Esimies kiristää sairaslomalta töihin
Olen ollut sairaslomalla 1,5 kk. Nyt esimies kiristää tulemaan töihin joulun välipäiviksi, vaikka olen sairaslomalla. Meillä ei ole ketään sijaisia. Olen itsekin tehnyt sijaisuuksia 9 vuotta, jos sillä on jotain merkitystä. Kieltäydyin ensin sairaslomaani vedoten, mutta sitten esimies sanoi, etten saa enää sijaisuuksia, jos en suostu.
Olen tehnyt sijaisuuksia 9 vuotta ja ollut aina ylikiltti ja ylijoustava ja uuvuttanut itseni sairaaksi sen takia. Olen aina joustanut ja lähtenyt jopa lomalta töihin. Sitten sen kerran kun itse sairastuu, uhkaillaan töiden loppumisella. Tunnen itseni ihan arvottomaksi roskakasaksi. Tulee sellainen tunne, että minua ei arvosteta pätkääkään tuossa paikassa. Mitä ihmettä teen?
V i t u t t a a.
Kommentit (47)
Kummallisesti näissä uhritarinoissa kertoja on aina itse neitsyt maaaria ja vastapuoli itse saatana.
Olisi mielenkiintoista kuulla esimiehen versio.
Ei tarvitse suostua, lääkäri nähnyt ettet ole työkunnossa. Sinuna alkaisin etsiä uutta työpaikkaa, jossa arvostetaan työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Kummallisesti näissä uhritarinoissa kertoja on aina itse neitsyt maaaria ja vastapuoli itse saatana.
Olisi mielenkiintoista kuulla esimiehen versio.
Ne versiot ne vasta väritettyjä ovatkin.
Pyydä esimiehen vaatimukset ja uhkailut kirjallisina ja toimita työsuojelupiiriin.
No kysytään toisinpäin.
Voisitko mennä töihin? Kun kerran tarve on.
Kauanko saikkusi jatkuu, meinaatko olla vielä työkykyinen?
Miten niin kiristää? Esimies saa tarjota sinulle töitä, joihin olet työkykyinen ja jos et ota niitä vastaan, niin ilman muuta sijaisuuksia ei enää tarjota. Miksi tarjottaisiin, jos et töihin ole tulossa.
Tässä taas näkee, että ihmiset eivät edes pidä vaikeasti masentuneita oikeasti sairaina. Onko Suomessa jotenkin erityisen paljon empatiakyvyttömiä ihmisiä vai miksi yleinen asenne masentuneita kohtaan on inho ja vähättely?
Pyydä tämä uhkaus kirjallisena. Mut pysy saikulla vaan. Se on sun oikeus eikä kuulu pomollesi.
Sairaslomani on tammikuun puolelle asti. Olen jo paremmassa kunnossa ja olisin voinut harkita töihin paluuta, mutta jäi vaan inhottava olo kiristämisestä.
Kuulostaa tosi asiattomalta. Miten kehdataan edes pyytää. Ei kannata mennä kun et ole työkykyinen ja suostua tuollaiseen kiristykseen. Tuskinpa haittaa vaikka potkut tulisi, ja miten antaa potkut jos ei saa työntekijöitä. Työnantajan vastuulla on etsiä sijaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vakava masennus ja työuupumus.
Haistata pas##t sille esimiehelle ja sano jos irtisanovat tuon takia, niin viet asian oikeuteen, koska tuo on laitonta touhua.
Ehkä kannattaa keskustella eka onko vaikka korvaavaa työtä et jos et pysty tekee kaikkea ni teet jotain mitä pystyt. Työ ei kuitenkaan saa vaarantaa sun terveyttä. Yleensä työhönpaluu masennuksen ja työuupumisen jälkeen on asteittain tapahtuvaa (esim. Osasairauspäivärahan turvin). Millä alalla olet?
Itse en arvostaisi kiristävää esimiestä vaan etsisin uuden työpaikan.
Vierailija kirjoitti:
Sairaslomani on tammikuun puolelle asti. Olen jo paremmassa kunnossa ja olisin voinut harkita töihin paluuta, mutta jäi vaan inhottava olo kiristämisestä.
Miten tämä kiristys eteni?
Esimies: Tulisitko töihin välipäiviksi?
Sinä: En tule
Esimies: Jos et tule uutta sijaisuutta ei tule?
Missä kohtaa harkitsit menetkö töihin ensi maanantaina, nyt keskiviikko.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin kiristää? Esimies saa tarjota sinulle töitä, joihin olet työkykyinen ja jos et ota niitä vastaan, niin ilman muuta sijaisuuksia ei enää tarjota. Miksi tarjottaisiin, jos et töihin ole tulossa.
Ihanko oikeasti olisit valmis luopumaan 9 vuotta sijaistaneesta tuosta vaan? Siinä on aika pitkä työkokemus. Ap vielä kirjoitti sijaispulasta. Meillä ainakin pitkäaikaiset sijaiset ovat luottotyyppejä, jotka hallitsevat monen työkohteen hommat.
Minäkin tein aikoinaan tuurauksia ja olin valmis lähtemään töihin lyhyelläkin varoitusajalla. Kun sitten sen yhden kerran kieltäydyin muutin takia, esihenkilö suuttui ja lakkasi tarjoamasta tuurauksia. Aikansa mökötettyään esimies tuli järkiinsä ja kelpasin taas tuuraajaksi, kun minut sai nopeasti töihin.
Ap, anna siis pomon uhkailla.
Vierailija kirjoitti:
Alalla tuntuu olevan kova työvoimapula ja esimies silti uhkailee, että töitä ei jatkossa ole. Esimies tuntuu olevan oikea järjen jättiläinen kuten sinäkin.
Eikö ole myös olemassa sellainen sääntö että jos pitkäaikainen määräaikainen työntekijä laitetaan pois, niin tilalle ei saa ottaa uutta tietyn ajan sisällä? Että sen työn täytyy oikeasti sitten päättyä joksikin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti olisit valmis luopumaan 9 vuotta sijaistaneesta tuosta vaan? Siinä on aika pitkä työkokemus. Ap vielä kirjoitti sijaispulasta. Meillä ainakin pitkäaikaiset sijaiset ovat luottotyyppejä, jotka hallitsevat monen työkohteen hommat.
Ilman muuta olisin siihen valmis, jos sijainen ei tule töihin. Miksi kysyä, jos työ ei kiinnosta? Hullunhommaahan se olisi anella toista uudestaan ja uudestaan töihin, kun tämä on päättänyt, että ei tule. Sijaisia on muitakin enkä pidä luottosijaisena sellaista, joka ei tule töihin.
Mikä sun on? 1,5kk saikulla on pitkä aika.