Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muilla pahoinvointia auringosta?

Vierailija
23.05.2014 |

Pari vuotta sitten alkoi tämä ongelma ja on erittäin prseestä! Jos olen suorassa auringossa kauemmin kuin 15 minuuttia (juoden nestettä kylläkin), niin iskee päänsärky ja ihan hirveä ahdistus ja pahoinvointi :( on hankalaa olla kesällä ulkona tai edes ottaa aurinkoa/oleskella ulkona.. Mistä tämä johtuu että noin nopeasti alkaa keho reagoimaan?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
23.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sama. Kaikkien elimistö ei vaan kestä aurinkoa. Itse nautin raikkaista pakkasilmoista. Auringosta huonovointiseksi tuleminen on siinäkin mielessä pirullista, että Suomessa koetaan miltei kansalaisvelvollisuudeksi se, että "täytyy nauttia kun on lämmintä".

Minulla on myös todella herkästi palava iho. Luulen, että tuo huonovointiseksi tuleminen voi olla myös elimistön suojareaktio. Tulee niin huono olo auringosta, että ei tule oltua niin kauaa suorassa paahteessa, että palaisi. Voi olla myös osittain geneettistä. Lapsenikaan ei auringosta tykkää vaan konttaa heti varjoon kun tilaisuus tulee.

Vierailija
2/22 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolanpuutos

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auringonpistos

Vierailija
4/22 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hattu tai huivi päähän ja aurinkolasit nenälle.

Vierailija
5/22 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kiva että on muitakin... Itse en rusketu vaan palan. Ja auringossa istumisesta tulee oikeasti paha olo, alkaa pyörryttää ja oksettaa. Juu, vaaleat hiukset, siniset silmät, vaalea iho.

Ärsttää välillä kun ihmiset oikein hakeutuvat rypemään auringossa, ja itse jotuu ruikuttamaan "eikös mentäisi sellaiseen paikkaan että minä pääsen varjoon"...

Inhoan aurinkoa ja hellettä. Mutta joo, olet suomalainen etkä sitä aurinkoa kovin usein näe, nauti nyt siitä täysin rinnoin. Eihän siitä voi palaa, tulla huonovointiseksi tai saada päänsärkyä, jumaliste se on ihanaa kun saa vaan grillata itseään ja kieriskellä siinä auringonpaisteessa....

Vierailija
6/22 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin tulee huono olo. Yleensä olen sitten sisällä tuulettimen vieressä. Ulkona olisi ihana olla jos olisi oma piha, jossa pääsisi varjoon ja sisälle vessaan. Ikävää, ettei julkisilla paikoilla ole juurikaan vessoja. Kodin lähellä taas ei ole mitään puistoa, jossa istua, eikä piha-aluettakaan :(

Vierailija
7/22 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono olo, KYLLÄ! Ja vaikka verenpaine on normaali tai vähän korkeampi, tulee sellaisia oireita kuin kärsisi matalasta verenpaineesta...vähän väliä pitää syödä jotain suolaista, muuten oksettaa jne.

Punapää en ole, mutta palan minuutissa tai parissa ilman päivänvarjoa, hattua ja suojaavaa vaatetusta + aurinkorasvaa.

Vierailija
8/22 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pakko olla aurinkolasit silloin kun paistaa, muuten näkökentässä alkaa väreillä ja päätä särkee. Tosi kovalla paisteella on oltava lippiskin päässä. Minulla on lievä migreeni ja vaivat johtuvat melko varmasti siitä. 

Vierailija
9/22 |
24.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2014 klo 22:49"]

Mistä tämä johtuu että noin nopeasti alkaa keho reagoimaan?

[/quote]

D-vitamiinin puutoksesta.

Monilla loppuu ihon palaminenkin, kun ottavat isompia annoksia d-vitamiinia talvella.

Vierailija
10/22 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse kestä aurinkoa juuri ollenkaan

Vierailija
11/22 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kodeissa ja kahviloissa ym. tiloissa kaupungilla pitäisi panostaa aurinkokatoksiin, markiiseihin ja pergoloihin.

Etelässäkin on ulkoilmaravintoloiden päällä sellaiset pergolat mistä riippuu kukkia tai sitten ison puun varjossa. Täällä ei ole oikein tuohon varjostukseen panostettu. Ei läheskään kaikissa ole katoksia.

Samoin rannoilta puuttuu varjostus melkein täysin.

http://www.jstravelguide.com/uploads/places/gallery_medium/51cff6d52b1d…

http://www.amalthiatavern.com/images/profile_02.jpg

Vierailija
12/22 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auringonvalo provosoi minulla migreeniä.

Vierailija
13/22 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helteillä kannattaa mennäkin ulos ennen 12 ja sitten myöhempään iltapäivästä. Siestan ajan sisällä kun on liian kuuma.

Vierailija
14/22 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muulloin, tai en siis olemalla oleilekaan kovin pitkiä aikoja kerrallaan aivan suorassa keskipäivän auringossa, mutta silloin kun paistaa ja ilma enteilee samalla ukkosta, niin tulee sellaisia huonon olon hetkiä kyllä. Heti kun alkaa sataa ja hiostava ilmanala häipyy, olo paranee. Olen tällainen ihmeen ilmapuntari. Tavallisena ei liian kuumana aurinkopäivänä tuota ei tule.

Vierailija
15/22 |
02.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

KYLLÄ. Voin auringossa ja helteellä todella huonosti: jatkuvaa päänsärkyä, välillä voimakasta ja migreeninomaista (sis. mahdollisen oksentamisen) ja välillä jomottavaa, joka alkaa jo aamusta eikä meinaa lähteä millään. Samoin minulla on helteellä jatkuva väsymys: herään jo aamulla väsyneenä ja uupuneena. 

Harmittaa suunnattomasti, etten voi oleskella kesällä ulkona niin paljon kuin haluaisin. Samoin hikoilen helposti ja paljon, joten hellekeleillä olo on usein aivan järkyttävä. Tuo on muuten minullakin, että mitä kosteampi ilmanala, sen pahempi olo.

Aina kun helle loppuu ja tulee raikkaampi ilma, energiani suorastaan moninkertaistuu. 

Vierailija
16/22 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyipä osuva ketju. Rakastan kesää ja vihreyttä mutta keljuttaa kun ei keho kestä aurinkoa! En pala, mutta päätä alkaa särkeä ja mieliala laskee. :( Harmillista

Vierailija
17/22 |
19.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa panetttaa ihan vtusti.

Vierailija
18/22 |
10.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä helteet tekee todella huonon olon.

Vierailija
19/22 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka, mistä johtuu että nuorempana oikein rakastin aurinkoa, olin oikein auringon palvoja, saatoin maata auringossa 5-6 tuntia kerrallaan. Nyt kun nään auringon, niin tulee huono olo ja oksettava?

20/22 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina olen inhonnut kesää. Kuumuus tekee pahan olon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän