokonaisuus vaaditaan, mutta kyllä opiskelemaan tohtoriksi on mahdollista päästä. opiskelemaan YAMK-tutkinnolla. Eri asia sitten onko tuo se käytännöllisin väylä, jos tuohon urallaan tähtää alusta alkaen. httpss://www.helins.fi/news/houhala/

*Siltaopintojen, kännykän oikoluku muutti tekstiä

Vierailija
33/48 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antaa kelpoisuuden.

Vierailija
34/48 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylitradenomin tutkintonimike käyttöön YAMK:lle

Vierailija
35/48 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei se termi voisi olla maisteritradenomi?

Vierailija
36/48 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on TUNNETTUUS, ei tunnettuvuus....

Vierailija
37/48 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei se termi voisi olla maisteritradenomi?

Tuo kuulostaisi siltä, että olisi sekä maisteri (yli yliopistosta valmistunut) että tradenomi.

Vierailija
38/48 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylempi tradenomi olisi hyvä.

Vierailija
39/48 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotuksia YAMK-nimikkeeksi:

Ylitradenomi, Korkeatradenomi, Suurtradenomi, Megatradenomi.

Vierailija
40/48 |
26.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No diplomi-insinööri on se tutkinnon nimi. Ei se mitään korostamista ole. Mikä se sinun tutkinnon nimi on? Sitä tietenkin käytät. Ei näitä itse kukin keksi.

Aika monesti vedetään mutkat suoraksi ja puhutaan pelkästään insinööreistä.

Kaikki sellaiset tekevät noin, jotka eivät ymmärrä mikä ero on insinöörillä ja diplomi-insinöörillä. Sairaanhoitajakaan ei ole lääkäri.

Toisinaan DI:t puhuvat myös itsestään noin: kun ne insinöörin aivot jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kuusi