Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

AURINKO, KESÄ ja IHOSYÖPÄ!!!

Vierailija
24.05.2014 |

Kuulutko samaan joukkoon kun minä: vaaleaihoinen, vaaleahiuksinen, et rusketu helposti, mutta palat kyllä helposti ja sulla on paljon luomia ja tuntuu et aurinko pukkaa koko ajan lisää uusia? no tervetuloa joukkoon vaan.

Mä oon nyt 19-vuotias ja naispuolinen henkilö, yllätysyllätys kun täällä chattailen, miehet tuskin niinkään paljon... mutta keikun just tässä aikuisiän kynnyksellä ja mä oon aina eläny semmosessa uskossa/ajatuksessa et mitä vanhemmaks tulee niin sitä tärkeempää on alkaa huolehtimaan terveydestään, koska sillon se hajoo helpoiten. Onneks moni lapsi saa olla terve ja huoletta kaikista vaivoista. Mulla alkaa vähitellen olla se aika ohi ja pitää alkaa välittämään itsestään, sopivissa määrin. Vaikka ei se varmasti nuorempanakaan väärin ole. Ei koskaan.

Oon tässä muutaman päivän ajan ollu nyt ihan paniikissa ja melkeen pillittäny, vielä en oo pillittäny, mutta varmaan tänään itkettävä tämä paha olo sisältä pois, kun ei se varmaan muutenkaan lähde, ellei purkaudu...

MINÄ PELKÄÄN KAMALASTI, ETTÄ MINULLE TULEE SYÖPÄ!

Mua ei pelota se, jos mä syön vähän epäterveellisemmin, kun kyllähän sekin voi aiheuttaa vaikkapa syöpää... pyrin kuitenkin syömään terveellisesti ja liikun joka päivä. En polta. Enkä alkoholiakaan tällä hetkellä käytä, mut jos tulisin käyttämään niin sitäkin sitten sopivasti ja sopivin väliajoin. Mut joku vaisto mulle sanoo, et jos mulle joku syöpä on tullakseen niin ihosyöpä, melanooma, mikä lie onkaan, mikä/minkä aurinko voi aiheuttaa... ja pelkään tosissaan, et mulle tämä syöpä vielä jossain vaiheessa elämää tulee. Ei ehkä nyt, mutta vaikka vuosikymmenten päästä... jo päälle kolmikymppisenä? 50-60vuotiaana jne. JA EI SITÄ EHKÄ KUITENKAAN VIELÄ HALUAISI TUOLLOIN KUOLLA! tai sairastua ylipäätään.

Niin miten mä ehkäsen tämän? ihosyövän?

Esim. oon miettiny noita aurinkorasvoja... mut mun mieliala vaihtelee niiden asioiden suhteen 5min välein. Välillä lukee et sitä kannattaa käyttää ja se on hyvästä, toisilla sivustoilla taas lukee että asiaa on tutkittu ja aurinkorasva on pahasta ja sitä EI tulisi käyttää! että se voi jopa lisätä ihosyöpää, kun onhan se semmonen kemikaalimömmö. Syöttäkää vaikka itse googleen "aurinkorasva ihosyöpä" niin rupee varmaan löytymään noitakin artikkeleita. Se että ihmisiä koitetaan koko ajan pelotella auringon vaaroista niin on kuulemma vaan lääketeollisuuden ilkeetä bisnestä, jotta ihmiset alkais entistä hätäsemmin levittämään syöpävoiteita iholleen ja sitten tukevat ihosyöpä kampanjaa ja laittavat sinne rahaa, koska entistä useampi sairastuu kiitos voiteiden ja ulkona auringossa olon...

NIIN MITÄ TÄSSÄ SIT OIKEEN TEKIS??

Elelis vaan tälleen luomuna ja kahtois mitä elämä tuo tullessaan ja koittais olla hätäilemättä? vai rupeis vaan levittämään niitä voiteita iholle...?

Jos käytätte sitten aurinkovoiteita, niin mitä merkkiä tai suojakertoimia suositte?

Sitten se että rupeis tuolla kulkemaan pitkähihanen paita, housut tai huppari päällä niin ei sekään oo näin lämpimällä kelillä oikeen mukava ajatus... kun sitä tulee kyllä tehtyä jo ihan tarpeeksi syksyllä, talvella ja keväällä. Siinä jää kaikki ihanat kesä topit, sortsit, mekot ja hameet käyttämättä... ja tuntuu et tuolla pärjäis muutenkin jo alasti, niin kuvittele siinä kun verhoisit koko vartalos vaatteilla täyteen, niin mieluiten sen jättää minimiin... vaikka kuinka jauhettais et joo on sitä kevyitäkin pitkähihasia ja housuja. empä usko että mikään on kuitenkaan niin kevyt kun paljas iho tai muutenkaan että ois halua käyttää siis kesälläkin verhoutua koko vaatteisiin. Just kun mä oon saanu myös mun itsetunnon loistaan ja uskallan käyttää myös seksikkäitä ja niukkoja vaatteita! ei pinnallisuutta, vaan naiseutta.

Ja mulla on myös ohuet hiukset ja hiustenlähtöö ollu, muttei nyt mitään selvää kaljuu oo ja päässäkin noita inhottavia luomia... eiks hiusten kuuluis kuitenki suojata päänahkaa, ettei tarvii välttämättä päähinettä? kun ei mulle oikeen mitkään hatutkaan sovi, JA KYLMÄÄN AIKAAN TULEE AINA KÄYTETTYÄ PIPOA, niin nyt lämpimään aikaan sais päänahkakin ja hiukset hengittää... Isä ruskettuu hyvin, äiti kans palavaa tyyppiä. Suvussa ei paljon syöpää, en tiedä yhtään syöpä tapausta. Tai melanooma tapausta. Kerran mulle muutama kesä sitten, lähti yks luomista menemään ihan oudon näköseks, se oli tämän näkönen: bSAM 0762 - Aijaa.com

Ei oo kuva omasta kädestä, mut vähän tuolta se näytti. Eli se oma pieni tumma luomi oli tuossa keskellä ja sitten sen ympärille lähti leviämään tuollanen epätarkka vaaleanruskea alue. Mut sit se palautu ite takas aika nopeesti normaalin näköseks. En tiedä mitä helkkaria sekin oli... ? ja sit mulle ihon punotuksen (eli vissiin just sen palamisen.) lisäks nousee sellasta punasta pientä näppyä, en tiedä mitä sekin on?

Ja anteeks jos oli pitkä teksti.

HELP!!!

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
2/44 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
4/44 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse edustan päinvastaista eli liiankin helposti tummuvaa tyyppiä. Mutta sanoisin silti että turha pilata elämäänsä pelkäämällä syöpää. Älä tee tuosta auringolta suojautumista liian vaikeaa. Itse sairastan pahaa allergista astmaa, tukehdun jos menen asuntoon tai muuhun tilaan jossa on eläimiä. Siispä välttelen eläimiä, että pysyn terveenä. Olen asennoitunut siihen että niin on toimittava, ei auta itku markkinoilla eikä pääse yli eikä ympäri. Varmasti löytyy kivoja ja vilpoisia vaatteita joita voi helteelläkin käyttää. Aurinkorasvoja on tietääkseni myös nassulle tarkoitettuja jolloin ne eivät ole rasvatahmaisia vaan enemmän päivävoidetyylisiä.

Vierailija
5/44 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päänahalle on jo olemassa omanlaisiaan aurinkorasvoja, esim eilen luin apteekin mainoslehdestä rasvasta, joka oli siinä suunnattu erityisesti miehille, joilla on kaljuuntumista tai no yleensäkin ihmisille, joilla näkyvissä päänahkaa tai sitten hiusrajaan voi laittaa. Uv kertoimet tais olla 30 vai 50 ja sillä suomen kesässä pärjää yhdellä laittamisella pari kolme tuntia mainiosti. 

Itselläni jakaus palaa aina kesällä, jollen laita siihen aurinkosuojavoidetta tai käytän hattua, eikä mulla ole kuin ihan tavallinen ohut tukka, jota on vaikea vetää ponnarille niin että se suojaisi koko päälaen alueen..... kuitenkin on niin vaalea iho, että ei paljoa tarvi ihoa näkyä niin jo palaa ja varsinkin kun kupoli kurkottaa eniten aurinkoa kohti :) 

juuri luin tutkimuksesta, jota en jaksa tähän etsiä, missä oli seurattu suuuurta joukkoa naisia/ihmisiä, ja he jotka välttivät auringonvalolle altistumista kuolivat tauteihin huomattavasti niitä ihmisiä nuorempina kuin ihmiset, jotka olivat auringossa paljon. Toki vaaleaihoisen riski saada ihosyöpä liiasta auringosta on aina suurempi Kuin ihmisen, joka ei pala helpolla.

Kaikkea d vitamiinia ei pillereistä vissiin niin tehokkaasti saa, että kannattaisi koko kesä sisällä istua. Aurinkovoiteet myöskin ehkäisevät d vitamiinin saannin auringonvalosta! Itse istun parvekkeella aurinkopäivinä keskellä päivää puoli tuntia ilman rasvoja tankkailemassa d vitamiinia, enkä vielä siinä ehdi palaa... enkä toki ruskettuakaan. Mun iholle ei yleensä tapahdu mitään, paitsi palaa jos on palaekseen.

kävin pari vuotta sitten näyttämässä yhtä luomea ja se hoitaja sanoi, että riski saada melanooma on suuri vaaleaihoisella, joka on joko lapsena palanut pahasti kerran tai useammin, TAI käy solariumissa. Solariumiakaan ei kauaa tarvi harrastaa että riskit "albiinoilla" kasvaa huomattavasti. Eli kun olet vielä teini, niin äitisi on rasvannut sut kakarana varmasti huolella etkä ole palanut, ja tuskin noin hysteerisenä henkilönä olet solariumiakaan ehtinyt käytellä.

sinuna olisin joka päivä auringossa tietoisesti ainakin puoli tuntia Ilman suojausta. Jos joudut olemaan kauemmin, niin sitten joko aurinkorasvaa tai niitä ohuita vaatteita. Siihen päänahkaan kannattaa tosiaan hankkia se rasva niille kohdille mitä hiukset ei suojaa hyvin, sillä kampaaja sanoi että palaminen päänahasta voi vahingoittaa hiustuppea niin etteivät hiukset kasva siihen enää kovin hyvin. Mutta älä nyt tästäkään informaatiosta mitään uutta slaagia saa.

joku hysterian hallinta voisi auttaa pelkoihin? Plus mikä hätä sulla on kun suomessa ei noita oikeasti aurinkoisia kesäpäiviä mitenkään sikana ole. Kiitä luojaasi, että et ole joku irlantilaissiirtolainen ja asu jossain australiassa. 

Niin ja UVA säteet on niitä jotka vanhentaa ihoa, niitä on kesällä ilmassa paljon ilman auringonpaistettakin, joten jos haluat rypyiltä suojautua, niin se aurinkorasva on jälleen ihan ok pilviselläkin säällä ainakin naamassa.

Vierailija
6/44 |
25.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
7/44 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 16:33"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 16:26"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 16:18"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 16:15"]

Mulle tuli syöpä 22-vuotiaana. Ei tosin ollu melanooma, vaan muu. Ei se valitettavasti kysy ikää tai elämäntilannetta. Aurinkoa minä en voi ottaa koska olen hyvin vaaleaihoinen ja palan helposti. Minulla on myös luomia jonkun verran. Cancer.fi- sivustolta löydät asiallista tietoa niin auringolta suojautumiselta kuin tuosta melanoomastakin.  Omalla toiminnallasi voit pienentää melanoomariskiä, vaikka voihan se  tulla kaikesta suojautumisesta huolimattakin. Vaatetus, aurinkorasvan käyttö ja varjossa pysyminen on kuitenkin  ne olennaisimmat tavat

http://www.cancer.fi/syovanehkaisy/aurinko/

http://www.cancer.fi/tietoasyovasta/syopataudit/melanooma/

[/quote]

No entä jos tämä aurinkorasva lisää vaan sitä syövän riskiä?

Ja pitääkö sitä aurinkorasvaa laittaa naamaankin?

[/quote]

No ei todellakaan ole niin iso riski kuin itse ultraviolettisäteily. En ole koskaan itsekään miettiny aurinkorasvojen syöpäriskiä vaikka syövän olen sairastanutkin. Vaikka olisikin, se on olemattoman pieni ja ei ole edes verrattavissa UV säteilyn syöpäriskiin. Ja olen laittanut naamaankin ( varoen tietysti silmiä)

[/quote]

Eli et ole kovin paljon tutkinut asiaa...

No tuota, kuinka tärkeää se on sit rasvata naamasa?

En viittis tuol aina rasvat naamassa kulkee...

Eiks se oo tärkeetä et ees kasvoista saa ne auringon hyödyt? esim. d-vitamiini.

