Mikä avuksi hirvittävään sokerinhimoon?
Haluan parantaa elämäntapojani. Tällä hetkellä syön aika paljon karkkia tai leivonnaisia mielitekojeni mukaan ja haluan vähentää sitä. Mutta kun olen kaksi päivää syömättä, ratkean taas ja pahan mielen kierre on valmis! Mikä avuksi? Mikä terveellinen tuote on sellainen, jota voisin vetää karkin/herkun tilalla?
Eikä nyt mitään läksytyksiä selkärangan hommaamisesta, ne ei tajuu jotka ei tajuu! Tarvitsen kipeästi neuvoja ja vinkkejä, kuinka sinä olet onnistunut karsimaan sokerin ruokavaliostasi?? Tai siis vähentämään sitä kohtuukäytön tasolle, ihan täysin pois sitä nyt ei tietenkään tarvitse saada. Kiitos jo nyt avusta!!
Kommentit (10)
Itselläni oli aivan sairaalloinen makeanhimo pitkään. Se kuitenkin vähän aikaa sitten loppui yhtäkkiä. Tajusin että se loppui kun lopetin proteiinijuomien juomisen. Harrasti siis kuntoilua ja söin paljon proteiinia. Ehkä sinä et syö proteiinia, mutta vinkiksi voin sanoa että pidä tauko, niin huomaat että se himo vähenee itsestään jossain vaiheessa. Pahimpina himokausina minäkin pidin useita taukoja (kunnes ratkesin uudestaan) ja aina se himo väheni lopulta. Pari/kolme viikkoa oli kriittisintä aikaa.
Hermesetas nappi suuhun. Mulla vei kaikki makeanhimot kun aina sellasen iskiessä heitin yhden napin suuhun. Tehokasta mutta hyrrrr se maku.
Ihan oikeasti, siihen ei auta mikään muu kuin se että jättää ruokavaliostaan pois sokerin ja vehnäjauhon. Ei mene kuin pari päivää, niin lakkaa tekemästä mielikin kokoajan mässyttää jotakin makeaa.
Makeutusaineita voi käyttää, ne eivät nosta verensokeria.
Itseä on auttanut säännölliset ruoka-ajat ja makeanhimoon mahdollisimman tummaa suklaata, sitä riittää vähempikin annos...
Ai vehnäjauho pois? Sekö voisi auttaa?? Kiitos vinkistä! Mulla on säännölliset ruoka-ajat ja pidän huolta siitä että syön tarpeeksi, ainakin uskoisin niin! Ongelmani onkin se ruokien välillä mättäminen!
En meinaa uskaltaa nykyään edes aloittaa tumman suklaankaan levyä kun pelkään että menee koko paketti jos otan yhden palan. Ihme narkkari, tosi ärsyttävää! Mutta että vehnäjauho pois?!
Karppaamalla onnistuin minä. Ensin shokkialoitus, hiilarit 18-20g/vrk. Kun vieroitusoireet oli kärsitty ja ketoosi saavutettu (ja laihduttu alkuun 10kg), lisäsin hyviä hiilareita sen verran, että määrä oli 20-50g/vrk. Ei tee enää makeaa mieli, ei edes tummaa suklaata, mansikatkin maistuvat liian makealle. En ole karkkia, jätksiä, pullaa, keksiä tms syönyt nyt varmaan viiteen vuoteen. Ja siis minä olin todella koukussa. Joka päivä oli saatava makeaa, pullaa, jätksiä, karkkia... Viikossa saattoi mennä jopa viisi jumbupussia karkkia, suklaalevy jos toinenki, pari litraa jädeä, pullapitko, kolmen dominopötkön paketti, paketillinen kaakaojuomajauhetta, limpparia joka janoon.
Oksettaa ihan ajatella, miten sitä oli silloin niin koukussa ja siinä vimmassa, että on ihan pakko saada makeeta tai tapan jonkun paljain käsin. Mitkään lautasmallit tai mitkään vippaskonstit eivät auttaneet, sokeria oli saatava aterian päälle.
Tarkista, että saat proteiinia riittävästi: 1-1,5g x oma paino (kiloina) (ettei siis ole nälkä!), syö säännöllisesti (ettet nälkääsi vedä). Näin on olosuhteet otollisemmat. Kannattaa tosiaan jättää aluksi kaikki sokeri ja vehnäjauho yms höttö pois. Ekat päivät on hirveitä. Mutta älä tee mitään ehdotonta, että ei enää ikinä. Et pysty sitä kuitenkaan pitämään. :)
Sitten jos oot "repsahtamassa", etkä millään saa itseäsi pidettyä kurissa, niin päätä ottaa vaikka yksi suklaapatukka ja NAUTI siitä, älä mätä miettimättä. Jonain päivänä saatat haluta lopettaa jo parin palan jälkeen.
Minä oon ollu vuoden alusta vähemmillä herkuilla. Makeanhimo helpottui parissa viikossa ja sen jälkeen on toki aina silloin tällöin tehnyt mieli. Retkahdat ihan varmasti. :D Niin minäkin olen tehnyt, mutta tärkeintä on lopettaa se lyhyeen eikä syödä koko kauppaa tyhjäksi. Syö nautinnolla vähän hyvistä ja jatkaa eteenpäin.
Syön nykyään paljon vähemmän herkkuja kuin ennen ja olen laihtanut 9 kiloa. :D
TSEMPPIÄ!
mä ajattelin alkaa juoda sokerittomia limsoja, maistuu makealta mutta ei ole sokeria. olisko hyvä keino? vaikka 500 ml päivässä, hitaasti nautittuna aina kun himo iskee.