Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi välittäisin ympäristöstä?

Vierailija
24.05.2014 |

Miksi tekisin ympäristötekoja? Mitä minulle kuuluu, vaikka kaikki eläimet ihmiskunta mukanaan kuolisi sukupuuttoon? Mitä merkitystä ilmastonmuutoksella on minulle sitten, kun olen kuollut?

Perustelkaa, miksi minun pitäisi välittää?

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 15:41"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 15:13"]Koska sinulla ei ole pelkästään oikeuksia tässä maailmassa, vaan myös velvollisuuksia.

Ihmisten määrittämät lait asettavat meille velvollisuuksia huolehtia yhteisestä elinympäristöstä, eläimistä ja luonnosta, jotta myös sellaiset henkilöt, joita ei muuten kiinnosta, tekisivät edes lain edellyttämän minimin.

Ihmisillä on tietoisuus, äly ja omatunto -miksi et käyttäisi täysillä ihmisyyden perusominaisuuksia?

On sinun velvollisuutesi pitää huolta ympäristöstä ja luonnosta.

On sinun velvollisuutesi puolustaa ympäristöä, koska sillä ei ole omaa ääntä.

Et ole syntynyt tänne vain vaatimaan: "minä minä minä".

Maapallomme on ollut olemassa miljardeja vuosia ennen sinua, ennen itsekästä ihmiskuntaa, joka on kokenut oikeudekseen ryöstää kaiken mitä evolutiivinen kehitys on meille suonut.

[/quote]

Mihin laki minut velvoittaa?

Miksi luettelemasi asiat ovat velvollisuuksiani? Kuka minut velvoittaa?

Tietenkin olen syntynyt vaatimaan itselleni kaiken minkä voin - niin luonto toimii, oli kyse sitten levittäytyvistä rikkaruoista tai eläinpopulaatioista: ne pyrkivät hankkimaan niin paljon elintilaa kuin voivat.

[/quote]

No vaikka:

72 §
Roskaamiskielto

"Ympäristöön ei saa jättää jätettä, hylätä konetta, laitetta, ajoneuvoa, alusta tai muuta esinettä eikä päästää ainetta siten, että siitä voi aiheutua epäsiisteyttä, maiseman rumentumista, viihtyisyyden vähentymistä, ihmisen tai eläimen loukkaantumisen vaaraa tai muuta niihin rinnastettavaa vaaraa tai haittaa (roskaamiskielto)."

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110646

Vierailija
22/41 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 15:36"][quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 14:50"]Onko sulla kakaroita? Jos on, niin onko kiva jättää heille paskainen maailma?

[/quote]

Ei ole eikä tule. Lapsen hankinta on muuten kaikkein pahinta, mitä ympäristön kannalta voi tehdä. Hankkimalla lapsen lisäät maailman kuormitusta yhden kokonaisen ihmiselämän verran, kun taas minä lapsettomana säästän planeettaa saman verran.

[/quote] Kolme ympäristöstä huolehtivaa ihmistä on parempi kuin yksi, kaltaisesi ihmissaasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 15:44"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 15:22"]Jotta saisimme puhdasta ruokaa ja vettä vastaisuudessakin.

Jotta saisimme nauttia puhtaasta ilmasta vastaisuudessakin.

Jotta lapsemmekin saisi elää terveinä ilman yletöntä saaste- ja myrkkykuormitusta.

Sinun kannattaisi mennä vaikka johonkin Kiinan suurimpiin kaupunkeihin pahimpaan saasteaikaan ja tutustua siihen, miten siellä suuri osa pohjavedestä on jo täysin käyttökelvotonta, rannikko pilalla, ruuassa ihan ties mitä jäämiä. Avaisi kummasti silmiä.

[/quote]

Edelleen: mitä se minua liikuttaa, miten tulevat ihmiset elävät? Kun olen kuollut, olen kuollut, eikä silloin elävien ihmisten oloilla ole minun kannaltani enää merkitystä.

[/quote]

Ei niin. Useimmille meistä tuo kuitenkin iloa ajatus siitä, että voimme osaltamme tehdä maailman paremmaksi ja jättää tuleville polville hyvät olot. Jos sinä et tällaista tunne, niin sitten et.

Vierailija
24/41 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytään sitten näin: mitkä ovat ne ympäristöteot, joita te teette?

Selitin aiemmin, että suurin ympäristötekoni on olla lisääntymättä. Sillä kuittaan jo monta syntiä, joihin lisääntyvät syyllistyvät.

En myöskään osta esineitä juuri koskaan, en syö juurikaan lihaa, en omista autoa, suurta määrää viihde-elektroniikkaa enkä kuluta juuri sähköäkään. En kuitenkaan tee näitä asioita siksi, että ympäristö huolettaisi vaan koska sellainen on elämäntyyliini.

Millä tavalla siis se kolmen lapsen perhe, joka kaahaa autolla joka paikkaan, kuluttaa helvetisti sähköä ja kilon lihaa päivittäin, mutta kierrättää biojätteen ja itkee jääkarhuja, on minua parempi ihminen, vaikka kuluttaa varmasti huomattavasti enemmän energiaa kuin minä?

Vierailija
25/41 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 15:50"][quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 15:41"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 15:13"]Koska sinulla ei ole pelkästään oikeuksia tässä maailmassa, vaan myös velvollisuuksia.

Ihmisten määrittämät lait asettavat meille velvollisuuksia huolehtia yhteisestä elinympäristöstä, eläimistä ja luonnosta, jotta myös sellaiset henkilöt, joita ei muuten kiinnosta, tekisivät edes lain edellyttämän minimin.

Ihmisillä on tietoisuus, äly ja omatunto -miksi et käyttäisi täysillä ihmisyyden perusominaisuuksia?

Maapallomme on ollut olemassa miljardeja vuosia ennen sinua, ennen itsekästä ihmiskuntaa, joka on kokenut oikeudekseen ryöstää kaiken mitä evolutiivinen kehitys on meille suonut.

[/quote]

Tietenkin olen syntynyt vaatimaan itselleni kaiken minkä voin - niin luonto toimii, oli kyse sitten levittäytyvistä rikkaruoista tai eläinpopulaatioista: ne pyrkivät hankkimaan niin paljon elintilaa kuin voivat.

[/quote]

No vaikka:

72 §

Roskaamiskielto

"Ympäristöön ei saa jättää jätettä, hylätä konetta, laitetta, ajoneuvoa, alusta tai muuta esinettä eikä päästää ainetta siten, että siitä voi aiheutua epäsiisteyttä, maiseman rumentumista, viihtyisyyden vähentymistä, ihmisen tai eläimen loukkaantumisen vaaraa tai muuta niihin rinnastettavaa vaaraa tai haittaa (roskaamiskielto)."

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110646

[/quote]

En kai minä nyt roskaakaan, se on moukkamaista.

Vierailija
26/41 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 15:52"][quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 15:36"][quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 14:50"]Onko sulla kakaroita? Jos on, niin onko kiva jättää heille paskainen maailma?

[/quote]

Ei ole eikä tule. Lapsen hankinta on muuten kaikkein pahinta, mitä ympäristön kannalta voi tehdä. Hankkimalla lapsen lisäät maailman kuormitusta yhden kokonaisen ihmiselämän verran, kun taas minä lapsettomana säästän planeettaa saman verran.

[/quote] Kolme ympäristöstä huolehtivaa ihmistä on parempi kuin yksi, kaltaisesi ihmissaasta.

[/quote]

Ei muuten ole. Kolme ihmistä kuluttaa elämää aikana helvetisti enemmän energiaa kuin yksi. Ja mitä sinä, senkin ulostetahra, tiedät elämästäni? Minähän vain esitin kysymyksiä, sinä tässä aloit solvata, helvetin hikiläiskä.

Vierailija
27/41 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttamattomien, moraalisesti laiskojen ihmisten kanssa on turha keskustella.

Vierailija
28/41 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 15:57"]

Kouluttamattomien, moraalisesti laiskojen ihmisten kanssa on turha keskustella.

[/quote]

Mutta silti olen kohtelias moukkamaista asennettasi kohtaan ja laitan alle perustuslakimme(jolle muut lait ovat alisteisia) vaatimuksen:

20 §
Vastuu ympäristöstä

Vastuu luonnosta ja sen monimuotoisuudesta, ympäristöstä ja kulttuuriperinnöstä kuuluu kaikille.

Julkisen vallan on pyrittävä turvaamaan jokaiselle oikeus terveelliseen ympäristöön sekä mahdollisuus vaikuttaa elinympäristöään koskevaan päätöksentekoon.

Vierailija
29/41 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten huomaat, vastuu kuuluu kaikille.

Myös sinulle rakas ignorantti aloittaja. 

Vierailija
30/41 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lasten saaminen on suuri ympäristörikos niin onko ihmisten tappaminen ympäristöteko?

Jos afganistalainen kuluttaa 200 kertaisesti luonnonvaroja Suomessa kuin mitä hän kuluttaisi Afganistanissa niin miten ympäristövälittävä voi perustella millään, että hänet pitäisi ottaa pakolaiseksi Suomeen? Ties vaikka kuolisi siellä ja ei siten kuluttaisi enää mitään.

Vierailija
31/41 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ylipäätään jaksat elää, jos kerran millään ei ole mitään väliä? Tämäkin vielä: "Mihin tarvitsen ihmissuhteita? En minä kaipaa niitä enkä liioin välitä, mitä ihmiset minusta ajattelevat."

Kuulostaa masentuneen ja katkeroituneen ihmisen puheilta.

Vierailija
32/41 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 15:57"]Kouluttamattomien, moraalisesti laiskojen ihmisten kanssa on turha keskustella.

[/quote]

Ja sinä tiedät jotain koulutustaustastani, ylimielinen öykkäri?

Hiilijalanjälkeni on muuten hiukan alle 1000 kg, mikä sinun on? Suomalaisen keskimääräinen hiilijalanjälki on muuten 10,000 kg, joten kuormitan ympäristöä kymmenen kertaa vähemmän kuin keskimääräinen suomalainen. Mitätöikö mielestäsi tämän, jos asian eettinen puoli ei kiinnosta minua?

Vierailija
33/41 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 16:05"]Miten ylipäätään jaksat elää, jos kerran millään ei ole mitään väliä? Tämäkin vielä: "Mihin tarvitsen ihmissuhteita? En minä kaipaa niitä enkä liioin välitä, mitä ihmiset minusta ajattelevat."

Kuulostaa masentuneen ja katkeroituneen ihmisen puheilta.

[/quote]

Masentunut olen mutten katkera. En viihdy ihmisten seurassa, kaipa minulla on oikeus pysytellä omissa oloissani - jolloin en muuten kuluta juuri mitään.

Vierailija
34/41 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Ap jäänyt viiltely välistä tänään kun pitää riehua foorumeilla?

Vierailija
35/41 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 16:12"]Onko Ap jäänyt viiltely välistä tänään kun pitää riehua foorumeilla?

[/quote]

Nokkelaa, todella nokkelaa.

Vierailija
36/41 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 15:36"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 14:50"]Onko sulla kakaroita? Jos on, niin onko kiva jättää heille paskainen maailma?

[/quote]

[/quote]

Itse asiassa voimme olettaa, että säästät ympäristöä paljon enemmän kuin kokonaisen ihmiselämän verran. Lapsesi nimittäin hankkisi todennäköisesti itse lapsia (jopa useita), ja nämä taas omia lapsia. Kun ei jatka sukua, hyvät vaikutukset kertautuvat jokaisen ikäpolven myötä.

Lisääntyminen on kirjaimellisesti pahinta, mitä tavallinen ihminen ympäristölle voi tehdä.

Vierailija
37/41 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 16:17"][quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 15:36"]

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 14:50"]Onko sulla kakaroita? Jos on, niin onko kiva jättää heille paskainen maailma?

[/quote]

[/quote]

Itse asiassa voimme olettaa, että säästät ympäristöä paljon enemmän kuin kokonaisen ihmiselämän verran. Lapsesi nimittäin hankkisi todennäköisesti itse lapsia (jopa useita), ja nämä taas omia lapsia. Kun ei jatka sukua, hyvät vaikutukset kertautuvat jokaisen ikäpolven myötä.

Lisääntyminen on kirjaimellisesti pahinta, mitä tavallinen ihminen ympäristölle voi tehdä.

[/quote]

Ja tätä tabua ei saisi mainita lainkaan, vaikka asia on itsestäänselvyys.

Vierailija
38/41 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 15:41"][quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 15:13"]Koska sinulla ei ole pelkästään oikeuksia tässä maailmassa, vaan myös velvollisuuksia.

[/quote]

[/quote] Logiikkasi ontuu hieman. Ihmisen kaltaisen laumaeläimen menestykselle on paljon hyödyllisempää, että yksilö ajattelee yhteisön etua oman etunsa sijasta.

-hh

Vierailija
39/41 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 16:15"][quote author="Vierailija" time="24.05.2014 klo 16:12"]Onko Ap jäänyt viiltely välistä tänään kun pitää riehua foorumeilla?

[/quote]

Nokkelaa, todella nokkelaa.

[/quote]

Sun paskanlänkytys sen sijaan ei ole nokkelaa. Sun ylivertaisuus muihin nähden on jo huomattu, sinä 6 - tekopyhä tylsä ikävä maailma 0.

Vierailija
40/41 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, mitä sitten edes kyselet näitä asioita ja hakeudut tänne keskustelemaan, kun kerran "Masentunut olen mutten katkera. En viihdy ihmisten seurassa, kaipa minulla on oikeus pysytellä omissa oloissani - jolloin en muuten kuluta juuri mitään."

Joutavaa kysellä jos et kerran kuluta juuri mitään tai välitä muiden mielipiteistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yksi