[/quote]

No et ole itsekään tutkinut ultraviolettisäteilyn vaikutuksia, kun noin paljon vähättelet sitä. Täällä yritetään antaa sinulle neuvoja, mutta aina keksit syyn, jonka takia et voi pysyä varjossa, laittaa aurinkorasvaa tai pukeutua ihoa suojaavasti. Valinta on kuitenkin sinun omasi. 

Vierailija
8/44 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sama joka kiukuttelee kun yhteiskunta ei maksa sinulle kivaa ja kaunista kämppää vaikka olet sen mielestäsi ansainnut kun elämäsi on ollut niin rankkaa? Kirjoitustyyli ja meuhkaus vaikuttaa niin samanlaiselta eikä mikään ehdotus käy.

No, olet tai et sama tyyppi, mutta rasittava olet kuitenkin. Vedä henkeä, rauhoitu ja valista itseäsi. Käytä aurinkorasvoja, vaatteita ja vältä suoraa aurkinkoa keskipäivällä.

Vierailija
9/44 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kandee katsoo esim. retkeíly/kesävaatteita joissa on itsessään aurinkosuoja. Jack Wolfskin ym. Ihan aiheellinen pelko, ap, mun yksi lähiomainen kuoli ihosyöpään johon sairastui jo alle 50v ja toinen sairastui alle 40v mutta parani.

Vierailija
10/44 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 17:01"]

Mulle tuli syöpä 22-vuotiaana. Ei tosin ollu melanooma, vaan muu. Ei se valitettavasti kysy ikää tai elämäntilannetta. Aurinkoa minä en voi ottaa koska olen hyvin vaaleaihoinen ja palan helposti. Minulla on myös luomia jonkun verran. Cancer.fi- sivustolta löydät asiallista tietoa niin auringolta suojautumiselta kuin tuosta melanoomastakin.  Omalla toiminnallasi voit pienentää melanoomariskiä, vaikka voihan se  tulla kaikesta suojautumisesta huolimattakin. Vaatetus, aurinkorasvan käyttö ja varjossa pysyminen on kuitenkin  ne olennaisimmat tavat

[/quote]

[/quote]

No ei todellakaan ole niin iso riski kuin itse ultraviolettisäteily. En ole koskaan itsekään miettiny aurinkorasvojen syöpäriskiä vaikka syövän olen sairastanutkin. Vaikka olisikin, se on olemattoman pieni ja ei ole edes verrattavissa UV säteilyn syöpäriskiin. Ja olen laittanut naamaankin ( varoen tietysti silmiä)

[/quote]

[/quote]

No et ole itsekään tutkinut ultraviolettisäteilyn vaikutuksia, kun noin paljon vähättelet sitä. Täällä yritetään antaa sinulle neuvoja, mutta aina keksit syyn, jonka takia et voi pysyä varjossa, laittaa aurinkorasvaa tai pukeutua ihoa suojaavasti. Valinta on kuitenkin sinun omasi. 

[/quote]

En keksi syitä... mietin vain.

Vierailija
11/44 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 17:07"]

Oletko sama joka kiukuttelee kun yhteiskunta ei maksa sinulle kivaa ja kaunista kämppää vaikka olet sen mielestäsi ansainnut kun elämäsi on ollut niin rankkaa? Kirjoitustyyli ja meuhkaus vaikuttaa niin samanlaiselta eikä mikään ehdotus käy.

No, olet tai et sama tyyppi, mutta rasittava olet kuitenkin. Vedä henkeä, rauhoitu ja valista itseäsi. Käytä aurinkorasvoja, vaatteita ja vältä suoraa aurkinkoa keskipäivällä.

[/quote]

No sen voin suoraan sanoo et erikseen en rupee mitään peittäviä vaatteita käyttämään, kun niitä tulee käytettyä muina vuoden aikoina niin paljon. Niin kai mä nyt voin sitten tuota aurinkorasvaa harkita.

Onko vuorokaudessa sitten aikoja jolloin voi turvallisesti olla kesällä ulkona?

Ja ei, en ole sama.

Ja onhan se rasittavaa kun toista pelottaa...

Vierailija
12/44 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 17:20"]Kandee katsoo esim. retkeíly/kesävaatteita joissa on itsessään aurinkosuoja. Jack Wolfskin ym. Ihan aiheellinen pelko, ap, mun yksi lähiomainen kuoli ihosyöpään johon sairastui jo alle 50v ja toinen sairastui alle 40v mutta parani. [/quote]

Jack Wolfskin/ H&M ...

Öööö ....

Ei ehkä oo nuo retkeilyvaatteet just mun tyylisiä. :D

Vierailija
13/44 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 17:01"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Se, että tuleeko sitä syöpää vai pysyykö terveenä niin sekin on erittäin yksilöllistä. Ihosyövänkin voi saada muistakin tekijöistä kuin ultraviolettisäteilystä. Tilannetta voi verrata vaikka keuhkosyöpään. Joillekkin se tulee, vaikka eivät tupakoi koskaan ja toiset elävät 100-vuotiaiksi terveenä, vaikka ovat polttaneet piippua koko elämänsä.

On erittäin suotavaa muistaa myös se, että ihmisten ihotyypitkin ovat hyvin erilaisia. Toiset eivät rusketu välttämättä juuri ollenkaan, toiset ruskettuvat erittäin helposti. Toisten iho palaa helposti, toisten iho ei koskaan. Ei voi yksiselitteisesti sanoa, että "kaikki auringonpaisteessa itsensä grillaavat saavat joskus ihosyövän" tai että, "auringonpaisteessa on täysin turvallista olla ja siinä voi oleilla kuinka paljon haluaa". Jokainen ihminen kun on tuon asian suhteen erilainen.

Vierailija
14/44 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki ap:lle: jos haluat keskustelua aikaiseksi, käyttäydy korrektisti. Tuo sun rääkyminen ja kiroilu on ihan kuin jonkun pikkuteinin kiukkuamista. Jos et ole 15-vee kiukutteleva pissis, älä käyttäydy kuin sellainen.

Vierailija
15/44 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 17:25"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 17:20"]Kandee katsoo esim. retkeíly/kesävaatteita joissa on itsessään aurinkosuoja. Jack Wolfskin ym. Ihan aiheellinen pelko, ap, mun yksi lähiomainen kuoli ihosyöpään johon sairastui jo alle 50v ja toinen sairastui alle 40v mutta parani. [/quote]

Jack Wolfskin/ H&M ...

Öööö ....

Ei ehkä oo nuo retkeilyvaatteet just mun tyylisiä. :D

[/quote]

Älä sitten kitise syövänpeloissasi. Sitä paitsi usealla ns. retkivaatevalmistajalla on ihan siistejä vaatteita myös normaalikäyttöön, ei pelkästään reisitaskuhousuja eräjormailuun.

Vierailija
16/44 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tahansa voi saada minkä syövän tahansa, vaikka ei olisi yhtään riskitekijää. On myös paljon syöpälajeja, joita ei omilla toiminnalla edes pysty ehkäisemään.

Vierailija
17/44 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei iho pala niin helposti mutta luomia on ja paljon! Ja tuntuu että niitä tulee aina lisää joss ottaa aurinkoa.

Viimekesänä en aurinkoa ottanut kun olin raskaana mutta sitä edellisenä yhden luomen ympärille tuli myös vaalea rinkula , ja myöhemmin myös luomi keskeltä katosi.

Suvussani ei ole syöpää mutta luomia on kaikilla aika paljon.

Tänä kesänä aion ottaa aurinkoa ja olla ihan normaalisti. Rannalle mentäessä käytäm aurinkorasvaa mutten muuten:)

Netistä kun katsoo "vaarallisia luomia" niin ei nä mun oikeen niiltä näytä. Suosittelen menemään näyttää ihotautilääkärille niin tietää onko vaarallisia vai ei, ja varmaan saa myös neuvoja mitä pitää tehdä.

Vierailija
18/44 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla palo päänahkakin tänään ilmeisesti. Kun ohuet hiukset ja hiustenlähtöä ollu. Tekis vaan mieli itkee.

Johtuko se keskipäivästä? oisko palanu tuon vaara ajan ulkopuolella? joudunko mä nyt aina kesällä käyttämään hattua? ;(

Sattuu ja tekee pahaa...

Kun sit se hatun käyttökin ja päänahan hikoaminen ja kun ei saa happee, niin pelkään et se lisää hiustenlähtöäääää...

Ei oo ennen tuo päänahka palanu. :((

Vierailija
19/44 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.hs.fi/terveys/a1399429859863

Lueppas tuokin, voi rauhoittaa hieman :)

Vierailija
20/44 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 20:33"]

http://www.hs.fi/terveys/a1399429859863

Lueppas tuokin, voi rauhoittaa hieman :)

[/quote]

Pitää lukee. Haluisin vielä noita vastauksia tuohon päänahka asiaan!